Niet willen starten 207D met OM616 motor uit 1977
-
Niet willen starten 207D met OM616 motor uit 1977
Beste collega's,
Wie heeft een idee?
Ik heb een Mercedes 207D uit 1977.
Toen ik hem kocht wilde hij niet starten.
Gloeispiralen vervangen, maar nog niet starten.
Kleppen gesteld en motor startte als een zonnetje en reed goed.
Daarna de volgende werkzaamheden uitgevoerd:
- Krukasseal voorzijde vervangen (moer van de krukaspoelie met de startmotor en momentsleutel losgemaakt, niet zo netjes ik weet het).
- Waterpomp vervangen
- Thermostaat vervangen
- Dynamo vervangen
- Radiateur vervangen
- Brandstof zuigfilter en brandstofpersfilter (juiste filters) vervangen.
Hierna wil de motor niet meer starten.
Het volgende gecontroleerd:
- alle filters en brandstofpomp ontlucht
- Alle leidingen op dichtheid gecontroleerd, m.n. de zuigleidingen.
- Bij het doorpompen met het handpompje lekt deze wel iets langs de plunjer, maar als ik deze vastzet kan er volgens mij geen lucht meer in het systeem komen.
- bij de verstuiverleidingen (halve slag los) krijg ik een klein beetje brandstof tijdens starten (niet echt om over naar huis te schrijven, maar ik ben dan ook grote scheepsmotoren gewend).
- Brandstofpomptiming gecontroleerd (opbrengst 1e cilinder ca. 24 graden voor top.
- Gloeisysteem is ok.
- Distributie staat op tijd.
- LD-brandstofpomp getest op levering, deze werkt ok.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Zit maar te piekeren, maar ik ben ten einde raad.
Zoek nu zelfs naar mogelijke oorzaken als: door losdraaien van de moer van de krukaspoelie met de startmotor is de distributie verschoven, maar dit is onmogelijk volgens mij.
Denk zelf dat mijn brandstofinspuitpomp kapot is, maar kan me niet voor stellen dat deze er zo maar mee ophoudt, of zou bijv. de overstroomklep dienst weigeren?
Wie heeft er ervaring met de brandstofpomp van de OM616?
Bij voorbaat dank voor eventuele reacties.
Grt. Rik
Wie heeft een idee?
Ik heb een Mercedes 207D uit 1977.
Toen ik hem kocht wilde hij niet starten.
Gloeispiralen vervangen, maar nog niet starten.
Kleppen gesteld en motor startte als een zonnetje en reed goed.
Daarna de volgende werkzaamheden uitgevoerd:
- Krukasseal voorzijde vervangen (moer van de krukaspoelie met de startmotor en momentsleutel losgemaakt, niet zo netjes ik weet het).
- Waterpomp vervangen
- Thermostaat vervangen
- Dynamo vervangen
- Radiateur vervangen
- Brandstof zuigfilter en brandstofpersfilter (juiste filters) vervangen.
Hierna wil de motor niet meer starten.
Het volgende gecontroleerd:
- alle filters en brandstofpomp ontlucht
- Alle leidingen op dichtheid gecontroleerd, m.n. de zuigleidingen.
- Bij het doorpompen met het handpompje lekt deze wel iets langs de plunjer, maar als ik deze vastzet kan er volgens mij geen lucht meer in het systeem komen.
- bij de verstuiverleidingen (halve slag los) krijg ik een klein beetje brandstof tijdens starten (niet echt om over naar huis te schrijven, maar ik ben dan ook grote scheepsmotoren gewend).
- Brandstofpomptiming gecontroleerd (opbrengst 1e cilinder ca. 24 graden voor top.
- Gloeisysteem is ok.
- Distributie staat op tijd.
- LD-brandstofpomp getest op levering, deze werkt ok.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Zit maar te piekeren, maar ik ben ten einde raad.
Zoek nu zelfs naar mogelijke oorzaken als: door losdraaien van de moer van de krukaspoelie met de startmotor is de distributie verschoven, maar dit is onmogelijk volgens mij.
Denk zelf dat mijn brandstofinspuitpomp kapot is, maar kan me niet voor stellen dat deze er zo maar mee ophoudt, of zou bijv. de overstroomklep dienst weigeren?
Wie heeft er ervaring met de brandstofpomp van de OM616?
Bij voorbaat dank voor eventuele reacties.
Grt. Rik
- dereiziger
Re: Niet willen starten 207D met OM616 motor uit 1977
een versleten pomp kan heel goed .. die in mijn hano hield er ook van het ene moment op de ander mee op .
-
Tja, maar wat houdt er dan mee op?
Dat betekent dat 4 plunjers van het een op het andere moment geen opbrengst meer geven.
Dit is technisch gezien eigenlijk niet mogelijk............wet van Murphy?
Dit zou inhouden dat het nokkenasje van de brandstofpomp niet meer zou draaien.
Dit is echter niet het geval, want de voordrukpomp welke door dezelfde nokkenas wordt aangedreven draait wel.
In ieder geval alvast bedankt voor je reactie.
Grt. Rik
Dat betekent dat 4 plunjers van het een op het andere moment geen opbrengst meer geven.
Dit is technisch gezien eigenlijk niet mogelijk............wet van Murphy?

Dit zou inhouden dat het nokkenasje van de brandstofpomp niet meer zou draaien.
Dit is echter niet het geval, want de voordrukpomp welke door dezelfde nokkenas wordt aangedreven draait wel.
In ieder geval alvast bedankt voor je reactie.
Grt. Rik
- Leo
- Site Admin
Probeer 'm eens te starten terwijl je het ontluchtingspompje handmatig bedient?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
Bedankt voor de tip Leo, heb ik meteen geprobeerd, helpt ook niet.
Ik zit zelf te denken dat de regelstang van de plunjers in de "stopstand" blijft staan en niet terugkomt in de startstand.
Is er iemand die een tekening heeft van de lijnpomp van een OM616.
Dit is nl. alleen mogelijk als de verbinding tussen regelstang en stophevel geen starre verbinding is en dit is wel zo prettig om vantevoren te weten alvorens een brandstofpomp open te schroeven............
Ik zit zelf te denken dat de regelstang van de plunjers in de "stopstand" blijft staan en niet terugkomt in de startstand.
Is er iemand die een tekening heeft van de lijnpomp van een OM616.
Dit is nl. alleen mogelijk als de verbinding tussen regelstang en stophevel geen starre verbinding is en dit is wel zo prettig om vantevoren te weten alvorens een brandstofpomp open te schroeven............

- Leo
- Site Admin
De vacuüm regulateur waarbij nr8 de brandstofregelstang is:
Zijn mechanische broertje waarbij nr22 de regelstang is:
===================================================Zijn mechanische broertje waarbij nr22 de regelstang is:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Hartelijk dank Leo,
Ga er morgenavond mee aan de slag.
Heb echt het idee dat ik het moet zoeken is de regelstang / start-stophefboom.
Laat je de uitslag weten..........
Ga er morgenavond mee aan de slag.
Heb echt het idee dat ik het moet zoeken is de regelstang / start-stophefboom.
Laat je de uitslag weten..........
- Leo
- Site Admin
Als je maar een klein beetje brandstof op je verstuivers krijgt zou dat zo maar eens kunnen.
Kijk bij de vacuüm regulateur of nokje 15 wel in de goede stand staat.
In stand 15b staat hij namelijk op stationair, en dan geeft ie niet veel.
Kijk bij de vacuüm regulateur of nokje 15 wel in de goede stand staat.
In stand 15b staat hij namelijk op stationair, en dan geeft ie niet veel.
- Rens
Een lekkend handpompje kan zorgen voor te weinig druk en lucht in de leidingen. Ik heb wel eens meegemaakt dat ik een auto onmogelijk nog aankreeg hierdoor. (mercedes w115, om615)
Bij moeilijk starten helpt een heel klein beetje propaan in het lucht filter ook goed (soldeerbrandertje erbij houden)
Heb je misschien de diesel leidingen losgehad? Dit zorgt ook voor start problemen, ik liet de motor eerst een tijd rondgaan met de wartels op de verstuivers nog een stukje los. Als er bij allemaal diesel uitkwam draaide ik ze pas vast.
Wat ook zou kunnen is dat de krukas pulley geen spie heeft en is verschoven, als de pomp ver verkeerd staat werkt het ook niet.
Bij moeilijk starten helpt een heel klein beetje propaan in het lucht filter ook goed (soldeerbrandertje erbij houden)
Heb je misschien de diesel leidingen losgehad? Dit zorgt ook voor start problemen, ik liet de motor eerst een tijd rondgaan met de wartels op de verstuivers nog een stukje los. Als er bij allemaal diesel uitkwam draaide ik ze pas vast.
Wat ook zou kunnen is dat de krukas pulley geen spie heeft en is verschoven, als de pomp ver verkeerd staat werkt het ook niet.
- paul snip
- Contacteer:
Luchtinlaatslang losmaken, iemand laten starten en tegelijk een beetje remmenreiniger dan wel start-pilote in de luchtinlaat spuiten. Loopt de motor, of slaat hij in ieder geval even aan, dan is je distributietiming goed en is er dus met de motor zelf niet veel aan de hand. (We hebben compressie)
Vervolgens moet je er voor zorgen dat de inspuitpomp vol diesel staat. Gewoon volpompen met het handpompje lijkt mij.
Als hij dan nog geen poging doet om aan te slaan dan zullen de plunjers inderdaad wel in de stop stand blijven staan. Volgens mij zit aan de zijkant van de pomp een luikje waar je de regelstang zou moeten kunnen zien.
Ik neem aan dat je al gecontroleerd hebt of de gloeibougies spanning krijgen?
Vervolgens moet je er voor zorgen dat de inspuitpomp vol diesel staat. Gewoon volpompen met het handpompje lijkt mij.
Als hij dan nog geen poging doet om aan te slaan dan zullen de plunjers inderdaad wel in de stop stand blijven staan. Volgens mij zit aan de zijkant van de pomp een luikje waar je de regelstang zou moeten kunnen zien.
Ik neem aan dat je al gecontroleerd hebt of de gloeibougies spanning krijgen?
-
Beste mede forumgebruikers,
Bedankt voor jullie meedenken.
Uiteraard zit er een spie in de krukaspoelie (of vibratiedemper, waar de poelie op vastgeschroefd zit), dus de krukaspoelie kan niet zomaar verschuiven over de krukas.
Brandstofsysteem is ontlucht, t/m de ontluchtingschroef van de inspuitpomp.
Motor heeft voor de eerder genoemde reparaties altijd goed gelopen en kleppen zijn gesteld, dus er is compressie.
Uiteraard werken de gloeispiralen.
Startpilot e.d. gebruik ik niet.
Startpilot, propaan, ether enz. zijn produkten om je zelfontbrander voortijdig naar z'n grootje te helpen.
Soms ontkom je er niet aan bij hoog geblazen motoren (zoals bijv. Caterpillar), maar als je bij een ongeblazen OM616 startpilot nodig hebt, is er wat aan de hand.
Deze motor heeft absoluut geen vluchtig ontbrandingsmiddel nodig.
Een H.D. brandstofpomp gaat niet zomaar kapot, dus ik ga het nu eerst zoeken in het regelsysteem van de brandstofpomp.
Ik laat de uitslag op het forum weten.
Grt. Rik
Bedankt voor jullie meedenken.
Uiteraard zit er een spie in de krukaspoelie (of vibratiedemper, waar de poelie op vastgeschroefd zit), dus de krukaspoelie kan niet zomaar verschuiven over de krukas.
Brandstofsysteem is ontlucht, t/m de ontluchtingschroef van de inspuitpomp.
Motor heeft voor de eerder genoemde reparaties altijd goed gelopen en kleppen zijn gesteld, dus er is compressie.
Uiteraard werken de gloeispiralen.
Startpilot e.d. gebruik ik niet.
Startpilot, propaan, ether enz. zijn produkten om je zelfontbrander voortijdig naar z'n grootje te helpen.
Soms ontkom je er niet aan bij hoog geblazen motoren (zoals bijv. Caterpillar), maar als je bij een ongeblazen OM616 startpilot nodig hebt, is er wat aan de hand.
Deze motor heeft absoluut geen vluchtig ontbrandingsmiddel nodig.
Een H.D. brandstofpomp gaat niet zomaar kapot, dus ik ga het nu eerst zoeken in het regelsysteem van de brandstofpomp.
Ik laat de uitslag op het forum weten.
Grt. Rik
- paul snip
- Contacteer:
Start-pilote dan wel remmenreiniger is in dit geval een diagnose middel. De eenvoudigste manier om er achter te komen dat een motor geen brandstof krijgt maar verder wel goed is. Van een keertje zal hij echt niet kapot gaan, en opblazen zal je ook niet lukken. Ga je zo'n ding altijd starten met start-pilote dan wordt hij daar niet beter van inderdaad. Bij hogere buitentemperaturen kun je ook gewoon een beetje remmenreiniger gebruiken. Geen broodje aap verhaal maar dagelijkse diagnose praktijk voor mij.
Volgens mij kun je ook gewoon de brandstofleidingen op de verstuivers losdraaien en kijken of hier voldoende brandstof uitkomt.
Volgens mij kun je ook gewoon de brandstofleidingen op de verstuivers losdraaien en kijken of hier voldoende brandstof uitkomt.
-
Beste Paul,paul snip schreef:Start-pilote dan wel remmenreiniger is in dit geval een diagnose middel. De eenvoudigste manier om er achter te komen dat een motor geen brandstof krijgt maar verder wel goed is. Van een keertje zal hij echt niet kapot gaan, en opblazen zal je ook niet lukken.
Ik heb het niet over het opblazen van een motor, maar over een geblazen en ongeblazen motor.
Hiermee wordt bedoeld motoren met drukvulling (turbo) en zonder drukvulling.
Startpilot, remmenreinigers enz. zijn voor motoren zonder drukvulling absoluut overbodig.
Het gebruik van deze middelen kan ook bij een eenmalig gebruik schade aan de motor toebrengen.
Het zijn allemaal zeer vluchtige middelen die ontsteken voordat de zuiger in Top is.
Ook het verbrandingstraject van dit soort middelen verloopt veel sneller dan van diesel.
Een dieselmotor valt onder de "explosiemotoren" en de "explosie vindt dan plaats terwijl de zuiger nog onderweg is naar boven.
Zuigers, drijfstangen, lagers, kleppen, distributie krijgen krachten te verduren waar ze niet op ontworpen zijn.
Overigens zijn deze middelen bij benzinemotoren veel minder schadelijk, omdat hier de explosie wordt ingeleid door de vonk van de bougie en veel minder van de compressie afhankelijk is.
Bij elke motor echter kan gebruik van dit soort middelen schade toebrengen en het behoort in ieder geval niet tot mijn dagelijkse diagnose praktijk.
-
Beste mensen,
Dank voor jullie reacties en tips.
Hij loopt weer.
Het was een combinatie van factoren, waardoor de startproblemen zijn ontstaan:
- 2 zeer slechte persklepjes van de brandstofpomp
- 1 verstopte verstuiver
- defect membraan in de pomp
- 1 pompelement haalde zijn druk niet
- 1 uitlaatklep sloot niet helemaal
In ieder geval een optelsom van kleine mankementen aan het brandstofsysteem, welke op hetzelfde moment samenkwamen naar een aantal reparaties.
Gewoon toeval dat de startproblemen na de reparaties optraden.
Brandstofpomprevisie uit laten voeren, verstuivers afgeperst, uitlaatkleppen en geleiders vervangen en zie: starten en lopen.
Dank voor jullie reacties en tips.
Hij loopt weer.
Het was een combinatie van factoren, waardoor de startproblemen zijn ontstaan:
- 2 zeer slechte persklepjes van de brandstofpomp
- 1 verstopte verstuiver
- defect membraan in de pomp
- 1 pompelement haalde zijn druk niet
- 1 uitlaatklep sloot niet helemaal
In ieder geval een optelsom van kleine mankementen aan het brandstofsysteem, welke op hetzelfde moment samenkwamen naar een aantal reparaties.
Gewoon toeval dat de startproblemen na de reparaties optraden.
Brandstofpomprevisie uit laten voeren, verstuivers afgeperst, uitlaatkleppen en geleiders vervangen en zie: starten en lopen.
- Rene
Komt alles toch maar weer tot een goed end.
Gr Rene

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
- Goldwingh
En ik ben ook weer wat wijzer geworden.
Groet en dank. Henk
Groet en dank. Henk
Groet Henk MB609