setje zuigerveren voor rokende OM314?

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Hanomaad

setje zuigerveren voor rokende OM314?

Bericht door Hanomaad »

Mijn OM314 in mijn Hanomag F40 van ik weet niet hoeveel km gebruikt nogal wat olie. Ik schat zo'n 1 op de 150-200km. Bij het starten komt er een grote pluim zwarte rook uit de uitlaat en tijdens het rijden zit ik regelmatig binnen in de cabine te hoesten van de slechte verbranding (althans zo ruikt het). Het is dus nogal een smerig motortje zoals hij nu loopt.

Ik ben verteld dat er waarschijnlijk olie weg lekt via de zuigerveren, en dat speling daar ook kan leiden tot minder compressie. Ik wil deze dus graag vervangen. a) waar koop ik een setje zuigerveren en b) hoe weet ik welke maat ik nodig heb? Heb ik ook nieuwe zuigers zelf nodig? Ik heb op marktplaats b.v. zuigers + veren gezien voor €85 per stuk: http://link.marktplaats.nl/444276632 Is dat goed een idee?
Laatst gewijzigd door Hanomaad op 16 jun 2011, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Anton

Re: setje zuigerveren voor OM314

Bericht door Anton »

Hoi,

Das een slecht plan.
De cilinder slijt niet mooi rond uit maar ovaal, ga je daar nu nieuwe zuigerveren inzetten word het nog erger, aangenomen dat die versleten zijn.
Ergo ze kunnen ook nog breken en gaat gaat het veel geld kosten.

De zwarte rook komt van een slechte verbranding.
Dit kan komen door te weinig compressie danwel een luchtfilter wat dicht zit en versleten verstuivers, en niet tevergeten een brandstofpomp die niet op tijd staat.
Deze punten kun je zonder veel kosten zelf controleren.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Maxer
Contacteer:

Bericht door Maxer »

Als de zuigerveren versleten zijn vertaalt zich dat in druk in het carter (nogal eens foutief onderdruk genoemd).
Dat is makkelijk te controleren. Draai met warme lopende motor de olievuldop er af en geef wat gas. Komt er dan een behoorlijke dikke walm uit de motor dichten inderdaad de zuigerveren niet meer af. Remedie is dan nieuwe overmaat zuigers en cilinders honen.
Olieverbruik komt meestal niet door versleten zuigers maar door hard geworden kleepsteelkeerringen (valve seals). Dat zijn kleine keerringen die om de klepsteel zitten. Op den duur worden die hard waardoor de boel niet meer afdicht. Volgens mij is dat jouw probleem. Dat blijkt ook uit wat je aangeeft dat bij starten er een grote rookwolk te zien is. Dat is olie die gedurende de nacht langs de klepstelen omlaag druipt en dan in één keer verbrand als je start. Natuurlijk kunnen ook de klepgeleiders versleten zijn maar probeer het eerst maar eens met die valve seals. Die zijn met wat handigheid te vervangen zonder de kop te lichten.
Berthil

Bericht door Berthil »

Zover ik weet, heeft een standaard OM314 geen seal om de klep stelen. Geen wonder dat ze zoveel olie verbruiken.
Er staan hier en daar wel wat foto reportages op het internet dat men die er toch op gemaakt hebben.
Zeker weten doe ik het niet want zo ver heb ik mijn om314 (nog) niet uit elkaar gehad.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Nico,

Het mechaniek geeft een zwarte rookpluim, das diesel.
Olie geeft een meest een blauwe wolk.

Groet Anton

Afbeelding
Hanomaad

Bericht door Hanomaad »

Ik ga even zien of er wat uit de olievulingang komt morgen of overmorgen als ik weer bij de bus ben. Ik vind het lastig te zeggen of het nou olie of diesel rook is. In het begin dus een zwarte pluim bij het starten, maar daarna redelijk wit/grijs. Ik heb bij een vriendin laatst weleens de hele tuin in een rookgordijn gezet met een net gestarte motor.

Na een tijdje rijden als de motor lekker warm is dan blijft hij toch nog flink stinken. Als ik op de snelweg zit tegen de 90km/u dan gaat soms het rook alarm af binnen. Dit heb ik wat tegen kunnen gaan door gaten en roosters dicht te plakken en een tochtstrip in het linkerportier, maar het geeft aan hoe erg het is met de rook. Zeker geen pretje voor mensen die achter me rijden.

Toch voelt hij qua kracht prima, hij trekt lekker weg en ik haal 95km/u, dus dat betekent geen gebrek aan compressie toch? Ik ben trouwens net begonnen met bussen en dieselmotoren, dus behandel me als vorderende leek :)
melvin

Bericht door melvin »

een maatje van me heeft precies hetzelfde, mischien kent Berthil de desbetreffende wagen wel, hij rijd in Delft, iedereen kent em (ondanks ze rookpluimen :mrgreen: )
een 508 paardenbak, blauw, wide body, vol krassen en deuken.

dat ding rookt zo verschrikkelijk, echt niet te beschrijven, op de snelweg laat hij ook constand een rookwalm achter.
echter rijd het loodzware ding wel gewoon 110, trekt best hard op met ze 4000+ kilo's leeg en er staat 550.000 km op de teller !!!!!!!!
wel is zijn olieverbruik minder als bij jou. geloof zo'n liter op 500 km.
Maxer
Contacteer:

Bericht door Maxer »

Anton schreef:Hoi Nico,

Het mechaniek geeft een zwarte rookpluim, das diesel.
Olie geeft een meest een blauwe wolk.

Groet Anton
Het lijkt mij dat als hij 1 liter olie op 200 km gebruikt en het ligt niet op straat dat het dan wel een oliewalm moet zijn.
Advies: ga even bij de Aldi langs. Daar is nu de olie in de aanbieding, €8,99 voor 5 liter. Ze heben er genoeg dus sla maar wat in . . :lol: :mrgreen:
Hanomaad

Bericht door Hanomaad »

Olie bijvullen is prima, maar ik vind het gewoon een beetje naar dat hij zo veel rookt en stinkt. Aangezien hij toch veel olie verbruikt lijkt het me dat het toch via de zuigerveren naar beneden komt, en niets met de brandstof te maken heeft. De verstuivers en pomp zijn het probleem dan denk ik niet.

Diesel verbruikt hij ongeveer 1 op 8, dat lijkt me wel vrij normaal.

Mocht ik wat aan de zuigerveren doen, dan zal ik eerst de zuigers eruit moeten halen en de boel opmeten, nietwaar? Flink klusje..
Laatst gewijzigd door Hanomaad op 20 aug 2014, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Anton

Re: setje zuigerveren voor rokende OM314?

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik had al aangeven dat de verstuivers ook slecht / verrot kunnen zijn.
In dat geval komt er veel diesel bij je smeerolie die dan dunner word.
Wat er precies aan de hand is kan ik vanaf hier ook niet zien.
Je gaat dus voor de zuigerveren dan wens ik je veel succes.
Daarbij opgemerkt lijkt het mij verstandig om eerst een diagnose te stellen wat er aan de hand is.

Groet Anton

Afbeelding
Maxer
Contacteer:

Bericht door Maxer »

Als hij geen compressie verlies heeft waarom begin je dan weer over zuigerveren? Als die versleten zijn heb je wel degelijk compresieverlies wat zich uit in erg veel druk in het carter. Ik hou het op de kleppen maar je moet het zelf weten natuurlijk.
Hanomaad

Bericht door Hanomaad »

Maxer schreef:Als hij geen compressie verlies heeft waarom begin je dan weer over zuigerveren? Als die versleten zijn heb je wel degelijk compresieverlies wat zich uit in erg veel druk in het carter. Ik hou het op de kleppen maar je moet het zelf weten natuurlijk.
Ik weet het gewoon nog niet dus suggesties welkom. Compressieverlies is lastig voor mij te meten of te voelen. De methode om dit te zien is walm uit de olievulpijp?
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Nee dat doe je met een compressiemeter.
Verstuivers er uit, meter er op en starten.
Er kan meer aan de hand zijn bv een gebroken zuigerveer.

Groet Anton

Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Nico, doe nou niet zo stellig over de oorzaak want het kunnen er vele zijn.

Eigenlijk zou topicstarter eerst dit forum moeten gaan lezen.
Er is namelijk heel veel geschreven over (soorten) rook, inspuiting, oliezuipen, compressieverlies etc.
En nog belangrijker: Er is al vele malen beschreven hoe het 1 en ander te analyseren.

Zo kan ik me ook nog een heel oud topic heugen waaruit blijkt dat sommige 314's niet tot op het bovenste peil met olie gevuld mogen worden omdat ze dan de bovenste liter onmiddelijk opzuipen.
Om maar eens een dwarsstraat te noemen.. :wink:

Dus beste Hanomaad, gewoon lekker eerst het hoofdstuk dieselmotoren gaan lezen.
Het kost je een paar avondjes, maar je leert er enorm veel van.
Als je dan nog steeds vragen hebt, dán heb je iets waarover wij ons het hoofd kunnen gaan breken.
Lezen is alvast goedkoper dan een -misschien wel onnodige- revisie, en het voorkomt hier allerlei wildwest kreten.

Enneuuh, als de rook in je cabine komt moest je maar eens heel snel gaan kijken waar die lekkage zit.
Want al rookt een motor nog zo hard, het behoort wél buiten je interieur te blijven.

Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Hanomaad

Bericht door Hanomaad »

Leo schreef: Dus beste Hanomaad, gewoon lekker eerst het hoofdstuk dieselmotoren gaan lezen.
Het kost je een paar avondjes, maar je leert er enorm veel van.
Als je dan nog steeds vragen hebt, dán heb je iets waarover wij ons het hoofd kunnen gaan breken.
Lezen is alvast goedkoper dan een -misschien wel onnodige- revisie, en het voorkomt hier allerlei wildwest kreten.
Je hebt gelijk, ik ga me er eens verder in verdiepen. Haast en spoed ...

Ik heb ook al het werkplaatshandboek van de OM314 online gevonden. Ook wel interessante kost natuurlijk.
Maxer
Contacteer:

Bericht door Maxer »

Natuurlijk Leo leiden er vele wegen naar Rome, dat weet ik ook wel.
Maar de TS geeft aan dat bij een koude start de straat vol rook staat en dat wijst wel degelijk op olie wat tijdens het langere stilstaan via de klepgeleiders de verbrandingsruimte is binnengekomen. Ik zou niet weten hoe het daar anders moet komen, jij wel? Ik weet uit mijn, toch wel lange, ervaring dat de klepgeleiders of de valve seals in 95% van de gevallen de oorzaak van overmatig olieverbruik zijn.
Uiteraard moet dit terdege onderzocht worden alvorens te gaan reviseren, daarover geen verschil van mening. Ik heb alleen maar aangegeven wat volgens mij de oorzaak zou kunnen zijn. Heb ik het fout hoor ik het graag want een mens is nooit te oud om te leren.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Hij geeft aan dat er zwarte rook uitkomt, dat geeft aan dat er iets met de verbranding niet in orde is.
Als mogelijke oorzaken zou te weinig compressie, lekke kleppen, gebroken zuigerveer en nog tal van andere oorzaken genoemd kunnen worden.
Een compressietest geeft al veel informatie, waarbij het olieverbruik een neveneffect kan zijn van voornoemde mogelijke oorzaken.
Als er al olie langs de klepgeleiders komt, hoe zal dan de conditie van de rest zijn?

Groet Anton

Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Maxer schreef:Ik zou niet weten hoe het daar anders moet komen, jij wel? [...........]
Heb ik het fout hoor ik het graag want een mens is nooit te oud om te leren.
Hoi Nico,

het denken in goed of fout is nou juist het grootste probleem bij veel technische fora.
We zitten hier niet om gelijk te krijgen, maar om mensen te helpen.

Ts geeft later aan dat hij er eigenlijk geen verstand van heeft en in zijn haast (een kwaal van de moderne mens.. :lol: ) nergens anders aan heeft gedacht.
Na jaren op dit forum weten wij zo langzamerhand dat beginnende OuweGebakkiesRijders erg vaak verkeerd zitten met hun eerste conclusies en de beantwoorders daarmee de verkeerde kant opsturen.
Vandaar dat ik TS heb aangeraden zich eerst in te lezen.
En om maar eens een bekende reclameslogan te roepen: "Dát zouden meer mensen moeten doen !" :wink: .

1 : 200 kwijtraken via klepstelen is wat te veel van het goede.
Dan moeten de inlaten/kleppen allang zodanig vervuild zijn dat het hele orgel niet meer fatsoenlijk wil starten.
Ook dansen de klepstelen dan een tango in hun bussen, zodat je met alleen seals -die in deze motor origineel niet aanwezig zijn- geen moer meer opschiet.

Dat hij zit te hoesten in zijn cabine is ook niet bepaald een teken van goed onderhoud, om het maar eens netje uit te drukken.. :roll:
Vermoedelijk heeft TS nog wel wat achterstallig weg te werken voordat hij kan gaan analyseren.

We wachten gewoon af waarmee TS komt wanneer hij zich heeft ingelezen.
Wat het olieverbruik betreft zou ik eens beginnen met die OM314 te verversen met de juiste olie en op half peil te zetten.
Duur sleutelen kan altijd nog.

Mvg, Leo.:D
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Daar sluit ik mij bij aan!

Groet Anton

Afbeelding
Johannes

Bericht door Johannes »

Afbeelding
Hier zie je vervuilde olieschraapveren van een Volvo V50 ( eigenlijk een ford blok). Vanwege die vervuiling zaten ze zo bewegingsloos vast in de groef dat van de eigenlijke werking, olie van de cilinderwand afschrapen, niks meer terecht kwam.
Gevolg was dat de motor in notime alle olie opzoop en de drijfstanglagers er uit liepen. De motor liep probleemloos ( de compressieveren waren in orde)maar rookte wel blauw.
Ik bedoel maar te zeggen dat versleten compressieveren zorgen voor een slechte verbranding met zwarte/grijsblauwe rook. En versleten schraapveren voor olie verbruik met bauw/ blauwwitte rook. Dat zijn twee onderscheiden dingen die waarschijnlijk allebeide aan de hand zijn bij een oude OM314.
Was er ook nog niet iets met de klepdeksel pakking. Als die niet op de goede plaats zit kan er dan ook niet olie lekken naar de inlaat?

Groet Pieter
DVIII

Bericht door DVIII »

nah" ik ben blij dat ik me niet kan mengen in deze discussie wegens tijdgebrek , maar een bus die zoveel rookt en olie verbruikt , waarom dat grijs moet roken weet ik ook niet , "het verbrandt toch". Ik denk dat een setje nieuwe veren en hohnen geen kwaad kan . of dat duur is , ik weet dat zo net nog niet. de aldi moest heren burka's gaan verkopen bij de grootverbruikers want als eigenaar rijdt je met zo'n James Bond auto niet prettig.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Nah Dave, voordat TS z'n motor gaat slopen lijkt het me beter dat hij eerst een paar dingen controleert.
Hierboven zijn al een paar suggesties gedaan (lager oliepeil, klepdekselpakking tussen inlaat en kleppenhuis).
Da's gratis en weinig werk.

Waar jij grijze rook vandaan haalt bij smeerolie-verbranding is mij trouwens een raadsel. :shock:

Werk ze,

Leo.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Waar jij grijze rook vandaan haalt bij smeerolie-verbranding is mij trouwens een raadsel.

Misschien de oplossing...
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Om nog een duit in het zakje te doen: toen ik ooit (helaas door klep in de zuiger gestampt) mijn blok even open had en toen maar meteen alle veren vernieuwde was het resultaat verbluffend: olieverbruik van 1:500 naar 1:1700...... :lol: :lol: :lol: :D :D
Hugo

Bericht door Hugo »

Last van je uitlaat?
Kijk of de uitlaat wel buiten de auto komt (met een brede camper is dat vaak niet zo), anders trek je de rook via je ventilatie weer naar binnen.

Groet Hugo
Plaats reactie