Hanomag F40 hangt scheef

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Hanomag F40 hangt scheef

Bericht door Hanomaad »

Ik heb sinds kort een Hanomag F40 met een OM314 motor. Ik heb nog niet zo veel verstand van de techniek maar ik probeer elke dag wat bij te leren. Het valt me op dat de bus behoorlijk scheef hangt aan de bestuurderskant. Qua lading is het vrijwel hetzelfde links als rechts. Veel gewicht heb ik niet in de wagen op dit moment. Ik heb er wat foto's van gemaakt:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Misschien dat het te maken heeft met het feit dat aan de bijrijder kant het blok ontbreekt dat tussen de cabine en het chassis hoort te zitten:

Afbeelding

Maar dan zou hij toch aan de andere kant moeten over hellen, en dan zou dat achter geen effect moeten hebben lijkt mij.

Ik heb ook nog een groot gat in de brede carrosserie dwarsbalk onder de achterkant van de cabine, waar de linker chassis balk loopt:

Afbeelding

Zou dat er wat mee te maken kunnen hebben? Of moet ik meer richting de veren zoeken?

~paul
Laatst gewijzigd door Hanomaad op 11 mei 2011, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Hanomag F40 hangt scheef

Bericht door Yoni »

De meeste wagens hebben hun diesel tank keuken accu's en gas allemaal aan de linker kant staan!
Ik zie overigens weinig wagens die niet naar links hangen denk dat de vering van de campertjes gewoon een beetje inzakt aan de linker kant.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Hanomag F40 hangt scheef

Bericht door Hanomaad »

Yoni schreef:De meeste wagens hebben hun diesel tank keuken accu's en gas allemaal aan de linker kant staan!
Ik zie overigens weinig wagens die niet naar links hangen denk dat de vering van de campertjes gewoon een beetje inzakt aan de linker kant.
Ik heb een redelijk kleine dieseltank (48 liter) en die is bijna leeg. Daarnaast wel (kleine) accus, maar als ik op de andere kant ga staan aan de achterkant of vooraan dan zie ik eigenlijk geen verschil in hangen. Ik weeg 70kg dus dan zou dat wel voldoende moeten zijn om de accus en diesel te compenseren?

Het is niet echt een "campertje", maar een bus met veerpakketten waar dacht ik 4 ton aan lading in kan worden vervoerd. Lijkt me dus vrij stug dat 50kg meer links of rechts daar verschil in kan maken, maar ik laat me graag corrigeren mocht ik dat verkeerd hebben.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Hanomag F40 hangt scheef

Bericht door Leo »

Tussen de assen en verenpaketten zitten stalen blokken.
Die zijn in verschillende diktes verkrijgbaar.
Zitten er wel dezelfde diktes onder?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Aart
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 dec 2009, 11:11

Re: Hanomag F40 hangt scheef

Bericht door Aart »

Het lijkt mij sowieso niet erg bevordelijk dat er een cabine-rubber ontbreekt. Tevens hoort er ook een rubber tussen de chassisbalk en de carrosseriebalk (daar waar de rotte plek in zit), maar op de foto lijkt het alsof deze er niet tussen zit, maar dat kan ik niet helemaal goed zien.

Verder vermoed ik dat de veerbladen aan een kant wat doorgezakt zijn, maar dit kun je eenvoudig zien door even onder de camper te gaan liggen en te kijken of de veerbladen aan beide kanten een gelijke kromming hebben en het is ook te zien aan de afstand van het aanslagrubber tot de schotel die bovenop het veerpakket zit.

Groeten, Aart
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Hanomag F40 hangt scheef

Bericht door Hanomaad »

Het lijkt me ook niet goed dat dat blok ontbreekt en ik heb geen idee hoe dat gekomen is. Daar horen 2 dikke bouten doorheen zo te zien dus hoe dat eruit is gevallen is me een raadsel. Ik moet wel even vermelden dat ik de bus net een paar weken heb (het is de oude bus van Winand) en dat ik nu bij nadere inspectie allerlei zaken tegen kom die wel wat werk kunnen gebruiken.

Okee dus er moet ook en rubber zitten tussen de chassisbalk en die dwarsbalk. Daar ga ik even naar kijken volgende keer als ik onder de bus lig met m'n camera, net als naar de kromming van de veerbladen, en ook naar de blokken die Leo noemde.

Bedankt zover!

Paul
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten