Lekkende remcylinders (voor de zoveelste keer)

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Lekkende remcylinders (voor de zoveelste keer)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Gisteren n.a.v. de APK afkeur van de Hanomag nog even aan de gang geweest. Als eerste naar m'n opslag/stalling gereden om aldaar een extra set remschoenen en trommels op te halen zodat ik die kon laten opknappen, omdat waar 't ding nu staat, ik dit soort dingen niet kan doen omdat hij rijdbaar moet kunnen blijven omdat ie nog wel eens in de weg staat.
Om hem dan een week zonder wielen te laten staan valt niet echt onder die classificatie :mrgreen:

Bleek dat dat setje van een ouwe achteras gewoon helemaal nieuw is, zelfs de schoenen passen perfect in de omtrek van de trommel dus dat is voordat ik dat ding gesloopt heb, niet echt heel lang geleden nog vernieuwd.
Maar goed, omdat de garage geconstateerd had dat er ook op de vooras remverschil was, wat ik niet voelde tijdens het rijden trouwens, toch maar even los gehaald.

Een jaar of 3 geleden voor nieuwe remcylinders gemonteerd, en @#$%, ik wip het stofhoesje een stukje open en er loopt zo een straaltje remvloeistof uit. Aan beide kanten. Dit is niet nieuw, elk jaar hebben die krengen nog gelekt en ik vraag me nu echt af hoe dat kan. Ververs netjes elke 2 jaar de vloeistof. De vloeistof die er uit komt is toch een beetje bruinig. Slangen (voorwielen en naar het T-stuk op de achteras) en leidingen zijn ook allemaal nieuw. De leverancier van die dingen zegt dat het door het lange stilstaan komt (van grofweg oktober tot maart/april), maar met m'n vorige Hanomag hebben we in de oude cylinders (die niet roestig waren) een revisiesetje van een paar euro gezet bij alle 4 en die hebben nooit meer gelekt.
Achter zitten nog gereviseerde (gehohnd + revisiesetje met nieuwe zuigers/cupjes/veertjes etc) en die lekken net zo hard. Voor ik nieuwe voering ga monteren wil ik wel zeker weten dat die $$%@$# dingen dicht blijven en ik niet straks met afgebladderde vette voering zit...

Heeft iemand nog een suggestie? Ik weet het echt niet meer! De vloeistof die eruit loopt is toch niet heel helder van kleur (beetje bruinig) wat toch op vocht/roest duidt -in het potje bovenaan is het wel brandschoon en ook bij het ontluchten (na loshalen) is de vloeistof nog mooi schoon. Ik hoop niet dat het standaardprocedure na stallen is om elk jaar remcylinders uit elkaar te plukken? Of moeten we ze na loshalen zonder ATE remmenvet in elkaar zetten? Ik heb wel eens gehoord (jaja, daar is ie weer!) dat dat bij weinig gebruik lekkage kan veroorzaken doordat het dan opdroogt.

Groeten, Jeroen (met een grote bult/schraap op z'n kop omdat ie die stootte bij het loshalen van de handremkabels)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
vanhooltje

Re: Lekkende remcylinders (voor de zoveelste keer)

Bericht door vanhooltje »

Hallo jeroen,

Heeft jou auto nog stalen remleidingen?
Ik krijg het donkerbruine vermoeden dat er roest aan de binnenzijde zit (juist omdat je zegt dat de vloeistof bruinig is), en roest gruis is de pest voor je cuppies.
En ik gebruik eigelijk nooit geen ATE om ze te smeren maar zuur vrije vasaline.
En door lang staan gaan je cupies niet stuk hoor.

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Hoi Peter,

Er zitten allemaal nieuwe koperen leidingen op (een jaar of 4 geleden gedaan, de oude waren allemaal verrot, dus vervangen) -behalve die van het potje naar de hoofdremcylinder, da's nog een oude. Zou dat de boosdoener zijn...?

Toch maar eens verder kijken, als ik die los zou halen zie je snel genoeg wat daar uit komt denk ik! (los moet alles toch al)

Groeten Jeroen
vanhooltje

hoi jeroen,

ja wie zal het zeggen, weet je pas als ie los is zoals je zegt.
Er moet iets in zitten wat de boel vervuild, dus het is goed mogelijk dat dat de boosdoender is.

grt peter
Groet, Peter

Ook op Afbeelding
Wim

Bericht door Wim »

Jeroen ,

Misschien is het nu tijd om over te stappen op een ander soort remvloeistof .
De normale remvloeistof is n.l. hygroscopisch (trekt water aan) , siliconen remvloeistof doet dat niet .
Het hele remsysteem goed spoelen met spiritius en daarna vullen met de nieuwe rem vloeistof >

Dit alles ter overweging :lol:

Groeten Wim
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Twee verscillende materialen, koper en ijzer dat kan moeilijkheden geven!
Het is het princiepe van een batterij daar heb de buitenmantel van zink en binnen in de koolstift.
Met een zuur er in geeft dat stroom.
Het lijkt er sterk op da je een chemise reachtie in het ijzeren gedeelte hebt van daar de roest kleur.
Ik zou dat laatse stuk ook van koper maken grote kans dat het weer jaren goed blijft!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
DVIII

Bericht door DVIII »

welnu ik gebruik altijd in overvloed ate remmenvet en op alle auto's ijzeren cilinders en koperen leidingen, soms heb ik pech en moet er meer vet in , of gebruik ik net de verkeerde cupjes (is heel makkelijk fout te doen) , maar meestal gaat de boel weer jaren mee !. dus ik zou het zooitje gewoon weer aanpakken !. (ut ken ook an de oude cilinders liggen)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

't moet toch eens goed te krijgen zijn zou je zeggen!

Dank voor alle suggesties, aangezien het stukkie leiding + slang naar het potje nooit meer als een paar euro kan kosten vervang ik die ook gewoon voor een stukje koper. De achterremcylinders vervang ik ook voor nieuwe, die zijn al aardig oud en neem daarmee geen risico, ondanks dat ze evengoed wel prijzig zijn (160 euro per stuk).

Vanavond had ik geen tijd om te kijken, morgen ga ik dat stukkie nog even de maten en aansluitingen van opnemen en dan bestel ik gelijk een versch stukje leiding bij de cylinders. Stom dat ik eigenlijk nooit eerder aan dat stukje gedacht heb. De voorste zal ik dan nog maar even uit elkaar halen en schoonmaken, en weer in elkaar met remmenvet of vaseline, want om nou na een jaar of 3 alweer nieuwe te monteren...! :)

Groeten Jeroen
Maxer
Contacteer:

Bericht door Maxer »

De suggestie van andere remvloeistof is er een om op te volgen. Dot 5, maar dan de Dot 5+, die kan mengen met Dot 3 of 4. Ga je Dot 5 gebruiken moet je echt alles brandschoon maken anders heb je een probleem. Versnelde slijtage geeft ook lekkage. Mogelijk maken ze een te lange slag? Misschien moet je de remmen nauwkeuriger afstellen zodat de slag verminderd.
DVIII

Bericht door DVIII »

om nog even dieper op de problemen in te gaan met de remvloeistof die te heet is geweest, als je dot 3 (wat een prima rating heeft voor oude auto's) te warm laat worden gaat de chemische samenstelling veranderen. het gaat leiden tot corrosie en daarvan komen dan weer deeltjes los die de rubberdelen sneller doen verslijten en tot lekkage leiden.
Dus een normaal werkend systeem wat gaat roesten heeft dus een probleem. alle theorieën ten spijt mag je gerust bij de eenvoudige redenen en oorzaken blijven. Dus verkleurd remvloeistof = kapotte remvloeistof. hoe kan dat nou na slechts één jaar ? . aanlopen van de voering , als je remmen te strak aangesteld zijn loopt de temperatuur in de cilinder (in het wiel) stiekem op tot boven een bepaalde temperatuur , dit is nooit de bedoeling van een goed werkend remsysteem. je kan daar dan wel een vloeistof in kiepen die verder gaat dan de gewraakte kooktemperatuur maar het probleem blijft , stel je remmen met precisie en controleer dat en zorg dat alle lucht uit je syteem is. met een luchtbekrachtiger is het maar al te makkelijk om tevreden te zijn met werking die niet optimaal is omdat er pockets lucht in het systeem blijven zitten maar er toch prima geremd kan worden. die pockets lucht zorgen voor een zelf aan de rem gaande auto. dat merk je niet zo snel omdat die zelfremming zeer geleidelijk oploopt en steeds als de auto stilstaat weer weggaat. als de remmen licht aanlopen en dat doen ze dan op en lange rit zeer ongemerkt, dan verwarmt de remvloeistof te erg en gaat het spul tegen je werken. dwz de vloeistof gaat juist roesten in je cilinders en de remvloeistof verbrandt als het ware. je moet het dan zsm vervangen om roest deeltjes te voorkomen die weer schade gaan maken in je afdichtingen. ( het kookpunt verlaagt ook in je nadeel)
Oude remsystemen zoals op de hanomag van Jeroen zijn gevoelig voor onderhoud en moeten gedurende de eerste tijd dat er nieuw spul gemonteerd is, een aantal keren gecontroleerd worden op correcte afstelling en werking.
doe je dat niet dan blijf je problemen ondervinden. het gebruiken van "state of the art" vloeistoffen of andere onderdelen die niet voorgeschreven zijn zal de oorzaak niet wegnemen. :wink:
Maxer
Contacteer:

Bericht door Maxer »

Het grote voordeel van Dot 5+ is dat het geen vocht aantrekt wat de andere Dot's wel doen. Vocht in remvloeistof zorgt voor snelle veroudering en om die reden moet dus regelmatig worden vervangen.
Er bestaan geen redenen om niet met de tijd mee te gaan en moderne vloeistoffen te gebruiken. Daar wordt je voertuig alleen maar beter van.
Uiteraard moeten trommelremmen correct zijn afgesteld om slecht remmen en/of oververhitting te voorkomen.
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Weer even een update-je. Vanavond toch maar het stuk leiding+slang er onder vandaan gehaald. De remmenboer kon met het ATE nummer van de wartel, die in de hoofdremcylinder geschroefd zit, en waar het stuk slang op zit, dat uit het reservoir vandaan komt, niets meer vinden en moest toch de maten hebben.
Met een paar keer kruipolie en wat tikken en prikken had ik de slang eigenlijk relatief makkelijk van de wartel af, die wartel zelf zit echter muurvast in de hoofdremcylinder (gek he, na een jaar of 40).

Nu ziet het gedeelte van de slang wat daar op zit er roestig uit aan de binnenkant, het contactvlak+het schroefdraad van die wartel zien er echter nog piekgaaf uit. Uiteraard kan ik niet in het gat kijken om te zien hoe de binnenkant qua roest is, maar zou het het risico van afbreken (met als gevolg dat er dus nog een eind in de hoofdremcylinder zit!) het waard zijn dit ding ook te vervangen...? Het ziet er nog zo netjes uit daaronder, dat ik wel wat twijfel.

Morgen de slang+stuk leiding wegbrengen, de handremkabels etc zijn inmiddels ook klaar en de cylinders binnen, dus ik kan zaterdag aan de slag.

De vloeistof heb ik altijd DOT3 gebruikt, en door alle lekkages is dat inmiddels jaarlijks vervangen. (helaas!). Op zich geen problemen mee dit regelmatig te doen, dus dat doe ik er dan ook weer in. Goed excuus om evengoed het spul af en toe eens los te halen, vloeistof te verversen en te kijken hoe alles er uit ziet. En wat moet ik anders met al die vrije tijd? Nu ben ik alleen bezig, maar volgend jaar is m'n vader met pensioen en die man moet toch ook wat te doen hebben straks! :mrgreen: De remmen lopen overigens niet aan en hebben dat ook niet gedaan.

Tot slot nog een vraag over de remverentang, dat schijnt erg makkelijk te zijn om die stugge veren van de remschoenen weer te monteren, al heb ik zo'n ding nog nooit gebruikt, met grip- of waterpomptang lukt het na veel #$%@ en rommelen ook wel om de veren weer op hun plek te krijgen, maar als het met zo'n tang inderdaad erg makkelijk gaat is me dat ook wel wat waard. Iemand ervaring met zo'n ding? 't Kost nu toch al geld! :mrgreen:

Jeroen
DVIII

Bericht door DVIII »

nouja je hebt in elk geval de meest waarschijnlijke bron van de vervuiling gevonden. daar gaat de boel van lekken !
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Ik hoop het in elk geval van harte! Vanavond nog aan het stoelframe geknutseld (dat was ook een afkeurpunt), dat wordt morgen gelast door een collega van me. Heb best handige collega's, ondanks dat ik als ICT-er werk, alhoewel het gros zich zeer afvraagt waar ik in $$$%!@-naam mee bezig ben en of ik niet eens wat nieuwers/moderners/onderhoudsarmers zou moeten kopen. Ach ja, ondanks dat ik het zelf ook af en toe even niet meer zie zitten na al die problemen, zijn dat soort opmerkingen nou juist precies een aanmoediging voor mij! :mrgreen:

En ach, als alles straks weer goed in orde is, de APK er weer op zit, en ik weer vrolijk knorrend door Duitsland rij straks in augustus en mijn brandstofkosten van 3 weken ongeveer gelijk zijn aan één midweekje vakantiehuisje van een collega, is voor mij de keuze niet zo moeilijk!

Maar goed, genoeg off-topic geneuzel, vriendin heeft vandaag de leiding en het stuk slang weggebracht, als het goed is, is alles zaterdag klaar dus dan kan er geknutseld worden. 't Zou mooi weer worden, dus dat hebben we alvast mee!

Groeten, Jeroen
vanhooltje

Hallo Jeroen,

Het is inderdaad handigger zo,n veren tang, ik heb er zelf ook een en gebruik hem voor meerderre dingen met veren als aleen mijn schoenen :? :D
Het is even oefennen met zo'n ding maar werkt beter als een waterpomptang.

Ik hoop dat je nu van je probleem af ben met zo,n roestigge leiding uit je rem net :D

grt peter
Groet, Peter

Ook op Afbeelding
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Ik hoop het ook, dat ik er straks vanaf ben, ga ik daar wel vanuit, altijd positief blijven! :)

Zaterdag meer! :)
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Vandaag ff aan de knutsel geweest, ik denk ik neem de camera ff mee, maar uiteraard weer es vergeten... Eerst vanmorgen spullen gehaald, ATE remmenvet, remvloeistof, cupjes 1 1/16" (oftewel Ø26,99mm volgens 't boek) en het nieuwe stuk leiding en wat slangen naar het reservoir. Helaas waren ondanks duidelijke instructies, tekeningen en voorbeelden de handremkabels voorzien van een 15cm te kort draadeind, dus daar moet ik nogmaals voor heen. De rest was iig wel goed & klaar.

Ben begonnen bij de voorwielen, eerst links voor (daar zit de hoofdremcylinder ook op het chassis, dus de kortste leiding) de boel losgehaald, cylinder zat helemaal vol met bruine drap en stukjes, dus dat eerst maar eens goed gespoeld en schoongemaakt. Ook nog ff voor de zekerheid heel licht een hohnsteentje erdoor gehaald. Daarna de nieuwe leiding aangesloten op de hoofdremcylinder, potje er provisorisch op en plensje remvloeistof erdoor gepompt, kwam niet veel vuil (meer) uit zo aan het zien, maar voor de zekerheid....!

Daarna de andere kant los gehaald, wederom gespoeld, maar even vergeten dat vloeistof over het algemeen de makkelijkste weg kiest dus dat kwatte er aan de linkerkant allemaal uit... :mrgreen: Even hand voor dat gaatje in de remcylinder gehouden en wederom een half potje vloeistof erdoor gepompt. Ook nog 1 gescheurde stofhoes vervangen. Daarna eerst links nogmaals schoongemaakt, alle onderdelen in verse vloeistof nagespoeld en licht met remmenvet weer in elkaar gezet. Daarna schoenen en trommel nog even geschuurd, al zag dat er allemaal nog goed uit. Tot slot de hele handel aan schoenen en veren er weer op gezet en de wielen er weer op, en toen was de middag alweer voorbij!

Van de week nog even de leiding van reservoir definitief op z'n plek zetten (moet nog een stukje van af, is iets te lang voor het mooie) en zaterdag de achterremmen op dezelfde manier onder handen nemen. Dan is het hele systeem leeggespoeld en kan ik gaan ontluchten en hopen dat alles nu dicht blijft -al ga ik daar gezien de staat van de vervangen leiding wel van uit.

Groeten Jeroen (met behoorlijk zwarte handen)
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Hmm, dat sleutelen is niet altijd even gezond is werd zaterdag maar weer bewezen, toen ik met m'n vader op de SEH belandde! Hij had een paar weken eerder een ader bovenop zijn hand opengehaald (en door vuil een ontsteking erin gehad!) en toen de we de Hano weer van de krik lieten zakken schampte één van de banden die plek en was z'n hand binnen 2 minuten 3x zo dik. Toch maar even naar laten kijken, verder niets ernstig, maar de middag was snel om als je 2 uur bij de SEH zit te wachten...

Maar voor die tijd toch nog aardig wat kunnen doen, helaas heb ik er geen foto's van, maar de achterremmen kwam toch een zootje roestschilfers uit bij het doorspoelen, niet gewoon. Stukken tot 1,5mm groot. :shock:
Alles doorgespoeld, met vet + nieuwe cupjes en stofhoezen weer in elkaar gezet en ontlucht. Met de nieuwe leiding+slang van het reservoir naar de cylinder ging dat ontluchten in een paar minuutjes, terwijl dat voorheen stukken langer duurde. Zal die leiding en slang wel eens openzagen, maar vermoed dat er weinig goeds uit komt.
Helaas geen proefrit meer kunnen maken wegens de hand van m'n vader, maar de rem voelt hard en ook de handrem functioneert zoals die nog nooit gedaan heeft met de nieuwe kabels.

Morgen de stoel er weer in zetten en een proefritje doen! :)

Jeroen (vaders maakt het inmiddels weer goed, de mitella en tape mocht er weer af)
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Inmiddels al een proefritje gemaakt van zo'n 100km, en er gebeurde iets wat er normaal nooit gebeurt: je doet iets volgens het boekje en het werkt gewoon. Oftewel: remmen strak aan gesteld, iets losser tot ze vrij lopen, daarna rondje gereden en de handrem gedaan, en alles remt gewoon in één keer recht.

Vandaag voor APK geweest, en remverschil voor en achter waren <15% en de handrem zelfs <5%! Wel remde de achteras iets beter als voor, maar doordat het een camper is en de rem niet blokkeert bij hard remmen en/of natte weg (komt denk ik door het gewicht wat erop rust, er zit geen remverdeling o.i.d. tussen?) was het evengoed goedkeur.

Pedaal staat ook hoger en de rem is veel minder sponzig als ooit tevoren. Hopelijk blijft het nu eens een jaar goed!

Groeten en bedankt voor alle hulp! :)

Jeroen
DVIII

Bericht door DVIII »

dat is toch weer een resultaat om trots op te zijn !
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

En mede mogelijk gemaakt door het zwarte-handjes-forum! :)
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Nog even een kleine (positieve) update m.b.t. dit draadje, ik heb gisteren de camper opgehaald uit de stalling en ondanks een half jaar stilstand waren de remmen nog even goed als toen ik hem wegzetten -even de eerste paar keer de roest eruit remmen en nu is hij gewoon nog steeds top.

Nogmaals dank, heren, nu heb ik ook eens tijd naar andere dingen te kijken! :)
DVIII

Bericht door DVIII »

Eens moet het toch in één keer kunnen :wink:
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

:) :)

Doordat ik nu eens niet met die remmen hoef te prutsen, zowaar eens tijd iets aan geluidsisolatie te doen, wellicht kunnen Andrea en ik elkaar straks eens verstaan tijdens het rijden, hoewel dat niet altijd een voordeel hoeft te zijn. :mrgreen:
DVIII

Bericht door DVIII »

kun je fijn over de remmen praten toch :mrgreen:
Plaats reactie