Motorremklep

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
vanhooltje

Motorremklep

Bericht door vanhooltje »

Ik ben van plan een motorrem klep in te bouwen om mn remmen te sparen in heuvel achting en berg hellingen.
Nou vraag ik me af of dit zomaar kan, in verband met de opbouwende druk in het uitlaat systeem.
Iemand ervaring?

grt Peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Maxer
Contacteer:

Re: Motorremklep

Bericht door Maxer »

Er zijn motorrem sets in de handel, speciaal voor montage als er origineel geen aanwezig is. Problemen voor je uitlaat zal dat niet geven. Verwacht er echter niet te veel van want hij remt alleen af bij hoge toerentallen en ook dan niet geweldig. Wil je echt je remmen sparen monteer dan een retarder, die is veel effectiever. Die wordt meestal direct achter de bak tussen de aandrijfas gemonteerd. Er zit echter wel een serieus prijskaartje aan zoiets. Ik moet zeggen dat ik geen van beide systemen heb, de motorrem was weg toen ik de bus kocht. Ik ben nu een aantal keren door de bergen geweest waaronder de Alpen en de Pyreneeen. Dat red je makkelijk zonder motorrem. Ik ga in 3 10% omlaag en moet dan af en toe stevig bijremmen. Van extra slijtage is absoluut geen sprake.
jervig

Bericht door jervig »

Hmmmmm, .............

Wij hebben zo'n ding en dat werkt wel degeljik heel erg goed, denk dat ik minder dan 20% rem van wat ik zou doen zonder. Zij wel vermeld dat dit af fabriek is en dat de bouw van de MAN moter er op is aangepast met per cilinder een speciaal bypass klepje dat ook normaal gesteld dient te worden.

Groetjes,

Jeroen
Maxer
Contacteer:

Bericht door Maxer »

jervig schreef:Hmmmmm, .............

Wij hebben zo'n ding en dat werkt wel degeljik heel erg goed, denk dat ik minder dan 20% rem van wat ik zou doen zonder. Zij wel vermeld dat dit af fabriek is en dat de bouw van de MAN moter er op is aangepast met per cilinder een speciaal bypass klepje dat ook normaal gesteld dient te worden.

Groetjes,

Jeroen
Als het zo geweldig werkt waarom worden dan tegenwoordig alleen nog maar retarders gemonteerd? Ik heb met touringcars gereden met motorrem en mijn ervarting is dat een retarder veel beter werkt. Sommige zijn zo goed dat je eigenlijk vrijwel geen voetrem meer nodig hebt. Het is de vraag of een motorrem de investering waard is.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Jeroen heeft waarschijnlijk een Jake-brake. En dat remt heel lekker. :P
Da's qua remvermogen niet te vergelijken met een gewone uitlaat-motorremklep waar Peter het over heeft.

Een Jake-brake ,originele naam Jacobs Brake oftewel een compressie ontlastklep-rem werkt simpel gezegd alsvolgt:
Stel dat je afremt op de dieselmotor zonder enig motorremmechanisme.
Dan rem je dus af op de compressieslag.
Alleen heeft dat als nadeel dat ná de compressieslag de zuiger door de gecomprimeerde lucht weer naar beneden wordt geduwd.
Het enige remmende daaraan is dus de energie die wordt gebruikt om te comprimeren, minus de energie die wordt gebruikt om de zuiger weer naar beneden te drukken.
De nog hete lucht van de compressie (= overgebleven energie) verlaat de uitlaat via de uitlaatslag.
Dat schiet niet echt op.

Een motor met Jake-brake heeft echter een extra klep in de kop (of een extra mechanisme op de uitlaatklep) die de gecomprimeerde lucht aan het eind van de compressieslag laat ontsnappen richting uitlaat.
Met als resultaat dat de zuiger niet meer door de gecomprimeerde lucht naar beneden wordt geduwd.
Je motor wordt dus hele goeie compressor.
Vaak kun je kiezen hoeveel cilinders je laat remmen, omdat het systeem nogal wat remkracht genereert.
Voor het geluid van een Jake Brake cowboy zonder fatsoenlijke uitlaatdemper klik hier.

Het zou echter nóg beter kunnen.
Open je tijdens de arbeidsslag namelijk de inlaatklep, en sluit je de uitlaatklep tijdens de uitlaatslag, dan heb bij een viertakt dus opeens 2 compressieslagen ipv 1, die beide hun gecomprimeerde lucht verliezen aan het einde van hun slag.
Ik heb zo'n vermoeden dat zo'n systeem al bestaat (oa DAF), gezien de enorme motorrem-werking op hun laatste modellen.

De motorrem die Peter bedoelt is gewoon een klep wat het uitlaatspruitstuk afsluit.
In die klep zit een klein gaatje, zodat de motor tijdens de uitlaatslag als een compressor gaat werken.
Wél zorgen dat bij gebruik van de motorrem de brandstofpomp helemaal op NUL komt te staan. Dus een extra luchtcilindertje met veerstuk op de pomp monteren of zorgen dat een/het electrische stoprelais in werking treedt.
Kost weinig, en op hoge toerentallen werkt dat voor zijn voertuig goed genoeg.
Voor het spruitstuk ben ik niet zo bang, want zó idioot hoog wordt de druk niet dat hij uit elkaar zou ploffen.

Voor MB's met een trekstart/stopknop nog een goedkope tip: Als je een berg af gaat, druk dan je knop op stop. Dan krijgt de motor helemaal geen brandstof meer (ipv de stationair-hoeveelheid) en remt hij ietsje beter af op de motor.
Het kan je nét die lagere versnelling of tussentijdse rem-actie schelen.

Een retarder is ook hartstikke mooi, maar veul te duur voor de gemiddelde armoedzaaier die van dit forum gebruik maakt. 8)

En Nico, er worden op moderne voertuigen niet ALLEEN retarders gemonteerd. Juist de verbeterde versies van de decompressieremmen icm met -in de versnellingsbak ingebouwde- retarders zorgen de laatste tijd voor het betere remvermogen.
Beetje bij de tijd blijven hoor.. :wink:

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
GerardH
Contacteer:

Bericht door GerardH »

Leo, hoe werkt zo'n motorrem bij onze 711?

Als je bergaf gaat en er ligt nogal veel steenslag op de weg, ben je heus wel blij met een motorrem...
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Was vanmorgen vroeg bij Kloft in Limburg/Lahn. Na ruggespraak met hun cardanassentoeleverancier hebben ze besloten dat zij voor de Blue Bird geen retarder kunnen leveren :-(
Enige resterende mogelijkheid is een retarder in de versnellingsbak, maar dat betekent een andere bak (is wel pin compatible) en een extra ATF-koeler. En dt wordt wel erg veel werk/geld. Dus voorlopig maar weer door zonder retarder.
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

@Gerard, het zou me verbazen als dat meer is dan een uitlaatklep.

@Ernst: Gewoon wat minder stressig over s'Herens wegen schieten.. :P
Maar wat ik me afvraag, kun jij die automaat niet in een lagere versnelling zetten als je een bergje afgaat?
jervig

Bericht door jervig »

Inderdaad, ik heb een Jake brake, weer wat geleerd.

Groetjes,

Jeroen
vanhooltje

Hmm Leo, dus als ik het goed begrijp een motorremklep net achter het spruitstuk zet, en een bediening op mn brandstof klep ben ik er dus??
Mijn motor heeft een elektrisch brandstof klep, waar ik hem mee uit zet.

grt Peter
Groet, Peter

Ook op Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Jep.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Doe ik ook Leo, maar de lock-up werkt alleen bij bepaalde toerentallen. En voor echt steile (of lange) afdalingen loopt het toerental me iets te enthousiast op...
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

ook de MAN waar ik mee werk remt goed af op de motorrem. Voor wat betreft de retarders,.... Ik denk niet dat je, in het huidige financiele klimaat, ergens een baas vind die ff de beurs ff open trekt en een duur speeltje als een retarder laat monteren. Geen van de jongens en mannen die ik ken met een nieuwe wagen hebben een retarder. Waarom echter een klep gaan monteren. Onze ups met 5t hield zich op afdalingen van 20km (hele behoorlijke dalingspercentages) prima!
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
vanhooltje

Tja Dennis, jouw UPs heeft denk ik schijfremmen, en is wat jonger als de mijne. De remmen van een vanhooltje is ietwat onder bemeten, daar het cassis eigenlijk van een zeer licht vrachtwagentje is. Vandaar de motorrem, remmen doe tie best wel hoor, maar trommelremmen lopen al snel te heet aan.
Groet, Peter

Ook op Afbeelding
Maxer
Contacteer:

Bericht door Maxer »

Mijn bus van '82 heeft ook trommelremmen, al zijn die niet bepaald ondermaats en ondanks een afdaling Pyreneeen van 16 km met een gemiddelde van 10% geen merkbaar minder remvermogen. Wel rustig in 3 naar beneden, 30 km p/u op de motor met af en toe flink bijremmen.
:idea: Maar waarom monteer je geen schijfremmen dan als je denkt dat dat beter is? Klauwen, schijven etc zijn denkelijk wel op sloperijen te vinden. Leef je uit! :up:
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Precies zo,.. ik heb ook gewoon trommels en nix geen problemen gehad. de juiste versnelling en rustig omlaag bollen.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Plaats reactie