Gashevel brandstofpomp loopt tegen motorsteun aan...

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Gashevel brandstofpomp loopt tegen motorsteun aan...

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

... waardoor mijn D141 niet aan zijn maximum toerental komt en dus ook niet harder wil als 78 op de GPS.

Dit is gekomen nadat ik de pomp iets later gezet had omdat de motor zo slecht startte. Trekt, loopt en rijdt naar mijn idee nu goed, dus deze instelling wil ik graag houden!

Nu kun je de afstelling doen aan de voorkant, achter een deksel, met het aandrijftandwiel, wat met sleufgaten gemonteerd zit, en/of door het kantelen van de pomp. Naar de motor toe draaien (richting bestuurder) is vroeger, andere kant... you get the point.

Nu wil mijn huidige afstelling behouden, maar ontkom ik er dus niet aan beide te verdraaien om de gashevel ruimte te geven langs de motorsteun te bewegen zodat hij bij de aanslag van de pomp komt.

Hoe kan ik dit het makkelijkste doen?

Ik zit zelf te denken op het tandwiel met tippex o.i.d.er een markering op te maken t.o.v. één van de boutkoppen, dan de boel wat te verdraaien, de afstand t.o.v. de markering op te meten, en dan aan de bovenkant op het blok (waar de pomp zelf tegenaan gebout zit) ook een markering te maken hoe het nu zit, dan het hele pomphuis dezelfde richting en de eerder gemeten afstand in mm te verdraaien.

Aangezien dit niet mijn vakgebied is en zodoende nog wel eens in kringetjes denk, zijn er nog mensen met andere ideeën? Heb niet zoveel zin alles weer los te slopen, en weer te etteren met die pijltjes en merktekens. Dat gaat handiger met 2 personen, en ik moet het alleen doen...

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Re: Gashevel brandstofpomp loopt tegen motorsteun aan...

k^t, dat had je dus lekker gedacht....

Ik heb eerst het dekseltje van de motor losgehaald om bij het tandwiel te kunnen. Daar heb ik er nagellak op gesmeerd (tegen één van de klembouten aan zodat je altijd kunt zien hoe die gezeten heeft) en beide bouten iets losgedraaid. Daarna met de centrale bout, waarmee het je de as van de pomp verdraaid, een stukje opgeschoven. Daarna gepoogd met de schuifmaat de verschoven afstand te meten, maar het zit te diep achter het distributiedeksel en dat gaat dus niet nauwkeurig genoeg. Dan maar een klein imbussleuteltje genomen en met nagellak de afstand afgemarkeerd.

Vervolgens de boel weer vast gezet en een klodder nagellak op het pomphuis en de plaat aan de andere kant waar deze aan zit gezet om de startpositie aan te geven. Daarna de bouten, waarmee je het pomphuis kunt kantelen t.o.v. het blok, gelost en de pomp dezelfde hoeveelheid verdraaid met behulp van de gemarkeerde imbussleutel. Boel weer vast en starten maar. Niet dus. K^t k^t k^t!

Nadenken, denken, wat doe ik verkeerd. Nog eens onder de bus gekropen en nog eens nagedacht en gekeken. Oeps... omdat je bij het tandwiel van voren tegen het blok kijkt, heb ik dat ding dus de verkeerde kant op gedraaid. Prutser...! :mrgreen: Helaas zat aan de andere kant nauwelijks ruimte om het tandwiel de andere kant op te draaien. Toch maar maximaal verdraaid en de pomp zelf ook weer teruggezet, lang leve de witte nagellak. Daarna de pomp net ietsjes vroeger gezet, waarbij de hevel net-an langs de motorsteun gaat. De sleuven op het tandwiel hadden net nog een beetje extra ruimte, en ik hoop dat dat elkaar net opheft... ofzoiets.

In elk geval starten, en hij loopt in elk geval nog. Niet meteen, maar ik had de verstuiverleidingen losgehaald, dus wellicht zat er ook nog wat lucht in. Gelijk maar een rondje gereden en met toch best wel forse tegenwind evengoed ruim 85 op de klok. Vol gas in zijn 4 gaat hij nu ook net geen 60 in plaats van de krap aan 50 van voorheen. Het lijkt erop dat het dus goed gaat, als hij warm is start hij ook snel, even de sleutel om is genoeg, niks doorstarten ofzo.

De koude start weet ik nog niet, daar gaan we van de week achterkomen...

De definitieve oplossing van deze symptoombestrijding is natuurlijk de motorrubbers vernieuwen zodat het blok weer flink hoger komt te staan, maar als dit werkt zal het mijn tijd wel duren tot die D142 erin gehangen wordt (met nieuwe rubbers!)

Groeten, de opperprutser :mrgreen:

Jeroen
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Jeroen_Hanomaf schreef:Groeten, de opperprutser :mrgreen:
Grinnn... En ik dacht vanmorgen nog: "Jeroen zal toch niet vergeten dat hij bij het tandwiel andersom moet denken.." Afbeelding
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Ik weet het, het is een gave! :mrgreen:
Plaats reactie