Aluminium "lassen"
- dereiziger
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
- Locatie: visvliet
Aluminium "lassen"
ik heb een scheurtje in een aluminium Automaatbak nu heb ik daarvoor een soort soldeer http://www.durafixeasyweld.nl/ voor aangeschaft om dit soort dingen te solderen nu moet de temperatuur rond de 392 graden zijn voordat het goed in het scheurtje vloeit .
Dit krijg ik never nooit niet voor elkaar met mijn gewone gewone gasbrander ook al zegt de site van wel. mijn vraag is waarmee gaat het me wel lukken om die temperatuur te halen . iemand ideeën ?
grt Ton
Dit krijg ik never nooit niet voor elkaar met mijn gewone gewone gasbrander ook al zegt de site van wel. mijn vraag is waarmee gaat het me wel lukken om die temperatuur te halen . iemand ideeën ?
grt Ton
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Aluminium "lassen"
Hoi Ton,
Al geprobeerd met een acetyleen / zuurstofbrander?
Groet Anton
Al geprobeerd met een acetyleen / zuurstofbrander?
Groet Anton
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Aluminium "lassen"
Ik heb een piepklein blauw plastic brandertje dat je vult met aanstekergas. De vlam is heet genoeg om (beperkte) werkstukken met koper te solderen. Maar dan moet ik ze wel een beetje geïsoleerd en uit de wind opstellen.
Jouw probleem is vermoedelijk dat de warmte te snel wordt afgevoerd. Je zult dus je hele werkstuk moeten inpakken in glaswol o.i.d. en helemaal opwarmen. De eigenlijke lasplaats vormt dan geen probleem meer.
Jouw probleem is vermoedelijk dat de warmte te snel wordt afgevoerd. Je zult dus je hele werkstuk moeten inpakken in glaswol o.i.d. en helemaal opwarmen. De eigenlijke lasplaats vormt dan geen probleem meer.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- dereiziger
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
- Locatie: visvliet
- Kiebitzvlieger
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16 sep 2010, 10:16
Re: Aluminium "lassen"
Misschien doet dit hier niet terzake, maar denk even om het volgende met hitte en aluminium.
Bij de bouw van mijn vliegtuig destijds, moesten sommige stukken aluminium een bepaalde buiging krijgen.
Waar nodig deden we dit door het aluminium zolang op te warmen totdat je met een stukje hout (of luciferprikje) een bruine streep op het aluminium kon zetten.
(Daarna laten schrikken in koud water en het buigen werd een makkie. Na 48 uur had het aluminium weer dezelfde sterkte. Maar dit terzijde).
Verwarmde je het aluminium echter teveel dan smolt het ineens in rap tempo en was het werkstuk ter ziele.
Groet, Alan
Bij de bouw van mijn vliegtuig destijds, moesten sommige stukken aluminium een bepaalde buiging krijgen.
Waar nodig deden we dit door het aluminium zolang op te warmen totdat je met een stukje hout (of luciferprikje) een bruine streep op het aluminium kon zetten.
(Daarna laten schrikken in koud water en het buigen werd een makkie. Na 48 uur had het aluminium weer dezelfde sterkte. Maar dit terzijde).
Verwarmde je het aluminium echter teveel dan smolt het ineens in rap tempo en was het werkstuk ter ziele.
Groet, Alan
- dereiziger
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
- Locatie: visvliet
Re: Aluminium "lassen"
Alan . ik ga er zeker rekening mee houden .. alle info is welkom .. heb nog nooit met aluminium op deze manier gewerkt .. voor alles een eerste x maar met kennis achter de hand gaat het vast makkelijker
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Aluminium "lassen"
Nou ben ik meer van "dik ijzer last men iets stevigs", dus geen alu-specialist.
Maar ik weet wel dat spanning funest is voor gietAlu.
De vraag is dus: Hoe is dat scheurtje ontstaan?
Heb je iets geraakt, of zat het er opeens?
In dat laatste geval zou ik het scheurtje eerst (met 1mm) afboren om te voorkomen dat het nog verder scheurt.
Want dat "solderen" lijkt natuurlijk heel mooi, maar het blijft altijd een zwak punt wat geen spanning kan verdragen.
My 2 cents, Leo.:D
Maar ik weet wel dat spanning funest is voor gietAlu.
De vraag is dus: Hoe is dat scheurtje ontstaan?
Heb je iets geraakt, of zat het er opeens?
In dat laatste geval zou ik het scheurtje eerst (met 1mm) afboren om te voorkomen dat het nog verder scheurt.
Want dat "solderen" lijkt natuurlijk heel mooi, maar het blijft altijd een zwak punt wat geen spanning kan verdragen.
My 2 cents, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 17:22
Re: Aluminium "lassen"
Ik ben erg beneiwud naar je ervaringen met dit spul. Ik heb ook nog wat reparaties te verrichten aan een koppelingshuis
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 09 dec 2010, 16:57
Re: Aluminium "lassen"
beste ton
even een vraagje heb zelf 22jaar in een aluminium extrusie bedrijf gewerk en na mijn weten is het smeltpunt van alu 660graden
heb even op de site gekeken en het smeltpunt van deze staafjes is 392 graden dan kan deze toch nooit samenvloeien volgens mij komt die er dan gewoon los op te liggen en trilt er na een gegeven moment zo weer af
misschien dat ik het helemaal mis heb hoor maar ik heb dit soort dingen ook wel eens op oldtimerbeursen gezien en dan gebruiken ze altijd hele dunne plaatjes maar een versnellingsbak is andere koek
gr jan
even een vraagje heb zelf 22jaar in een aluminium extrusie bedrijf gewerk en na mijn weten is het smeltpunt van alu 660graden
heb even op de site gekeken en het smeltpunt van deze staafjes is 392 graden dan kan deze toch nooit samenvloeien volgens mij komt die er dan gewoon los op te liggen en trilt er na een gegeven moment zo weer af
misschien dat ik het helemaal mis heb hoor maar ik heb dit soort dingen ook wel eens op oldtimerbeursen gezien en dan gebruiken ze altijd hele dunne plaatjes maar een versnellingsbak is andere koek
gr jan
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Aluminium "lassen"
Hoi,
Ik heb die demo op oltimerbeurs ook gezien, maar de uitleg van de demonstrateur was dat het geen lassen is, maar solderen, en dat is een heel ander principe.
Dus kan de temperatuur gerust lager zijn, maar mijnsinziens is de sterkte van de verbinding ook minder dan lassen, dit analoog aan de sterkte van een tingesoldeerde verbinding tov een gelaste verbinding met staal dan wel koper.
Vond de demo best aardig, maar heb het spul nooit meegenomen omdat ik wat sceptisch ben over de herhaalbaarheid thuis van het kunstje,.................
Frank
Ik heb die demo op oltimerbeurs ook gezien, maar de uitleg van de demonstrateur was dat het geen lassen is, maar solderen, en dat is een heel ander principe.
Dus kan de temperatuur gerust lager zijn, maar mijnsinziens is de sterkte van de verbinding ook minder dan lassen, dit analoog aan de sterkte van een tingesoldeerde verbinding tov een gelaste verbinding met staal dan wel koper.
Vond de demo best aardig, maar heb het spul nooit meegenomen omdat ik wat sceptisch ben over de herhaalbaarheid thuis van het kunstje,.................
Frank
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Aluminium "lassen"
spuitgiet aluminium kun je niet lassen of solderen , je kunt het wel met epoxyhars dichtsmeren , het wordt dan niet sterker maar wel vloeistofdicht. verkoop verhalen zijn geen garantie voor succes , landbouwers uit kentucky (usa) houden ook vol dat roken goed voor mensen is ...... in elk geval voor hun ! 8)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- dereiziger
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
- Locatie: visvliet
Re: Aluminium "lassen"
ok dan even een update ..
Het lek in mijn bak was ontstaan doordat ik bij -7 het zo nodig vond om nog even de aftap bout aan te draaien dat doe ik dus nooit weer, schroefdraad weg en scheurtje in het alu .. ect . ( dit om even antwoord te geven op de vraag hoe het lek is ontstaan )
omdat het mij te koud was de laatste maand even niets gedaan .. zoals Leo ergens ook al opmerkte "ik heb geen hekel aan zwarte handjes, maar wel aan koude "
Heb ik dus eerst naar het laatste advies van Dave geluisterd en epoxyhars gebruikt, dit ook omdat dat het makkelijkst was kon alles laten zitten .. welnu dat was geen succes .. zodra de olie op temperatuur kwam ging ze er zich weer een weg doorheen banen 5 bar is toch teveel .
Dus vandaag met een hoop "gevloek" en gedoe de bak er helemaal onderuit gehaald, liggend op de grond een bak omhelsen om de bovenste bouten los te krijgen .
Morgen het "wondermiddel" maar eens proberen en kijken of het werkt ..
ik hou jullie op de hoogte ;)
Het lek in mijn bak was ontstaan doordat ik bij -7 het zo nodig vond om nog even de aftap bout aan te draaien dat doe ik dus nooit weer, schroefdraad weg en scheurtje in het alu .. ect . ( dit om even antwoord te geven op de vraag hoe het lek is ontstaan )
omdat het mij te koud was de laatste maand even niets gedaan .. zoals Leo ergens ook al opmerkte "ik heb geen hekel aan zwarte handjes, maar wel aan koude "
Heb ik dus eerst naar het laatste advies van Dave geluisterd en epoxyhars gebruikt, dit ook omdat dat het makkelijkst was kon alles laten zitten .. welnu dat was geen succes .. zodra de olie op temperatuur kwam ging ze er zich weer een weg doorheen banen 5 bar is toch teveel .
Dus vandaag met een hoop "gevloek" en gedoe de bak er helemaal onderuit gehaald, liggend op de grond een bak omhelsen om de bovenste bouten los te krijgen .
Morgen het "wondermiddel" maar eens proberen en kijken of het werkt ..
ik hou jullie op de hoogte ;)
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Aluminium "lassen"
Naar ik nu pas begrijp komt er nogal wat hydraulische druk op de verbinding, dat zal Dave zijn oplossing ook wel niet voorzien hebben.
Want ik heb ooit de versnellingsbak van mijn brommer oom gewoon met 2 komponebtenplamuur perfect oliedicht gemaakt,
Het hangt wel af van de scheur en de mogelijkheden om het af te smeren, maar ook voral hoe schoon krijg je de oppervlakken.
Succes met solderen of zo ben heel benieuwd naar het resultaat van het wondermiddel
Frank
Want ik heb ooit de versnellingsbak van mijn brommer oom gewoon met 2 komponebtenplamuur perfect oliedicht gemaakt,
Het hangt wel af van de scheur en de mogelijkheden om het af te smeren, maar ook voral hoe schoon krijg je de oppervlakken.
Succes met solderen of zo ben heel benieuwd naar het resultaat van het wondermiddel
Frank
Re: Aluminium "lassen"
Hoi Ton
Kun je geen sloopbak ergens te pakken krijgen, want de rest komt mij als geknoei in de marge over en zeker met 5 bar overdruk blijft het zwarte plekken geven :mrgreen:
Kun je geen sloopbak ergens te pakken krijgen, want de rest komt mij als geknoei in de marge over en zeker met 5 bar overdruk blijft het zwarte plekken geven :mrgreen:
- dereiziger
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
- Locatie: visvliet
Re: Aluminium "lassen"
hoi wesse . das ook de bedoeling .. maar moet ik hem wel eerst ophalen .. en het proberen om het dicht te krijgen is ook een sport op zich ;)
- dereiziger
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
- Locatie: visvliet
Re: Aluminium "lassen"
ok .. de definitieve update ;).. het goedje werkt op niet al te grote oppervlakten . een kleppendeksel is te doen.. maar een hele automaatbak krijg je never nooit niet zo warm dat je een goede hechting krijgt .. het oppervlak is gewoonweg te groot ..
Dus .. nog maar weer aan het smeren geweest met andere goedjes en het uiteindelijk opgegeven .. Morgen een andere bak onder mijn w123 ambulance .. eens kijken ofdie wel dicht is ;)..
Dank voor het meedenken van iedereen ;)
Ton
Dus .. nog maar weer aan het smeren geweest met andere goedjes en het uiteindelijk opgegeven .. Morgen een andere bak onder mijn w123 ambulance .. eens kijken ofdie wel dicht is ;)..
Dank voor het meedenken van iedereen ;)
Ton
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 16:46
Re: Aluminium "lassen"
Maar toch die staafjes niet afschrijven:
Ik heb er afgelopen week een half weggecorrodeerd lichtmetalen thermostaathuis van een ford motor mee hersteld en eerder als eens de lichtmetalen kop van een omnistore luifel.
Het werkt alleen goed op schoon materiaal, en bij de juiste temperatuur. Mijn oude hobbybrandertje redde het niet, maar met een wat moderner brandertje (gewoon van de H***bach) met net zo'n wegwerptankje ging dat prima.
Voor de eerste aanhechting moet de plaats op je werkstuk wel heet genoeg worden voor de hechting, maar niet zo heet dat het materiaal zelf smelt. Het is zoals gezegd geen lassen, maar solderen. Je kunt door met de temperatuur te spelen, juist heel lokaal ook weer stukken opbouwen. Het is dus niet zoals bij tin dat alle toegevoegde materiaal gelijk weer gaat vloeien.
Het is wel handig om wat te oefenen.
Ik heb voor het thermostaathuis een plaatje RVS rond gebogen en daar tegenaangewerkt. Op het rvs hecht het soldeer niet, dus dat werkt dan als een soort mal. Met vijl of dremel kun je het spul nabewerken tot de juiste vorm er weer is.
Ik kan geen foto plaatsen, want het gerepareerde deel zit in de koelslang.
Reparatie van een stalen spatbordbeugel werd helemaal niks. De reparatie zag er goed uit, maar was niet sterk op de hechtvlakken met het staal. Het is dus echt alleen bedoeld voor aluminiumlegeringen(plaat- of gietwerk). Een spuitgegoten magnesiumding heeft het solderen niet overleefd. Toen het soldeer net lekker begon te vloeien zakte het werkstuk spetterend in :(
Zo'n bak met een klein scheurtje zou ik laten TIGgen.
Groet,
Peter
Ik heb er afgelopen week een half weggecorrodeerd lichtmetalen thermostaathuis van een ford motor mee hersteld en eerder als eens de lichtmetalen kop van een omnistore luifel.
Het werkt alleen goed op schoon materiaal, en bij de juiste temperatuur. Mijn oude hobbybrandertje redde het niet, maar met een wat moderner brandertje (gewoon van de H***bach) met net zo'n wegwerptankje ging dat prima.
Voor de eerste aanhechting moet de plaats op je werkstuk wel heet genoeg worden voor de hechting, maar niet zo heet dat het materiaal zelf smelt. Het is zoals gezegd geen lassen, maar solderen. Je kunt door met de temperatuur te spelen, juist heel lokaal ook weer stukken opbouwen. Het is dus niet zoals bij tin dat alle toegevoegde materiaal gelijk weer gaat vloeien.
Het is wel handig om wat te oefenen.
Ik heb voor het thermostaathuis een plaatje RVS rond gebogen en daar tegenaangewerkt. Op het rvs hecht het soldeer niet, dus dat werkt dan als een soort mal. Met vijl of dremel kun je het spul nabewerken tot de juiste vorm er weer is.
Ik kan geen foto plaatsen, want het gerepareerde deel zit in de koelslang.
Reparatie van een stalen spatbordbeugel werd helemaal niks. De reparatie zag er goed uit, maar was niet sterk op de hechtvlakken met het staal. Het is dus echt alleen bedoeld voor aluminiumlegeringen(plaat- of gietwerk). Een spuitgegoten magnesiumding heeft het solderen niet overleefd. Toen het soldeer net lekker begon te vloeien zakte het werkstuk spetterend in :(
Zo'n bak met een klein scheurtje zou ik laten TIGgen.
Groet,
Peter
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 03 nov 2011, 17:51
Re: Aluminium "lassen"
heb vroeger een lasbedrijf gehad en toen vaak cilinderkoppen van Guzzi's gelast. Kostte wel veel moeite, maar dat had voornamelijk te maken met het schoon krijgen van de kop. Als er ook maar minieme resten olie achter blijven in het vaak poreuze aluminium dan werkt het niet. Buiten dat is het voor een beetje tig-lasser een fluitje van een euro-cent.
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Aluminium "lassen"
Dat het voor een TIG lasser een fluitje van een cent is wil ik geloven, echter toen ik het huis van mijn Sachs brommermotor wilde (laten) lassen deed de leraar lassen dat "even" voor in front van de halve klas,...... de hilariteit was groot toen de Al/magnesium legering in de fik ging.....
Het is toen nog goed gekomen met de 2 K plamuur waar ik eerder over schreef.
Nu weet ik wel dat resultaten in het verleden ( 40 jaar ) geen garantie geven voor de toekomst, maar wie weet is de techniek wel voortgeschreden.....
Frank


Nu weet ik wel dat resultaten in het verleden ( 40 jaar ) geen garantie geven voor de toekomst, maar wie weet is de techniek wel voortgeschreden.....
Frank
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten