Mercedes 508 OM314 brandstoftoevoer
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 28 jun 2011, 00:07
Mercedes 508 OM314 brandstoftoevoer
Na het vervangen van de dieseltank draait de motor (OM 314 uit 1984) maar ongeveer2 - 4 minuten en valt dan langzaam uit (geen diesel meer).
Ik heb al gecontroleerd of de leidingen verstopt zijn en de handpomp werkt ook goed: er komt (een beetje) diesel uit de ontluchtingsbout van de brandstofpomp en als ik de slang van de pomp naar het filter iets losdraai spuit de diesel er uit. Toe- en afvoerleiding zitten ook goed (niet per ongeluk verwisseld).
Omdat iemand suggereerde dat via de handpomp valse lucht wordt aangezogen heb ik die losgemaakt. Als ik mijn vinger erop houd trekt hij vacuüm, dus dat lijkt in orde. Er komt wel wat diesel langs de wand van de pomp tijdens het pompen. Het is overigens een kunststof pomp die vastgedraaid moet worden.
Op de oude tank zat een tankvlotter met daarop de toe- en afvoer (pijpen uit 1 stuk) en ontluchting. Op de 'nieuwe' tank zitten 3 banjobouten waarvan 1 met een aangelaste pijp (toevoer).
Inmiddels ben ik op het punt aanbeland dat ik de oude tank er maar weer onder hang.
Iemand een idee?
Groet,
Jan-Paul
Ik heb al gecontroleerd of de leidingen verstopt zijn en de handpomp werkt ook goed: er komt (een beetje) diesel uit de ontluchtingsbout van de brandstofpomp en als ik de slang van de pomp naar het filter iets losdraai spuit de diesel er uit. Toe- en afvoerleiding zitten ook goed (niet per ongeluk verwisseld).
Omdat iemand suggereerde dat via de handpomp valse lucht wordt aangezogen heb ik die losgemaakt. Als ik mijn vinger erop houd trekt hij vacuüm, dus dat lijkt in orde. Er komt wel wat diesel langs de wand van de pomp tijdens het pompen. Het is overigens een kunststof pomp die vastgedraaid moet worden.
Op de oude tank zat een tankvlotter met daarop de toe- en afvoer (pijpen uit 1 stuk) en ontluchting. Op de 'nieuwe' tank zitten 3 banjobouten waarvan 1 met een aangelaste pijp (toevoer).
Inmiddels ben ik op het punt aanbeland dat ik de oude tank er maar weer onder hang.
Iemand een idee?
Groet,
Jan-Paul
- dereiziger
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
- Locatie: visvliet
Re: Mercedes 508 OM314 brandstoftoevoer
misschien wel een hele domme vraag maar trekt je tank niet vacuum?? oftewel is de ontluchting in je tank wel in orde ?
Grt Ton
Grt Ton
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 28 jun 2011, 00:07
Re: Mercedes 508 OM314 brandstoftoevoer
Domme vragen bestaan niet, maar zelfs met de tankdop eraf stopt de motor na een tijdje.
Jan-Paul
Jan-Paul
- Wim
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
- Locatie: Alkmaar
Re: Mercedes 508 OM314 brandstoftoevoer
Als ik dit zo lees krijg ik het vermoeden dat er tussen de ingaande brandstofleiding in het brandstoffilter en de rest van het systeem iets niet helemaal lekker zit :mrgreen: . Zit misschien het brandstoffilter dicht ? Of is er verderop iets geblokeerd ?JPB schreef:Na het vervangen van de dieseltank draait de motor (OM 314 uit 1984) maar ongeveer2 - 4 minuten en valt dan langzaam uit (geen diesel meer).
Ik heb al gecontroleerd of de leidingen verstopt zijn en de handpomp werkt ook goed: er komt (een beetje) diesel uit de ontluchtingsbout van de brandstofpomp en als ik de slang van de pomp naar het filter iets losdraai spuit de diesel er uit.
Kink in een leiding of zoiets . Ik , maar wie ben ik , zou het brandstoffilter eens inspecteren en daarna , met een los genomen leiding op de inspuitpomp , proberen of de brandstofleiding van het fliter naar de inspuitpomp wel open is .
Voorzichtig doorblazen met een beetje perslucht of zoiets .
In ieder geval succes
Groeten Wim
Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Mercedes 508 OM314 brandstoftoevoer
Hoi,
Waarschijlijk trekt ie ergens lucht.
Misschien kun je de aanvoerleidig eens afpersen?
Als er lucht word aangezogen zie nl niet.
Groet Anton
Waarschijlijk trekt ie ergens lucht.
Misschien kun je de aanvoerleidig eens afpersen?
Als er lucht word aangezogen zie nl niet.
Groet Anton
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 28 jun 2011, 00:07
Re: Mercedes 508 OM314 brandstoftoevoer
Hartelijk dank voor de tips. Ik heb nog geen tijd gehad om te proberen; het riool thuis zit totaal verstopt dus dat gaat even voor. Zodra ik weer aan de slag ben met de mercedes zal ik de vorderingen hier melden.
Groet,
Jan-Paul
Groet,
Jan-Paul
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Mercedes 508 OM314 brandstoftoevoer
Ik had een vergelijkbaar probleem met onze Cummins. Startte 's morgens vlot, maar sloeg consequent af zodra ik wilde wegrijden.
Kostte een hele poos voor ik het lek(je!) gevonden had: de rubberen pakkingring van het hoofdfilter zat getordeerd in z'n groef.
Kostte een hele poos voor ik het lek(je!) gevonden had: de rubberen pakkingring van het hoofdfilter zat getordeerd in z'n groef.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 28 jun 2011, 00:07
Re: Mercedes 508 OM314 brandstoftoevoer
Hij loopt weer!
Het probleem was dat er valse lucht aangezogen werd bij de banjobout waarmee de toevoerleiding op de tank aangesloten is. Door met de compressor via de ontluchtingsleiding de tank onder druk te zetten ontdekte ik dat er diesel uit de aansluiting van de aanvoerleiding op de tank spoot. Daarna de banjobout (heel) goed vastgedraaid en het probleem was verholpen.
Allemaal bedankt voor jullie reacties, daardoor ben ik op het goede spoor terecht gekomen.
Vriendelijke groet van Jan-Paul

Het probleem was dat er valse lucht aangezogen werd bij de banjobout waarmee de toevoerleiding op de tank aangesloten is. Door met de compressor via de ontluchtingsleiding de tank onder druk te zetten ontdekte ik dat er diesel uit de aansluiting van de aanvoerleiding op de tank spoot. Daarna de banjobout (heel) goed vastgedraaid en het probleem was verholpen.
Allemaal bedankt voor jullie reacties, daardoor ben ik op het goede spoor terecht gekomen.
Vriendelijke groet van Jan-Paul
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten