accelleratie verschillende types.

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Leo
Site Admin

accelleratie verschillende types.

Bericht door Leo »

Hallo allemaal.

Zoals jullie allemaal kunnen lezen, ben ik op dit forum nogal bezig met het optimaliseren van ons aller dieseltjes.
Nou begin ik het gevoel te krijgen dat ik al aardig in de richting kom van wat max haalbaar is met mijn torretje ( heb vanmiddag zelfs op m'n sloffen een paar vrachtwagens ingehaald)
Maarrrrr....:

Omdat ik weinig vergelijkingsmateriaal heb, wil ik jullie iets vragen:
Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn de accelleratie van jullie bussies te meten, en hier neer te zetten?

Waar ik in geintresseerd ben is:
De tijd tussen 0 --> 50km/uur, (gemeten op de vlakke weg met weinig wind)
de tijd tussen 50 --> 80km/uur. ( of van 0 --> 80, ook goed)
Gebruik je aceton of andere toevoegingen in brandstof of/en smeerolie.
Soort brandstof ( diesel, benzine, PPO of een PPO/dieselmix in %)
Type bus ( laag, hoog, schrikkelijk hoog, gewicht)
Type motor en opgegeven pk's.
Soort versnellingsbak ( 4bak, 5bak, bij automaat hoeveel trappen die heeft)
Gewicht
Eventuele andere modificaties die van invloed kunnen zijn ( bv andere achteras ofzo)

Ik weet dat ik nogal wat vraag, maar als mijn gepiemel met m'n manke ezeltjes nu succesvol blijkt te zijn, wil ik hier eens op een rijtje zetten wat ik aan het karretje gedaan heb. Ter aller lering ende vermaek...

Met vriendelijke groet, Leo. :D
Laatst gewijzigd door Leo op 15 mar 2006, 00:48, 3 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
berriaaf

Bericht door berriaaf »

Leo

Zou dat graag willen doen maar je weet wij zijn momenteel niet mobiel en ook al hebben we de 814 weer terug dan nog duurt het maanden voor dat wij jouw zouden kunnen helpen

Bertus

PS , Maar als je dan nog bezig bent met je onderwerp dan doen we zeker mee
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
jan
Contacteer:

testbank

Bericht door jan »

Is een vermogenstestbank een optie?
Leo
Site Admin

Re: testbank

Bericht door Leo »

jan schreef:Is een vermogenstestbank een optie?
Hoi Jan,
Dat zou voor een techneut als ik inderdaad ideaal zijn. :P :P

Maar aan de andere kant wil ik het begrijpelijk en bereikbaar houden voor iedereen, en zo'n testbank spuwt een enorme hoeveelheid cijfertjes uit die voor de leek grotendeels abacadabra is.

Tweede punt is dat iedereen een acceleratietest kan doen, zodat ze ook meteen kunnen zien of eventuele veranderingen succes hebben gehad of niet.

Kort samengevat: mijn insteek is eenvoud en begrijpelijkheid voor iedereen, een testbank is voor de happy ( en lucky) few.

Met vriendelijke groet, Leo. :D
GerardM
Contacteer:

Re: accelleratie verschillende types.

Bericht door GerardM »

Leo schreef:Hallo allemaal.

Omdat ik weinig vergelijkingsmateriaal heb, wil ik jullie iets vragen:
Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn de accelleratie van jullie bussies te meten, en hier neer te zetten?
Ja dat is nu eens een leuke klus; ik rijd a.s. zaterdag Maastricht-Tilburg v.v. dus dat is zeker te doen ! Wel allemaal zwaaien onderweg :D

Meet ze,

Gerard
jan
Contacteer:

dit zet pas echt zoden aan de dijk

Bericht door jan »

Een ieder experimenteert voor eigen risico!!

Ik heb het vermogen op deze wijze opgeschroeft en daarmee het verbruik verminderd : http://www.mrsharkey.com/lpg.htm
Lees ipv diesel plantaardige olie. Er zijn ook kant en klare installaties op de markt
Leo
Site Admin

Ik waag m'n OM er niet aan.

Bericht door Leo »

Hoi Jan, bedankt voor de link.

Ik heb het eens doorgespit en kan me voorstellen dat je dat bij een Ford TDCI dit systeem er in zet. Meer dan 20% besparing en extra vermogen is idd wel lekker met zo'n kleine investering.

Maar heb je het in je bussie ook ingebouwd??
Want ik zie daar veel minder besparing en vermogensvermeerdering (8-10%), plus dat het risico van een verkeerde afloop niet uitgewist mag worden. Dit in verband met een gewone aanzuigmotor die is voorzien van voorkamers, de leeftijd van de karretjes en de gebruikte materialen uit die tijd.

Wat ik me ook nog afvraag is: Wat gebeurt er als je een lekke inlaatklep krijgt? Persoonlijk heb ik dan het vermoeden dat je inlaatspruitstuk opeens uit veel meer onderdelen bestaat dan dat de ontwerper ooit bedoeld heeft... ( ik zie bij oudere scheepsdiesels de vonken nog wel eens uit de inlaat komen vanwege een lekke inlaatklep, zodoende mijn vraag).

Ik waag m'n OMmetje er niet aan, hoe denk jij daar over?

Mvg, Leo. :)
jan
Contacteer:

Niet in de tdci, maar in de om616

Bericht door jan »

Ik heb het gassysteem in t`bussie gebouwd en het werkt uitstekend.
De hoeveelheid toegevoegd gas is erg klein, dus extra kans op het verspelen van je spruitstuk e.d zie ik niet zo.
Leo
Site Admin

Dit opent perspectieven

Bericht door Leo »

Kijk, nou wordt het intressant.. :D

Je weet er duidelijk meer van dan ik, want voor mij is het allemaal maar theorie, dussehhh:

Vertel op Jan, hoe zit het bij jou in elkaar, en wat zijn de resultaten????

Ik ben stikkes benieuwd.. :P

Met vriendelijke groet, Leo
jan
Contacteer:

Gas

Bericht door jan »

Ik heb me gehouden aan het voorbeeld van de eerder genoemde site en
denk ongeveer 10-15% meer vermogen te hebben en minder verbruik 1op6,5 naar 1op7,5/8

er bestaan ook kant en klare sets. zoek maar eens naar Powershot.

En een proefritje kan altijd geregeld worden (waar woon je? )
L1
Contacteer:

Re: Gas

Bericht door L1 »

jan schreef:En een proefritje kan altijd geregeld worden (waar woon je? )
Zijn voorkeur gaat uit naar onze Zuiderburen. Hij moet weer brandstof tanken :P :P

Met vr gr Leen
jan
Contacteer:

Bericht door jan »

Ha die Leen, hoe is het?
Je weet toch dat ik een plantaardig olieveld in het midden van het land heb aangeboord?
:wink:
Leo
Site Admin

proefritje

Bericht door Leo »

Hoi Jan,

die uitnodiging van een proefritje sla ik niet af.. :P

Bereid je al vast maar voor op een spervuur van vragen en nieuwschierige blikken in je machinekamertje .. :roll:

Hou via Email of PB wel contact met je, kom zo snel mogelijk jouw kant op.

Groetjes, Leo.. :D
Leo
Site Admin

proefrit met LPG-injectie

Bericht door Leo »

Zowwww, gisteren meteen met de vlam in het pijpje oostwaarts gereden, en met dank aan Jan is de proefrit achter de rug....

Resultaat: Dat werkt mooooooooi!!!!! :P :P :P
Wat een extra pit krijgt dat torretje als de schakelaar overgehaald wordt.. :P
Naar mijn bescheiden mening wordt de motor er niet gevaarlijk mee belast ofzo, het rijd en klinkt gewoon super..

Het enige negatieve van dit systeem:
Jan en ik zijn het er over eens dat dit geen zelfbouwproject voor de goedwillende prutser kan zijn.
Ten eerste heb je wel met een erg ontplofbare stof te maken.
Ten tweede is bij het afregelen en uittesten van de hoeveelheid ingespoten lpg de kans reéél aanwezig dat de motor opgeblazen wordt.

Om ongelukken te voorkomen durf ik er op dit forum dan ook niet dieper op in te gaan, helaas... :(

Binnenkort zal ik in een nieuw topic beschrijven wat ik gedaan heb om van m'n manke ezeltjes weer gewone paardenkrachten te maken.
Het zijn een paar tips die iedereen zelf kan doen, oftewel: het stelt geen reet vóór, maar het werkt wel..
Voor de mensen die dan nog niet tevreden zijn, maar het niet aandurven om zelf te gaan expirimenteren met LPG-injectie, zijn er kant en klare sets op de markt, want 1 ding is zeker:

Zeker voor OM616 rijders vind ik LPG-injectie een aanradertje.
( al was het alleen maar voor de verkeersveiligheid ivm met invoegen en tegenwind op de snelweg.)

Met vriendelijke groet, Leo.
(ps: ik wacht met smart op de uitslagen van de acceleratie-testen)
GerardM
Contacteer:

Re: accelleratie verschillende types.

Bericht door GerardM »

Leo schreef:

Waar ik in geintresseerd ben is:
De tijd tussen 0 --> 50km/uur, (gemeten op de vlakke weg met weinig wind)
de tijd tussen 50 --> 80km/uur. ( of van 0 --> 80, ook goed)
Gebruik je aceton of andere toevoegingen in brandstof of/en smeerolie.
Soort brandstof ( diesel, benzine, PPO of een PPO/dieselmix in %)
Type bus ( laag, hoog, schrikkelijk hoog, gewicht)
Type motor en opgegeven pk's.
Soort versnellingsbak ( 4bak, 5bak, bij automaat hoeveel trappen die heeft)
Eventuele andere modificaties die van invloed kunnen zijn ( bv andere achteras ofzo)
En vandaag was het dan toch zover: een bijrijder gevonden en eerst lekker warm gereden door het Limburgs Heuvelland. Het valt dan ook niet mee om een lekker stuk rechte en vlakke weg te vinden, maar uiteindelijk toch gelukt.
De uitslagen: van 0 tot 50 in 13,5 s en van 50 tot 80 in 19,5 s. Mijn bus is een 508D, ex-ambu, 5 bak, 25xyz echte km's op de teller. Opgegeven vermogen is 63 kW. Gewicht 3200 kg.
Gewoon diesel van de Makro, zonder toevoeging.

Groet en test ze,

Gerard
Leo
Site Admin

kopie bericht Toine.

Bericht door Leo »

Hetvolgende bericht had Toine terecht bij het onderwerp aceton geplaatst, maar ik vind 'm hier ook op z'n plaats.
Vandaar dat ik zo vrij geweest ben om 'm hier naartoe te kopieéren.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~

karogegro
Geplaatst: Za 19 Nov 2005, 19:19 Onderwerp: aceton

--------------------------------------------------------------------------------

Gisteren toen ik m'n zoon van school uit schagen haalde maar eens het horloge geraadpleegd om de duivelsche acceleratie van ons machien te meten en geconcludeerd dat het alleen erg lastig is, dus alleen in z'n 4 heb ik een redelijke meting kunnen doen. Door accelerend van 50kmh naar 85kmh had ik daar volgens het polsuurwerk krap 20 sec. voor nodig. Wat dat voorheen was heb ik geen flauw idee. Wat wel zo is nadat we de aceton hebben toegevoegd is dat in alle versnellingen er een tov de oude situatie voelbare versnelling is. Waar voorheen bij het stoplicht de voorganger aan de horizon verdween zijn we nu in staat om het gat aanzienlijk kleiner te houden. mn in z'n 4 is vanaf 65 kmph een diudelijke versnelling voelbaar.
Ook maakt het torretje voor m'n gevoel wat minder herrie. Maar ja, hier geld misschien, de wens is de vader van de gedachten. Maar toch.
ps. onze 406 weegt ong.3500 kg.
groetjes toine.

Einde bericht.
~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~

.
Unknown User

Re: lekker doorkachelen met een diesel

Bericht door Unknown User »

Ben schreef:Rijdt het ding eerst lekker warm, niet 5 kilometer maar 20 minuten of meer.
Zeker de eerste tijd geen gas geven maar gewoon halfgas het ding zijn werk laten doen.
Diesels laat ik inderdaad altijd rustig opwarmen.
Oftewel, dan trek ik nog slomer op dan normaal 8)
Ben schreef:Na genoemde tijd kan je wat meer gas geven.
De temperatuurmeter komt dan misschien wat hoger, dat hangt weer af van hoeveel kilometer je motor gelopen heeft.
Hij blijft bij mij altijd net onder de 80 C.
Ben schreef:Na een half uur kan je loos gaan.
Topsnelheid rijden, flink gas geven, het maakt niet uit.
:? Nou dan zal ik maar eens gaan scheuren... :~)
Bne schreef:Lees ergens anders Leo's verhaal over toerenbegrenzing, dank je wel Leo, daar zorgt jouw motor zelf voor dus boven de toelaatbare toeren komen kan niet.
Mits het slangetje aangesloten is!!!!!!!!!!!!!!
Ja, dat verhaal had ik om de een of andere reden een beetje gemist, maar ik zal het nog eens grondig herlezen. :~)
Ben schreef:Deze motors waar we het nu over hebben zijn gemaakt om, ze noemen het niet voor niets industriemotors, helemaal voluit, 1000000 kilometer of meer dienst te kunnen doen.
Ja.. daar kan ik me iets bij voorstellen.
Maar is wel even omschakelen. Plankgas... jeetje... die bus weet niet wat d'r overkomt... (alhoewel de vorige eigenaar volgens mij wel vaak plankgas gereden heeft, en ben bang dat ie ook niet altijd een half uur gewacht heeft). Daarom heb ik het dit jaar vast ook nog niet gedaan, die bus van mij had nog een trauma te verwerken :~)
Eerst een beetje een vertrouwensband kweken :~)
Ben schreef:Kortom, lekker warm laten worden en vooral mee rijden, niet wegzetten in de winter daar gaan ze stuk van.
:( Wrijf het er maar in. Ik mis m'n bus elke dag.....
Maar ik heb zo'n waslijst aan klussen en hier thuis geen plek om iets te doen... (niet iedereeen heeft zo'n blitse bus als jij, die al na tien minuten van de brug af is op het technisch weekend omdat er slaapverwekkend weinig aan te zien is...)
Maar ik hoop dat het volgend jaar niet nodig is...
Unknown User

Re: stalling

Ben schreef:Sorry, ik denk dat er weer eens een verhaal van mij verkeerd wordt begrepen.
:~) Valt wel mee toch?
Ben schreef:Ik denk dat drie kwart van onze bussen achter slot en grendel gezet wordt in de winter.
De meeste Dubbelluchters zullen ook echt niet weten wat ze met een camper moeten doen in de winter.
'k heb geen camper, 'k heb een Bus. 8)
ben schreef:Mijn verhaal gaat, en dat begrijp je vast wel, over wat het beste is voor zo'n motor.
Jep, lees ik graag over. :~)
Leo
Site Admin

Ben 't eens met Ben..

Bericht door Leo »

Hey Ben,

inspiratie opgedaan aan die lange zemelverhalen van mij?? :P

Maar ik ben het met je eens; kalmpies an warmstoken en dan eens flink op z'n ziel trappen is goed voor een karretje.
En natuurlijk het hele jaar blijven gebruiken, want ook hier geldt: Stilstand is achteruitgang.

Het motortype van een 207; das toch gewoon een OM616, of zit ik nou fout??
Wederom een vraag voor de kenners dus.. :wink:

En dat temperatuurmetertje dat ineens een toerenteller wordt??
Dan maakt het voelerdraadje ergens contact met massa, óf je gevertje is naar het hiernamaals. Maar zoals gewoonlijk meestal het simpelste: het draadje..
Makkelijk he? En dat zonder blauwe vingers.. :P
Of wilde jij precies weten hoe 't werkt?? :shock: .. Vast niet..:mrgreen:

Met vriendelijke groet van een rijdende petroliebus-eigenaar,
Leo. :D
Unknown User

Re: Ben 't eens met Ben..

Leo schreef:Het motortype van een 207; das toch gewoon een OM616, of zit ik nou fout??
Ik heb een 508 (ongeveer).
Of ging het niet om mijn bus-die-over-een-paar-maanden-heus-weer-op-de-weg-rijd?
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Ney Sandra, het ging niet om jouw bussie.

Ben vroeg zich af wat voor motor er in een 207 zat, zodoende..

Prettige dag verder, Leo. :D
jan
Contacteer:

gas

Bericht door jan »

Leo, ben je al aan het gas geweest. Zo ja, beviel het?
De Rooie Reus

temperaturen!

Bericht door De Rooie Reus »

Moet toch even een vraag stellen over het warmlopen: ben ik te ongeduldig als ik de temperatuur met behulp van de Webasto op laat lopen of is het verstandiger de motor z'n edele werk te laten doen? Ik laat 'm namelijk het liefst zo snel mogelijk warm worden.

groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Unknown User

Je wilt iets weten over de acceleratie van m'n bussie.
Nou daar kan ik kort over zijn,.....................die is er niet!!!!!!!

De zaken op een rijtje:

Mercedes 407D.
OM616.
3100 kg.
Automatisch(e) versnellingsbak(je)
5 versnellingen waarvan 1 achteruit.
Diesel met aceton.(1.5 ml per liter diesel)
Warme motor.
--------------------------------------------
Van 0 naar 50 km = 28 seconden
Van 50 naar 80 km (in z'n vier) =65 seconden
Dus van 0 naar 80 = 1 minuut 33 seconden
------------------------------------------------------
Dit is dus gewoon lachwekkend, ik reed twee maanden geleden nog een MB sprinter met een 120 pk turbo diesel waarmee ik de klinkers uit de straat trok (is inmiddels geasfalteerd)
Deze dus verkocht en de huidige 407 gekocht. Ik dacht wel te zullen wennen aan de "supersonische" snelheid van deze bus. (nog niet dus)

Heb ook een Daf 400 bus gereden met 64 pktjes, deze reed ook niet hard maar ik durfde wel met deze bus met onze sledehonden erin en de nodige winterbagage en een caravan erachter (ook volgeladen) de Oostenrijkse bergen te trotseren.

Maar met onze huidige "wortelbak" is het heuvelachtige Arnhem al een crime, laat staan dat ik naar Oostenrijk pruttel, echt niet!.
Denk dat ik na Keulen halverwege het eerste pukkeltje stil kom te staan of hooguit met 10 km per uur in z'n één naar boven kruip. (levensgevaarlijk!!!!)

Dus zoals de zaken er nu voorstaan, is onze overigens prachtig ingerichte camper, geschikt voor Nederland, een stukje Duitsland en een stukje België. (Limburg vergeet ik ook maar)

Ik heb wel één mazzel met deze bus, ik kan er mee naar m'n garage die dus in de bedrijvenlijst van dubbellucht staat en dus verstand hebben van m'n bussie. (Koenders Eerbeek) en vlak bij zitten.

===============================================

Maar beste mensen, voor ik nu de kas van Koenders ga spekken, heeft iemand enig idee waarom ons bussie zo snel is als dikke .........en wat ik daar aan zou kunnen doen, behalve wennen???

Mazzel tot zover.

:? :? :? :? :?
Leo
Site Admin

Re: gas

Bericht door Leo »

jan schreef:Leo, ben je al aan het gas geweest. Zo ja, beviel het?
Hoi Jan, vanavond had ik het toevallig met een paar mensen er over, en ben het gelijk héél ff gaan proberen toen ik weer thuis was..
Met "handgas" natuurlijk.. :wink:
Zegt een grijns van oor tot oor voldoende??
Ik heb alleen moeten rijden met de motorkap er af, dus heb redelijk de piep in mn oren. Kon dus ook niet horen of ik al aan z'n maximum zat, maar t was ff kicken.. :P :P

Zoals ie zojuist reageerde wil ik hem krijgen zonder gas, ik ga de brandstofpomp nog ff kietelen..( als er nog iets te kietelen valt tenminste)
En dan LPG erbij... Rij ik fluitend met 80 tegen een storm op, en dan ben ik meer dan tevreden.

Heb jij al aceton er bij geprobeerd?? Ik ben zojuist niet ontploft, dus hij kan er tegen.. :wink:
Oww, en nu ik je toch spreek, heb jij voor mij misschien een paar accelleratie-cijfers?
Desnoods ff in een pb..

Met grote grijns, Leo. :D
Plaats reactie