12V gebruiker in vrachtwagen
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 29 aug 2009, 09:16
12V gebruiker in vrachtwagen
Beste Campervrienden,
Al jaren lees ik dit forum en heb hier reeds veel info kunnen halen.
Hier een vraagje dat niet echt met campers te maken heeft:
Op het werk in Sri Lanka hebben wij een tankwagen die onze voertuigen aftankt via een 12V pomp.
Deze pomp werd gekozen omdat dit de enige was met een teller om de tankbeurten te controleren.
De aansluitingen gebeuren zoals volgende tekening:
Zijn hier enige nadelen aan verbonden ?
Kan dit nadelig zijn voor de batterijen of komt de stroom enkel van de dynamo bij draaiende motor ?
Veel dank,
Wally
Ford F350 4X4 Camper
Al jaren lees ik dit forum en heb hier reeds veel info kunnen halen.
Hier een vraagje dat niet echt met campers te maken heeft:
Op het werk in Sri Lanka hebben wij een tankwagen die onze voertuigen aftankt via een 12V pomp.
Deze pomp werd gekozen omdat dit de enige was met een teller om de tankbeurten te controleren.
De aansluitingen gebeuren zoals volgende tekening:
Zijn hier enige nadelen aan verbonden ?
Kan dit nadelig zijn voor de batterijen of komt de stroom enkel van de dynamo bij draaiende motor ?
Veel dank,
Wally
Ford F350 4X4 Camper
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: 12V gebruiker in vrachtwagen
Wally,
Technisch is dit mogelijk, maar het is verre van ideaal:
1) Als je brandstoffen verpompt, wil je dat doen bij draaiende motor? (In de meeste Europese landen niet eens toegestaan!)
2) Door ongelijke belasting van de beide accu's bekort je de levensduur aanzienlijk.
Eleganter zou toepassing zijn van een 24 -> 12 V omvormer voor 20 A. Voorbeeld.
Technisch is dit mogelijk, maar het is verre van ideaal:
1) Als je brandstoffen verpompt, wil je dat doen bij draaiende motor? (In de meeste Europese landen niet eens toegestaan!)
2) Door ongelijke belasting van de beide accu's bekort je de levensduur aanzienlijk.
Eleganter zou toepassing zijn van een 24 -> 12 V omvormer voor 20 A. Voorbeeld.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 29 aug 2009, 09:16
Re: 12V gebruiker in vrachtwagen
Ernst,
De originele pomp van de tankwagen staat er ook nog op en deze wordt aangedreven via een riem op de motor.
Als de motor draait, komt de stroom dan niet van de alternator ?
De originele pomp van de tankwagen staat er ook nog op en deze wordt aangedreven via een riem op de motor.
Als de motor draait, komt de stroom dan niet van de alternator ?
- Berthil
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32
Re: 12V gebruiker in vrachtwagen
Beste Wally,
Ik zal even proberen uit te leggen waarom het niet zo goed is met name voor accu1.
Een volle accu heeft een spanning van ongeveer 14 Volt.
Het laden gebeurt bij een spanning van 14.4 Volt en twee serie staande accu's 28.8 V
Doordat je accu2 belast zakt daar de spanning, naar laten we zeggen een 13V.
De dynamo ziet dat en probeert de laadspanning op 28.8 Volt te houden.
Met het gevolg dat accu1 28.8-13=15.8 Volt voor zijn keizen krijgt.
Hierdoor gaat deze accu ernstig aan de kook met alle gevolgen van dien.
Je kunt dan beter tanken met de motor uit en halve wege overschakelen van de ene naar de andere accu.
Want dan heb je beide accu's ongeveer gelijk belast gehad als de dynamo weer gaat draaien.
Groeten Berthil.
Ik zal even proberen uit te leggen waarom het niet zo goed is met name voor accu1.
Een volle accu heeft een spanning van ongeveer 14 Volt.
Het laden gebeurt bij een spanning van 14.4 Volt en twee serie staande accu's 28.8 V
Doordat je accu2 belast zakt daar de spanning, naar laten we zeggen een 13V.
De dynamo ziet dat en probeert de laadspanning op 28.8 Volt te houden.
Met het gevolg dat accu1 28.8-13=15.8 Volt voor zijn keizen krijgt.
Hierdoor gaat deze accu ernstig aan de kook met alle gevolgen van dien.
Je kunt dan beter tanken met de motor uit en halve wege overschakelen van de ene naar de andere accu.
Want dan heb je beide accu's ongeveer gelijk belast gehad als de dynamo weer gaat draaien.
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Re: 12teV gebruiker in vrachtwagen
Hi
Stookolieleveranciers verpompen ook met draaiende motor;
de oplossing van Ernts met een omvormer is de beste
maar ook daar zal de motor moeten blijven draaien,
anders is het risico dat je na lossen niet meer kunt starten
die met om en om gebruiken van de batterijen is te bewerkelijk
en die zoals getekend moordend voor de batterijen.
Grts
Archie
Stookolieleveranciers verpompen ook met draaiende motor;
de oplossing van Ernts met een omvormer is de beste
maar ook daar zal de motor moeten blijven draaien,
anders is het risico dat je na lossen niet meer kunt starten
die met om en om gebruiken van de batterijen is te bewerkelijk
en die zoals getekend moordend voor de batterijen.
Grts
Archie
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 29 aug 2009, 09:16
Re: 12V gebruiker in vrachtwagen
Bedankt voor jullie antwoorden.
Een omvormer DC/DC - 24/12, daar hebben ze in Sri Lanka nog nooit van gehoord.
Na een tijdje van batterij wisselen is misschien de beste oplossing.
Een omvormer DC/DC - 24/12, daar hebben ze in Sri Lanka nog nooit van gehoord.
Na een tijdje van batterij wisselen is misschien de beste oplossing.
-
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43
Re: 12V gebruiker in vrachtwagen
volgens mij zal er veel afhangen hoelang de pomp moet werken,
als dit af en toe 5 of 10minuten is zo ik mij geen zorgen maken,
als die pomp een halve dag staat te pompen is het een ander verhaal.
als dit af en toe 5 of 10minuten is zo ik mij geen zorgen maken,
als die pomp een halve dag staat te pompen is het een ander verhaal.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 29 aug 2009, 09:16
Re: 12V gebruiker in vrachtwagen
Ik heb alles eens uitgemeten en beide batterijen hebben een verschillende spanning wanneer de motor en de pomp draaien.
Wanneer de pomp wordt uitgeschakeld en de motor blijft draaien om de batterijen verder op te laden, meet ik het volgende:
- batterij 1: 15,1 V
- batterij 2: 12,5 V
- samen: 27,6 V
batterij 1 gaat dus aan de kook en batterij 2 wordt onvoldoende geladen.
Berthil sloeg dus de nagel op de kop
Wanneer de pomp wordt uitgeschakeld en de motor blijft draaien om de batterijen verder op te laden, meet ik het volgende:
- batterij 1: 15,1 V
- batterij 2: 12,5 V
- samen: 27,6 V
batterij 1 gaat dus aan de kook en batterij 2 wordt onvoldoende geladen.
Berthil sloeg dus de nagel op de kop

-
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43
Re: 12V gebruiker in vrachtwagen
nog een (raar) gedacht van mij,
zet gewoon 24volt op die pomp, en je hoeft niks aan te passen.
in de 4x4wereld zijn er enkele vroeger begonnen met hun 12volt winch op 24volt te zetten, iedereen dacht dat dit nooit zo werken, verbrande moters enzo,
nu rijd bijna iedereen zo,
mijn gedacht!
zet gewoon 24volt op die pomp, en je hoeft niks aan te passen.
in de 4x4wereld zijn er enkele vroeger begonnen met hun 12volt winch op 24volt te zetten, iedereen dacht dat dit nooit zo werken, verbrande moters enzo,
nu rijd bijna iedereen zo,
mijn gedacht!
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: 12V gebruiker in vrachtwagen
Als het pompen behoorlijk wat tijd vraagt kun je de volgende truc overwegen:
Maak een voeding van af elke accu met + en - zet er een dubbelpolige omschakelaar (relais) tussen die aangestuurd wordt door een tijdklok/tijdrelais.
Zorg er voor dat de aansturing er voor zorgt dat elke accu ongeveer even lang ontladen wordt als de andere .
LET OP als bij de pomp de - aan massa ligt gaat dit falikant fout , een forse kortsluiting is dan het geval.......
Frank
Maak een voeding van af elke accu met + en - zet er een dubbelpolige omschakelaar (relais) tussen die aangestuurd wordt door een tijdklok/tijdrelais.
Zorg er voor dat de aansturing er voor zorgt dat elke accu ongeveer even lang ontladen wordt als de andere .
LET OP als bij de pomp de - aan massa ligt gaat dit falikant fout , een forse kortsluiting is dan het geval.......
Frank
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 29 aug 2009, 09:16
Re: 12V gebruiker in vrachtwagen
Sri Lanka is na 30 jaar burgeroorlog nog steeds een ontwikkelingsland en heel veel dingen zijn hier niet te krijgen.
Een omvormer 24/12 is hier onbekend.
De truck is van Indische makelij (Ashok Leyland) en hoort eigenlijk thuis in een museum of op de schroothoop.
De ene batterij is een 70 Ah en de andere 90 Ah.
De alternator geeft bij volle toeren minder dan 28 V.
De pomp wordt dagelijks vrij veel en gedurende lange tijd gebruikt.
Mijn oplossing:
- 2 nieuwe, identieke batterijen van 90 Ah
- een nieuwe alternator van 70 A
- een omvormer DC/DC - 24/12 - 30 A (heb ik reeds uit Singapore laten aanrukken)
Een omvormer 24/12 is hier onbekend.
De truck is van Indische makelij (Ashok Leyland) en hoort eigenlijk thuis in een museum of op de schroothoop.
De ene batterij is een 70 Ah en de andere 90 Ah.
De alternator geeft bij volle toeren minder dan 28 V.
De pomp wordt dagelijks vrij veel en gedurende lange tijd gebruikt.
Mijn oplossing:
- 2 nieuwe, identieke batterijen van 90 Ah
- een nieuwe alternator van 70 A
- een omvormer DC/DC - 24/12 - 30 A (heb ik reeds uit Singapore laten aanrukken)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten