OM616 vervangen voor OM???

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
GrE9

OM616 vervangen voor OM???

Bericht door GrE9 »

Beste heren (en dames natuurlijk),

al veel op dit forum gelezen als nieuwe gebruiker, maar toch kom ik er niet uit wat betreft een motorwissel. Hier het geval: ben net in het bezit van een MB 207d uit 1979, met een Arnold opbouw. Ben nu bezig om het hele interieur, maar ook motorisch wil ik het verbeteren...

65 pk uit de 207d, dat moet beter kunnen! Welke motor kan ik erin lepelen zonder allerlei aanpassingen aan cardan of bak te doen. Ik kan aan een 308 motor komen, maar past die ook op de 207 bak?
Een andere optie is een OM602 met bak die ik kan kopen, maar moet daar dan ook een andere cardan aan of kan het gewoon aan de cardan van de OM616 gehangen worden.
Het gaat me niet om een (nog :lol: ) grotere topsnelheid, maar wil gewoon fatsoenlijk een helling kunnen nemen zonder mee te moeten duwen!

Ik ben benieuwd naar jullie expertise!

Groet, GrE9
winand

Re: OM616 vervangen voor OM???

Bericht door winand »

:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
paul snip
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Een 308 heeft ook een OM 616. Dit past dus gewoon. Misschien moet je zelf het carter en oliefilter overzetten. Afhankelijk uit wat voor model bus hij komt.

Een OM 616 uit een mb100 heeft ook ca 80 pk. Deze heb ik er in gezet. Dit past ook gewoon. Wel even carter, oliefilter en oliepomp overbouwen. Het uitlaatspruitsuk van je eigen bus en het inlaatspruitstuk van de mb100 gebruiken. Op papier scheelt het niet zo veel maar in werkelijkheid is het wel een heel verschil. Van 65 naar 80 pk.

Ik denk dat een 308 in principe dezelfde motor gebruikt als een MB100.

Voordeel van een MB100 is dat ze tot 1996 gebproduceerd zijn. En de motor overleeft vaak de carrosserie en de versnellingsbak.

Een OM 616 is dus gewoon het oude 2,4 liter 4 cilinder dieselblok wat ook in de Mercedes 240 d gebruikt wordt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM616

Afbeelding
Rene

Bericht door Rene »

Hoi, Ik heb in mijn 308 een 601 motor, dit is de opvolger van de 616 maar dan wel een heel end stiller en je hoeft geen kleppen meer te stellen. Niet dat je nu de stenen uit de straat trekt maar altijd een stuk beter dan een 615
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
GrE9

Bericht door GrE9 »

Beste Winand, Paul en Rene,

mijn dank is groot voor jullie snelle schrijfwerk. Heb vanmiddag de busfreaks.de link goed bekeken en ga achter de motoren aan. Ik denk dat het inderdaad de 308 motor wordt, blijkbaar het makkelijkst om in te bouwen voor me (heb 2 rechterhanden, alleen de hersenhelften werken niet altijd goed mee :D )
Zo rond de 80 pk zonder aanpassingen aan bak en cardanas zou voor mij nog zelfs zelf te doen zijn... Wie niet waagt, wie niet rijdt?

Groet! En dank! GrE9
paul snip
Contacteer:

Bericht door paul snip »

De eerste 308-en hadden een om616, de laatste een om 601. Qua vermogen maakt 't niet uit.

Bij de 601 motor hoef je geen kleppen meer te stellen. Maar de OM-616 past er sowieso zonder aanpassingen in.

Succes!!!
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Qua topvermogen maakt het niet veel uit, maar de 601 is een korte-slag motor en de 616 een lange-slag.
Wat inhoudt dat een 616 in de lagere toerentallen meer trekkracht heeft dan een 601.
En een beetje kracht in de lagere toeren is nou juist zo lekker bij een zware bus.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
winand

Bericht door winand »

Hmm, weer iets geleerd, wist niet dat er ook OM616's waren met meer dan 70 pk.. :idea:
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Winand,

een OM616.912 tot 1978 heeft 65pk bij 4200t/m met een vacuüm-regulateur en trekstartknop.
Vanaf bouwjaar 1978 heeft die 616.912 een andere voorkamer en een mechanische regulateur (met sleutelstart/stop) gekregen.
De ezelsstal werd daardoor uitgebreid tot 72 stuks bij 4400t/m.
Hoger zijn ze bij mijn weten niet gekomen.

De OM601 was eerst 72pk, later 75pk bij 4600t/m.
Het orgel mag nog 500 toeren sneller draaien en daar komt dan die "80"pk vandaan.
Maar bij een overvierkante voorkamermotor van nog geen 2 liter kun je onderin het toerental de overbekende manke ezeltjes verwachten.

Mvg, Leo.
(Hanomag F40 met trek-drukknop-startende OM616 van 72pk.. grinn.. :P )
paul snip
Contacteer:

Bericht door paul snip »

De allerlaatste OM 616 motoren uit de 308D en de MB 100 hebben zelfs 78pk! Dat wordt door Mercedes keurig afgerond op 80 pk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_TN

Ik heb mijn 65 pk OM 616 met vacuumregulateur vervangen door een 78pk MB 100 (1996) blok met mechanische regulateur. En dat verschil merk je echt. Deze nieuwe motor is echt een stuk krachtiger. Het scheelt vaak een versnelling met omhoog rijden. Een 5e versnelling zou nu zelfs een zinvolle aanvulling zijn. Op een vlakke weg moet hij dat makkelijk kunnen doen.

Ik denk dat het inbouwen van een OM 601 iets meer werk is. En ik zie het voordeel hiervan niet zo.
desnor

Bericht door desnor »

Ik heb mijn OM616 vervangen door een 5 cylinder OM602.940 met 95pk en ook door de RDW op kenteken laten zetten.
Bevalt me uitstekend en.....nu bijna 1:10 op een rit naar Italië v.v.

Bijgaand even mijn ombouwsite:

https://picasaweb.google.com/desnor/Onz ... 0128Diesel#

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel,

succes,

Hans
Rens

Bericht door Rens »

past een om616 bak op een om601 motor dan de startmotor zit toch aan de andere kant?
winand

Bericht door winand »

Hans; Met veer belangstelling je uitgebreide fotoarchief bekeken. Super, complimenten!
GrE9

Bericht door GrE9 »

Beste medeCampers,

wat een boel antwoorden en oplossingen war ik zeker wat mee kan. Ik ga nog eens rustig erover brainstormen wat voor mij goed te doen is. Want ook het campervirus is bij mij ingeslagen, heb namelijk de hele sandwichbodem eruit en opnieuw gemaakt. Bijna af. Dan interieur en de motor.
Mooie fotoreportage trouwens! Zodra mijn Arnold ervoor klaar is, probeer ik de foto's er ook op te zetten!

Het is mooi weer weer!
Groet, Greg
Rik T

Bericht door Rik T »

Hallo,

Mijn advies is het volgende:
Gewoon de OM616 (4 cilinder) vervangen door de OM617 (5 cilinder)
Bij Bowi krijg je een OM617 compleet (de 617 krijg je compleet aangeleverd, met brandstofpomp, startmotor enz.) met 5-bak aangeleverd als je de OM616 weer inlevert voor ca. 750 euro.
Enkele aanpassingen zijn wel noodzakelijk:
- Indien je huidige OM616 een terkstarter is, moet je deze ombouwen naar een sleutelcontact, want de 617 heeft de gloeispiralen parallel en de 616 heeft de gloeispiralen in serie zonder relais. Ook het stoppen van de motor gaat via het sleutelcontact en niet via een kabel zoals bij de 616.
Overzetten is geen probleem.
Sommigen hebben het over aanpassingen van het gat in de vloer, maar dit is onjuiste informatie.
De 617 is iets langer, maar zonder meer over te zetten.
Overigens heeft het niet zoveel zin om een andere motor op een bestaande versnellingsbak en cardan te hangen.
Je overbrengingsverhoudingen zullen nl. hetzelfde blijven.
Je hebt dan wel iets meer trekkracht (koppel), en misschien een iets hogere topsnelheid als je nieuwe motor een iets hoger toerental draait, maar je zult evenveel moeten schakelen bij dezelfde snelheden.
Zwaardere motor heeft alleen zin als je ook de overbrengingsverhoudingen aanpast (dus ook versnellingsbak).
Echter alleen bijv. de 4-bak vervangen door een 5-bak bij dezelfde motor heeft ook geen zin, behalve dan dat je op een mooie vlakke weg wat minder toeren draait in z'n 5, maar als de weg iets oploopt zul je ongetwijfeld terug moeten naar z'n 4.
Motor en versnellingsbak zijn op elkaar afgestemd.

Houdt er echter rekening mee dat je officieel de auto dan opnieuw moet aanbieden bij de RDW voor een keuring.
Op je kentekenbewijs staat nu nl een 4 cilinder en geen 5 cilinder..
Je kunt ook het risico nemen dat ze het bij de APK niet constateren, maar wordt het wel geconstateerd dan heb je wel een probleem.

Ik zit nog te dubben of eventueel de overbrengingsverhouding van de achteras verandert moet worden, maar volgens mij kun je gewoon met de huidige achteras verder.
Ook van de aandrijfas ben ik niet helemaal zeker, maar misschien weet een andere gebruiker daar een antwoord op.

Succes,

Rik
Rens

Bericht door Rens »

de 4 bak is +/- 48cm lang
de 5 bak is +/- 58cm lang
Je moet dus je aandrijfas aanpassen als je er een andere bak op zet.

Er bestaan achterassen met een zwaardere verhouding, 4.11 staat daar op.
Bij de apk hoeft het aantal cilinders niet meer geteld te worden, de dashboardverlichting hoeft niet meer te werken en de ontwaseming hoeft niet meer warm te blazen, alleen te blazen. De regels zijn dus iets soepeler geworden :D (de meeste garages zijn er niet van op de hoogte trouwens)
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Rens schreef:Bij de apk hoeft het aantal cilinders niet meer geteld te worden
Waar staat dat beschreven?
Plaats reactie