Verbruik sprinter 316

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
TOL

Verbruik sprinter 316

Bericht door TOL »

Hallo
Ben hier nieuw op het forum. Heb al vele malen het forum bezocht voor techn.info. Omdat ik nu, denk ik, iets specifieks heb moest ik mij toch maar eens inschrijven :D . Zit ook veel op het "camperforum"

Eind december 2010 heb ik een camper op basis van een sprinter CDI316 (bj.2003)gekocht. Afgelopen weekend voor het eerst mee weggeweest. Het rijden met deze 316 is geweldig, maaaaaaaaaaaaar je wordt niet vrolijk als je de brandstoftank moet vullen :cry: :cry:. Wie kan mij vertellen wat een normaal verbruik is voor de sprinter 316. Ik ben een rustige rijder, hoef niet als eerste bij een verkeerslicht weg en mijn gemiddelde snelheid met de camper is over het algemeen 90 a 95km. Ik heb alle tijd als ik met de camper weg ben. Moet er nog wel bij zeggen dat de camper een totaal gewicht heeft van 3500kg.
Heb ik inmiddels zitten denken aan bv. toevoeging van aceton bij de diesel (als dat al helpt), of het plaatsen van ECO-tuning.
Wie kan mij meer vertellen.
Rene

Re: Verbruik sprinter 316

Bericht door Rene »

Hoi, niet blij met het verbruik? wat is het verbruik?
Gr. Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
dereiziger

Bericht door dereiziger »

Welkom hier ..

En tja je verbruik . ik gok dat ie 1 op 7 doet .. wat redelijk normaal is hoor voor een grote zware bus .
Afbeelding
TOL

Bericht door TOL »

Rene schreef:Hoi, niet blij met het verbruik?
Nee, duidelijk niet. :cry: Heb overigens bewust het gebruik weggelaten om een zo objectief mogelijk antwoord te krijgen en niet een antwoord van: dat is normaal of het zit in je rechtervoet. :)
melvin

Bericht door melvin »

voor me werk rij ik een 311 verlengd, verhoogd uit 2010.
ik rij op een tank van 80 Ltr zo'n 600 km's.
ik rij dan ongeveer tussen de 120 en 140 km/h, ligt er een beetje aan hoe zwaar ik ben. als ik 4000 + kilo zwaar ben rij ik uit veiligheid niet harder dan 100.
verbruik ligt dan ook ong. bij de 1:6, 1:7
TOL

Bericht door TOL »

TOL schreef: Heb ik inmiddels zitten denken aan bv. toevoeging van aceton bij de diesel (als dat al helpt), of het plaatsen van ECO-tuning.
Ook bovenstaande was een vraag. Hebben jullie ervaring?
vanhooltje

Bericht door vanhooltje »

Tja das nu een beetje laat om nu over het brandstof verbruik te gaan nadenken?
Voor zo,n krachtigge zware wagen is 1 op 7 een vrij normaal verbruik, verwacht niet dat busjes met dat soort gewichten goedkoop lopen.
Misschien door hem eens goed af te laten stellen kom je op 1 op 8 maar veel hoger zal je niet komen.

grt Peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Afmetingen & vorm van de opbouw spelen een hele grote rol in het verbruik.
De luchtweerstand vermeerderd kwadratisch met de snelheid en wordt op een bepaald moment zelfs meer van invloed op het verbruik dan het gewicht.

Dus wat voor opbouw heeft het orgel?

Aceton hebben we hier uitvoerig getest.
Doet bij oudere voertuigen weinig in het verbruik, maar geeft wel wat meer kracht.
De zoekfunctie is klote, maar het moet te vinden zijn onder "Dieselmotoren".

Jij hebt een modernere motor, dus kun je beter ff zoeken bij Camperforum.nl. Die hebben er een vrij recent topic over lopen.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
melvin

Bericht door melvin »

ik had afgelopen zomer 3500 km gereden met de 508 met aceton.
hij ging mischien ietsje zuiniger rijden, ook wel ietsie feller, maar mischien zit dat ook een beetje tussen me oren.
ik vind het niet opwegen om het nogmaals te doen, dat gekloot bij de pomp, brandende stinkspul op je lak.. nee ik tank wel gewoon diesel :)

edit: mischien heeft het deels ervoor gezorgd dat me koppakking lekte, die heb ik deze maand mogen vervangen, mischien heeft het wel wat met elkaar te maken :roll:
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

melvin schreef:mischien heeft het deels ervoor gezorgd dat me koppakking lekte, die heb ik deze maand mogen vervangen, mischien heeft het wel wat met elkaar te maken :roll:
Geen sprookjes de wereld inhelpen Melvin, er wordt al genoeg gezwetst over aceton.
Technisch kan het ook niet, tenzij je veel te veel hebt bijgemengd (en dan is je eigen stomme schuld).
Het voorgeschreven mini-beetje aceton zorgt echt niet voor een verschrikkelijk hoge verbrandingsdruk.

Je hebt gewoon een bus gekocht die verschrikkelijk op zijn flikker heeft gehad terwijl hij koud was.
Daar hoef je verder niets anders voor te verzinnen. :wink:

Mvg, Leo.
melvin

Bericht door melvin »

hahahahaha :mrgreen:
maar inderdaad, zo zal het zeker zitten:)
DVIII

Bericht door DVIII »

aangezien iedereen hier bussies van voor de oorlog rijdt .... een 316 of van mijn part 616 sprinter redt het net tussen twee tankstations in frankrijk ..... oftewel 320 km
die geweldige prestatie komt dus uit een lelijk economisch plaatje.
een collega van mij heeft de bus terug laten chiptunen :D
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Zow, Dave heeft z'n wachtwoord weer gevonden.. :mrgreen:

WB!
Rene

Bericht door Rene »

Ik rij voor mijn werrk in een 316 ( taxi ) maar meestal staat het verbruik tussen de 11 en 12.5 liter op 100 km. Je kan dan wel nagaan als er een opbouw en heel veel inbouw zooi op en aan zit wat dat met het verbruik doet :cry:
Verlos ons eens wat is je verbruik??

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
jooph

Bericht door jooph »

TOL schreef:
Rene schreef:Hoi, niet blij met het verbruik?
Nee, duidelijk niet. :cry: Heb overigens bewust het gebruik weggelaten om een zo objectief mogelijk antwoord te krijgen en niet een antwoord van: dat is normaal of het zit in je rechtervoet. :)
Beetje onderschatting van de forumgebruikers hier :twisted:
Maar vooruit, je bent nieuw!

Joop
TOL

Bericht door TOL »

Voor aankoop van deze camper heb ik best wel e.e.a op internet proberen uit te zoeken. Daarbij kwam ik uit op 1 op 8 a 9. Niet gerealiseerd dat het om standaard bussen ging. Dus daar zal het verschil wel in zitten. En ja dan ga je toch ff zoeken naar evt. andere oplossingen als bv. aceton of een chip. Denk op dit moment inderdaad dat ik geen aceton moet toevoegen, maar ben nog niet overtuigd van chippen. Bij het evt. chippen heb ik in ieder geval een proefperiode en kan het daarna weer terug laten zetten in de originele stand.
DVIII

Bericht door DVIII »

ik begrijp niet hoe je sceptisch kan zijn over chippen, elke gestuurde diesel is af fabriek gechipped. dus wat kan er mis gaan met een tamme tuning , de motor blijft daar juist langer heel van.....
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Het rijden met deze 316 is geweldig, maaaaaaaaaaaaar je wordt niet vrolijk als je de brandstoftank moet vullen
Dat klopt helemaal!
(maar dat laatste dat komt niet door het verbruik/km echter meer door de recente prijs/liter :( , zelf net terug van weekje Eifel :D )

Peter
TOL

Bericht door TOL »

DVIII schreef:ik begrijp niet hoe je sceptisch kan zijn over chippen, ...
Ter verduidelijking: ik ben niet sceptisch m.b.t. chippen, maar er zijn zo velen die dat wel zijn. Ik hoop dan ook reactie te krijgen van forummers die een CDI316 rijden welke getuned is.
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

FF zoeken op http://www.sprinter-forum.de
(Die van mij is niet getuned)

Peter
DVIII

Bericht door DVIII »

maar de meeste chippers willen meer uit minder halen door een rookgordijn te laten programmeren, jij wilt denk ik juist de andere kant op. :wink:
TOL

Bericht door TOL »

@DVIII
???? verklaar je nader
Het is nl. niet te doen om meer vermogen, maar om minder verbruik. Als ik met de camper weg ben heb ik nog veel meer tijd dan dat ik met mijn personenauto weg ben. Ik heb nooit haast. Ik zeg altijd: kom ik er vandaag niet dan morgen wel :lol: :lol:
DVIII

Bericht door DVIII »

welnu als je de motormanagement verteld dat je in plaats van er 4 seconden over mag doen om op voltoeren te raken, er acht seconden over mag doen. dan gaat er veel minder brandstof verloren aan onnuttige acceleratie . ( je ziet dat vaak bij taxi's , als ze gas geven zijn ze de meute voor door een instant rookgordijn , niet door snelheid ). dus als je "tammer" programmeert bespaar je bergen brandstof. Ook je uiteindelijke vollast kan je een aparte curve geven zodat je tussen 80 en 100 % nog wat langer doet om de laatste versnelling rustiger in te zetten met als speciaale eigenschap dat je wel kan vasthouden ( dwz het differentiaal scherp in de gaten houden bij bv 95 % vermogen)
TOL

Bericht door TOL »

Als ik je dus nu goed begrijp is het zo dat bij een getunde auto die het vermogen continu aanspreekt het rookgordijn vaak zichtbaar is, maar als je het niet aanspreekt je dit terugziet in het verbruik.
DVIII

Bericht door DVIII »

nee , fout gechipte karren roken alleen maar door de niet verbrandde diesel.
daar betalen die sukkels voor , voor ROOK.
(i'm your frend so I kill your engine for free)
Plaats reactie