Afkeur op roetmeting, tips gevraagd

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Rens

Afkeur op roetmeting, tips gevraagd

Bericht door Rens »

Ik heb mijn bus mercedes 207D (om616 motor laatste type)
Naar de apk gebracht en dat was wederom een feest. Op de remmenbank spatte 1 van de achterremmen uit elkaar, vorige maand had ik ze nog gesteld toen was er niks aan de hand. Maarja beter hier dan op een bochtig bergweggetje.

Ik liet de 2 achterremmen dus maar vervangen naar huis rijden met een defect aan het remsysteem vond ik geen goede optie. Ik dacht mooi dan is het nu klaar, verse APK...
Helaas afgekeurd op de roetmeting en zelfs met een blokje onder het gaspedaal (half gas) wilde het niet lukken.

Dit is de situatie:
De verstuivers zijn nieuw
De bus rijd goed maar lijkt bovenin de toeren meer te doen
De dieselpomp is vorig jaar op tijd gezet door een prutser
Het maximum toerental ligt VEEL te hoog. Halfgas kwam die al tot 4800 toeren terwijl 5200 de max hoort te zijn.

Ten eerste wil ik controleren of de pomp wel op het goede moment inspuit 24 graden voor BDP

Ik vraag me af wat ik het beste kan doen om het maximum toerental naar beneden te krijgen.
De schroef voor het maximumtoerental verdraaien
De schroef voor de begrenzing van de hoeveelheid brandstof verdraaien (full load schroef) misschien dat het maximumtoerental daardoor ook naar beneden gaat.

Ter illustratie ik heb de linker pomp op het plaatje.
Afbeelding
Wat ook meespeelt is dat na de reparatie aan de remmen m`n geld op is en ik geen plek heb om de bus geschorst te parkeren.
Diehard

Re: Afkeur op roetmeting, tips gevraagd

Bericht door Diehard »

Onderstaande van w123 forum

Vaak laten ze bij keurstations de wagen stationair even 'warm draaien' t.b.v de roetmeting.
Dan is de kans dat ie niet goed is erg hoog. ROet wordt dan juist opgebouwd.
Met die wynn's heb ik het wel eens gehad dat er na ca 300 km nog steeds meer roet los kwam.
Juist door die reiniger. Toen weer 300 km verder gereden. Laat geschakelt voor mijn doen, niet zuinig etc en hij kwam er in 1 x doorheen. Belangrijkst is de rit net voor de roetmeting. Maar iemand die zijn best doet bij de meting helpt ook erg.

--------------------------------

De vraag is ook welke roet nu precies verbrandt wordt door het toevoegen van schoonmaakmiddel of zelfs benzine (slecht voor de pompsmering). De hoeveelheid roet die achterblijft in de voorkamer of op de zuigerbodem/cylinderkop is zeer beperkt. Als het schoonmaakmiddel erin slaagt deze roetaanslag te verbranden, dan is het niet goed te begrijpen waarom dit zou leiden tot verminderde roetuitstoot op het maximum toerental onbelast. Stel dat het schoonmaakmiddel niet zou zijn toegevoegd, dan zou die roetaanslag gewoon blijven zitten, zonder gevolgen voor de roetmeting.

Het enige nut van de schoonmaakmiddelen zou kunnen liggen in het oplossen van vervuilingen in de verstuiver. Dit zal dan leiden tot een beter verstuiverbeeld en een betere verbranding van de diesel, waardoor er minder roetuitstoot is. Ook zal het schoonmaakmiddel zelf minder roet veroorzaken bij verbranding.

Het grootste probleem is volgens mij gelegen in de roet in de uitlaat. Bij een roetmeting zal de motor zo'n 5200 toeren gaan lopen, waardoor de hoeveelheid lucht die door de uitlaat wordt geperst erg groot wordt. De aanwezige roet in de uitlaat wordt er vervolgens uitgeblazen. Als je zoals hierboven genoemd de motor stationair laat warmdraaien, wordt het probleem nog groter (koude motoren produceren meer roet, stationair draaien betekent minder lucht door de uitlaat).

Overigens kan je motor mooi draaien, maar toch niet echt goed zijn afgesteld, dat is het "probleem" van de dieselmotor. Met een inspuitpomp die een paar graden verkeerd staat loopt je motor nog wel goed, maar de roetwaarden lopen op.

-------------------------------------

Ik hoop dat je aan bovenstaande iets hebt . . .
groeten Tjeerd

Blij niet meer te hoeven bukken voor en na mijn slaap
Rens

Bericht door Rens »

Goed warmrijden is wel gedaan maar vanwege het probleem aan de remmen heeft de bus een paar dagen stil gestaan voor dat er een roetmeting kwam. Ik hoorde dat ze er reiniger in hadden gegooit maar dit heeft niet geholpen..... Ze hebben niet voor de roetmeting hard doorgereden dat weet ik wel.

Nu is nog steeds mijn vraag aan welk schroefje draaien om het max toerental en de roet omlaag te krijgen...
Johannes

Bericht door Johannes »

Hallo Rens,

kijk nou eerst maar eens of die pomp er wel goed opstaat voordat je aan wat voor regelschroef gaat draaien.

De vollastschroef en maximum toerenschroef zijn door de fabrikant afgesteld, tenzij er iemand aan heeft zitten prutsen zal de afstelling in de praktijk niet veranderen.

Toch een tip, Als het helemaal niet wil lukken probeer dan eerst de vollastschroef, deze bepaald de maximum hoeveelheid in te spuiten brandstof. Steeds een slag en dan eerst even testen en kijken wat er gebeurd.
Roet wil niet zeggen dat de motor teveel brandstof krijgt, het is eerder een teken dat de verbranding niet netjes verloopt als gevolg van slijtage. Dat ga je dan niet oplossen door er minder brandstof in te spuiten, ook die zal slecht verbranden en roet produceren.

Groet Pieter
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Geen paniek! :mrgreen:

a) Sla degene die met zijn ondeskundige poten aan de regulateur heeft gezeten met gepast geweld op zijn muil. :twisted:

b) Alleen de roetstop omlaag draaien heeft totaal geen nut voor zijn onbelaste (=APK) hoogste toerental. Tenzij je hem zó laag zet dat je niet meer vooruit komt.
Je moet dus allereerst het max toerental terugregelen tot aanvaardbare proporties.
Dat doe je door de inbus "MAX RPM" tegen de klok in te verdraaien.

c) Zet je roetstop een stuk lager.
Heel veel dummies denken dat de motor veul meer kracht krijgt wanneer je die roetstop maar flink opendraait. Qua vermogenswinst valt dat echter zwaar tegen omdat je nou eenmaal niet meer lucht in de cilinders krijgt. De onverbrande brandstof verlaat de uitlaat als roet, en de brandstofleveranciers zijn de lachende derde.

Je roetstop heet op de foto "Full Load Fueling".
Om de opbrengst te verminderen draai je hem met de klok mee.
Iedere omwenteling geeft ca 10% minder opbrengst. Voor de APK mag hij gerust veel te geknepen staan. Na de APK kun je hem dan op je gemak tegen de roetgrens zetten. Om die roetgrens te bepalen ben je wel even bezig met stukkie rijden, schroeven, stukkie rijden, schroeven.. Na een tijdje krijg je vanzelf zin in punt a) :roll: .

d) Je bent er echter nog niet, want tegelijkertijd met die roetstop moet je de stationairschroef (Idle Course Tuning) óók met hetzelfde aantal graden wijzigen.
Met de klok mee verhoogt het stationaire toerental.

e) Als je dat allemaal hebt overleefd, moet je het stationair nog even fijntunen met de schroef "idle fine tuning".
Uit m'n hoofd gezegd is langzamer met de klok mee, maar dat merk je vanzelf omdat je de motor hierbij gewoon kunt laten draaien.

Voor punt b t/m e: Schrijf altijd op hoeveel je de verschillende stelschroeven hebt verdraaid.

f) Geef tenslotte met een hamer een paar flinke rammen tegen je uitlaatdemper.
Dat kreng zal ondertussen wel flink vol met roet zitten, en om die reut er met slechts rijden uit te krijgen is op korte termijn ondoenlijk.
Ga daarna een lekker eindje scheuren met die bak. Trap 'm maar op z'n flikker.

g) Als hij dan nog steeds roet zie dit topic

h) Good luck & veel geduld gewenst. :mrgreen:

ps;
Laat Pieter maar ff doemdenken :roll: . Een te hoog toerental betekent altijd dat er een prutser aan de regulateur heeft gezeten.
Vaak gaan die technisch zwakbegaafden overal aan zitten draaien, en nadat hij genoeg is verkloot schroeven ze 'm snel dicht en zetten 'm op Marktplaats.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Johannes schreef:Roet wil niet zeggen dat de motor teveel brandstof krijgt, het is eerder een teken dat de verbranding niet netjes verloopt als gevolg van slijtage.
Pieter,

ga je huiswerk over doen, want dit ben ik niet van je gewend. klik :wink:
Slijtage is slechts 1 van de vele punten waarom een motor gaat roeten, en het is zeer zeker niet de meest voorkomende reden.

Mvg, Leo.
Rens

Bericht door Rens »

Hee dat is een mooi verhaal, bedankt. Ik heb ondertussen ook met een scheepsmonteur en iemand van een revisiebedrijf gesproken.

Met alle info bij elkaar weet ik nu:
*De MAX RPM schroef zorgt er voor dat de brandstoftoevoer boven een bepaald toerental word afgeknepen dat hoort rond de 4000 toeren te beginnen. Bij mij begint dat nooit of nadat de motor boem doet. Zorgen dat er geen vol gas gegeven kon worden had in dit geval totaal geen zin omdat de brandstoftoevoer nog niet werd afgeknepen door de MAX RPM begrenzing.

*De FULL LOAD schroef zorgt ervoor hoeveel brandstof er wordt afgegeven die kan je instellen op enorm veel. Als er geen turbo op zit zorgt het alleen voor roet en niet voor meer power.

Ik ga beginnen met controleren of de pomp op tijd staat en daarna MAX RPM afstellen als het dan nog steeds mis is met de roet ga ik aan FULL LOAD (en stationair afregeling) draaien.

5 december krijg ik volgens mij automatisch een boete als ik geen keuring heb....dus ik heb nog even, jammer dat ik officieel niet mag rijden (alleen naar het dichtstbijzijnde apk station)
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Zorgen dat je elke dag een APK afspraak bij je garage in het boek hebt staan, kan je een heel eind mee rijden.

En de boete voorkom je door te schorsen op 5 dec.

Tot slot is het een K..... garage als die je afkeurt en dan ook afmeld :twisted: :twisted: :evil: :z :z :z :z

Frank
Rens

Bericht door Rens »

Hij is niet afgemeld, ik heb de bus net opgehaald voor het afstellen van de dieselpomp.

Op de terugweg naar huis kwam ik er achter dat er nu ook witte rook uit de uitlaat lijkt te komen.
Ik heb 600km geleden de koppakking en de cilinderkop vervangen (die was gebarsten)

Zou het kunnen dat het nu weer zover is?
Ik word er een beetje wanhopig van
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Over het mogen rijden: als je APK tot 5 dec loopt kan je tot dan gewoon rijden.

En als je nog wat zoekt hier op forum dan kom je vele verhalen over rook en vooral welke kleuren en waarbij en waardooor, dus denk niet meteen aan een dramatisch probleem.

Als het niet lukt, kun je altijd nog schorsen op 5 dec, en dan geldt daarna nog wat ik schreef....

Frank

PS: mijn tips zijn gebaseert op resultaten uit het verleden en geven geen garantie voor de toekomst, dit ter voorkoming van kritische opmerkingen.... :wink:
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Rens

Bericht door Rens »

Morgen maar even kijken hoe het met de timing staat en de rest afstellen.

Ik schrok in ieder geval heel hard door die witte rook, dat deed ie namelijk ook toen de koppakking eruit lag en de kop was gescheurd.

Wat ze gedaan hebben bij de garage is goed warm rijden en ze hadden een beetje benzine bij de diesel gegooit. Alsnog kwam de meting op 3,2K :|
Rens

Bericht door Rens »

Ik heb de timing van die dieselpomp afgesteld op 24 graden voor bdp, die stond te vroeg.

Ook heb ik de max RPM lager gedraaid, 600 toeren. Het is een hel om bij de schroefjes van het deksel van de dieselpomp te komen omdat de behuizing van het oliefilter in de weg zit. Als ik er nog een keer bij moet zet ik er imbusschroefjes in in plaats van platte schroeven.

Het handpompje van het brandstof systeem lekte een beetje bij het pompen, die heb ik meteen vervangen voor een nieuw exemplaar.
Afbeelding

Ik heb de auto gestart en warm gereden leek makkelijker te starten en heeft ineens weer meer power. Ik heb de tank vol gegooit met verse diesel waar geen reinigings zooi en benzine in zit.

De witte rook is nu 90% minder, zwarte rook komt nog wel flink vrij (alleen bij volgas bij stilstand). Maakt wel minder toeren bij volgas. Ik denk nog een slagje terug draaien de max RPM schroef en daarna met de roetstop spelen.
Rens

Bericht door Rens »

Ik heb de max RPM schroef nog 1,5 slag terug gedraaid. (in totaal 3,5 slag terug nu ongeveer 1050 toeren minder)

Ook heb ik de dieselpomp op ongeveer 26 graden voor BDP gezet in plaats van 24 graden. Bij het afstellen kwam er alleen heel veel lucht in het systeem als ik de motor weer een rondje draaide. Daar snap ik nog niet zo veel van, elke keer moest ik weer ontluchten.

Het resultaat: De roetuitstoot is heel veel minder. :) Morgen een testrondje rijden kijken of het met goed warme motor helemaal weg is.
roywebers

Bericht door roywebers »

Rens schreef: Het handpompje van het brandstof systeem lekte een beetje bij het pompen, die heb ik meteen vervangen voor een nieuw exemplaar.
Afbeelding

Hallo Rens
Was dit handpompje makkelijk te vervangen.?
Ik heb de nieuwe thuis liggen maar nog niet aan begonnen omdat ik niet weet hoe die in de plaats moet van de oude.
Zitten 2 veren en klepjes bij hoe moeten die erin komen.?
Mvg Roy
Rens

Bericht door Rens »

Het handpompje was makkelijk te vervangen, ik heb de dieselleidingen losgehaald en het hele mechanische dieselpompje van het blok gehaald. Daarna kon ik overal makkelijk bij, in elkaar gezet en met een nieuwe pakking weer aan het blok.

Het mechanische dieselpompje was bij mij van een nieuwe type daar zitten geen veren en klepjes meer in, maar een soort rubber membraampjes. De veertjes en klepjes heb ik nu over, normaal hoort er 1 onder de aansluiting van de aanvoerleiding en 1 onder het handpompje.

Bij het 508 406 407 oude type bus met een industriemotor om314 raad ik af om het mechanische dieselpompje van het blok te halen. Het is heel moeilijk het weer op z`n plek te krijgen daarna vanwege de beperkte ruimte.

In dat geval gewoon de leidingen los schoeven en daarna het handpompje vervangen.
Rens

Bericht door Rens »

Vandaag weer afgekeurd.....
3,5K bij de roetmeting het mag 2,5K zijn

Ik heb het maximum toerental blijkbaar teruggedraaid naar 3700 toeren, dat klopt ook wel met de maximumsnelheid van 105 die de bus nu heeft. (zwaar differentieel)

Eigenlijk heb ik geen idee wat ik nu moet doen er kan nog een roetschroef terug gedraaid worden.
Ook kan het zijn dat de koppakking er toch uitligt, ik heb het systeem helemaal volgegooit en nu lijkt er toch weer lucht in te zitten, bij volgas lijkt de druk nog te stijgen en komt er wat water uit de overloop druppelen.

Hoe kan ik zeker zijn dat de koppakking lek is? Als ik dat zeker weet kan ik tenminste de koppakking voor de 2e keer vervangen.
Yoni

Bericht door Yoni »

Ff informeren bij een wat uitgebreidere auto materialen er zijn testkits om rookgas in koelvloeistof te detecteren
Johannes

Bericht door Johannes »

Geweldig setje van Midlock. Werkt echt super.

http://www.midlock.nl/1_MidlockCatalogus_Frameset.html

Groet Pieter
(kon net even tussen het huiswerk door :) )
Rens

Bericht door Rens »

Die roetmeting van 3,5 is die niet gewoon terug te stellen met de roetschroef?
Het is zo jammer dat bijna niemand er wat van weet, zelfs garages niet.

Ik ben die bus echt helemaal zat, jammer dat die zonder apk niet de taxatiewaarde opbrengt. M`n geld is gewoon op en ik heb geen idee wat ik met dat ding aanmoet.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Rens schreef:Die roetmeting van 3,5 is die niet gewoon terug te stellen met de roetschroef?
Het is zo jammer dat bijna niemand er wat van weet, zelfs garages niet.
:shock: :shock: :shock: Nou breekt m'n klomp..

Het antwoord + gebruiksaanwijzing staan notabene al een maand op ditzelfde topic...KLIK
Rens

Bericht door Rens »

Dat is waar......

Ik word er alleen een beetje wanhopig van als ik het max toerental heel ver terugschroef (3700rpm) en de roetuitstoot komt nog uit op "veel te hoog". Als ik keek naar de hoeveelheid rook leek dit enorm veel minder. Tijdens de roetmeting was er bijna geen verschil, ik ben dus voor niks naar de apk gereden.

Met het afstellen van de dieselpomp heb ik bijna geen ervaring, mijn vorige 2 mercedessen hadden geen roetmeting nodig, dit is dus nieuw voor me.

Ik heb geen idee of het mogelijk is om van 3,5k naar onder de 2,5k te gaan met draaien aan de roetschroef.
Rene

Bericht door Rene »

Hoi, als het goed is heb je stap a :lol: en b gedaan, dan naar stap c zou ik zeggen. Of ben ik nu weer te kort door de bocht :wink:

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Rens

Bericht door Rens »

De olievultrechter is met draaiende motor een 2e uitlaat. Ik denk dat het blok heel ver versleten is en ik heb het opgegeven.

Ik heb een 1995 MB100 blok gehaald, Carterpan en oliefilter overzetten en inbouwen.
Plaats reactie