Heren van de Techniek, Bij de vertrouwde druk op de knop hoor ik nu "BVVZZZrrr" en niet meer het starten van mijn motor. Ik heb een standaard MB508/1987/legerambu, nu ex-brandweer. Bij mijn vorige moest de startmotor vervangen meen ik. Wat moet ik doen aub? Dank!
Ch. Stavenuiter, Leusden
startmotor begint te weigeren
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 18:09
- Locatie: leusden
- Contacteer:
- dereiziger
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
- Locatie: visvliet
Re: startmotor begint te weigeren
Eerst berdrading controleren .. een slechte massa en ze werkt al niet meer naar behoren .als dat goed is Startmotor eraf halen en nakijken waar het euvel vandaan komt .. het hoe en wat staat hier op het forum al veelvuldig beschreven
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 18:09
- Locatie: leusden
- Contacteer:
Re: startmotor begint te weigeren
ok, ga ik doen, dankjewel, het klinkt erg idd electrisch.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 18:09
- Locatie: leusden
- Contacteer:
Re: startmotor begint te weigeren
dank dereiziger, het euvel zat in de startknop! uitmekaar gehaald schoongemaakt, contactjes opgeschuurd en opgelost. dat scheelt weer. Goede paas.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 18:09
- Locatie: leusden
- Contacteer:
Re: startmotor begint te weigeren
Nou nee, dat was het dus niet...
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: startmotor begint te weigeren
Hoi,
Hier wat leesvoer:
viewtopic.php?f=41&t=5319
viewtopic.php?f=41&t=3641
Er onderuit halen is het meeste werk, als je 'm voorzichtig open maakt kun je de koperbortels al zien zitten.
Als die nog maar een paar mm hebben zal ie het ook niet best meer doen.
Vervangen is niet zo heel duur.
Dan rest nog het startrelais dat oa. zorgt dat het ronsel in de starterkrans komt en de startmotor
inschakeld.
In de bewegende delen mag niet al te veel veel speling zitten.
De lagerbusjes mogen niet te ruim zijn geworden, het anker kan dan tegen het veld komen en dan doet ie het ook niet.
Dan blijft over de contacten van het relais, daar kun je in de meeste gevallen niet bij en moet je vervangen.
Ook de spanning op het relais mag niet te laag worden heij komt dan slecht of helemaal niet in. niet.
Als ik het zo lees dan zijn de borstels verdacht.
Groet Anton
Hier wat leesvoer:
viewtopic.php?f=41&t=5319
viewtopic.php?f=41&t=3641
Er onderuit halen is het meeste werk, als je 'm voorzichtig open maakt kun je de koperbortels al zien zitten.
Als die nog maar een paar mm hebben zal ie het ook niet best meer doen.
Vervangen is niet zo heel duur.
Dan rest nog het startrelais dat oa. zorgt dat het ronsel in de starterkrans komt en de startmotor
inschakeld.
In de bewegende delen mag niet al te veel veel speling zitten.
De lagerbusjes mogen niet te ruim zijn geworden, het anker kan dan tegen het veld komen en dan doet ie het ook niet.
Dan blijft over de contacten van het relais, daar kun je in de meeste gevallen niet bij en moet je vervangen.
Ook de spanning op het relais mag niet te laag worden heij komt dan slecht of helemaal niet in. niet.
Als ik het zo lees dan zijn de borstels verdacht.
Groet Anton
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 4 gasten