Brandstof verbruik kruipt steeds meer omhoog OM364
-
- Berichten: 636
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44
Brandstof verbruik kruipt steeds meer omhoog OM364
het verbruik lag voorheen zo rond de 1:8 - 1:8,6 nu is dat aan het steigen en ik heb de 1:6,7 en 1:6,9 al aangetikt.
eergister van utrecht naar eindhoven met continu 85km kost me een kwart tank(70ltr) dan hebben we het over 85 km.
Gister toen de motor op bedrijfstemp was gekomen hield hij in en reed ik 80 met pijn en moeite dit voor een minuut of 10 toen liep de km door naar 85km
Het beesie is 24 jaar jong heeft nu 30.000km gelopen
- zie nergens lekkages
- rookt alleen bij koud starten
- als ik langzaam heb gereden en de snelweg op ga ook gedurende 10 seconden rook
- normaliter rijd ik nooit tegen plankgas aan maar nu zit ik daar niet ver vandaan.
- koud schud de motor wat meer
Ik kan me niets anders bedenken dan verstuivers maar als er meer diesel word gebruikt zou het toch ook moeten roken.
of is het dat de verstuivers niet efficient genoeg meer vernevelen oid?
Dank
Gr. Yoni
eergister van utrecht naar eindhoven met continu 85km kost me een kwart tank(70ltr) dan hebben we het over 85 km.
Gister toen de motor op bedrijfstemp was gekomen hield hij in en reed ik 80 met pijn en moeite dit voor een minuut of 10 toen liep de km door naar 85km
Het beesie is 24 jaar jong heeft nu 30.000km gelopen
- zie nergens lekkages
- rookt alleen bij koud starten
- als ik langzaam heb gereden en de snelweg op ga ook gedurende 10 seconden rook
- normaliter rijd ik nooit tegen plankgas aan maar nu zit ik daar niet ver vandaan.
- koud schud de motor wat meer
Ik kan me niets anders bedenken dan verstuivers maar als er meer diesel word gebruikt zou het toch ook moeten roken.
of is het dat de verstuivers niet efficient genoeg meer vernevelen oid?
Dank
Gr. Yoni
- Goldwingh
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58
Re: Brandstof verbruik kruipt steeds meer omhoog OM364
Dat zijn heel normale waarden. De onze loopt ook 1 op 6,5 / 1 op 7,5. Vergeet niet dat je van Utrecht naar Eindhoven omhoog gaat. Doordat de vulopening bij een 609 rechts zit en de tank links, heb je een enorm lange vulslang naar de tank. Daardoor scheelt het per tankbeurt hoe vol getankt wordt door luchtbellen is mijn ervaring. Als de wagen bij tanken iets naar rechts helt, slaat de pomp al af als het nog maar half vol zit. En door de rij ervaring met de bus ga je toch ook steeds vlotter rijden.
Groet Henk MB609
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Brandstof verbruik kruipt steeds meer omhoog OM364
Hoi,
Daarbij, met het koudere weer ligt het verbruik ook iets hoger.
Maar ik zou toch het brandstoffilter in de gaten houden, jet lijkt of ie een beetje dicht zit.
Groet Anton
Daarbij, met het koudere weer ligt het verbruik ook iets hoger.
Maar ik zou toch het brandstoffilter in de gaten houden, jet lijkt of ie een beetje dicht zit.
Groet Anton
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Brandstof verbruik kruipt steeds meer omhoog OM364
@Goldwingh
Vergeet niet dat je van Utrecht naar Eindhoven omhoog gaat.
Oei oei oei, Henk gaat de bergen in!
@Anton
Daarbij, met het koudere weer ligt het verbruik ook iets hoger.
Kun je dat uitleggen? Ik ging er altijd van uit dat bij lagere temperatuur de vulling beter was...
Vergeet niet dat je van Utrecht naar Eindhoven omhoog gaat.
Oei oei oei, Henk gaat de bergen in!
@Anton
Daarbij, met het koudere weer ligt het verbruik ook iets hoger.
Kun je dat uitleggen? Ik ging er altijd van uit dat bij lagere temperatuur de vulling beter was...
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Brandstof verbruik kruipt steeds meer omhoog OM364
Even eerst alle simpele dingen nalopen:
1. luchtfilter schoon
2. Klepdekselpakking goed dicht (324 en 352, weet niet of 364 dit ook is)
3. Kleppen goed gesteld ???
4. Timing brandstofpomp gechecked??
5. Carterdruk ????(even voelen boven olievulpijp of ie blaast)
Dan pas aan verstuivers trekken denken.
Bovendien zou bij een auto met zov eel stilstand in zn leven, ook de zuigerveren wel eens wat kunnen blijven hangen....
Suk6
Frank
1. luchtfilter schoon
2. Klepdekselpakking goed dicht (324 en 352, weet niet of 364 dit ook is)
3. Kleppen goed gesteld ???
4. Timing brandstofpomp gechecked??
5. Carterdruk ????(even voelen boven olievulpijp of ie blaast)
Dan pas aan verstuivers trekken denken.
Bovendien zou bij een auto met zov eel stilstand in zn leven, ook de zuigerveren wel eens wat kunnen blijven hangen....
Suk6
Frank
- Goldwingh
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58
Re: Brandstof verbruik kruipt steeds meer omhoog OM364
Ernst, fiets maar eens van Eindhoven naar Utrecht en terug.
:bye:

Groet Henk MB609
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Brandstof verbruik kruipt steeds meer omhoog OM364
Fiets? Fiets? Je bedoelt....?
Niet iedereen is zo athletisch!
Niet iedereen is zo athletisch!
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Brandstof verbruik kruipt steeds meer omhoog OM364
Hoi Ernst,
Het is niet alleen de vulling met lucht, er speelt meer mee:
Bron: http://www.daciamodellen.nl/2011/dacia- ... fverbruik/
Dacia en het brandstofverbruik
Geplaatst op 5 januari 2011 richard
Zo af en toe krijg ik wel eens vragen over het brandstofverbruik. En dan met name in de winter. Inderdaad neemt het verbruik toe in de winter, daar staat Dacia echter niet alleen in. Alle merken kennen dit verschijnsel. Daarom ben ik eens gaan “spitten” op het internet.
De motor van de auto is natuurlijk koud als je deze start nadat deze uren heeft stilgestaan. Hij heeft de temperatuur aangenomen van de buitenlucht. Dat houdt natuurlijk in dat je in de winter meer tijd nodig hebt om de motor op temperatuur te brengen dan in de zomer. Gevolg hiervan is dus dat je meer energie nodig hebt om de motor in de winter op temperatuur te brengen. En meer energie betekent dus meer brandstof.
Maar er speelt meer. Een motor is overwegend van metaal en dat krimpt bij lagere temperaturen. De lagerspelingen worden kleiner, daarom is het brandstofverbruik bij lage temperaturen hoger omdat de wrijvingsverliezen in de motor en de transmissie hoger zijn.
Als we uitgaan van een volledig opgewarmde motor zit het verschil in verbruik vooral in toename van de transmissieverliezen. Zowel de versnellingsbak als de eindoverbrenging komen ‘s winters niet op dezelfde temperatuur als ‘s zomers. Dat betekent: een stroperige olie. Vandaar de trend naar oliën met een lagere viscositeit.
Samengevat: het brandstofverbruik neemt meer dan evenredig toe met het dalen van de temperatuur en kan extreme waarden bereiken als er tijdens het rijden van korte afstanden ook nog eens veel wordt stilgestaan. Er worden tal van brandstofbesparende maatregelen getroffen, maar echt laag zal het verbruik onder winterse omstandigheden niet worden.
Daarbij, in winterdiesel zit een toevoeging in om vlokken te voorkomen en heeft daardoor een lagere verbrandingswaarde.
Bron: Skodaforum: http://www.skodaforum.nl/board/archive/ ... -7273.html
Ik zou zeggen koudere lucht is (vooral bij turbomotoren) efficientere ontbranding dus minder verbruik bij een gelijke rijstijl. Dat de airco in de winter minder aanstaat helpt ook wel.
Een verbrandingsmotor is pas op bedrijfstemperatuur wanneer de koelwatertemperatuur 90-105°C bedraagt. De smeerolietemperatuur ligt 10-40°C hoger bij bedrijfswarme motor. Om die bedrijfstemperatuur te bereiken moet er dus eerst een opwarming vanaf de omgevingstemperatuur plaatsvinden. Daaruit volgt logischerwijs dat er meer energie ofwel brandstof nodig is naarmate de buitentemperatuur lager is. Vergelijk het maar met de centrale verwarming thuis. Bij 20°C hoeft er niet eens gestookt te worden, bij -20°C vliegt het gas er doorheen.
Maar er speelt meer. Een motor is overwegend van metaal en dat krimpt bij lagere temperaturen. De lagerspelingen worden kleiner, daarom is het brandstofverbruik bij lage temperaturen hoger omdat de wrijvingsverliezen in de motor en de transmissie hoger zijn.
Als we uitgaan van een volledig opgewarmde motor zit het verschil in verbruik vooral in toename van de transmissieverliezen. Zowel de versnellingsbak als de eindoverbrenging komen ‘s winters niet op dezelfde temperatuur als ‘s zomers. Dat betekent: een stroperige olie. Vandaar de trend naar oliën met een lagere viscositeit.
Soms wordt er een extra beroep gedaan op het elektrisch vermogen van de dynamo. Er is immers verlichting en verwarming nodig. Het is de motor die extra brandstof nodig heeft om de nodige stroom te kunnen leveren.
Als de bandspanning niet wordt aangepast, daalt de druk met 0,1 bar per 10°C temperatuurverschil. Al gauw is er een 0,2 bar lagere druk in de banden dan ‘s zomers, dat verhoogt de rolweerstand.
Het is niet mogelijk nauwkeurig aan te geven met welk percentage het verbruik ‘s winters toeneemt, maar het gaat al gauw om 5% en meer bij 0°C en nog veel meer bij echte koude.
Korte of lange ritten
Hoe korter de ritten, hoe hoger het gemiddelde brandstofverbruik. Als het koud is, worden er tal van verbruikers ingeschakeld om het interieur inclusief de inzittenden op te warmen. Een verdubbeling van het brandstofverbruik is niet ongewoon. Niet voor niets worden er tal van maatregelen genomen om het koelwater en de smeerolie zo snel mogelijk op een hoge temperatuur te krijgen. Elektrische waterpompen worden uitgeschakeld, de waterthermostaat gaat elektronisch naar 105°C, er is een fikse warmtewisselaar om de olie op te warmen, er zijn oliepompen die minder olie rondpompen, elektrische stuurbekrachtigingen beperken het benodigde vermogen ten opzichte van volledig hydraulische systemen, enzovoort.
Fileverkeer
Als er ook nog de nodige tijd wordt stilgestaan, neemt het verbruik verder toe en bereikt het extreme waarden. Vandaar de aandacht voor start-stopsystemen. Uiteraard moet er dan voldoende accucapaciteit zijn om alle verbruikers van stroom te kunnen voorzien. Daarbij gaat het bij koud weer al gauw over 1 tot 2 kW elektrisch vermogen. Via het terugwinnen van remenergie en het bijladen op momen-
ten dat het brandstofverbruik laag is, moeten de accu’s weer worden geladen.
Het zal duidelijk zijn dat het brandstofverbruik in liters per 100 km tot oneindig oploopt als het voertuig stilstaat. Vandaar dat er zo’n grote invloed op het totale verbruik is als er veel en lang gestopt wordt.
Het optrekken kost eveneens extra brandstof. Hoe zwaarder het voertuig hoe meer brandstof het kost om alles in beweging te krijgen. Bij personenauto’s geldt dat elke 100 kg meer gewicht ongeveer 0,1 liter brandstof per 100 km kost. Let wel, dit geldt voor het rijden van de Europese rijcyclus. In de praktijk van alledag en zeker bij lage temperatuur zal het verbruik tijdens accelereren tot een veelvoud toenemen.
Samengevat: het brandstofverbruik neemt meer dan evenredig toe met het dalen van de temperatuur en kan extreme waarden bereiken als er tijdens het rijden van korte afstanden ook nog eens veel wordt stilgestaan. Er worden tal van brandstofbesparende maatregelen getroffen, maar echt laag zal het verbruik onder winterse omstandigheden niet worden.
Groet Anton
Het is niet alleen de vulling met lucht, er speelt meer mee:
Bron: http://www.daciamodellen.nl/2011/dacia- ... fverbruik/
Dacia en het brandstofverbruik
Geplaatst op 5 januari 2011 richard
Zo af en toe krijg ik wel eens vragen over het brandstofverbruik. En dan met name in de winter. Inderdaad neemt het verbruik toe in de winter, daar staat Dacia echter niet alleen in. Alle merken kennen dit verschijnsel. Daarom ben ik eens gaan “spitten” op het internet.
De motor van de auto is natuurlijk koud als je deze start nadat deze uren heeft stilgestaan. Hij heeft de temperatuur aangenomen van de buitenlucht. Dat houdt natuurlijk in dat je in de winter meer tijd nodig hebt om de motor op temperatuur te brengen dan in de zomer. Gevolg hiervan is dus dat je meer energie nodig hebt om de motor in de winter op temperatuur te brengen. En meer energie betekent dus meer brandstof.
Maar er speelt meer. Een motor is overwegend van metaal en dat krimpt bij lagere temperaturen. De lagerspelingen worden kleiner, daarom is het brandstofverbruik bij lage temperaturen hoger omdat de wrijvingsverliezen in de motor en de transmissie hoger zijn.
Als we uitgaan van een volledig opgewarmde motor zit het verschil in verbruik vooral in toename van de transmissieverliezen. Zowel de versnellingsbak als de eindoverbrenging komen ‘s winters niet op dezelfde temperatuur als ‘s zomers. Dat betekent: een stroperige olie. Vandaar de trend naar oliën met een lagere viscositeit.
Samengevat: het brandstofverbruik neemt meer dan evenredig toe met het dalen van de temperatuur en kan extreme waarden bereiken als er tijdens het rijden van korte afstanden ook nog eens veel wordt stilgestaan. Er worden tal van brandstofbesparende maatregelen getroffen, maar echt laag zal het verbruik onder winterse omstandigheden niet worden.
Daarbij, in winterdiesel zit een toevoeging in om vlokken te voorkomen en heeft daardoor een lagere verbrandingswaarde.
Bron: Skodaforum: http://www.skodaforum.nl/board/archive/ ... -7273.html
Ik zou zeggen koudere lucht is (vooral bij turbomotoren) efficientere ontbranding dus minder verbruik bij een gelijke rijstijl. Dat de airco in de winter minder aanstaat helpt ook wel.
Een verbrandingsmotor is pas op bedrijfstemperatuur wanneer de koelwatertemperatuur 90-105°C bedraagt. De smeerolietemperatuur ligt 10-40°C hoger bij bedrijfswarme motor. Om die bedrijfstemperatuur te bereiken moet er dus eerst een opwarming vanaf de omgevingstemperatuur plaatsvinden. Daaruit volgt logischerwijs dat er meer energie ofwel brandstof nodig is naarmate de buitentemperatuur lager is. Vergelijk het maar met de centrale verwarming thuis. Bij 20°C hoeft er niet eens gestookt te worden, bij -20°C vliegt het gas er doorheen.
Maar er speelt meer. Een motor is overwegend van metaal en dat krimpt bij lagere temperaturen. De lagerspelingen worden kleiner, daarom is het brandstofverbruik bij lage temperaturen hoger omdat de wrijvingsverliezen in de motor en de transmissie hoger zijn.
Als we uitgaan van een volledig opgewarmde motor zit het verschil in verbruik vooral in toename van de transmissieverliezen. Zowel de versnellingsbak als de eindoverbrenging komen ‘s winters niet op dezelfde temperatuur als ‘s zomers. Dat betekent: een stroperige olie. Vandaar de trend naar oliën met een lagere viscositeit.
Soms wordt er een extra beroep gedaan op het elektrisch vermogen van de dynamo. Er is immers verlichting en verwarming nodig. Het is de motor die extra brandstof nodig heeft om de nodige stroom te kunnen leveren.
Als de bandspanning niet wordt aangepast, daalt de druk met 0,1 bar per 10°C temperatuurverschil. Al gauw is er een 0,2 bar lagere druk in de banden dan ‘s zomers, dat verhoogt de rolweerstand.
Het is niet mogelijk nauwkeurig aan te geven met welk percentage het verbruik ‘s winters toeneemt, maar het gaat al gauw om 5% en meer bij 0°C en nog veel meer bij echte koude.
Korte of lange ritten
Hoe korter de ritten, hoe hoger het gemiddelde brandstofverbruik. Als het koud is, worden er tal van verbruikers ingeschakeld om het interieur inclusief de inzittenden op te warmen. Een verdubbeling van het brandstofverbruik is niet ongewoon. Niet voor niets worden er tal van maatregelen genomen om het koelwater en de smeerolie zo snel mogelijk op een hoge temperatuur te krijgen. Elektrische waterpompen worden uitgeschakeld, de waterthermostaat gaat elektronisch naar 105°C, er is een fikse warmtewisselaar om de olie op te warmen, er zijn oliepompen die minder olie rondpompen, elektrische stuurbekrachtigingen beperken het benodigde vermogen ten opzichte van volledig hydraulische systemen, enzovoort.
Fileverkeer
Als er ook nog de nodige tijd wordt stilgestaan, neemt het verbruik verder toe en bereikt het extreme waarden. Vandaar de aandacht voor start-stopsystemen. Uiteraard moet er dan voldoende accucapaciteit zijn om alle verbruikers van stroom te kunnen voorzien. Daarbij gaat het bij koud weer al gauw over 1 tot 2 kW elektrisch vermogen. Via het terugwinnen van remenergie en het bijladen op momen-
ten dat het brandstofverbruik laag is, moeten de accu’s weer worden geladen.
Het zal duidelijk zijn dat het brandstofverbruik in liters per 100 km tot oneindig oploopt als het voertuig stilstaat. Vandaar dat er zo’n grote invloed op het totale verbruik is als er veel en lang gestopt wordt.
Het optrekken kost eveneens extra brandstof. Hoe zwaarder het voertuig hoe meer brandstof het kost om alles in beweging te krijgen. Bij personenauto’s geldt dat elke 100 kg meer gewicht ongeveer 0,1 liter brandstof per 100 km kost. Let wel, dit geldt voor het rijden van de Europese rijcyclus. In de praktijk van alledag en zeker bij lage temperatuur zal het verbruik tijdens accelereren tot een veelvoud toenemen.
Samengevat: het brandstofverbruik neemt meer dan evenredig toe met het dalen van de temperatuur en kan extreme waarden bereiken als er tijdens het rijden van korte afstanden ook nog eens veel wordt stilgestaan. Er worden tal van brandstofbesparende maatregelen getroffen, maar echt laag zal het verbruik onder winterse omstandigheden niet worden.
Groet Anton
-
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43
Re: Brandstof verbruik kruipt steeds meer omhoog OM364
"Een verbrandingsmotor is pas op bedrijfstemperatuur wanneer de koelwatertemperatuur 90-105°C bedraagt."
ik heb toch niet graag dat mijn koelwater zo warm word, 85 graden is warm genoeg voor mij.
ik heb toch niet graag dat mijn koelwater zo warm word, 85 graden is warm genoeg voor mij.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Brandstof verbruik kruipt steeds meer omhoog OM364
Bedankt Anton.
Als ik 't zo lees (het is wel twee maal vrijwel hetzelfde verhaal) zijn er een heleboel externe factoren die het brandstofverbruik bij lage temperaturen opdrijven. Het zijn wel typische "worst case" benaderingen.
Ik vraag me af welk effect het sterkst is als je de E40 van Keulen naar Görlitz rijdt in de winter: de dikke(re) versnellingsbakolie of de betere vulling van de cilinders.
Ik weet dat in de luchtvaart (zowel zuiger- als turbinemotoren) bij temperaturen onder nul minder brandstof hoeft te worden meegenomen vanwege het hogere rendement. Maar ja, die staan gelukkig nooit in de file...
Als ik 't zo lees (het is wel twee maal vrijwel hetzelfde verhaal) zijn er een heleboel externe factoren die het brandstofverbruik bij lage temperaturen opdrijven. Het zijn wel typische "worst case" benaderingen.
Ik vraag me af welk effect het sterkst is als je de E40 van Keulen naar Görlitz rijdt in de winter: de dikke(re) versnellingsbakolie of de betere vulling van de cilinders.
Ik weet dat in de luchtvaart (zowel zuiger- als turbinemotoren) bij temperaturen onder nul minder brandstof hoeft te worden meegenomen vanwege het hogere rendement. Maar ja, die staan gelukkig nooit in de file...
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Maxer
- Berichten: 473
- Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
- Locatie: Berkhout
- Contacteer:
Re: Brandstof verbruik kruipt steeds meer omhoog OM364
Toch klopt dat wel. Het beste is het om 's winters een zg winterthermostaat, d.w.z. een thermostaat met een hogere temperatuur (boven 90 graden) te monteren. Voordeel is dat je motor mooi op bedrijfstemperatuur komt en je ook geen kartonnetje voor je radiator hoeft te hangen. Omdat het koelsysteem een druksysteem is ligt het kookpunt een stuk boven de 100 graden en kan ook 100 graden absoluut geen kwaad en zal de motor niet gaan koken.scorpion schreef:"Een verbrandingsmotor is pas op bedrijfstemperatuur wanneer de koelwatertemperatuur 90-105°C bedraagt."
ik heb toch niet graag dat mijn koelwater zo warm word, 85 graden is warm genoeg voor mij.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Brandstof verbruik kruipt steeds meer omhoog OM364
Hoi,
Met de standaard thermostaat komt ie echt wel op temperatuur mits ie niet stuk is.
Als ie stuk is dan gaat ie open staan, uitzonderingen daar gelaten.
Daarom komt ie niet op temperatuur en word er een kartonnetje voor de radiator gezet net als vroeger.
Toen zat er een rolgordijn in, van binnen uit verstelbaar om een en ander een beetje te regelen.
Met de moderne en betere thermostaten hoeft dat niet meer.
En een winterthermostaat heb ik er nog nooit ingezet...
En, waarom de motor thermisch zo belasten?
Daar word ie niet beter van, als alles in redelijk conditie is hoeft dat echt niet.
Groet Anton
Met de standaard thermostaat komt ie echt wel op temperatuur mits ie niet stuk is.
Als ie stuk is dan gaat ie open staan, uitzonderingen daar gelaten.
Daarom komt ie niet op temperatuur en word er een kartonnetje voor de radiator gezet net als vroeger.
Toen zat er een rolgordijn in, van binnen uit verstelbaar om een en ander een beetje te regelen.
Met de moderne en betere thermostaten hoeft dat niet meer.
En een winterthermostaat heb ik er nog nooit ingezet...
En, waarom de motor thermisch zo belasten?
Daar word ie niet beter van, als alles in redelijk conditie is hoeft dat echt niet.
Groet Anton
-
- Berichten: 636
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44
Re: Brandstof verbruik kruipt steeds meer omhoog OM364
Mijn idee was altijd dat koudere lucht meer zuurstof bevatte en dus onze dieseltjes effcienter brandden.
de externe factoren had ik nog niet over nagedacht!
Een heleboel argumenten die inderdaad wel logisch zijn!
Ik ga gewoon wat minder rijden met de bus en snel een caddy kopen en wachten op wat betere temperaturen!
Dank voor het meedenken allemaal!
de externe factoren had ik nog niet over nagedacht!
Een heleboel argumenten die inderdaad wel logisch zijn!
Ik ga gewoon wat minder rijden met de bus en snel een caddy kopen en wachten op wat betere temperaturen!
Dank voor het meedenken allemaal!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten