Gestrand in Estland met koude start problemen!
- Remco Brantjes
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 06 aug 2008, 13:07
Gestrand in Estland met koude start problemen!
Beste sleutelaars,
We zijn met onze DAF 400 (2.5L Peugeot Diesel zonder turbo met lucas CAV pomp) vast komen te zitten in Estland en zitten nu in de McDonalds als een stel zwervers onze problemen te overzien.
Vorige week waren we in Letland waar de temperatuur al ongeveer -20 graden was, toen startte ons motortje nog prima. De laatste dagen hebben we echter grote problemen met starten. De startmotor draait in eerste instantie redelijk langzaam rond en gaat vervolgens geleidelijk sneller draaien en slaat na 1.5 minuut pas aan. Dan loopt hij een beetje onregelmatig op laag toerental. Als de motor dan vervolgens warm is draait hij prima (geen vermogen verlies) en start hij ook goed. We hebben twee flinke accu's mee die we helemaal hebben volgeladen dus dit kan het probleem niet zijn. Ook hebben we de gloeipluggen gecontroleerd. We hebben het brandstoffilter ook vervangen en de luchtinlaat ontkoppeld (om te kijken of het luchtfilter misschien de boosdoener was). We hebben geen olie in het koelwater en andersom aangetroffen. De brandstof die we getankt hebben is uit Estland afkomstig dus zou ook tegen de lage temperatuur bestand moeten zijn.
We hadden het vermoeden dat het een probleem betrof met de motorolie, we hadden namelijk op advies een stuk dunnere olie erin gegooid zodat hij de koudere temperaturen wat beter zou kunnen verdragen. Misschien dat deze te dun is geweest? De mensen bij de garage hier denken dat dit niet het geval is.
Heeft iemand misschien nog suggesties over wat de oorzaak van ons probleem zou kunnen zijn?
Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp!
Abel en Remco
We zijn met onze DAF 400 (2.5L Peugeot Diesel zonder turbo met lucas CAV pomp) vast komen te zitten in Estland en zitten nu in de McDonalds als een stel zwervers onze problemen te overzien.
Vorige week waren we in Letland waar de temperatuur al ongeveer -20 graden was, toen startte ons motortje nog prima. De laatste dagen hebben we echter grote problemen met starten. De startmotor draait in eerste instantie redelijk langzaam rond en gaat vervolgens geleidelijk sneller draaien en slaat na 1.5 minuut pas aan. Dan loopt hij een beetje onregelmatig op laag toerental. Als de motor dan vervolgens warm is draait hij prima (geen vermogen verlies) en start hij ook goed. We hebben twee flinke accu's mee die we helemaal hebben volgeladen dus dit kan het probleem niet zijn. Ook hebben we de gloeipluggen gecontroleerd. We hebben het brandstoffilter ook vervangen en de luchtinlaat ontkoppeld (om te kijken of het luchtfilter misschien de boosdoener was). We hebben geen olie in het koelwater en andersom aangetroffen. De brandstof die we getankt hebben is uit Estland afkomstig dus zou ook tegen de lage temperatuur bestand moeten zijn.
We hadden het vermoeden dat het een probleem betrof met de motorolie, we hadden namelijk op advies een stuk dunnere olie erin gegooid zodat hij de koudere temperaturen wat beter zou kunnen verdragen. Misschien dat deze te dun is geweest? De mensen bij de garage hier denken dat dit niet het geval is.
Heeft iemand misschien nog suggesties over wat de oorzaak van ons probleem zou kunnen zijn?
Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp!
Abel en Remco
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Gestrand in Estland met koude start problemen!
Dat probleem klinkt me bekend in de oren.
Ons ouwe Dafje kreeg daar op een gegeven koud moment ook last van.
Het bleek dat Murphy had toegeslagen:
a) De draad van de accu --> startmotor was verrot in het schoentje bij de startmotor.
b) Het gloeirelais was kapot.
Remedie:
a) Even een half minuutje starten en daarna met je blote handen voelen aan de draadverbindingen. Bij AU! zit het fout.
b) Er zaten bij mij 11V gloeistiften in, dus als noodoplossing (lees geen geld) een 20A relais met een schakelaar in de cabine geplaatst.
Maar als we even optimistisch blijven, en denken dat Murphy geen Lets brabbelt:
De gloeiers en de startmotor zijn precies de twee enige dingen in je auto die zwaar prik trekken.
Dus kijk (voel) ALLE accu-verbindingen na.
Hele grote kans dat daar de fout zit.
En meet ook de spanning van je accu's afzonderlijk. Even van elkaar loskoppelen dus.
Ze staan paralel en je hebt best kans dat er van 1 accu een cel is overleden.
Zeg nooit "dat kan het niet zijn want ze zijn nieuw en vol".
Meten is weten, de rest is gokken.
Mvg, Leo.:D
Ons ouwe Dafje kreeg daar op een gegeven koud moment ook last van.
Het bleek dat Murphy had toegeslagen:
a) De draad van de accu --> startmotor was verrot in het schoentje bij de startmotor.
b) Het gloeirelais was kapot.
Remedie:
a) Even een half minuutje starten en daarna met je blote handen voelen aan de draadverbindingen. Bij AU! zit het fout.
b) Er zaten bij mij 11V gloeistiften in, dus als noodoplossing (lees geen geld) een 20A relais met een schakelaar in de cabine geplaatst.
Maar als we even optimistisch blijven, en denken dat Murphy geen Lets brabbelt:
De gloeiers en de startmotor zijn precies de twee enige dingen in je auto die zwaar prik trekken.
Dus kijk (voel) ALLE accu-verbindingen na.
Hele grote kans dat daar de fout zit.
En meet ook de spanning van je accu's afzonderlijk. Even van elkaar loskoppelen dus.
Ze staan paralel en je hebt best kans dat er van 1 accu een cel is overleden.
Zeg nooit "dat kan het niet zijn want ze zijn nieuw en vol".
Meten is weten, de rest is gokken.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Rens
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
- Locatie: Leiden
Re: Gestrand in Estland met koude start problemen!
Ik dacht meteen aan te dikke olie maar ik zag staan dat er dunnere bij is gedaan.
Een te langzaam draaiende startmotor zou kunnen komen door slechte accu`s maar die zijn goed.
Dan blijft er weinig over, bijvoorbeeld een aarde of een + draad die slecht contact maakt naar de starter. Vastvriezen doen die startmotoren niet zo snel.
Een vuurtje maken onder de carterpan is ook een optie. Ik heb er geen ervaring mee, misschien is dat iets voor mensen met ervaring.
Een te langzaam draaiende startmotor zou kunnen komen door slechte accu`s maar die zijn goed.
Dan blijft er weinig over, bijvoorbeeld een aarde of een + draad die slecht contact maakt naar de starter. Vastvriezen doen die startmotoren niet zo snel.
Een vuurtje maken onder de carterpan is ook een optie. Ik heb er geen ervaring mee, misschien is dat iets voor mensen met ervaring.
Re: Gestrand in Estland met koude start problemen!
Gloeipluggen eruit draaien daarna weer aansluiten, tegen de massa aanleggen of met een ijzerdraad ofzo aan de massa leggen. En dan gloeien met het contact. Ze moeten witrood worden en blijven als je dan de startmotor aanzet. Als je instalatie het toestaat kun je ook twee keer gloeien en dan pas starten. Maar zoals gezegd controleer wel even de bedrading van de startmotor en probeer het eens met een set startkabels er bij.
Ik heb wel eens een vuurtje onder het carter aangelegd om een motor daar aan de gang te krijgen of een brandje in het luchtfilter stichten maar dat zijn voor jou geen opties.
Succes Pieter
Ik heb wel eens een vuurtje onder het carter aangelegd om een motor daar aan de gang te krijgen of een brandje in het luchtfilter stichten maar dat zijn voor jou geen opties.
Succes Pieter
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Gestrand in Estland met koude start problemen!
Hoi,
Kom het uitzetstangetje wel terug, die willen nog wel eens blijven hangen.
Beetje smeerolie doet wonderen.
Groet Anton
Kom het uitzetstangetje wel terug, die willen nog wel eens blijven hangen.
Beetje smeerolie doet wonderen.
Groet Anton
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 10:55
Re: Gestrand in Estland met koude start problemen!
Heb dit zelfde probleem ook wel eens in Valthorens gehad bij -26 graden en op 2300 meter hoogte.
Mijn oplossing was: gewoon 3 x voorgloeien daarna starte hij zonder problemen.
We hebben het hier over een fiat 2.5D van 1995.
Succes
Mijn oplossing was: gewoon 3 x voorgloeien daarna starte hij zonder problemen.
We hebben het hier over een fiat 2.5D van 1995.
Succes
- Guido
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 23 feb 2011, 17:58
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Gestrand in Estland met koude start problemen!
Klinkt niet al te best Remco, zo ga je Rusland nooit halen ;-)
Succes nog!
Guido
Succes nog!
Guido
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: Gestrand in Estland met koude start problemen!
met -20 heb je zowiezo al een hoop verlies op je accus. Weet je zeker dat die vol zijn? Als de startmotor romddraait als een toerelier zal dat het wel niet zijn. Heb je geen verstopping in de brandstofaanvoer? Letse diesel zal wel ok zijn maar je weet het maar nooit.
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- John K
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 30 nov 2010, 10:35
- Locatie: Heemskerk
Re: Gestrand in Estland met koude start problemen!
Als je met zulke kou daar bent dan kun je het beste je motor laten draaien in de nacht. dat deed ik met de vrachtwagen ook , en die noordelingen laten ook hun motor draaien. En voor de diesel heb je bij iedere pomp speciaal spul dat in een blikje zit en dat er in gieten , dat is extra bescherming voor de diesel olie. John 8)
- Remco Brantjes
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 06 aug 2008, 13:07
Re: Gestrand in Estland met koude start problemen!
Beste mensen,
Hartelijk beankt voor alle tips! We zijn er een tijdje mee bezig geweest: alle contacten goed nagelopen en vastgemaakt, olie vervangen, 1 gloeiplug vervangen, aditieven in de brandstof gedaan... En hij start weer als een malle. En Guido: we zitten al in St. Petersburg dus no worries.
Nogmaals ontzettend bedankt voor alle goede tips!! We zijn ondertussen iets minder zwerver geworden, maar wellicht hebben we binnenkort weer hulp nodig :)
Met vriendelijke groeten,
Remco en Abel
Hartelijk beankt voor alle tips! We zijn er een tijdje mee bezig geweest: alle contacten goed nagelopen en vastgemaakt, olie vervangen, 1 gloeiplug vervangen, aditieven in de brandstof gedaan... En hij start weer als een malle. En Guido: we zitten al in St. Petersburg dus no worries.
Nogmaals ontzettend bedankt voor alle goede tips!! We zijn ondertussen iets minder zwerver geworden, maar wellicht hebben we binnenkort weer hulp nodig :)
Met vriendelijke groeten,
Remco en Abel
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Re: Gestrand in Estland met koude start problemen!
:? Wat gooi je er dan bij, aceton wellicht?Remco Brantjes schreef:.., aditieven in de brandstof gedaan...
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
- Locatie: Valkenburg
Re: Gestrand in Estland met koude start problemen!
Hoi Remco,
Ik heb het Engelstalige werkplaatsboek van jouw motor , Indenor XD3 die DAF dan weer de EN 55 noemt, als PDF.
Als je interesse hebt, stuur me dan een PB met je mailadres.
Groeten,
Henk
Oja, kost niks!
Ik heb het Engelstalige werkplaatsboek van jouw motor , Indenor XD3 die DAF dan weer de EN 55 noemt, als PDF.
Als je interesse hebt, stuur me dan een PB met je mailadres.
Groeten,
Henk
Oja, kost niks!
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
- Remco Brantjes
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 06 aug 2008, 13:07
Re: Gestrand in Estland met koude start problemen!
Nee gewoon Wodka natuurlijk! :Pwinand schreef: :? Wat gooi je er dan bij, aceton wellicht?
Overigens is de Russische douane ook niet vies van een partijtje sleutelen. Ze vonden het nodig om onze aandrijfas los te maken en door de rontgenscan te gooien. Zie hier de foto:
http://www.flickr.com/photos/abelvandeg ... 496611966/
Groeten!
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Re: Gestrand in Estland met koude start problemen!
WHAAT!? :shock:
Sjezus, dat is een vakantiefoto die maar weinig mensen hebben :mrgreen:
Ongelofelijk zeg!
De banden mochten wel op de wielen blijven?
Sjezus, dat is een vakantiefoto die maar weinig mensen hebben :mrgreen:
Ongelofelijk zeg!
De banden mochten wel op de wielen blijven?

:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: Gestrand in Estland met koude start problemen!
ongeloofelijk,... Dat is toch niet normaal? Hbben ze het ook weer netjes teruggezet of moest je dat zelf doen? Grt dl
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- Remco Brantjes
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 06 aug 2008, 13:07
Re: Gestrand in Estland met koude start problemen!
Hey Sleutelkoningen!
De DAF heeft het goed gehouden en heeft ons niet meer teleurgesteld. Nou ja een keer dan toen de versnellingspook afbrak. Het gaat zo goed dat we naar Vladivostok zijn gereden. Vanaf daar hebben we de boot naar Zuid Korea genomen waar we nu rondtuffen. Probleem wat we nu hebben is dat we de auto hier willen achterlaten alleen dat we bang zijn dat we bij het vliegveld de import tax moeten betalen. Heeft iemand daar ervaring mee?
Groeten,
Remco
De DAF heeft het goed gehouden en heeft ons niet meer teleurgesteld. Nou ja een keer dan toen de versnellingspook afbrak. Het gaat zo goed dat we naar Vladivostok zijn gereden. Vanaf daar hebben we de boot naar Zuid Korea genomen waar we nu rondtuffen. Probleem wat we nu hebben is dat we de auto hier willen achterlaten alleen dat we bang zijn dat we bij het vliegveld de import tax moeten betalen. Heeft iemand daar ervaring mee?
Groeten,
Remco
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 22:28
- Locatie: Hunzevallei
- Contacteer:
Re: Gestrand in Estland met koude start problemen!
poeh !
een hele prestatie blijkt uit de foto's
klik maar op de link in hun eerder bericht en bekijk de latere foto's
ik zou graag het hele verhaal willen lezen (waar ? )
groet
johan
een hele prestatie blijkt uit de foto's
klik maar op de link in hun eerder bericht en bekijk de latere foto's
ik zou graag het hele verhaal willen lezen (waar ? )
groet
johan
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 22:28
- Locatie: Hunzevallei
- Contacteer:
Re: Gestrand in Estland met koude start problemen!
gefeliciteerd heren in het verre oosten
jullie zijn - volgens mij - de eersten, die zo ver oostelijk zijn gereden en op dit forum schrijven
omdat ik op 13 juni 2005 op dit forum schreef, dat ik benieuwd was, wie als eerste wladiwostok zou bereiken, bied ik jullie bij terugkeer in nederland een presentje aan
neem gerust dan contact met mij op
groet
johan
jullie zijn - volgens mij - de eersten, die zo ver oostelijk zijn gereden en op dit forum schrijven
omdat ik op 13 juni 2005 op dit forum schreef, dat ik benieuwd was, wie als eerste wladiwostok zou bereiken, bied ik jullie bij terugkeer in nederland een presentje aan
neem gerust dan contact met mij op
groet
johan
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Re: Gestrand in Estland met koude start problemen!
Technisch kan ik jullie niet echt helpen, maar dat fotoalbum is wel waanzinnig gaaf!
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Re: Gestrand in Estland met koude start problemen!
Tja, heb nu ook alle foto's bekeken, mooi avontuur hoor 8) 8)
http://www.flickr.com/photos/abelvandeg ... cobrantjes
http://www.flickr.com/photos/abelvandeg ... cobrantjes
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Remco Brantjes
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 06 aug 2008, 13:07
Re: Gestrand in Estland met koude start problemen!
Sleutelgoden,
We zijn weer terug in Nederland. Ons probleem met de belasting hebben we uiteindelijk opgelost door samen met mensen van de douane naar een sloperij te gaan om daar de auto compleet in elkaar te laten stampen. Wel een beetje zonde, maar we kregen nog 500 dollar voor het oud ijzer en dat was toch bijna de aanschafprijs, dus niets aan de hand :)
@Johan: Supergrappig dat je dat had geschreven. Als we daadwerkelijk de eerste zijn voel ik me erg vereerd :)
We zijn weer terug in Nederland. Ons probleem met de belasting hebben we uiteindelijk opgelost door samen met mensen van de douane naar een sloperij te gaan om daar de auto compleet in elkaar te laten stampen. Wel een beetje zonde, maar we kregen nog 500 dollar voor het oud ijzer en dat was toch bijna de aanschafprijs, dus niets aan de hand :)
@Johan: Supergrappig dat je dat had geschreven. Als we daadwerkelijk de eerste zijn voel ik me erg vereerd :)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten