Kleppen stellen OM314 - hoe vaak ?

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
GerardM
Contacteer:

Kleppen stellen OM314 - hoe vaak ?

Bericht door GerardM »

.

Nu ik op mijn Garagehoudersopleiding zowel de theorie als de praktijk
van het kleppen stellen heb doorgrond, denk ik eraan dit ook eens bij mijn eigen 508 ex-ambu te gaan doen.

Echter onder het motto "don't fix it if it ain't broken" en om niet onnodig een nieuwe pakking te zetten, vroeg
ik me af of er een regulier onderhoudsinterval is voorgeschreven waarbij dit moet gebeuren. Immers het blok heeft pas 32000 km gelopen, nog steeds als een zonnetje, rookt niet spectaculair, accelereert als de beste, dus als het nog niet hoeft dan besteed ik mijn tijd en geld aan meer dringende zaken.

Ik heb al verschillende documentatie van de OM314 doorgespit, maar
nog nergens het interval gevonden. Wie kan het me vertellen ?

Groet,

Gerard
De Rooie Reus

Bericht door De Rooie Reus »

Hoi Gerard,
Ik heb even in het onderhoudsboekje gekeken en je bus heeft waarschijnlijk na 10.000 km de eerste klepstelling gehad.
Nu heb je zelf de keuze:
gebruik je je bus op bedrijfsterreinen of onder ongunstige omstandigheden dan zou je het om de 10.000 km moeten doen (of na 200 bedrijfsuren). Hou je 'm puur om rond te rijden of af en toe op vakantie te gaan dan zou je om de 20.000 km kunnen hanteren (of 400 bedrijfsuren).
Ik lees ook dat als je het zelf gaat doen, de garantie kan vervallen. ':?'

Ik baseer me puur op het boekje, ik ben zelf niet eens hulpmechaniën.

Succes met je studie!!

Groeten van
Martin

n.b.
Ik lees ook dat je 1x per jaar (bij voorkeur in het voorjaar) de remleidingen - verplicht - van nieuwe vloeistof moet voorzien maar dat hoort waarschijnlijk in een andere draad thuis en zal misschien morgenochtend daar te vinden zijn.
Laatst gewijzigd door De Rooie Reus op 24 okt 2006, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
GerardM
Contacteer:

Re: Kleppen stellen OM314 - hoe vaak ?

Bericht door GerardM »

Deze oude draad maar even nieuw leven inblazen.

Afgelopen zaterdag dan eindelijk de kleppen gesteld. Ik denk voor het eerst, toen ik de bus kocht had ie 14 dkm gelopen,
en nu 57 dkm. Het verloop viel me mee, zie onder.

Afbeelding

Motor liep altijd al goed, maar na het stellen toch weer net iets beter.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Plaats reactie