Motorrem en turbo

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Motorrem en turbo

Bericht door vanhooltje »

Ik ga een motorrem plaatsen op mijn vanHooltje, maar nu lees ik dat een motorrem niet gebruikt moet worden met een turbo motorblok :shock:
Men zegt dat de druk die ontstaat tijdens het gebruik van de klep, de olie bij de lagering van de turbo weg drukt en daardoor de turbo beschadigd?

Ik twijfel hier aan of dit werkelijk zo is, wie kan mij het juiste antwoord op geven?

Het gaat om een Iveco 35/10 (100 pk) turbo motorblok.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4385
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Hesel (Ostfriesland)
Contacteer:

Re: Motorrem en turbo

Bericht door Admin »

Ik weet niet of dat iets zegt, maar voor de MB OM366 (ongeblazen) en de OM366A (geblazen) bestaat exact dezelfde motorrem.
De druk kan trouwens niet oneindig hoog oplopen, want er zit in - of naast - de vlinderklep een kleine boring om dat te voorkomen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Frank Pronk
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 dec 2009, 21:29
Locatie: Nieuwegein

Re: Motorrem en turbo

Bericht door Frank Pronk »

ik weet nog uit mijn diensttijd dat mijn DAF 4440 en 4442 een motorrem EN turbo hadden....

het is dus mogelijk...
Een dag niet gegriept is een vergriepte dag.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Motorrem en turbo

Bericht door Maxer »

Mijn Volvo heeft ook allebei. Ik mis alleen de luchtcilinder zodat ik eigenlijk géén motorrem heb. Je moet het effect van een motorrem niet overschatten, het is niet voor niks dat de retarder zijn plaats heeft ingenomen, die remt veel beter. Hij doet alleen wat op hoge toeren omdat dan het compressor effect het grootste is. Denk er aan dat ook tegelijk de brandstof toevoer afgesloten moet worden dus je moet de motorstop ook op het voetpedaaltje aansluiten.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Motorrem en turbo

Bericht door vanhooltje »

Nico,

Zit hij bij jouw voor of achter de turbo?
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4385
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Hesel (Ostfriesland)
Contacteer:

Re: Motorrem en turbo

Bericht door Admin »

Hoe het zit bij een OM366A kun je min of meer zien op deze pagina: http://sittig.nl/campers/817/okt05.html . De turbo zit voor de vlinderklep.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Motorrem en turbo

Bericht door vanhooltje »

tnxx Ernst,

Maar als ik de plaatjes bekijk, lijkt mij dat de klep NA de turbo zit, De bocht die naar beneden loopt komt van de turbo af zo te zien?

Je schrijft zelf in je stukje: (omdat de bocht van het uitlaatspruitstuk eindigt tussen de dynamo, de turbo het motorblok, de schakelstang en een chassisbalk) en aan de plaatjes te zien zit de turbo rechts van het 2e plaatje waar de bedienings cilinder van de motorrem op staat.

Die tong uit je mond tijdens het sleutelen staat je erg goed :lol:
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Motorrem en turbo

Bericht door Maxer »

De klep zit na de turbo in de uitlaat. Het zal niet uitmaken waar hij zit maar in de regel zal hij niet passen tussen turbo en spruitstuk.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4385
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Hesel (Ostfriesland)
Contacteer:

Re: Motorrem en turbo

Bericht door Admin »

Je hebt gelijk, Peter. De uitlaat loopt van onder naar boven. Ik pas m'n eerdere post aan.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Motorrem en turbo

Bericht door vanhooltje »

tnx Ernst :up:
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten