Prutswerk herstellen dieselleidingen

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
winand

Prutswerk herstellen dieselleidingen

Bericht door winand »

Ik ga me zo langzamerhand meer richten op mijn nieuwe 508 die nu al een tijdje onaangeroerd in een hoekje staat te wachten.

De vorige eigenaar heeft een opvoerpompje geplaatst want hij "werd gek van het handmatig ontluchten".
Maar vervolgens vertelt hij: "dat pompje is nu niet meer nodig want ik heb alle leidingen vervangen".
Toch komt er nog ergens lucht in de leidingen na een paar dagen stil staan, dus het probleem lijkt daarmee
niet opgelost.

De dag na overdracht lag er al een plasje diesel onder de bus. De dieselleidingen en stukjes slang bleken in elkaar geschoven te zijn zonder slangklemmen.
Ook was het dieselpompje rechtstreeks aangesloten op de accu en de verbindingen waren zo aan elkaar gedraaid met een tape-je eromheen.
Door de lekkende diesel tape-je eraf en blanke draden hingen er al los te bungelen :shock:
Dit heb ik eerst maar even hersteld door fatsoenlijke verbindingen en aansluiting op de 12V achter het contact.
Ook heb ik zo'n 8 slangklemmen geplaatst wat er voor zorgde dat ie niet meer lekte.

Het was me ook opgevallen dat het voofiltertje (borrelglaasje) erg smerig is, waardoor ik vermoed dat de leidingen/tank erg vervuild is.

Wat wil ik nu doen:
- filters verschonen/vervangen
- dieselpompje eruit halen (heeft het ding uberhaupt nut behalve diesel door verstopte filters proppen!?)
- extra voorfilter plaatsen ergens vlakbij de tank die makkelijk toegankelijk is.

Blijkt het voorfilter hierna extreem snel vervuild te zijn, kan ik overgaan tot het volledig legen en schoonmaken van de brandstoftank.

Nu ben ik niet zo'n motorisch-technisch onderlegd zeg maar dus hierbij een paar fotootjes met een paar -
waarschijnlijk eenvoudige - vragen.

Afbeelding

1) De leiding langs de rode lijn is de retourleiding neem ik aan?
(Het opvoerpompje is hier tussen geplaatst)

Afbeelding

2) Ik vermoed dat de leiding langs de rode lijn hier de aanvoerleiding is?
(komt zo ver ik nu kan zien ook uit de richting van de brandstoftank)
3) Wat is de leiding langs de gele lijn?

Tevens: de doorzichtige slang met "FOOD QUALITY", zou deze wel geschikt zijn voor diesel?
(wel handig, deze is doorzichtig 8) )
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
dereiziger

Re: Prutswerk herstellen dieselleidingen

Bericht door dereiziger »

Corona :mrgreen: :mrgreen: je moet hem op mexicaans bier laten draaien .. ;).. ik ken de slang . voor diesel is ze wel geschikt . benzine wat minder
Afbeelding
winand

Bericht door winand »

Ehm... niemand die de afgelopen 6 dagen antwoord heeft op mijn vraag? :roll:
gilles

Bericht door gilles »

hallo winand

op de tweede foto kan je het slecht zien.
maar als je het hand opvoerpompje op de brandstofpomp zelf neemt,gaat daarvan 1 leiding naar het filter en de andere loopt naar achteren(onder de wagen.
dat is de aanzuigleiding.
ik heb trouwens zelf ook al al mijn leidingen vervangen (vanaf de tank)en ook mijn tank gespoeld) de leidingen zijn van het zogenaamde tyleen.
de kosten vallen reuze mee en ik elke betere automaterialen zaak te verkrijgen.
let er wel op dat de leidingen op de motor 11mm zijn (geen gangbare standaard maat maar wel goed te verkrijgen.) ik denk dat je met het vervangen ongeveer 25 euro materiaal kwijt bent. en je weet dan direct waar welke leiding van is.(er hoort namelijk aleen 1 aanvoer en 1 retour naar je tank te lopen.)
winand

Bericht door winand »

Mooi, dat bevestigt mijn vermoeden gelukkig.
Alleen vraag ik me af waarom het opvoerpompje in de retourleiding geplaatst is.
Kan het pompje zo ook de diesel in de aanvoerleiding naar de motor 'zuigen'?
(en wellicht omdat daar de schoongefilterde diesel zit en het pompje dus niet kan verstoppen)
:roll:

@Gilles: alle leidingen zijn vervangen door de vorige eigenaar (zegt ie..) maar moet het nog eens beter bekijken..
gilles

Bericht door gilles »

ha die winand.
het opvoerpompje hebben ze gedaan omdat de motor waarschijnlijk het zelfde euvel had als die van mij.... (de brandstof loopt retour naar de tank)
door eerst het pompje aan te zetten persen ze de brandstof terug naar de pomp.
waarschijnlijk hebben ze de verkeerde leiding gebruikt hahaha
Rik T

Bericht door Rik T »

Ik sluit me aan bij Gilles.
Een opvoerpompje in een retourleiding heeft geen enkel nut.
Zuigt hij uit je retourleiding naar de tank, dan zal eventuele lucht e.d. naar de tank gepompt worden, maar dan moet de pomp wel zelfaanzuigend zijn.
Omgekeerd uit de tank zuigen kan alleen als de retourleiding onder het brandstofniveau binnenkomt.
Haal het pompje er gewoon uit, zorg dat je brandstofsytseem gewoon dicht is en ontluchten is alleen nodig bij lekkage in de aanzuigleiding naar je voordrukpomp.
Na je voordrukpomp is de druk in je brandstofsyteem hoger dan de barometerdruk, dus dan kan er alleen diesel naar buiten lekken en geen lucht naar binnen.

Ik heb ook een bus gekocht van zo'n handige doe-het-zelver.
Je wordt er gestoord van wat sommige handige jongens bedenken.
Wat dacht je van het rechtstreeks aansluiten van je groot licht op de deurschakelaars als "alarminstallatie" indien de deuren opengaan?
Prima idee :evil: :evil: , maar je deurschakelaars zijn niet echt uitgerekend om het vermogen van het grootlicht op te vangen, dus de zekering sprong er steeds uit.
Ook daar was weer wat op bedacht, nl. het geheel rechtstreeks aansluiten op de accu!!
Ja, je maakt wat mee en ik zie dan ook regelmatig uitgebrande campers staan, welke volgens mij toch o.a. aan dit soort acties zijn te wijten.........

Succes verder.
winand

Bericht door winand »

Rik & Gilles, dank! Pompje zit er nu nog in, maar ga het er zeker uithalen..
Plaats reactie