Onze dagelijkse auto is een Volvo 240 station uit 1983, 2.1 liter op LPG. Deze heb ik in 2010 uit Zweden geimporteerd en zelf op kenteken gezet. Ook een heerlijke auto om te rijden, enorm praktisch en makkelijk zelf te onderhouden. Mijn ervaringen met deze auto zijn te vinden op een ander forum.
Voor mijn werk zit ik nu 6 maanden in Oostenrijk en de camper kriebels zijn teruggekomen. Op willhaben.at heb ik een Hanomag Henschel F40 uit 1973 gevonden na veel mailverkeer en een lange rit met de Volvo 2 weken geleden heb ik vandaag de Hanomag opgehaald. Ik kan me dus nu de eigenaar van een HH F40 noemen! Hij stond vlak bij Wenen, dus ik mocht er meteen al 300km mee naar Klagenfurt rijden: De motor klinkt erg fijn, 1 tikje tegen de sleutel en hij begint lekker te pruttelen. Met het handgas(?) kan ik het stationair netjes afstellen. Heerlijke wagen om in te rijden! Totaal niet gevoelloos zoals moderne autos. Ik moet nog wel wat wennen aan de remmen en de gevoeligheid van het stuur op snelheid.
Uit de papieren blijkt dat er een OM615 in moeten zitten, maar op het blok lijkt overal OM616 te staan. Hier in Oostenrijk kennen we iets meer hoogteverschil als in Nederland, dus ik moest regelmatig terug naar de 3e versnelling om met 50 omhoog te kunnen. Het voelt wel alsof de eerste 3 versnellingen erg kort zijn. Bij 60km per uur in de derde, klinkt het eigenlijk al niet prettig meer.
Hier een vooraanzicht:

Om eerlijk te zijn is de auto op het zicht in slechte staat, de lak is op veel plekken gebroken, roest komt er op een paar plekken door en er zijn verschillende kleuren lak gebruikt. Vandaag viel me ook op dat regen tegen de voorraam soms aan de binnenkant naar benden druppelt.
Ook al is de buitenkant lelijk, technisch lijkt de auto nog in zeer goede staat, de onderkant zit dik in de tectyl, alle chassisbalken zijn bikkelhard en de motor is gereviseerd of vervangen. Het interieur moet opgeknapt worden, maar is kwalitatief wel hoogwaardig. Voorlopig kan ik nog niet veel aan de auto doen omdat ik er geen oostenrijkse platen bij heb. Ik wil hem komende zomer in NL registreren en dan beetje bij beetje opknappen, prioriteit is Kenteken/APK, daarna de motor: grote beurt daarna het interieur: alles werkend maken, uitvogelen hoe de electra werkt, dan op vakantie en als alles bevalt gaan we de buitenkant misschien ook nog mooi maken.
Hier nog eentje van opzij:

Natuurlijk heb ik ook een paar vraagjes:
Welke snelheid mag/kan ik maken in de versnellingen? Met de Volvo kan ik rustig 80 in de drie trekken, maar dat lijkt me met de Hanomag onverstand?!
Volgens het typeplaatje kan de bus tot 3490KG beladen worden, is dit echt het technisch maximum of is dit de beperking om het tot een B rijbewijs te houden?
Tijdens het rijden door de bergen vandaag had ik voor 219km (Tomtom) 29 liter diesel nodig (1:7.5) is dit normaal verbruik onder de omstandigheden?
In de toekomst wil ik mogelijk ook aanhangers meenemen, dus heb ik een trekhaak nodig, waar kan ik goede (gebruikte) onderdelen vinden? Wat mag deze bus maximaal meenemen aan de trekhaak?
De verkoper heeft de bandenspanning op 4.5 bar gezet (gaat om 6.50r16 banden), nu viel het me op dat de buitenste achterband vreemd is afgesleten (alsof hij op slecht 2cm rolt) nou heeft verkoper er nauwelijks km's mee gereden, dus geen idee onder welke bandenspanning dit gebeurd is... welke spanning adviseren jullie? Is het te zien op dit plaatje?