Ik ben benieuwd

Ik lees het nu pas maar inderdaad uitspuiten, me rechtertrommel voor begon bij hard remmen te piepen.Vinz schreef:@melvin: Remtrommels inspuiten met wat precies?
Een lagerschaal gehard? Dacht ik niet. De krukas en de drijfstangen zijn gehard maar de schalen zijn nog net niet boterzacht. Zo'n 30 jaar geleden waren ze echt wel in staat om kwalitatief goede motoren te bouwen, getuige de mijne met ruim een miljoen km op de klok. De motoren zijn dus niet 5 maal beter geworden en ook de olie is niet 5 tot 8 keer beter geworden maar wel de wetenschap dat (te) vaak verversen weggegooid geld is en onnodig. Wat de olie soort aangaat gebruik ik die van de Aldi en geloof maar dat daar niets verkeerd aan is want die voldoet gewoon aan de door de fabrikanten opgegeven specificaties.Arno Z schreef:Maxer,
Een lagerschaal die je nu koopt is beter uitgehard dan eentje van 30 jaar geleden. Dat komt doordat de kennis over hoe het materiaal te harden nu beter is, maar ook de materialen zuiverder kunnen worden gemaakt. Minder vervuiling is een beter resultaat.
Hetzelfde geld voor de olie, een goede olie is voorzien van allerhande dopes, waaronder anti-oxidanten. Dit zorgt ervoor dat de olie langer zijn smerende werking houdt, en minder lijdt onder de blootstelling aan lucht. Ook gedraagt moderne olie zich beter in filters, omdat er dopes in zitten die vervuiling 'samenbrengt' tot goed filterbare delen. Overigens zijn ook de filters beter.
Al met al zijn er dus meerdere redenen waarom je bij nieuwere motoren andere vervang-indexen hebben.
NB: Die dopes zijn overigens ook de reden om niet altijd voor de goedkoopste olie te kiezen, de dopes zijn namelijk hetgeen de olie duurder maken.
Arno
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast