v-snaar verslapping

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Kasper

v-snaar verslapping

Bericht door Kasper »

Beste Allemaal,

Ik heb een OM314 motor in mijn 608 (officieel een HH F55KA) uit 1974. De v-snaar verslapt vrij snel, waarna ik die uiteraard weer op spanning breng. Dit volgens de Mercedes handleiding. Dit weekend, na een rit van 150 km, stond de snaar weer even slap als bij vertrek. Een te slappe snaar geeft een zoem/brom geluid (resonantie). Het acculaad controlelampje functioneert normaal.

Onderhand is de dynamo weer bijna aan het einde van het opspanbereik gekomen. Tijd voor een oplossing dus. De huidige snaar is er in 2009 ongebruikt om gekomen. Deze was toen in ieder geval 8 jaar oud want nog in HFL en Euro geprijsd. Deze zat bij de bus toen ik hem kocht. Ik heb de oude snaar toen vervangen omdat ook die steeds snel verslapte. Sindsdien zal er niet meer dan 2500 km gereden zijn.

Beide snaren zijn van het merk Gates, type 6480mc. AVX13 x 1250La. Deze is aan de binnenzijde vertand. De dynamo is een Bosch. Met grotere capaciteit dan er oorspronkelijk op zat. De snaar ligt diep genoeg in de poelies dat er is ruimte voor een hogere snaar.

Ander merk of formaat snaar nemen? Ervaringen, Tips?

Groet,

Kasper
dereiziger

Re: v-snaar verslapping

Bericht door dereiziger »

Als een snaar lang stil ligt dan wordt ie er niet beter op, ze hard uit en zal ook sneller gaan "verslappen"als ze dan wel gebruikt wordt . dus een nieuwe kopen en die erop leggen dan zou het goed moeten gaan . het merk maakt niet zoveel uit .

Grt ton
Afbeelding
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

De bovenkant van de snaar moet vrijwel gelijk liggen met de omtrek / buitenkant van de poeli's.
Ligt ie te diep dan is ie of versleten of er is een verkeerde gemonteerd.
Koop een passende snaar die breed genoeg is en het euvel zal zich niet meer voordoen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Yoni

Bericht door Yoni »

Raar probleem, normaal als ik een nieuwe ergens om heb gelegd stel ik deze een km of 200 nog een keer na en dan hoor ik er niets meer van.
Waarschijnlijk toch een verkeerde snaar.
BigBro

Bericht door BigBro »

Hoeveel groter is de capaciteit van je dynamo?
Een zwaarder type kán een zwaardere snaar (met poelies!) vereisen. Het vermogen dat je dynamo kan leveren zal uiteindelijk via de snaar aangeleverd moeten worden. Een te lichte snaar zal door te grote wrijving te snel slijten en dus verslappen...

En even heel simpel: staan je poelies wel in lijn?
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Kasper schreef:

De snaar ligt diep genoeg in de poelies dat er is ruimte voor een hogere snaar.

Dat duid er al op dat er iets niet goed is.
Verkeerde of versleten snaar of, minder waarschijnlijk versleten poelies.

Groet Anton

Afbeelding
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Zo dus:

Afbeelding

Let op dat de bovenkant van de snaar gelijk ligt met de poelie.
Ligt ie anders dan is er iets mis.

Groet Anton

Afbeelding
Johannes

Bericht door Johannes »

Gates V-snaren zijn af fabriek al gerekt zodat je ze eigenlijk niet hoeft na te spannen. Ook als je dubbele snaren hebt en ze als set hebt gekocht zijn ze samen opgerekt zodat ze allebeide evenveel grip hebben. V-snaren slijten dus eigenlijk alleen maar. Dat komt door de belasting en wrijving in de schijven.
In normale omstandigheden zal de meeste slijtage veroorzaakt worden door de wrijving in de schijven.
Abnormale slijtage kan komen van een te hoge belasting , maar aangezien dit een standaard bus is zal dat waarschijnlijk niet de oorzaak zijn.
Wat ook heftige slijtage veroorzaakt zijn roestige schijven, en aangezien de bus vermoedelijk veel stil staat zou dat een mogelijke oorzaak kunnen zijn.

Groet Pieter
Leo en Janet
Contacteer:

Bericht door Leo en Janet »

4000km geleden heb ik ook nieuwe snaren gemonteerd. IK heb ze nu na moeten spannen omdat ze behoorlijk stonden te vibreren. Maar hoe strak zet je ze nou eigenlijk? De oude snaren stonden echt zo strak als een snaar. Ik weet wel dat een kwartslag draaien de methode is maar op welk stuk tussen de poelies doe je dat? En er is toch verschil met hoe sterk iemand in zijn vingers is. Maw, is er nog een andere/betere methode?

Grzt
Leo
dereiziger

Bericht door dereiziger »

ik span ze altijd op totdat ik ze een centimeter moet kunnen indrukken en staan ze goedn na een paar 100 km nog een x controleren en klaar .. doe dat al jaren zo en werkt . dus zal wel goed zijn .
Afbeelding
Kasper

Bericht door Kasper »

Dank voor alle reacties in korte tijd! Super.

Na lezing van jullie berichten ben ik zojuist (beter) gaan kijken en voelen, en het oppervlak in twee poelies is ruw door roest. Bij nauwkeurige inspectie van de V-snaar is te zien dat de zijkanten recht zijn geworden. Er zijn vezeltjes zichtbaar. Oorzaak gevonden!

De uitlijning van de poelies lijkt OK. De dynamo geeft 14V/70A (Bosch type BM033), origineel is 35A of 55A(op verzoek). Voor de duidelijkheid, het gaat om één snaar, er kunnen geen twee om.

Ter informatie bijgaand de informatie die MB geeft over V-snaar spannen en V-snaar typen. Dit staat in "Handleiding L508 D, L608D, L613D, O309D". Jaartal onbekend.

Groet,

Kasper

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Leo en Janet
Contacteer:

Bericht door Leo en Janet »

Chek.. 1cm! Ok! :up:

Bedankt voor de info!

Grtz