Hallo Wildboy,
Over die relais heb je al de nodige adviezen gehad lees ik. Toch nog een aanvulling.
In de onderstaande reactie in dit topic op pagina 1 staan een aantal afbeeldingen.
De eerste is een schema waarin je een gele relais ziet die de accugroepen aanelkaar koppelt voor het laden. Daar zie je ook een lichtblauwe draad die naar het laadcontrole lampje gaat, waarmee de automatisch relais aan en uit wordt gezet .
Het tweede plaatje is het schema met een elektronisch scheidingsrelais, in dit geval de cyrix van Victron. Deze relais heeft ook een massa aansluiting. Die is nodig voor de relais en voor de electronica. Deze electronica meet de spanning op de startaccu en als die omhoog gaat doordat de dynamo gaat laden schakelt hij de andere groep er bij. En zoal al eerder genoemd doet hij het ook als er op de HH groep een acculader wordt gezet.
viewtopic.php?f=13&t=5870#p53125
Wat in beide ook niet aanwezig is maar wel noodzakelijk is een grote zekering in de draad vanaf de startaccu naar de relais. Je neemt een zekering die dezelfde waarde heeft als dat wat de relais kan schakelen. Dit om te voorkomen dat door te hoge stroom de relais zou kunnen verbranden.
Groet Pieter
O en die koelkastrelais nog. Die Absorptiekoelkastjes gebruiken zo'n 120 Watt per uur en die laat je meestal niet op 24 Volt aan staan als je ergens stil staat, dat kost teveel energie. Dus wat doe je, je scakelt hem op 24 Volt tijdens het rijden en zet hem op gas tijdens stilstaan. Maar dat gaat natuurlijk een keer fout. Niet dat dan je koelkast direct in rook opgaat maar goed is het beslist niet.
Vaak wordt er dan een gewoonautorelaitje geinstalleerd , net zoals die om de accu's mee te laden in afbeelding 1 van de bovenstaande link. Inplaats van de accu's erop aan te sluiten sluit je er nu de koelkast op aan en zo is ook het aan en uitschakelen automatisch geregeld.
Hetzelfde effect bereik je ook door nog een elektronisch scheidingsrelais te installeren en daar dan de koelkast op aan te sluiten.