Goede avond mede knutselaars,
Ik ben vrij nieuw op jullie forum. Ik ben de (trotse) eigenaar van een Hanomag F30 uit 1971. Heb het beestje al enkele jaren in de stal staan en heb besloten hem volledig te restaureren. Nu herinner ik me dat hij, de laatste keer dat ik er geladen mee heb gereden ( het betreft een oprijwagen), met zijn banden in de wielkast sleepte. Nu werd me verteld dat de vering verstelbaar is in de achteras. Het btreft een achteras met torci-vering.
IsHier iemand die me kan uitleggen hoe hier aan te beginnen?
Heeft iemand hierover informatie voor handen?
Alvast bedankt.
Joachim
Achteras torci-vering Hanomag F30 1971
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:59
- Locatie: Knesselare (België)
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Achteras torci-vering Hanomag F30 1971
Hoi Joachim,
Welkom op het forum!
De info die je zoekt is royaal voorhanden op het forum van Nomade. KLIK hier voor website.
Die moeten je zeker kunnen helpen ook plaatwerk zou je daar via hun kunnen kopen/bemachtigen.
Succes,
Groet Anton
Welkom op het forum!
De info die je zoekt is royaal voorhanden op het forum van Nomade. KLIK hier voor website.
Die moeten je zeker kunnen helpen ook plaatwerk zou je daar via hun kunnen kopen/bemachtigen.
Succes,
Groet Anton
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Achteras torci-vering Hanomag F30 1971
Hoi,
Hier nog een heel klein beetje info:
http://www.tempo-dienst.de/Modelluebersicht/f30.html
Groet Anton
Hier nog een heel klein beetje info:
http://www.tempo-dienst.de/Modelluebersicht/f30.html
Groet Anton
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Achteras torci-vering Hanomag F30 1971
Heb zelf in de jaren '70 een F35 en een 306 gehad.
Eén ernstige waarschuwing: onderschat niet de voorspanning van de torsiestaven!
En nog een ervaringsfeit (voor als er een OM615 in zit): als je na een rit op je bestemming arriveert, laat dan de motor nog een volle minuut stationair doorlopen. Als je 'm meteen afzet, kun je wachten op de scheuren in je cilinderkop.
Eén ernstige waarschuwing: onderschat niet de voorspanning van de torsiestaven!
En nog een ervaringsfeit (voor als er een OM615 in zit): als je na een rit op je bestemming arriveert, laat dan de motor nog een volle minuut stationair doorlopen. Als je 'm meteen afzet, kun je wachten op de scheuren in je cilinderkop.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:59
- Locatie: Knesselare (België)
Re: Achteras torci-vering Hanomag F30 1971
[quote="Admin"]Heb zelf in de jaren '70 een F35 en een 306 gehad.
Eén ernstige waarschuwing: onderschat niet de voorspanning van de torsiestaven!
In elk geval al bedankt voor de snelle reacties.
Die voorspanning, vervalt deze niet op het moment dat de schokbreker losgekoppeld is en de wielen volledig vrij zijn van de vloer?
Eén ernstige waarschuwing: onderschat niet de voorspanning van de torsiestaven!
In elk geval al bedankt voor de snelle reacties.
Die voorspanning, vervalt deze niet op het moment dat de schokbreker losgekoppeld is en de wielen volledig vrij zijn van de vloer?
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Achteras torci-vering Hanomag F30 1971
Hoi,
Nee, daarom heet het ook voorspanning.
Dat is gedaan daar anders de veerweg veel te groot word voordat ie daadwerkelijk het gewicht tegen houd.
Groet Anton
Nee, daarom heet het ook voorspanning.
Dat is gedaan daar anders de veerweg veel te groot word voordat ie daadwerkelijk het gewicht tegen houd.
Groet Anton
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast