616 toerental veel te hoog, onze 207 rijdt al 105 km/u
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 mei 2009, 09:20
616 toerental veel te hoog, onze 207 rijdt al 105 km/u
Hallo, onze 601 D28 met OM616 heeft iets merkwaardigs. Na de winterstop maakt hij steeds meer toeren. Hij rijdt als een lier, niks mis mee, maar ik kan nu al 105 op de snelweg. Het is een automaat en in de stad krijg ik zonder gas te geven net geen bekeuring. En als ik hem dan voor het stoplicht in de neutraal zet moet ik de trekstarter omlaag drukken, zodat de toeren binnen de perken blijven. (Wel voor het opstarten de trekstarter weer in z'n kik zetten, want anders stottert ie en slaat ie af).
Het draaiknopje staat al helemaal naar rechts, en het "kroonsteentje" staat dan net los.
Hij start goed, geen zwarte of blauwe rook of niks, geen overdadig geluid.
Vorig jaar is bij de garage het stangetjesstelsel voor een deel vernieuwd, en dat ziet er goed uit. Waar mag ik wel en niet aankomen, en waar moet ik naar kijken?
Heb wel laatst zo'n flesje "Diesel +Plus+ Treatment" in de tank gegooid om de boel schoon te maken, maar als dit het effect is...
Wie o wie heeft een tip.
Het draaiknopje staat al helemaal naar rechts, en het "kroonsteentje" staat dan net los.
Hij start goed, geen zwarte of blauwe rook of niks, geen overdadig geluid.
Vorig jaar is bij de garage het stangetjesstelsel voor een deel vernieuwd, en dat ziet er goed uit. Waar mag ik wel en niet aankomen, en waar moet ik naar kijken?
Heb wel laatst zo'n flesje "Diesel +Plus+ Treatment" in de tank gegooid om de boel schoon te maken, maar als dit het effect is...
Wie o wie heeft een tip.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: 616 toerental veel te hoog, onze 207 rijdt al 105 km/u
Hoi Godfried.
Als ik er even van uit ga dat op deze OM616 een vacuüm-geregelde regulateur zit, dan heb je een paar mogelijkheden:
1) Last van knaagdiertjes in de stalling die het vacuümslangetje erg lekker vonden.
Die hardplastic slang loopt van het "gasgeefklepje" in de inlaat -over de motor heen- naar de brandstofpomp.
Als daar een gaatje in zit (of de aansluitingen zitten los), dan krijg je dit soort grapjes.
2) Inlaatspruitstuk zit los.
3) Het veertje wat het hele gasgeefstangetjesstelsel (3X woordwaarde) terugtrekt ligt los of is gebroken.
Eenvoudig te controleren door je gaspedaal handmatig omhoog te trekken.
4) Ergens in het stangenstelsel is iets losgeschoten, verbogen, etc.
5) Regulateur is al jaren niet gesmeerd.
Ca 200cc olie bijvullen via de rode dop op de brandstofpomp. Je kunt daar nooit te veel ingooien want er zit een overloop op.
6) Membraam kapot.
Afgezien van punt 6 zijn het dus allemaal relatief simpele dingen die je op een mooie zondagochtend binnen een paar minuten zelf kunt controleren.
Zoek ze.:P
Mvg, Leo.:D
Als ik er even van uit ga dat op deze OM616 een vacuüm-geregelde regulateur zit, dan heb je een paar mogelijkheden:
1) Last van knaagdiertjes in de stalling die het vacuümslangetje erg lekker vonden.
Die hardplastic slang loopt van het "gasgeefklepje" in de inlaat -over de motor heen- naar de brandstofpomp.
Als daar een gaatje in zit (of de aansluitingen zitten los), dan krijg je dit soort grapjes.
2) Inlaatspruitstuk zit los.
3) Het veertje wat het hele gasgeefstangetjesstelsel (3X woordwaarde) terugtrekt ligt los of is gebroken.
Eenvoudig te controleren door je gaspedaal handmatig omhoog te trekken.
4) Ergens in het stangenstelsel is iets losgeschoten, verbogen, etc.
5) Regulateur is al jaren niet gesmeerd.
Ca 200cc olie bijvullen via de rode dop op de brandstofpomp. Je kunt daar nooit te veel ingooien want er zit een overloop op.
6) Membraam kapot.
Afgezien van punt 6 zijn het dus allemaal relatief simpele dingen die je op een mooie zondagochtend binnen een paar minuten zelf kunt controleren.
Zoek ze.:P
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 mei 2009, 09:20
Re: 616 toerental veel te hoog, onze 207 rijdt al 105 km/u
Ha Leo
dank voor tips, heb even alles nagelopen.
Het eerste dat ik zag was dat het kroonsteentje bleef hangen en dat het beugeltje waar het kroonsteentje achterzit behoorlijk uitgesleten is. Zal morgen bij de fietsenmaker eens een tonnetje halen en de beugel insmeren met wat siloconen spray zodat ie makkelijker heen en weer glijd. Dit verklaard wel de hoge toerentallen bij stationair, maar niet de hoger snelheid.
Ook viel me op dat het "bergen klepje" blijft hangen achter de slangen naar de kachel...
1) hardplastic pijpje: heel en vast
2) Inlaatspruitstuk zit los: zo vast als een huis
3) Het veertje los of gebroken, als je het hebt over het veertje dat aan het eind van de stangetjes zit, nee, dat doet het helemaal goed.
4) Ergens in het stangenstelsel is iets losgeschoten, verbogen, etc.: ziet er helemaal goed uit
5) Regulateur is al jaren niet gesmeerd: ga ik doen, met een peilhoutje mat ik maar liefst 4 cm olie onderin, dus het staat bijna helemaal droog, gewoon 15w40 toch?
6) Membraam kapot. (tja)
Kan het echt niet zo zijn dat de wynns dit wonder heeft verricht? Volgens de wegenwacht meneer die hier voor iemand anders in de straat was zou dat wel eens de oorzaak kunnen zijn, hij deed het ook elk half jaar met zijn prive oldtimer.
Daarnaast een vraag over de stuurbekrachtiging...
[img]/tmp/PreviewPasteboardItems/P5220005.jpg
[/img]
moet hier een filter in, en hoogveel en welke olie?
Dank op een mooie pinkstermorgen.
Groet, Godfried
dank voor tips, heb even alles nagelopen.
Het eerste dat ik zag was dat het kroonsteentje bleef hangen en dat het beugeltje waar het kroonsteentje achterzit behoorlijk uitgesleten is. Zal morgen bij de fietsenmaker eens een tonnetje halen en de beugel insmeren met wat siloconen spray zodat ie makkelijker heen en weer glijd. Dit verklaard wel de hoge toerentallen bij stationair, maar niet de hoger snelheid.
Ook viel me op dat het "bergen klepje" blijft hangen achter de slangen naar de kachel...
1) hardplastic pijpje: heel en vast
2) Inlaatspruitstuk zit los: zo vast als een huis
3) Het veertje los of gebroken, als je het hebt over het veertje dat aan het eind van de stangetjes zit, nee, dat doet het helemaal goed.
4) Ergens in het stangenstelsel is iets losgeschoten, verbogen, etc.: ziet er helemaal goed uit
5) Regulateur is al jaren niet gesmeerd: ga ik doen, met een peilhoutje mat ik maar liefst 4 cm olie onderin, dus het staat bijna helemaal droog, gewoon 15w40 toch?
6) Membraam kapot. (tja)
Kan het echt niet zo zijn dat de wynns dit wonder heeft verricht? Volgens de wegenwacht meneer die hier voor iemand anders in de straat was zou dat wel eens de oorzaak kunnen zijn, hij deed het ook elk half jaar met zijn prive oldtimer.
Daarnaast een vraag over de stuurbekrachtiging...
[img]/tmp/PreviewPasteboardItems/P5220005.jpg
[/img]
moet hier een filter in, en hoogveel en welke olie?
Dank op een mooie pinkstermorgen.
Groet, Godfried
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- dereiziger
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
- Locatie: visvliet
Re: 616 toerental veel te hoog, onze 207 rijdt al 105 km/u
de stuurbekrachtiging daar moet meer olie in zeker tot 2/3 gevuld en geen filter je moet even kijken wat voor olie er in zit groene of rode .. de verkeerde kan heel vervelend uitpakken voor je keerringen heb ik al eens ontdekt :oops:
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 mei 2009, 09:20
Re: 616 toerental veel te hoog, onze 207 rijdt al 105 km/u
ik heb vorig jaar de oliepomp bijgevuld, toen begon ie zo hard te lopen. Misschien wel goed om dit weer eens te controleren.
Het is nu zo dat ie heel mooi loopt op de snelweg, maar voor het stoplicht staat ie echt te duwen en moet ik derem er goed ophouden, en als ik haar in de N zet (het is een automaat), dan stijgt het toerental naar grote hoogten. Kortom, iets is er niet goed.
OP de snelweg loopt ze fantastisch, en in de stad net geen boete want met de nu aanwezige cruisecontrol (die zit er dus niet in) rijd ze keurig 50. Volgens mij hoort een automaat in de D (of de 4) gewoon een klein beetje te rollen maar zeker geen 50 te rijden.
Kortom:
1) hardplastic pijpje: heel en vast
2) Inlaatspruitstuk zit los: zo vast als een huis
3) Het veertjes zijnhelemaal goed.
4) Het stangenstelsel ziet er helemaal goed uit
5) Regulateur is vorig jaar bijgevuld?
6) Membraam kapot? Hoe kan ik dat testen?
Kan een lek in de uitlaat hier ook iets mee van doen hebben, weet iemand dat?
groet en dank, Godfried
Het is nu zo dat ie heel mooi loopt op de snelweg, maar voor het stoplicht staat ie echt te duwen en moet ik derem er goed ophouden, en als ik haar in de N zet (het is een automaat), dan stijgt het toerental naar grote hoogten. Kortom, iets is er niet goed.
OP de snelweg loopt ze fantastisch, en in de stad net geen boete want met de nu aanwezige cruisecontrol (die zit er dus niet in) rijd ze keurig 50. Volgens mij hoort een automaat in de D (of de 4) gewoon een klein beetje te rollen maar zeker geen 50 te rijden.
Kortom:
1) hardplastic pijpje: heel en vast
2) Inlaatspruitstuk zit los: zo vast als een huis
3) Het veertjes zijnhelemaal goed.
4) Het stangenstelsel ziet er helemaal goed uit
5) Regulateur is vorig jaar bijgevuld?
6) Membraam kapot? Hoe kan ik dat testen?
Kan een lek in de uitlaat hier ook iets mee van doen hebben, weet iemand dat?
groet en dank, Godfried
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 mei 2009, 09:20
Re: 616 toerental veel te hoog, onze 207 rijdt al 105 km/u
Hallo allen,
het verhaal wordt steeds vreemder. Vanmiddag nog rondgereden op weg naar de mijnheer van de dieseltechniek, want ik dacht toch echt te weten dat het aan de membraan lag. Afspraak gemaakt, en toen dacht ik: even de brandstofpomp peilen qua olie. Jawel, nog 4 cm olie erin. Bijgevuld en vervolgens gestart, ff witte rook, maar geen verschil nog steeds zo hoog in z'n toeren dat ik in de P de trekstarter tot half moest induwen om niet ter plekke te gaan vliegen. Door het schudden schoot de pook in de R, en 50 cm later stond ik stil tegen de muur (waarbij de motor de boel gewoon door de handrem duwde). Ai :oops: maar wel geluk bij een ongeluk.
Daarna nogmaals gestart zonder het stangetje naar de luchtklep er aan om te kijken of het daar aan lag. Motor sloeg mooi, wel weer te veel toeren. dat heb ik weer met de trekstarter geregeld, en toen kon in met de hand aan het stangetje ik mooi gasgeven, dus het vacuum systeem werkt. Dat betekend volgens mij dat het verhoogde toerental niet ligt aan het het spruitstuk, zwarte slangetje, veertje en stangestelsel ligt.
Maar goed, wat nu.
Kortom:
1) hardplastic pijpje: heel en vast
2) Inlaatspruitstuk zit los: zo vast als een huis
3) Het veertjes zijn bijna helemaal goed., alleen het veertje op de regalatuer zelf is afgebroken, zeg maar die rechts op de foto.
4) Het stangenstelsel ziet er helemaal goed uit
5) Regulateur is bijgevuld?
6) Vacuumsysteem werkt?
7) Wat kan het nu nog zijn?
Olie verbruik is nihil, op de snelweg rijdt ie fijn, schakelen doet ie goed, alleen veel te veel toeren in stationair met een stijgend toerental.
Wie het weet mag het zeggen
groet en dank, Godfried
http://w123club.nl/media/kunena/attachm ... /vachr.jpg
het verhaal wordt steeds vreemder. Vanmiddag nog rondgereden op weg naar de mijnheer van de dieseltechniek, want ik dacht toch echt te weten dat het aan de membraan lag. Afspraak gemaakt, en toen dacht ik: even de brandstofpomp peilen qua olie. Jawel, nog 4 cm olie erin. Bijgevuld en vervolgens gestart, ff witte rook, maar geen verschil nog steeds zo hoog in z'n toeren dat ik in de P de trekstarter tot half moest induwen om niet ter plekke te gaan vliegen. Door het schudden schoot de pook in de R, en 50 cm later stond ik stil tegen de muur (waarbij de motor de boel gewoon door de handrem duwde). Ai :oops: maar wel geluk bij een ongeluk.
Daarna nogmaals gestart zonder het stangetje naar de luchtklep er aan om te kijken of het daar aan lag. Motor sloeg mooi, wel weer te veel toeren. dat heb ik weer met de trekstarter geregeld, en toen kon in met de hand aan het stangetje ik mooi gasgeven, dus het vacuum systeem werkt. Dat betekend volgens mij dat het verhoogde toerental niet ligt aan het het spruitstuk, zwarte slangetje, veertje en stangestelsel ligt.
Maar goed, wat nu.
Kortom:
1) hardplastic pijpje: heel en vast
2) Inlaatspruitstuk zit los: zo vast als een huis
3) Het veertjes zijn bijna helemaal goed., alleen het veertje op de regalatuer zelf is afgebroken, zeg maar die rechts op de foto.
4) Het stangenstelsel ziet er helemaal goed uit
5) Regulateur is bijgevuld?
6) Vacuumsysteem werkt?
7) Wat kan het nu nog zijn?
Olie verbruik is nihil, op de snelweg rijdt ie fijn, schakelen doet ie goed, alleen veel te veel toeren in stationair met een stijgend toerental.
Wie het weet mag het zeggen
groet en dank, Godfried
http://w123club.nl/media/kunena/attachm ... /vachr.jpg
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: 616 toerental veel te hoog, onze 207 rijdt al 105 km/u
Geef eens een foto van je gehele regulateur, want ik kan er geen touw meer aan vastknopen.
Is je luchtfilterslang nog heel en zit hij goed vast?
Wat jij doet met je stopknop is de uitslag van de brandstofregelstang (nr8) drastisch beperken met nr9.
Dat je 'm dan onbelast kunt regelen met de luchtklep is niet zo vreemd, want dat millimetertje trekt een kapot membraam nog wel.
Maar zodra je op dat moment de motor gaat belasten zal hij stoppen omdat hij niet genoeg brandstof kan bijregelen.
Commentaar foto: De rechterkant van het veertje op spanning zetten en bovenop dat hendeltje leggen zodat hij door het veertje naar beneden wordt gedrukt.
Het nokje binnenin zorgt dat de (extra) stationairveer nr18 wordt ingeschakeld zodra je het gaspedaal los laat. Zie tekening, stand 15b.
Is je luchtfilterslang nog heel en zit hij goed vast?
Wat jij doet met je stopknop is de uitslag van de brandstofregelstang (nr8) drastisch beperken met nr9.
Dat je 'm dan onbelast kunt regelen met de luchtklep is niet zo vreemd, want dat millimetertje trekt een kapot membraam nog wel.
Maar zodra je op dat moment de motor gaat belasten zal hij stoppen omdat hij niet genoeg brandstof kan bijregelen.
Commentaar foto: De rechterkant van het veertje op spanning zetten en bovenop dat hendeltje leggen zodat hij door het veertje naar beneden wordt gedrukt.
Het nokje binnenin zorgt dat de (extra) stationairveer nr18 wordt ingeschakeld zodra je het gaspedaal los laat. Zie tekening, stand 15b.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 mei 2009, 09:20
Re: 616 toerental veel te hoog, onze 207 rijdt al 105 km/u
Ha Leo,
net weer thuis. Dank voor je reactie. Die foto maak ik morgenochtend voor je.
Is je luchtfilterslang nog heel en zit hij goed vast?
>>Ja, hij zit goed vast, en er zitten wel wat haarscheurtjes in.
Wat jij doet met je stopknop is de uitslag van de brandstofregelstang (nr8) drastisch beperken met nr9.
>>klopt, had ik ook al bedacht
Dat je 'm dan onbelast kunt regelen met de luchtklep is niet zo vreemd, want dat millimetertje trekt een kapot membraam nog wel.
>>ok, dat belooft dus niet veel goeds
Maar zodra je op dat moment de motor gaat belasten zal hij stoppen omdat hij niet genoeg brandstof kan bijregelen.
>>klopt helemaal, voor het optrekken moet ik als heel snel de trekstarter weer in het klikje zetten en dan meteen in de pook van de N in de 4 zetten, want anders slaat ie helemaal af
De rechterkant van het veertje op spanning zetten en bovenop dat hendeltje leggen zodat hij door het veertje naar beneden wordt gedrukt.
>> juist die veer aan de aan de rechterkant is bij mij afgebroken en draait een beter los rond het asje :)
>> dat asje (zag ik vanavond) kan ik 3 tot 4 van heen en weer bewegen. Ik heb je topic viewtopic.php?f=21&t=3607&hilit=membraan wel tig keer gelezen, dus ik zit me af te vragen hoe ik jouw truc met de smeerolie kan uitvoeren, met name hoe ik dan de smeerolie er weer uit krijg. Ook las ik ergens de tip om (bij wijze van test, de buitenkant van de het asje even af te dichten met olie om de luchtdichtheid van het geheel te testen.
met klusvaardige groet, Godfried
net weer thuis. Dank voor je reactie. Die foto maak ik morgenochtend voor je.
Is je luchtfilterslang nog heel en zit hij goed vast?
>>Ja, hij zit goed vast, en er zitten wel wat haarscheurtjes in.
Wat jij doet met je stopknop is de uitslag van de brandstofregelstang (nr8) drastisch beperken met nr9.
>>klopt, had ik ook al bedacht
Dat je 'm dan onbelast kunt regelen met de luchtklep is niet zo vreemd, want dat millimetertje trekt een kapot membraam nog wel.
>>ok, dat belooft dus niet veel goeds
Maar zodra je op dat moment de motor gaat belasten zal hij stoppen omdat hij niet genoeg brandstof kan bijregelen.
>>klopt helemaal, voor het optrekken moet ik als heel snel de trekstarter weer in het klikje zetten en dan meteen in de pook van de N in de 4 zetten, want anders slaat ie helemaal af
De rechterkant van het veertje op spanning zetten en bovenop dat hendeltje leggen zodat hij door het veertje naar beneden wordt gedrukt.
>> juist die veer aan de aan de rechterkant is bij mij afgebroken en draait een beter los rond het asje :)
>> dat asje (zag ik vanavond) kan ik 3 tot 4 van heen en weer bewegen. Ik heb je topic viewtopic.php?f=21&t=3607&hilit=membraan wel tig keer gelezen, dus ik zit me af te vragen hoe ik jouw truc met de smeerolie kan uitvoeren, met name hoe ik dan de smeerolie er weer uit krijg. Ook las ik ergens de tip om (bij wijze van test, de buitenkant van de het asje even af te dichten met olie om de luchtdichtheid van het geheel te testen.
met klusvaardige groet, Godfried
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 mei 2009, 09:20
Re: 616 toerental veel te hoog, onze 207 rijdt al 105 km/u
Ha Leo,
hierbij de foto's
er ligt onder de camper nu een klein vlekje olie, dus de overloop van de brandstofpomp heeft eruit gegooid wat ie te veel had gekregen, deels in de vorm van een enorme wolk rook, deels in de vorm van een plasje.
Op de foto's kun je het loshangende afgebroken veertje zien aan de rechterkant van de regelateur.
Ook de haarscheurtjes in de luchtaanvoer, maar da's dan ook alles.
Ik hoop dat je er wat mee kan, en dat dit een indruk geeft.
Groet en dank, Godfried
hierbij de foto's
er ligt onder de camper nu een klein vlekje olie, dus de overloop van de brandstofpomp heeft eruit gegooid wat ie te veel had gekregen, deels in de vorm van een enorme wolk rook, deels in de vorm van een plasje.
Op de foto's kun je het loshangende afgebroken veertje zien aan de rechterkant van de regelateur.
Ook de haarscheurtjes in de luchtaanvoer, maar da's dan ook alles.
Ik hoop dat je er wat mee kan, en dat dit een indruk geeft.
Groet en dank, Godfried
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 mei 2009, 09:20
Re: 616 toerental veel te hoog, onze 207 rijdt al 105 km/u
Ha Leo,
deze 2 staan apart, ik kreeg ze niet in het zelfde bericht gezet.
Bij een grote beurt 3 jaar geleden zijn onderdelen van het stangetjesstelsel vernieuwd, door de gararge, waaronder het kromme stangetje dat naar de regelatuer gaat en de grote lange stang van gaspedaal naar de achterkant van de motor. Die was helemaal uitgelubberd, en schoot steeds door het gaspedaal heen.
Het eerste jaar heeft dit allemaal dus goed gewerkt, en het probleem wat er nu is is vorig jaar in 1 keer ontstaan, zonder dat er op dat moment aan de auto gewerkt was.
deze 2 staan apart, ik kreeg ze niet in het zelfde bericht gezet.
Bij een grote beurt 3 jaar geleden zijn onderdelen van het stangetjesstelsel vernieuwd, door de gararge, waaronder het kromme stangetje dat naar de regelatuer gaat en de grote lange stang van gaspedaal naar de achterkant van de motor. Die was helemaal uitgelubberd, en schoot steeds door het gaspedaal heen.
Het eerste jaar heeft dit allemaal dus goed gewerkt, en het probleem wat er nu is is vorig jaar in 1 keer ontstaan, zonder dat er op dat moment aan de auto gewerkt was.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: 616 toerental veel te hoog, onze 207 rijdt al 105 km/u
Het verschil tussen het "Wouters"-topic en jouw probleem is, dat het bij jou plotseling is ontstaan.
Maw: Er is iets kapot of losgegaan.
Je hebt eigenlijk alles gecontroleerd wat er te controleren valt.
Is dat korte stangetje altijd al zo krom geweest?
Zo ja, dan blijft er niets anders over dan een kapot membraam.
Dan kun je nog weken verder klooien en muurtjes uit de grond rijden :P, maar zó duur is het vervangen van dat membraam nou ook weer niet.
Mvg, Leo.:D
Maw: Er is iets kapot of losgegaan.
Je hebt eigenlijk alles gecontroleerd wat er te controleren valt.
Is dat korte stangetje altijd al zo krom geweest?
Zo ja, dan blijft er niets anders over dan een kapot membraam.
Dan kun je nog weken verder klooien en muurtjes uit de grond rijden :P, maar zó duur is het vervangen van dat membraam nou ook weer niet.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 mei 2009, 09:20
Re: 616 toerental veel te hoog, onze 207 rijdt al 105 km/u
Ha Leo,
nee, dat kromme stangetje hebben ze er 2 jaar geleden in gezet, het kan in het midden ook nog 'zichzelf oprekken', volgens de garage hoort het zo. Heb wel onlangs nog het originele stangetje teruggezet. Maakte geen verschil, maar ik bedenk me nu wat...
Als ik het rechte stangetje (het originele) ertussen zit gebeurd er iets vreemds. Als ik volgas geef dan A) kan ik het gaspedaal niet helemaal intrappen en dus de overdrive = knop onder gaspedaal niet gebruiken maar vooral B) slaat de hevel op de pomp over z'n uiterste punt heen en blijft ie hangen (dus je moet dan de motorkap openmaken om met de hand het stangetje terug te duwen. (Levensgevaarlijk dus). Met het kromme stangetje heb je daar geen last van.
hmmm, daar moet ik eens over nadenken...
Maar ik denk dat je gelijk hebt, wat ik al dact, het zal wel de membraan zijn, en da's niet zo fijn.
Ik weet dat je dat zelf kunt doen, maar ik vertrouw mijzelf dat niet helemaal toe, of helemaal niet toe.
Ben dus op zoek naar een garage/bedrijf die iets weten van oude Mercedessen in de buurt van Nijmegen. Dit omdat Wensink eigenlijk van niks wist, en omdat de mijnheer bij dieseltechniek erg vreemd keek toen hij hoorde dat er een membraan in een Bosch pomp zat? Want na deze krijgen we eigenlijk nog het kleppenstellen... dus wie iemand weet, gaarne.
Maar goed, het muurtje staat nog, dus ik denk dat ik idd met "angst en beven" en de voet op de rem een ritje naar Dieseltechniek ga maken... het geklooi heeft lang genoeg geduurd.
Leo, bedankt voor alle tips, ik heb het afgelopen jaar mijn motor beter leren kennen, ben niet meer echt bang om te sleutelen, maar dit soort dingen vind ik nog net te precair.
Met een ietwat verslagen gevoel, en een trapje dat nu in de deur zit :( , groet, Godfried
nee, dat kromme stangetje hebben ze er 2 jaar geleden in gezet, het kan in het midden ook nog 'zichzelf oprekken', volgens de garage hoort het zo. Heb wel onlangs nog het originele stangetje teruggezet. Maakte geen verschil, maar ik bedenk me nu wat...
Als ik het rechte stangetje (het originele) ertussen zit gebeurd er iets vreemds. Als ik volgas geef dan A) kan ik het gaspedaal niet helemaal intrappen en dus de overdrive = knop onder gaspedaal niet gebruiken maar vooral B) slaat de hevel op de pomp over z'n uiterste punt heen en blijft ie hangen (dus je moet dan de motorkap openmaken om met de hand het stangetje terug te duwen. (Levensgevaarlijk dus). Met het kromme stangetje heb je daar geen last van.
hmmm, daar moet ik eens over nadenken...
Maar ik denk dat je gelijk hebt, wat ik al dact, het zal wel de membraan zijn, en da's niet zo fijn.
Ik weet dat je dat zelf kunt doen, maar ik vertrouw mijzelf dat niet helemaal toe, of helemaal niet toe.
Ben dus op zoek naar een garage/bedrijf die iets weten van oude Mercedessen in de buurt van Nijmegen. Dit omdat Wensink eigenlijk van niks wist, en omdat de mijnheer bij dieseltechniek erg vreemd keek toen hij hoorde dat er een membraan in een Bosch pomp zat? Want na deze krijgen we eigenlijk nog het kleppenstellen... dus wie iemand weet, gaarne.
Maar goed, het muurtje staat nog, dus ik denk dat ik idd met "angst en beven" en de voet op de rem een ritje naar Dieseltechniek ga maken... het geklooi heeft lang genoeg geduurd.
Leo, bedankt voor alle tips, ik heb het afgelopen jaar mijn motor beter leren kennen, ben niet meer echt bang om te sleutelen, maar dit soort dingen vind ik nog net te precair.
Met een ietwat verslagen gevoel, en een trapje dat nu in de deur zit :( , groet, Godfried
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: 616 toerental veel te hoog, onze 207 rijdt al 105 km/u
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 mei 2009, 09:20
Re: 616 toerental veel te hoog, onze 207 rijdt al 105 km/u
Tja, het was zaterdag en ik wilde toch nog niet opgeven.
Omdat ik had gelezen in het topic viewtopic.php?f=21&t=4029&hilit=vacuum&start=50 dat Leo het volgende zij: "Wat te doen: Aan de achterkant zie je vier schroefjes zitten waarmee je dat ronde gedeelte kunt losschroeven. Los die ff een paar slaagjes op en kijk of er dan olie uitloopt."
Dus de stoute schoenen maar aangetrokken en de schroefjes een paar slagen losgedraaid. Er lekte geen olie. Conclusie: geen lek membraan.
Ook de aansluiting vacuum slang op regelatuer losgemaakt en niks vreemds te zien.
Daarna de andere kant van de zwarte slang los en schoon gemaakt, en gestart zonder de vacuumslang aan het spruitstuk te hebben, toeren weer te hoog. Met de hand dichtknijpen veranderde niks aan het toerental.
Alles goed gepoetst, en nu is het weer koperkleurig, en vast gezet.... heel vreemd, toeren aanmerkelijk lager.
Ook las ik de opmerking "dus als je volgas geeft met je voet dan moeten de stangen tegen de maximale aanslag staan , zowel bij de pomp als op het inlaatspruitstuk. let op tegen niet er overheen , dit is erg belangrijk . het stationair stel je af door de luchtklep iets te openen met de stelschroefjes aan de onderzijde van de klep op je inlaatspruitstuk." dus ik heb maar eens naar dat schroefje gekeken... volgens mij klopt dat standje niet, kijk maar naar de foto. heb er nog niet aan gedraaid, eerst maar eens rustig schoonmaken, hij staat gewoon helemaal uitgedraaid en that's it.
Wat me ook opviel was dat de binnenkant van de dikke slang van luchtfilter naar spruitstuk aan de binnenkant redelijk onder de olie zat, weet niet of dat normaal is. De binnenkant van het spruitstuk is ook vettig.
Morgen weer een dag, en de dieselservice is toch dicht.
en... uh.. dat afgebroken veertje bij mij, dat de extra stationeerveer moet inschakelen, kan dat het hele gedoe veroorzaken?
Wie het weet mag het zeggen, een doorprutsende Godfried
Omdat ik had gelezen in het topic viewtopic.php?f=21&t=4029&hilit=vacuum&start=50 dat Leo het volgende zij: "Wat te doen: Aan de achterkant zie je vier schroefjes zitten waarmee je dat ronde gedeelte kunt losschroeven. Los die ff een paar slaagjes op en kijk of er dan olie uitloopt."
Dus de stoute schoenen maar aangetrokken en de schroefjes een paar slagen losgedraaid. Er lekte geen olie. Conclusie: geen lek membraan.
Ook de aansluiting vacuum slang op regelatuer losgemaakt en niks vreemds te zien.
Daarna de andere kant van de zwarte slang los en schoon gemaakt, en gestart zonder de vacuumslang aan het spruitstuk te hebben, toeren weer te hoog. Met de hand dichtknijpen veranderde niks aan het toerental.
Alles goed gepoetst, en nu is het weer koperkleurig, en vast gezet.... heel vreemd, toeren aanmerkelijk lager.
Ook las ik de opmerking "dus als je volgas geeft met je voet dan moeten de stangen tegen de maximale aanslag staan , zowel bij de pomp als op het inlaatspruitstuk. let op tegen niet er overheen , dit is erg belangrijk . het stationair stel je af door de luchtklep iets te openen met de stelschroefjes aan de onderzijde van de klep op je inlaatspruitstuk." dus ik heb maar eens naar dat schroefje gekeken... volgens mij klopt dat standje niet, kijk maar naar de foto. heb er nog niet aan gedraaid, eerst maar eens rustig schoonmaken, hij staat gewoon helemaal uitgedraaid en that's it.
Wat me ook opviel was dat de binnenkant van de dikke slang van luchtfilter naar spruitstuk aan de binnenkant redelijk onder de olie zat, weet niet of dat normaal is. De binnenkant van het spruitstuk is ook vettig.
Morgen weer een dag, en de dieselservice is toch dicht.
en... uh.. dat afgebroken veertje bij mij, dat de extra stationeerveer moet inschakelen, kan dat het hele gedoe veroorzaken?
Wie het weet mag het zeggen, een doorprutsende Godfried
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: 616 toerental veel te hoog, onze 207 rijdt al 105 km/u
Als bovenstaande foto de stationairstand van de luchtklep is, dan staat hij veel te wijd open.
Nou kun je dat eenvoudig terugstellen, da's geen punt.
Alleen moet je er wel achter zien te komen waaróm hij wijder open is gaan staan.
Nou kun je dat eenvoudig terugstellen, da's geen punt.
Alleen moet je er wel achter zien te komen waaróm hij wijder open is gaan staan.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 mei 2009, 09:20
Re: 616 toerental veel te hoog, onze 207 rijdt al 105 km/u
ha Leo,
dank je wel. Die foto is niet de stationair stand, maar dat is de stand met het gaspedaal helemaal open (net niet de overdrive ingetrapt)
Maar zoals je ziet staat die onderste bout helemaal uitgedraaid, tenminste ik neem aan dat DVIII met zijn opmerking over stationairstand die onderst bout bedoelde. In het werkplaatshandboek, dat ik dadelijk als avondliteratuur meeneem naar bed, ga ik 's kijken of er iets instaat. En morgen eerst maar eens met een tandeborstel de boel daar goed reinigen. Die olie aan de binnenkant komt waarschijnlijk uit het terugvoerpijpje, kan haast niks anders zijn, maar olie verbuikt ie eignelijk nauwelijks, vorige jaar op 3500 km zo'n 2 liter, en ik begrijp dat dat heel netjes is.
Als ik de boel goed wil reinigen, zonder alle maal chemische spullen die ik ook iet in huis heb, kan dat met gewoon met water, zeepsop en een borstel neem ik aan, eventueel wat kettingreinigen die voor fietsen wordt gebruikt, van de remmenreiniger blijf ik af. Klopt dat, of heb je nog andere tips.
morgen verder.
Volgens mij had je het ergens, kan het niet meer vinden, ook nog over zuigen of blazen in de vacuumslang als testje, maar dat kan ik niet meer vinden, en omdat ik het niet zeker wist ben ik daar dus maar niet aan begonnen.
nachtelijke groet, Godfried (we komen er wel)
dank je wel. Die foto is niet de stationair stand, maar dat is de stand met het gaspedaal helemaal open (net niet de overdrive ingetrapt)
Maar zoals je ziet staat die onderste bout helemaal uitgedraaid, tenminste ik neem aan dat DVIII met zijn opmerking over stationairstand die onderst bout bedoelde. In het werkplaatshandboek, dat ik dadelijk als avondliteratuur meeneem naar bed, ga ik 's kijken of er iets instaat. En morgen eerst maar eens met een tandeborstel de boel daar goed reinigen. Die olie aan de binnenkant komt waarschijnlijk uit het terugvoerpijpje, kan haast niks anders zijn, maar olie verbuikt ie eignelijk nauwelijks, vorige jaar op 3500 km zo'n 2 liter, en ik begrijp dat dat heel netjes is.
Als ik de boel goed wil reinigen, zonder alle maal chemische spullen die ik ook iet in huis heb, kan dat met gewoon met water, zeepsop en een borstel neem ik aan, eventueel wat kettingreinigen die voor fietsen wordt gebruikt, van de remmenreiniger blijf ik af. Klopt dat, of heb je nog andere tips.
morgen verder.
Volgens mij had je het ergens, kan het niet meer vinden, ook nog over zuigen of blazen in de vacuumslang als testje, maar dat kan ik niet meer vinden, en omdat ik het niet zeker wist ben ik daar dus maar niet aan begonnen.
nachtelijke groet, Godfried (we komen er wel)
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: 616 toerental veel te hoog, onze 207 rijdt al 105 km/u
Die vettigheid komt uit de carterontluchting. Da's niks bijzonders.
Het halve rondje wat je in die inlaat ziet zitten is de eigenlijke venturie. Die zorgt voor het vacuüm van de toerenregeling.
Als je de banjobout van de vacuümslang losdraait en je kijkt in het onstane gat, zie je een dun koperen pijpje zitten. Dat moet absoluut schoon zijn.
Wbt met de mond zuigen: Dat doe je dus aan die banjo. Zuigen=langzamer. Daarom werkte jouw duim ook niet. Het spul werkt op variabele onderdruk. Geen onderdruk=volgas.
Op de één na laatste foto zie je het geheel uitgedraaide volgas-schroefje zitten.
Wanneer je de smurrie daar even weghaalt komt er nóg zo'n schroefje tevoorschijn Dát is de stationairschroef.
Heb jij een werkplaatshandboek?
Dat zou mooi zijn, want daar staat in beschreven hoe je de stangetjes moet afstellen.
Stelt niks voor wanneer je weet hoe het moet, maar als je het niet weet kun je er een puinhoop van maken.
Zo, nu ga ik ff naar m'n nest. De hele nacht doorgewerkt, ben het ff zat.:)
Het halve rondje wat je in die inlaat ziet zitten is de eigenlijke venturie. Die zorgt voor het vacuüm van de toerenregeling.
Als je de banjobout van de vacuümslang losdraait en je kijkt in het onstane gat, zie je een dun koperen pijpje zitten. Dat moet absoluut schoon zijn.
Wbt met de mond zuigen: Dat doe je dus aan die banjo. Zuigen=langzamer. Daarom werkte jouw duim ook niet. Het spul werkt op variabele onderdruk. Geen onderdruk=volgas.
Op de één na laatste foto zie je het geheel uitgedraaide volgas-schroefje zitten.
Wanneer je de smurrie daar even weghaalt komt er nóg zo'n schroefje tevoorschijn Dát is de stationairschroef.
Heb jij een werkplaatshandboek?
Dat zou mooi zijn, want daar staat in beschreven hoe je de stangetjes moet afstellen.
Stelt niks voor wanneer je weet hoe het moet, maar als je het niet weet kun je er een puinhoop van maken.
Zo, nu ga ik ff naar m'n nest. De hele nacht doorgewerkt, ben het ff zat.:)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 mei 2009, 09:20
Re: 616 toerental veel te hoog, onze 207 rijdt al 105 km/u
Goedemorgen Leo,
dank je wel voor je tips, ik ga de boel reinigen en het gat eens goed poetsen, en dan de zuigtruc uitproberen, dan hebben we dat ook weer uitgesloten of bevestigd.
Ik las ook dat je het hele ding met de luchtklep los kon halen met 4 M6 boutjes, dus dat gaan we dan maar eens doen.
Ik heb het bunelli boek, en het werkplaatshandboek op CD, alleen natuurlijk de cd kwijt, da's weer minder, die moeten we vandaag dan ook maar weer zoeken.
Tot later, hoop dat je goed geslapen hebt, groet, Godfried
dank je wel voor je tips, ik ga de boel reinigen en het gat eens goed poetsen, en dan de zuigtruc uitproberen, dan hebben we dat ook weer uitgesloten of bevestigd.
Ik las ook dat je het hele ding met de luchtklep los kon halen met 4 M6 boutjes, dus dat gaan we dan maar eens doen.
Ik heb het bunelli boek, en het werkplaatshandboek op CD, alleen natuurlijk de cd kwijt, da's weer minder, die moeten we vandaag dan ook maar weer zoeken.
Tot later, hoop dat je goed geslapen hebt, groet, Godfried
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: 616 toerental veel te hoog, onze 207 rijdt al 105 km/u
Goed geslapen, alleen een beetje kort. 8)
Heb nu een spoedklusje, dus vanmiddag geen antwoorden.
Heb nu een spoedklusje, dus vanmiddag geen antwoorden.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 mei 2009, 09:20
Re: 616 toerental veel te hoog, onze 207 rijdt al 105 km/u
Ha Leo,
hoe simpel kan het zijn. (dacht ik)
Ik begon vanmiddag eerst met: ff ruimte maken, bijrijdersklapstoel eruit... nou, dat viel mee, slechts 1 bout die afbrak, maar daar gaan we straks mee verder. Toen wilde ik dat luchtinlaatklepdinges eraf halen, ff 4 moertjes.. nr 1 van voren gezien rechtsboven geen probleem, de rest... vergeet het maar. Wel mijn mooie flexibele verlengstukje kapotgedraaid. Maar goed, toen dacht ik, kruipolie, laten inwerken en ns de test met zuigen doen. HAD IK DAT MAAR EERDER GEDAAN, want ik kon zuigen (zonder dat de motor draaide) totdat ik een ons woog, iets anders dan diesellucht kwam er niet mijn longen (uche uche) binnen. Toen ik even de hele vacuum slang losmaakte en de duim erop hield kon ik niet zuigen. Kortom, via de regelateur onbeperkt lucht.... dwz als ie de trekstarter in de stop stand staat... is dit normaal. Met niet draaiende motor in en de trekstarter in de lopenstand nog steeds redelijk onbeperkt diesel zuigen, maar vreemd genoeg met draaiende motor, en dan zuigen gebeurd er wel een beetje aan het toerental. LEO, WAT ZEGT DIT?
Heb ook nog net een doekie, wattenstaafjes en tandenraggertjes dat hele luchtinlaatklepding gereinigd.
Maar dan nu het nog vreemdere... van arre moede de boel allemaal weer op z'n plek (vacuumslag, dikke slang naar luchtfilter en toen weer starten... en hij draaide rustiger, nog niet super rustig, maar iets was er anders.
Dus ik dacht eerst: oke, duidelijk membraan, maar nu weet ik het niet meer. Valse lucht?
Morgen weer een dag.
Wel bedacht dat de bouten van de bijrijdersstoel nu maar met vleugelmoeren vast komen, want die stoel uit de weg knutselt een stuk handiger. Heb er nu eentje weg moeten zagen.
met vasthoudende groet, Godfried
hoe simpel kan het zijn. (dacht ik)
Ik begon vanmiddag eerst met: ff ruimte maken, bijrijdersklapstoel eruit... nou, dat viel mee, slechts 1 bout die afbrak, maar daar gaan we straks mee verder. Toen wilde ik dat luchtinlaatklepdinges eraf halen, ff 4 moertjes.. nr 1 van voren gezien rechtsboven geen probleem, de rest... vergeet het maar. Wel mijn mooie flexibele verlengstukje kapotgedraaid. Maar goed, toen dacht ik, kruipolie, laten inwerken en ns de test met zuigen doen. HAD IK DAT MAAR EERDER GEDAAN, want ik kon zuigen (zonder dat de motor draaide) totdat ik een ons woog, iets anders dan diesellucht kwam er niet mijn longen (uche uche) binnen. Toen ik even de hele vacuum slang losmaakte en de duim erop hield kon ik niet zuigen. Kortom, via de regelateur onbeperkt lucht.... dwz als ie de trekstarter in de stop stand staat... is dit normaal. Met niet draaiende motor in en de trekstarter in de lopenstand nog steeds redelijk onbeperkt diesel zuigen, maar vreemd genoeg met draaiende motor, en dan zuigen gebeurd er wel een beetje aan het toerental. LEO, WAT ZEGT DIT?
Heb ook nog net een doekie, wattenstaafjes en tandenraggertjes dat hele luchtinlaatklepding gereinigd.
Maar dan nu het nog vreemdere... van arre moede de boel allemaal weer op z'n plek (vacuumslag, dikke slang naar luchtfilter en toen weer starten... en hij draaide rustiger, nog niet super rustig, maar iets was er anders.
Dus ik dacht eerst: oke, duidelijk membraan, maar nu weet ik het niet meer. Valse lucht?
Morgen weer een dag.
Wel bedacht dat de bouten van de bijrijdersstoel nu maar met vleugelmoeren vast komen, want die stoel uit de weg knutselt een stuk handiger. Heb er nu eentje weg moeten zagen.
met vasthoudende groet, Godfried
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten