Koppelings pedaal 609
-
- Contacteer:
Re: Koppelings pedaal.
Meestal is dan de koppelingcilinder lek wel te verstaan de gever maar dat moet te zien zijn onder bij bij de cilinder.
Maar de nemer wil bij deze type's ook wel eens stuk gaan dat kun je zien als onder aan bij het vliegwielhuis remvloeistof zichtbaar is ja zul ze zeggen daar hangt altijd wel wat vloeistof ( Olie ) maar remvloeistof smaakt bitter eerst maar eens goed ontluchten en wanneer is voor het laatst de vloeistof ververst geweest !!
En dan zie ik dat we de cilinder gaan invetten ? wel te verstaan met AT Vet en niet met gewoon vet want dat is water en vuur en dat haalt dan ook niets meer uit.
Gewoon de oorzaak opzoeken even naar de garage toe..
Maar de nemer wil bij deze type's ook wel eens stuk gaan dat kun je zien als onder aan bij het vliegwielhuis remvloeistof zichtbaar is ja zul ze zeggen daar hangt altijd wel wat vloeistof ( Olie ) maar remvloeistof smaakt bitter eerst maar eens goed ontluchten en wanneer is voor het laatst de vloeistof ververst geweest !!
En dan zie ik dat we de cilinder gaan invetten ? wel te verstaan met AT Vet en niet met gewoon vet want dat is water en vuur en dat haalt dan ook niets meer uit.
Gewoon de oorzaak opzoeken even naar de garage toe..
-
Hallo Ger,
Om te beginnen, heb je wel gelezen wat het probleem van Henk is? De koppelingsbediening funktioneert prima, alleen bij het terugkomen van het pedaal blijft dat soms halverwege hangen. En dat is trouwens een bekend probleem bij deze Mercedes voertuigen.
Als de koppelingscilinder lekt dan zal de koppeling niet meer goed vrijkomen en het zal dan moeilijk of onmogelijk zijn om een versnelling in te schakelen. En dat probleem heeft Henk niet.
Ger, als jij schrijft dat je voor 99,9 % de oplossing hebt, maar zonder enige onderbouwing, dan heb ik daarop gereageerd. Anders zou ik zoiets niet geschreven hebben.
Wat het smeren betreft: uiteraard niet met gewoon vet. Het blauwe ATE spul vind ik zelf wat schraal. Bij nieuwe remcilinders zit soms een tubetje met wit vet dat veel langer blijft zitten.
Groeten, Bob.
Om te beginnen, heb je wel gelezen wat het probleem van Henk is? De koppelingsbediening funktioneert prima, alleen bij het terugkomen van het pedaal blijft dat soms halverwege hangen. En dat is trouwens een bekend probleem bij deze Mercedes voertuigen.
Als de koppelingscilinder lekt dan zal de koppeling niet meer goed vrijkomen en het zal dan moeilijk of onmogelijk zijn om een versnelling in te schakelen. En dat probleem heeft Henk niet.
Ger, als jij schrijft dat je voor 99,9 % de oplossing hebt, maar zonder enige onderbouwing, dan heb ik daarop gereageerd. Anders zou ik zoiets niet geschreven hebben.
Wat het smeren betreft: uiteraard niet met gewoon vet. Het blauwe ATE spul vind ik zelf wat schraal. Bij nieuwe remcilinders zit soms een tubetje met wit vet dat veel langer blijft zitten.
Groeten, Bob.
-
Hoi Bob,
Ik heb dit wel gelezen.
Eigenlijk moet je zelf in de auto zitten om een 100% goed antwoord te geven.
Je krijgt dan dat bekende gevoel van dit of dat is het.
Daarom kan ik mijn antwoord ook niet voor de volle 100% garanderen.
Ik spreek uit eigen ervaring.
Twee keer bij verschillende MB,s heb ik dit meegemaakt, dat een afdichtring lek was.
En om niet voor verrassingen komen te staan om de cylinder uit te honen,
gaf ik het advies om de cylinder te vervangen.
Natuurlijk is het ook belangrijk om dingen schoon te maken en goed in te vetten.
Ik neem ook aan dat Goldwingh al veel gedaan heeft, voordat hij deze vraag stelde.
Groeten,
Ger
Ik heb dit wel gelezen.
Eigenlijk moet je zelf in de auto zitten om een 100% goed antwoord te geven.
Je krijgt dan dat bekende gevoel van dit of dat is het.

Daarom kan ik mijn antwoord ook niet voor de volle 100% garanderen.
Ik spreek uit eigen ervaring.
Twee keer bij verschillende MB,s heb ik dit meegemaakt, dat een afdichtring lek was.
En om niet voor verrassingen komen te staan om de cylinder uit te honen,
gaf ik het advies om de cylinder te vervangen.
Natuurlijk is het ook belangrijk om dingen schoon te maken en goed in te vetten.
Ik neem ook aan dat Goldwingh al veel gedaan heeft, voordat hij deze vraag stelde.
Groeten,
Ger
Wie niets doet , kan niets verkeerd doen
- Goldwingh
Zaterdag de hoofdcilinder vervangen. Geen resultaat. Het weekend veel bezoek gehad, dus ook dit forum niet meer gelezen. Wel goed na zitten denken, wat nu te doen. Eerst maar eens de remolie in het koppelingsdeel verversen. Een jampotje vol laten doorlopen. Onderste helft was zwart en daarna weer doorzichtig. EUREKA.
Lees nu in het forum dat Volvob10m dit ook al memoreerde en vermoed dat DVIII er van uit ging dat ik dat al gedaan had. Moraal van dit verhaal: Ook al heeft de wagen maar weinig gelopen, hij is toch wel 23 jaar oud. Ik ga nu ook de rem olie voor het rem systeem verversen. Want men zegt dat de wagens onderhouden zijn, maar niet hoe.
Groet Henk
Lees nu in het forum dat Volvob10m dit ook al memoreerde en vermoed dat DVIII er van uit ging dat ik dat al gedaan had. Moraal van dit verhaal: Ook al heeft de wagen maar weinig gelopen, hij is toch wel 23 jaar oud. Ik ga nu ook de rem olie voor het rem systeem verversen. Want men zegt dat de wagens onderhouden zijn, maar niet hoe.
Groet Henk
Groet Henk MB609
- Goldwingh
Nu 6 maanden en 10000Km verder laat ik weten dat de klacht niet meteen maar wel na een paar weken is verdwenen en niet meer is terug gekomen.
Groet Henk en Adrie.
Groet Henk en Adrie.
Groet Henk MB609
-
Hoi Henk,
Blij te horen dar het nu goed is.
Verder veel vakantieplezier met deze fijne mercedes.
Groeten .
Ger
Blij te horen dar het nu goed is.
Verder veel vakantieplezier met deze fijne mercedes.
Groeten .
Ger
Wie niets doet , kan niets verkeerd doen
-
- Contacteer:
Dus Toch, beter laat dan nooit - toch een beetje gelijk. :bye:
-
zelfde probleem heeft ons ook voorgedaan in Bosnie bij een bevriende garage geweest waar alle remolie is vervangen dit verhielp het helaas niet!
Achter de stofhoes van de werkcilinder zat al olie dus ons rest niets anders dan honen en nieuwe cups plaatsen!
bij ons gaat de bus ook moeizaam in zijn achteruit versnelling!
de vraag is wel waar nieuwe cups te krijgen zijn?
De mercedes zal je namelijk nooit revisie onderdelen geven is mijn ervaring wie weet wie deze wel kan leveren?
Gr Yoni
Achter de stofhoes van de werkcilinder zat al olie dus ons rest niets anders dan honen en nieuwe cups plaatsen!
bij ons gaat de bus ook moeizaam in zijn achteruit versnelling!
de vraag is wel waar nieuwe cups te krijgen zijn?
De mercedes zal je namelijk nooit revisie onderdelen geven is mijn ervaring wie weet wie deze wel kan leveren?
Gr Yoni
-
voor losse cups , probeer RAYDO in roosendaal en amsterdam :)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
Voor die cilinder zijn wel revisiesets te krijgen bij Mercedes Benz, original teile........iets van 25,= euro een setje bij mij de laatste keer
Heb je een complete inhoud v je cilindertje voor.
Frank
Heb je een complete inhoud v je cilindertje voor.
Frank
-
- Contacteer:
Ik heb hetzelfde probleem met onze 609. Er is niets lek dus maak ik er niet zo'n punt van. Ondertussen hebben we zo'n 22.000 km gereden met de bus en gedurende deze periode het ik er misschien 10 keer last van gehad en zoals Bob ook al schreef is een dikke teen voldoende om het pedaal weer omhoog te laten komen. Voordat ik deze bus kocht ben ik eens wezen kijken bij een ex ambu 609 met slechts 1600 kmop de teller, deze had er ook al last van, misschien toch een constructiefoutje?
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
We hebben - beschouwen dit niet als autos maar ook niet als caddys
een paar Peugeot Partners
die hebben ook zo een soort hulpveer onder de koppelingspedaal.
Kregen allemaal rond de 10000 km last met dat ding
We besloten na analyse dat het niet nuttig was
Haalden ze gewoon eruit
Kregen klachten van de dames als ze met een Partner naar een of andere werf moesten dat ze een pijnlijke voet kregen
Eindconclusie:
Voor netto ùinder dan 3 € een plastiek kniestukje vernieuwd
een trucje gevonden om de veer zonder problemen terug te monteren : twee strapjes om de veer ingedrukt te houden
3 minuten werk per voertuig om het zaakjeterug te monteren - inbegren de strapjes doorknippen.
Dames gelukkig
boekhouding gelukkig
grts
Archie

een paar Peugeot Partners
die hebben ook zo een soort hulpveer onder de koppelingspedaal.
Kregen allemaal rond de 10000 km last met dat ding
We besloten na analyse dat het niet nuttig was
Haalden ze gewoon eruit
Kregen klachten van de dames als ze met een Partner naar een of andere werf moesten dat ze een pijnlijke voet kregen
Eindconclusie:
Voor netto ùinder dan 3 € een plastiek kniestukje vernieuwd
een trucje gevonden om de veer zonder problemen terug te monteren : twee strapjes om de veer ingedrukt te houden
3 minuten werk per voertuig om het zaakjeterug te monteren - inbegren de strapjes doorknippen.
Dames gelukkig
boekhouding gelukkig
grts
Archie
- Goldwingh
Re: Koppelings pedaal 609
Het wegzakken van het koppelings pedaal is terug gekomen. Nu een revisie set voor de onderste cilinder van de koppeling gehaald bij Mercedes. Bij demontage kwam er best veel troep uit. De hele klus heeft nog geen 2 uur geduurd, inclusief de koffie en het ontluchten. Prettig is, dat je er zo onder bij kunt zonder de wagen op te krikken.
Groet Henk MB609