Wat is er vandaag gebeurd?

(Leuteren = kletsen)
Hier bestaat geen off-topic. Maar wel goede omgangsvormen!
Plaats reactie
Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door Admin »

Heb vandaag een nieuwe kookplaat ingebouwd. Weer 3+N+E aangesloten.

Opmerkelijk was dat er een ander plaatje bijstond "Belgium only" met 3+E, maar zonder strapje.
Mogelijk treed ik de lokale voorschriften met voeten, maar we hebben toch lekker gegeten :P
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Zoals je een Yank moet vertellen dat ze geen hondje in de magnetron mogen drogen, moet je die Britten het gevoel geven dat ze heul speciaal zijn. :twisted:

Kan het zijn dat ze daar geen 400V in huis krijgen, maar altijd 220/230?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ja, dat is zo. 380 à 400 V is hééééél gevaarlijk! Maar in de UK is 63 A wel een normale aansluitwaarde. Al met al zie ik nog steeds geen verschil met het 230 V plaatje. Maar mogelijk heeft het alleen met de nationale trots te maken...?

Toen ik sparkie in NZ was, dachten ze dat ik gek geworden was toen ik zei dat ik een draaistroom lastrafo bij me had. Dat is toch alleen voor de industrie! Zo'n extreem hoge spanning kan toch niet in een woonhuis? Toegegeven: ons "distribution board" was een plaat marmer met messing en ebbenhout erop. Je ziet zoiets nog wel eens in een museum...
Groeten,

Ernst / Admin

Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Er zit ook geen verschil in de plaatjes.
Maar je moet ze nou eenmaal vertellen dat het speciaal voor hén is, anders moeten ze nadenken.

Claimcultuur Ernst.. :?
Wim

Bericht door Wim »

Het lijkt wel Amerikaans .
Op m'n werk hebben wij nieuwe messen gekregen :shock:
Namaak Stanly :wink:
Met als opschrift , stel je voor rood mes , gele sticker en daarop : This object may be sharp :roll:
Tja , waar is het anders een mes voor :mrgreen:
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Leo
Site Admin

Zomerdip

Bericht door Leo »

Heb ff een zomerdipje..
Dus laat ik het forumschrijven even voor wat het is.

Cu later.

edit 0109uur: Da's alvast mislukt, maar ik blijf stug volhouden. 8)
edit 1253uur: Volgende poging..
Wim

Bericht door Wim »

Sterkte Leo ,

Heb er ervaring mee :oops:
Groeten Wim

Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Leo,

Het beste ermee,

Dipjes zijn meestl wat minder, of het nu voorjaar,winter of zomer is, (hooguit de chocodip op het IJsje is wel lekker.. :lol: )

:up: :up: :bye: :bye:

Frank
Tracer

Bericht door Tracer »

Vandaag voor de eerste keer kleppen gesteld voor de 306D.
Ik zat met een serieus lek op de pakking van het kleppendeksel, dus als het kleppendeksel er toch af moet om de nieuwe pakking te monteren, dan gelijk maar de kleppen stellen.
Op zich geen probleem, behalve dat ik nu 2 steekssleutels 14 heb die niet meer plat zijn :D
Klepspeling stond bijna bij allemaal te nauw.
Heb ze gesteld bij koude motor op 0.1 en 0.4, dit waren de waarden in mijn boek.
Daarna ook gelijk even het oliepeil van de dieselpomp gecontroleerd, staat ook weer goed.

Daarna kleppendeksel weer gemonteerd en laten proef draaien.
Wat denk je: het was niet mijn pakking van het kleppendeksel maar mijn oliedop die lekt.
Heb hem weer wat meer doen spannen maar blijft een beetje lekken. Ik zag nu ook dat hij eens een slag heeft gekregen.
Ochja, als het dat maar is.

Verder nog mijn retour dieselleiding wat properder gelegd en wat ingekort.
Was een leuke namiddag.

Is het normaal dat je bij draaiende motor de oliedop eraf draait, hij wat blaast en olie sputtert?
Wim

Bericht door Wim »

Als je de dop losdraait en zo los laat liggen en hij wordt er niet afgeblazen .
Dan valt het nog wel mee :mrgreen:
Zeker als ie verder goed loopt en goed start .
Groeten Wim

Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Vandaag bij een andere Hanomag wezen kijken.

Zoals Leo al weet heb ik een neus voor ellende, en bij voorkeur voor mobiele ellende. En dan bij voorkeur die mobiele ellende die anderen liever kwijt dan rijk zijn, en die via een wormgat in mijn dimensie geplaatst en pal voor mijn neus te koop aangeboden voor weinagh!
Die ellende dus.

Enige tijd geleden warpte er een andere Hanomag in mijn dimensie. Nou heb ik met het huidige exemplaar al het nodige te versleutelen gehad; er zullen weinig bouten, pakkingen, keerringen, remdelen en andere schroeven die onaangeroerd zijn gebleven in de afgelopen paar jaar, het resultaat van een jaar of 10 alleen maar rijden, en 0,0 onderhoud van de vorige eigenaren. U weest gewaarschuwd.
En aangezien ik nu ook bezig ben met m'n C-rijbewijs wordt er toch met een schuin oog al wat naar het groenere gras van allerlei buren geloerd. Hmm, da's wel wat. Hmm, da's ook wel leuk. Hmm...
Maar goed. Eéns een Hanomag, altijd een Hanomag zal ik maar zeggen.

Het exemplaar wat dit keer mijn pad kruiste was een F86, het allerzwaarste type, een 8,5 tonner met een bijna 5 liter zescylinder van 115pk en luchtbekrachtigde remmen. De lengte (en de staat) zag er op de foto's aardig goed uit, wel wat zwaarder (ton of 4) en hoger (alkoof en staat veel hoger op z'n poten) dus maar een afspraak gemaakt om met vader en schoonvader, en oh ja, vriendinlief wilde ook wel mee, te gaan kijken. Het ding was al sinds 2004 niet meer gekeurd, dus ik was er al vanuit gegaan dat een remrevisie en het nodige aan rubber delen en pakkingen vervangen zou moeten worden.

Het voornaamste was voor mij dat de opbouw in redelijke staat is, in elk geval meer de moeite waard als de mijne. Nu is die van mij niet zo heel strak en best, maar 't kan dus nog erger. Na een vinger in een bult geprikt te hebben brokkelde er aan de binnenkant verf af en bleef er een gat in de wand, slechts bijeengehouden door wat restanten houtmolm en piepschuim, over. Toen mijn vader éénmaal onder de wagen gekropen was (staat lekker hoog op de poten, dus makkelijk sleutelen...) en met, met blote handen van een chassisbalk verwijderde, een paar vierkante centimeter roestplakken in zijn hand er weer onder vandaan kroop, hadden we eigenlijk wel genoeg gezien. De overige roestige details zal ik besparen. Wel waren er nog nieuwe remcylinders bij en stond het apparaat op 2 nieuwe, en 4 bijna nieuwe banden in de bijzonder courante maat van 8,25x16... Tot slot waren zowel wij als de verkoper (zoon en schoonzoon van de helaas overleden vorige eigenaar) toch wel beniewd of het ding nog zou lopen.

Olie -check
Koelvloeistof -mwoh, zit nog wat in, voor ff kan het wel -check

Accu? dood... gelukkig 2 extra met startkabels mee. Door alle roest was het haast onmogelijk goed massa te maken en bleef het bij een wel erg langzaam duuuuhhhhhuuuhhhhhhhuuuuuuuuuuuuuuuu waarvan iedereen zoiets had, dat wordt niet wat. M'n vader, volhardend als ie is, bleef het toch proberen, omdat er inmiddels toch een pufje rook de uitlaat verlaten had. Na nog een "Rudolf Diesel herdenkingsminuut" nogmaals starten, en op één of andere manier leek het wel of het brok ijzer het uitschreeuwde: "red mij van de sloop!", want met slechts enkele bijzonder langzame omwentelingen van de startmotor, waar de gemiddelde diesel nog niet eens een puf rook van geeft, kwam de motor tot leven. Niet rammellend, nauwelijks rokend, en meteen zonder stotteren, roken of rochelen prachtig stationair lopend. Ook de luchtdrukmeter had inmiddels enigzins kermend zijn 0 positie verlaten en kroop langzaam tikkend eerst naar 1, daarna naar 2, om daarna als een soort jojo langzaam heen en weer te blijven gaan. Een sissend geluid bij de rembekrachtiger en rondspartelende stukjes roest verraden als snel waar die gecomprimeerde lucht een uitweg gevonden had. Hoe de vorige eigenaar er überhaupt met zijwind en spoorvorming mee gereden heeft was ons ook een raadsel, want het stuurhuis was zo ruim dat zelfs na het stuur 90° gedraaid te hebben, de wielen en stuurarm geen millimeter bewogen.

Nadat het geheel een beetje op temperatuur gekomen was de vuldop er maar eens afgehaald, en in plaats van de verwachte zwarte douche gebeurde er.... helemaal niets! In de cabine was in de loop der jaren ook het één en ander aan modificaties verricht: extra schakelaars zonder labels, een toerenteller, tapijt (yech) overal. Het enige wat onbrak was de stopknop die zich bij alle andere Hanomags zo prominent bij het stuur bevindt. In het kader van diefstalpreventie en zoiets onnozels als het milieu is het toch wel handig als je je motor uit kunt zetten, nietwaar? Daarover verschilde de vorige eigenaar denk ik van mening, omdat die knop ontbrak en nergens meer te vinden was. Toch handig, voor de brug je motorkap verwijderen en de hevel op de brandstofpomp terugduwen en hopelijk niet, net als m'n vader, bijna je jatten te verbranden!

Conclusie: ik had het liever andersom gezien, een goed chassis met opbouw en dan wat werk aan b.v. de motor of remmerij, waar nog wel onderdelen voor te vinden zijn. Helaas bleek het het omgekeerde. Voor 10 seconden speelde nog de gedachte door mijn hoofd het ding voor de motor te kopen en die in mijn Hanomag te bouwen -maar daar wordt ie niet alleen zwaarder van, maar moet je ook weer te keuren en meer van dat soort ellende. Bovendien kan het ding door de lekkende remmen niet meer rijden en hoe krijg je voor een redelijke prijs een 4 tons camper van 3,20 hoog thuis? Dan straks maar liever iets zoeken wat al completer en klaarder is...

Op zich wel jammer, 't was een leuk ding, maar in dit geval was de hoeveelheid werk zelfs naar mijn maatstaven te groot! :mrgreen:

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Jammer, maar helaas, Jeroen! Maar wel een juiste (de enig juiste) beslissing.

Als je nou voor de toekomst toch een iets steviger object zoekt (dat rijbewijs komt er vast wel, ook nog een voor Andrea?), zou ik je toch iets in overweging willen geven:
We weten allemaal dat je niets liever doet dan nippels erafdraaien, remcilinders honen, stad en land afrijden voor revisiecupjes en meer van dat soort nuttige zaken. Maar... als je het toch voor het uitzoeken hebt en die 3499 kg zal je inmiddels worst wezen, kijk dan eens of er niets met vollucht i.p.v. luchtbekrachtigde hydraulische remmen voorbijkomt. De (lees "mijn") ervaring leert dat alles wat er aan de remmen van vorige busjes kapot is geweest (en dat was een boel, 't leek wel een Hanomag), te maken had met hydrauliek en nooit met perslucht.

Worst case vind je een ander merk dan een Hanomag. Nou en? Stel je toch eens voor: geen Bezahlen, Berauen meer!

't Is maar een idee.
Groeten,

Ernst / Admin

Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Wij zijn ook terug,..

Via Italie, Zwitserland en duitsland terug naar NL geredenl.

Geen problemen in Zwitserland. We hebben de PSVA betaald aan de grens. 25 zwitserse frank voor de bus en een vignet van, jawel, 40 zwitserse frank voor de aanhanger. de bus kostte 3,25 frank per dag met een minimum van 25 frank en het vignet voor de aanhanger was voor een jaar.

Moet zo de vrachtwagen gaan halen, morgenvroeg lossen in savigny le temple onder parijs.

Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Hoi Ernst,

Dank voor de info, ik ben zelf idd druk bezig met C, maar Andrea ziet dat niet zo zitten. Die rijdt al deuken in de Toyota Aygo's op het werk of kreukelt de uitlaat van haar motor tussen 2 palen. En dan is een CB500tje toch nog geen BMW boxer qua breedte! :mrgreen:

We zijn zo wel wat aan 't snuffelen, er is zat te koop, maar eigenlijk kwam deze Hanomag al te vroeg. Ik wil gewoon eerst dat C hebben (ken uzelf...) en dan pas serieus wat doen. Kun je ook gelijk een proefrit doen en/of rijdend naar huis. :)

Jeroen
Berthil

Bericht door Berthil »

Vandaag met 80 manke ezels, vrouw en kinderen de Pyreneeën overgetrokken,
Is weer allemaal gelukt, maar het is 13 graden. Brrrr
Voor morgen wordt warmer weer voorspeld.
Groeten uit Burgos,
Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Dennis en Nancy

Gisteravond onder het rijden in duitsland (net over de grens) zware druk op borst, pijn in rug en nek. Dit zwakte af om daarna op de autobahn eens zo hard terug te komen :ooo . Na overleg en tegen de zin van de huisartsenpost terug naar roermond gereden en naar de spoedeisende hulp. Nacht op de hartbewaking gelegen aan de monitors.

Vandaag meer onderzoeken gehad en moeten fietsen. Niets te vinden.

Ben nu weer thuis.

grt dennis

" One Life,.. Live it "
vanhooltje

Bericht door vanhooltje »

Das niet zo mooi Dennis :(
Zo zie je maar weer dat het zo mis kan gaan.
Ook ik heb mijn vakantie moeten onderbreken van wegen een nier koliek, of te wel nier stenen.
Maar hoop voor je dat het weg blijft, beterschap en tot horens.

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
vanhooltje

Vandaag de sensor vervangen van de koelvin, de oude ging veel te laat contact maken 107 graden :shock:
Gevolg dat ie steeds bij 90 graden koelvloeistof via de radiatordop naar buiten gooit (overdruk), ik moest steeds de hand bediening in schakelen bij 85 graden om geen koelwater te verliezen.
Nu een andere sensor ingebouwd die bij 79 graden contact maakt, hoop hier mee dat probleem getackeld te hebben.

grt peter
Groet, Peter

Ook op Afbeelding
paulv

Bericht door paulv »

Hoi Dennis, gelukkig dat ze niks gevonden hebben. Beschouw het maar als een waarschuwing :wink: .

Veel plezier verder, Paul
Bezoek altijd welkom!
Maxer
Contacteer:

Bericht door Maxer »

Een B10M kun je omhoog zetten dmv een schakelaar op het dashboard. Bij mij ging echter alleen de achterkant omhoog. De miveauregelaar aan de voorkant moest dus worden vervangen. Bij de Volvo kost zo'n ding €185,- ex dus heb ik er een in Polen besteld. Kost ie €130,- inclusief verzenden. Ik dus eergisteren onder de wagen. Wat verder opgekrikt en sleutelen maar. Tot mijn verbazing ging alles zonder protesteren los maar het ding zit dan ook uit de weg van water en pekel. Maar toch na 29 jaar? De nieuwe er in gezet en wat denk je? Niets! Nog geen lucht in de balgen. Denk ik nog dat ik misschien een leiding omgedraaid heb maar nee hoor, het is de verkeerde. Dus er maar weer onderuit gehaald gisteren en alweer vet als bagger geworden door al die smeernippels overal. De oorzaak het ik ook gevonden. Op de Poolse site staat de regelaar met afbeelding dus heb ik die besteld. Nu zag ik dat het andere type die op een andere pagina staat dezelfde afbeelding heeft. Lekker handig, hoe weet je dan of je de goede besteld? Ze lijken op elkaar maar de bediening zit de andere kant dus had ik hen verkeerom gemonteerd. Ik heb dus nu een mail geschreven naar die Firma in Polen om hem om te ruilen. Hopelijk doen ze daar niet moeilijk over, het is ten slotte hun foute afbeelding geweest waardoor ik de verkeerde heb. Afwachten dus.
dereiziger

Bericht door dereiziger »

Hee Dennis . dat is even schrikken .. hopelijk is een tijdelijk nietszeggend iets ;).. sterkte iig ..
Afbeelding
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Ik hoop het ook, Dennis! En Peter, sterkte met de nierstenen, dat is ook geen pretje!

Gelukkig(?) heb ik nog wat positiefs te melden, gisteren geslaagd voor m'n eerste theorie-examen voor rijbewijs C. 2 van de 50 fout. (mocht er 10 hebben). Straks maar ff leren voor deel 2 en dan de straat op! :)

Helaas doet de Hanomag het (nog steeds...) niet... :(

Jeroen
vanhooltje

Vandaag weer met de remmen aan het spelen geweest :evil:

Sins ik ze heb uitlaten draaien niets anders dan problemen, schoenen lopen aan en slepen gevolg ovale trommels en schuin afgesleten voeringen.
Vandaag het achter zooitje er weer af, wat blijkt bij de achterwielen is de voering dwars op doorgescheurd :shock: :evil:
Maandag maar weer terug naar het bedrijf die het voor me gemaakt heeft, en mogen ze het ff lekker overnieuw doen en wel gratis :evil:
De voor remmen die nog vanouds er op zitten mankeert nix aan, dus, er zit achter iets niet goed.

Dank je Jeroen, inmiddels al dagen geen pijn meer.
En gefeliciteerd met het behalen van het 1e deel :up:

Grt Peter
Groet, Peter

Ook op Afbeelding
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Dank, en succes met de remmen, herkenbare problemen.... ;)

Jeroen
Dennis en Nancy

Ik voel me ook weer toppie. :up: thx.

jeroen, wel deel heb je gehaald?

Grt dennis

" One Life,.. Live it "
Plaats reactie