Vliegwiel uitwisselen en balanceren om616

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Rens

Vliegwiel uitwisselen en balanceren om616

Bericht door Rens »

Ik heb voor mijn 1981 207D busje een 1995 mb100 blok gekocht (om616 963)

Er moesten nogal wat delen overgezet worden:
-Diesel opvoerpompje
-tussenflens: motor -> versnellingsbak
-carterpan
-motorsteunen
- het vliegwiel

Mijn 207d heeft namelijk een automatische versnellingsbak met een ander vliegwiel.
Ik hoorde dat je dan de onbalans van het vliegwiel dat bij het blok hoort moet overnemen, omdat deze samen met de krukas is uitgebalanceerd.

Weet iemand waar ik dat kan laten doen of kan iemand dit voor mij doen, ik heb zelf de spullen er niet voor.

zo moet dat.pdf
Afbeelding
Johannes

Re: Vliegwiel uitwisselen en balanceren om616

Bericht door Johannes »

Rens,
Er zijn revisie bedrijven met een krukas balanceermachine. Die kunnen de onbalans van het ene vliegwiel kopieren naar het andere, wel de omgekeerde wereld maar het kan.
Het is inderdaad zo dat mercedes in ieder geval bij de wat oudere motoren het vliegwiel met de krukas en snaarschijf uitbalanceerde.
ik heb ooit een 615 laten reviseren waar het vliegwiel van beschadigd was. Het bedrijf heeft zonder mij daarvan op de hoogte te stellen een ander vliegwiel gemonteerd. Toen ik na inbouw in een boot die motor starte wist ik even niet wat mij overkwam, een drama is dat geworden.
Of het bij een automaat ook zo precies komt met het vliegwiel weet ik niet, maar ik zou me goed laten inlichten bij Mercedes voor je iets ongebalanceerd in elkaar zet. Als het fout gaat springt de auto als een jong kalf over de straat.

Groet Pieter
paul snip
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Ik heb het vliegwiel gewoon overgezet van de ouwe OM616 op de nieuwe MB100 motor. Geeft bij mij geen enkel probleem.
DVIII

Bericht door DVIII »

het is inderdaad zo dat alle vliegwielen , of het nou startplaten van een automaat of een normaal vliegwiel zijn , ze zijn eender gabalanceerd en let op ze passen dan ook maar op één manier. de acht boutjes passen alleen in één stand van de flens.
vroeguh , toen alles beter was , had je nog wel eens kans op gabalanceerde matches , die zijn er sinds de jaren zeventig niet meer. maar er wil altijd wel iemand geld vragen voor een dienst die niet hoeft ..... :mrgreen:
Laatst gewijzigd door DVIII op 28 mar 2012, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Johannes

Bericht door Johannes »

Tja, als wij krukassen balanceren doen we dat het liefst met vliegwiel en drukgroep eraanvast. Geeft verreweg het mooiste resultaat.
Mocht het nou toch niet passen met je vliegwiel dan kun je de krukas en vliegwiel met poeli natuurlijk ook even langs brengen. :D

Groet Pieter
Rens

Bericht door Rens »

ik heb de vliegwielen vergeleken en aan 1 kant was er al 35mm meer materiaal weggehaald doormiddel van boorgaten, de balans lijkt anders. Een automaatbakvliegwiel is anders dan een handbak vliegwiel.

Bij een om616 heeft het vliegwiel 12 gaten en merktekens voor de juiste montage methode. (kan er wel op verschillende manieren op)
Ik heb de vliegwielen naar vortex in soest gebracht om de balans over te nemen.

@paul snip:
Een mb100 handbak vliegwiel is anders dan een 207d handbak vliegwiel??? Dat zou ik jammer vinden, als ik een 5bak zou willen monteren moet ik een ander vliegwiel opsporen...
paul snip
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Een MB100 vliegwiel is anders dan een 407 vliegwiel in ieder geval. Volgens mij was het veel hoger. Ik heb ze moeten omwisselen in ieder geval. Dat gaf bij mij geen enkel probleem.
Rens

Bericht door Rens »

Je kan geluk hebben dat de balans ongeveer overeenkomt :)

De mb100 heeft wel een andere versnellingsbak, de bevestigingsgaten van de tussenflens aan het blok kwamen ook niet overeen. Mocht ik ooit een 5 bak willen monteren moet ik er dus eerst even een studie van maken of het vliegwiel wel past.
DVIII

Bericht door DVIII »

oplossing voor niet passende bak , tussenplaat M115 zoeken , zit op alle 115 615/116/617 voor de vier en de vijfbak, vliegwielen zijn of dik of dun , komt samen met de drukgroep , oud is dun vliegwiel en dikke drukgroep , nieuwer is dikke vliegwiel en platte drukgroep herkenbaar aan de imbusboutjes. # erratum er gaan idd 12 boutjes in het vliegwiel. niet alle vliegwielen passen zomaar bij elke bak/motor , alle startplaten ( automaat) passen altijd op elke motor de automaat past op de M115 tussenflens.
maar er zijn altijd afwijkingen dus hoedt U voor niet passers. ( altijd de motor met een sleutel op de krukas met de hand draaien)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Rens

Bericht door Rens »

Ik had de goede tussenflens op mijn oude 616 blok zitten, die van de mb100 heb ik van het nieuwe blok gehaald. Ik heb ook geen behoefte om een mb100 bak op mijn blok te zetten omdat deze voorwielaangedreven is. ;)

De mb100 heeft inderdaad een dik vliegwiel met een platte drukgroep die er invalt. Een nieuwer type 5 bak (achterwielaangedreven) zou hier dus ook op kunnen passen. Goed om te weten :D

edit: ik heb zelfs een mooi plaatje gevonden
Afbeelding
links:startplaat automaat
rechts:nieuwer type dik vliegwiel als op mijn mb100 blok
Plaats reactie