OM314 120C na noisekiller deken. Help
-
- Berichten: 403
- Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49
OM314 120C na noisekiller deken. Help
Beste mede forum leden,
Allereerst wil ik natuurlijk mezelf voorstellen. Mijn vriendin en ik hebben de sprong in het diepe genomen en een 508 ex-ambulance aangeschaft. Over 2 weken willen we er al mee weg(! ;) dmv een provisorisch bed achterin. Na vakantie gaat hij van binnen kaal en beginnen we 'from scratch'.
Na veel lezen, oa. op dit forum, hebben we een noisekiller pakket aangeschaft. dwz de deken en het plakpakket voor aan de binnenzijde van de motorkap in de cabine.
Voor de deken bleef de temp altijd netjes net onder het 80c streepje staan. Ook na lang toeren. Nu met deken en plakpakket tikte ik nog geen 15min geleden de 120c aan even. Dit was met de kachel aan! Zeer voorzichtig zijn we naar huis gereden met laag toerental en zweet op het voorhoofd.
Na thuiskomst direct de kap eraf in de cabine en gevoeld. Het bovenst gedeelte nauwelijks warm te noemen, het feitelijk blok was voor 3/4 sec aan te raken voordat ik mn vinger moest terugtrekken. Maar de temp stond wel nog op ca 110/115c
Wat zijn jullie ervaringen met de temperatuur en noisekiller? Ik kan me een paar dingen bedenken:
A. Kan het zijn dat de deken de thermostaat afdekt en een soort sauna maakt?
B. Heeft de motor toch een beetje luchtcirculatie nodig tijdens het rijden? Ik heb deken voor zover mogelijk tegen de bovenkant van het blok gevouwen.
C. 'opeens' een kapotte thermostaat?
D. iets anders
Zie fotos voor mijn toepassing van de deken.
mvg
Harro
Allereerst wil ik natuurlijk mezelf voorstellen. Mijn vriendin en ik hebben de sprong in het diepe genomen en een 508 ex-ambulance aangeschaft. Over 2 weken willen we er al mee weg(! ;) dmv een provisorisch bed achterin. Na vakantie gaat hij van binnen kaal en beginnen we 'from scratch'.
Na veel lezen, oa. op dit forum, hebben we een noisekiller pakket aangeschaft. dwz de deken en het plakpakket voor aan de binnenzijde van de motorkap in de cabine.
Voor de deken bleef de temp altijd netjes net onder het 80c streepje staan. Ook na lang toeren. Nu met deken en plakpakket tikte ik nog geen 15min geleden de 120c aan even. Dit was met de kachel aan! Zeer voorzichtig zijn we naar huis gereden met laag toerental en zweet op het voorhoofd.
Na thuiskomst direct de kap eraf in de cabine en gevoeld. Het bovenst gedeelte nauwelijks warm te noemen, het feitelijk blok was voor 3/4 sec aan te raken voordat ik mn vinger moest terugtrekken. Maar de temp stond wel nog op ca 110/115c
Wat zijn jullie ervaringen met de temperatuur en noisekiller? Ik kan me een paar dingen bedenken:
A. Kan het zijn dat de deken de thermostaat afdekt en een soort sauna maakt?
B. Heeft de motor toch een beetje luchtcirculatie nodig tijdens het rijden? Ik heb deken voor zover mogelijk tegen de bovenkant van het blok gevouwen.
C. 'opeens' een kapotte thermostaat?
D. iets anders
Zie fotos voor mijn toepassing van de deken.
mvg
Harro
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help
Harro,
heb ook een ambu en een paar jaar zo'n deken liggen, destijds bij Noisekiller laten inbouwen en de foto's van mijn bus staan nu in de handleiding van het dhz-pakket (ik neem aan dat je die hebt). Bij mij ligt de deken er ook zo op, nooit een probleem, zo hoort het.
Moet dus iets anders zijn, mogelijk heb je de draad van de temperatuurmeter geraakt/los/sluiting ?
Groet,
Gerard
heb ook een ambu en een paar jaar zo'n deken liggen, destijds bij Noisekiller laten inbouwen en de foto's van mijn bus staan nu in de handleiding van het dhz-pakket (ik neem aan dat je die hebt). Bij mij ligt de deken er ook zo op, nooit een probleem, zo hoort het.
Moet dus iets anders zijn, mogelijk heb je de draad van de temperatuurmeter geraakt/los/sluiting ?
Groet,
Gerard



Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
-
- Berichten: 403
- Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49
Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help
dank je voor je antwoord.
Mmm, het kan er dus niet mee te maken hebben dat ik de deken te strak over de kleppendeksel heb gevouwen? dat dacht ik dus eerst...
Ik ga eens kijken of ik de thermostaat kan vinden en of ik die heb aangeraakt ofzo.
Als er iemand nog een ander idee weet hoor ik het graag.
Mmm, het kan er dus niet mee te maken hebben dat ik de deken te strak over de kleppendeksel heb gevouwen? dat dacht ik dus eerst...
Ik ga eens kijken of ik de thermostaat kan vinden en of ik die heb aangeraakt ofzo.
Als er iemand nog een ander idee weet hoor ik het graag.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help
Neen, aan de deken zal het niet liggen, de belangrijkste koeling komt van de motorolie (die zorgt ook voor smering) en koelvloeistof. Ik neem aan dat je deze beide hebt gecontroleerd en op peil zijn ?
Groet,
Gerard
Groet,
Gerard



Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
-
- Berichten: 403
- Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49
Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help
olie is vers. koelvloeistof in radiator is in ieder geval zichtbaar vol. Of het nog vers is weet ik eigenlijk niet. Kan dit spul na 12 jaar ;) zn werking verliezen? Misschien moet ik het drainen en compleet verversen.
Wellicht is het ook toeval hoor, dat na deken hij warm wordt, maar verdacht is het zeker!
Wellicht is het ook toeval hoor, dat na deken hij warm wordt, maar verdacht is het zeker!
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
- dereiziger
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
- Locatie: visvliet
Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help
ik heb het vermoeden dat je een draad ofzo hebt losgetrokken of beschadigt .. even nalopen . denk ik .. ..
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help
Ben het eens met Gerard & Ton. Het meest waarschijnlijke is een losse/beschadigde draad van je temperatuurmeter(-voeler). Als je die geheel los gooit, staat de meter in de hoge hoek.
Bij een temp van 120°C haal je je vinger veel sneller weg dan na 3/4 seconde.
60° kun je vasthouden,
75° een seconde of 2 á 3,
85° een kleine seconde,
>100° wordt achteruitbidden.
Bij een temp van 120°C haal je je vinger veel sneller weg dan na 3/4 seconde.
60° kun je vasthouden,
75° een seconde of 2 á 3,
85° een kleine seconde,
>100° wordt achteruitbidden.

Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 403
- Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49
Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help
Hallo,
Wederom dank voor jullie antwoord. Nu ook de deken te hebben verwijderd, maar de temp schiet na 3km / 5min rijden al richting de 120c.
De sensordraad heb ik gecontroleerd en die zit muurvast. Ook na het schoonmaken van het contact geen verschil.
Omdat dit zo plots is gegaan denk ik een vastzittende thermostaat. Deze er maar eens uithalen. Dit staat natuurlijk haaks op het verhaal dat ik mn vinger op het blok kan houden voor 3 a 4 seconden. Wellicht verkeerde plek (Tussen de stoelen in op vloerniveau, wel massief metaall).
Volgende actie na thermostaat is de sensor zelf. Dus als ik draad er geheel afhaal zou de tempmeter op maximaal moeten staan?
Wederom dank voor jullie antwoord. Nu ook de deken te hebben verwijderd, maar de temp schiet na 3km / 5min rijden al richting de 120c.
De sensordraad heb ik gecontroleerd en die zit muurvast. Ook na het schoonmaken van het contact geen verschil.
Omdat dit zo plots is gegaan denk ik een vastzittende thermostaat. Deze er maar eens uithalen. Dit staat natuurlijk haaks op het verhaal dat ik mn vinger op het blok kan houden voor 3 a 4 seconden. Wellicht verkeerde plek (Tussen de stoelen in op vloerniveau, wel massief metaall).
Volgende actie na thermostaat is de sensor zelf. Dus als ik draad er geheel afhaal zou de tempmeter op maximaal moeten staan?
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help
Nou moet je me niet aan het twijfelen brengen.. 
De sensor werkt als een variabele massa. Haal dus de draad bij de sensor los en maak daarmee contact met massa. Dan zie je vanzelf wat er gebeurt. De tempwijzer moet dan gaan reageren.
Wbt de plek om de temperatuur met je vingers te voelen: Het meest logisch is natuurlijk om dat aan de sensor te doen..
Als je daar niet meteen je jatten verbrand terwijl de meter boven de 100 staat, dan klopt er iets niet in het elektrische gedeelte.
Controle thermostaat kan natuurlijk ook zónder dat je hem er uit sloopt.
Simpel genoeg: Het hete water uit de motor wordt aan de bovenkant de radiator ingepompt.
Wordt dus de bovenste helft van je radiator net zo heet als het blok dan werkt hij (sowieso gedeeltelijk).
Blijft de radiator koel dan staat de thermostaat dicht en issie naar de gallemiezen.
Tis allemaal niet zo moeilijk..

De sensor werkt als een variabele massa. Haal dus de draad bij de sensor los en maak daarmee contact met massa. Dan zie je vanzelf wat er gebeurt. De tempwijzer moet dan gaan reageren.
Wbt de plek om de temperatuur met je vingers te voelen: Het meest logisch is natuurlijk om dat aan de sensor te doen..

Als je daar niet meteen je jatten verbrand terwijl de meter boven de 100 staat, dan klopt er iets niet in het elektrische gedeelte.
Controle thermostaat kan natuurlijk ook zónder dat je hem er uit sloopt.
Simpel genoeg: Het hete water uit de motor wordt aan de bovenkant de radiator ingepompt.
Wordt dus de bovenste helft van je radiator net zo heet als het blok dan werkt hij (sowieso gedeeltelijk).
Blijft de radiator koel dan staat de thermostaat dicht en issie naar de gallemiezen.
Tis allemaal niet zo moeilijk..

Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 403
- Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49
Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help
Beste Leo,
Wat moet ik toch zonder dit forum ;) Sorry voor de in de wind slaan van je antwoord :oops:
E.e.a heb ik ook overlegd met de verkoper van bus(Niet nader te noemen), vandaar de alternatieve aanpak.
Ik zal voor het 'er uit slopen' eerst het contact volledig verbreken en tegen massa aanhouden.
Raar is wel dat de temp wel mee stijgt bij de rijstijl. hard doortrekken vanuit stilstand zie je de temp stijgen. En als de motor uitstaat en koud is en ik zet er stroom op is de motor <40c. Ook dat lijkt te kloppen. Maar goed ik zal je advies vanavond proberen op te volgen.
Wordt vervolgd!
Wat moet ik toch zonder dit forum ;) Sorry voor de in de wind slaan van je antwoord :oops:
E.e.a heb ik ook overlegd met de verkoper van bus(Niet nader te noemen), vandaar de alternatieve aanpak.
Ik zal voor het 'er uit slopen' eerst het contact volledig verbreken en tegen massa aanhouden.
Raar is wel dat de temp wel mee stijgt bij de rijstijl. hard doortrekken vanuit stilstand zie je de temp stijgen. En als de motor uitstaat en koud is en ik zet er stroom op is de motor <40c. Ook dat lijkt te kloppen. Maar goed ik zal je advies vanavond proberen op te volgen.
Wordt vervolgd!
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help
Ik zie nu pas dat op de laatste foto de meter inderdaad helemaal hoog in de hoek staat. Liep de motor toen (met de binnenkap eraf?).
Groet,
Gerard
Groet,
Gerard



Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help
Zonder dit forum ben je helemaal nergens Harro... :mrgreen:
Maar even voor de duidelijkheid: Het lijkt mij dat je de temperatuurvoeler en de thermostaat door elkaar haalt.
Je had het over het demonteren van de thermostaat, terwijl je het nu over het demonteren van de voeler hebt.
Twee nogal zeer verschillende dingen.
De thermostaat is het ding wat je watertemperatuur regelt, de voeler is het plugje wat je temperatuur meet.
Een thermostaat:
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Twee soorten temperatuursensors (voelers):
Maar even voor de duidelijkheid: Het lijkt mij dat je de temperatuurvoeler en de thermostaat door elkaar haalt.
Je had het over het demonteren van de thermostaat, terwijl je het nu over het demonteren van de voeler hebt.
Twee nogal zeer verschillende dingen.
De thermostaat is het ding wat je watertemperatuur regelt, de voeler is het plugje wat je temperatuur meet.
Een thermostaat:

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Twee soorten temperatuursensors (voelers):

Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help
@Gerard: Scherp gezien.
De wijzer staat zodanig verdacht zwaar in de hoek dat het kokende koelwater op dat moment uit de veiligheid van de radiateurdop behoort te spuiten.
Lijkt dus meer een elektrisch probleem dan een koelwaterprobleem.

De wijzer staat zodanig verdacht zwaar in de hoek dat het kokende koelwater op dat moment uit de veiligheid van de radiateurdop behoort te spuiten.
Lijkt dus meer een elektrisch probleem dan een koelwaterprobleem.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35
Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help
Ik heb eens in een Kadett B de thermostaat achterstevoren gemonteerd, geeft ook hele leuke effecten.
Hij ging wel open maar met een klap weer dicht...
Hij ging wel open maar met een klap weer dicht...
-
- Berichten: 403
- Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49
Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help
Leo,
bemoedigende woorden, want ik heb de radiatorkap er gewoon afgetrokken op 120c. Dus we gaan voor het elektronisch probleem.
Dank je voor de uitleg van de onderdelen. Ik ben me er van bewust dat het verschillende dingen zijn en wat de werking ervan is. Ik wilde na checken elektra (voeler) daadwerkelijk de thermostaat eruit trekken in in mn keuken opwarmen om te kijken of deze opent. Je truuk van voelen bovenkant radiator is natuurlijk makkelijker.
straks wordt mn werkwijze denk ik(correct me if im wrong):
1. draad lostrekken van voeler. Kijken of hij naar 120 schiet:
Als dit gebeurt dan is mn dashboard meter ok?
Zo niet is de dashboard meter kaduuk?
2. indien meter inderdaad bij massa naar 120c schiet, dan ga ik rijden tot hij 120 aangeeft (3 a 4min rijden) dan zal ik de temp voelen van blok en radiator:
indien motorblok zeer heet bovenkant radiator zeer heet, dan thermostaat+voeler+dashboard werkend en iets ernstig aan de hand.
Indien motorblok zeer heet en bovenkant radiator koel dan thermostaat kaduuk en voeler+dashboard correct?
Indien motorblok handwarm/warm en dashboard geeft 120 aan dan thermostaat ok en OF voeler OF dashboard kaduuk?
Volgens mij is dat een kloppend plan van aanpak
bemoedigende woorden, want ik heb de radiatorkap er gewoon afgetrokken op 120c. Dus we gaan voor het elektronisch probleem.
Dank je voor de uitleg van de onderdelen. Ik ben me er van bewust dat het verschillende dingen zijn en wat de werking ervan is. Ik wilde na checken elektra (voeler) daadwerkelijk de thermostaat eruit trekken in in mn keuken opwarmen om te kijken of deze opent. Je truuk van voelen bovenkant radiator is natuurlijk makkelijker.
straks wordt mn werkwijze denk ik(correct me if im wrong):
1. draad lostrekken van voeler. Kijken of hij naar 120 schiet:
Als dit gebeurt dan is mn dashboard meter ok?
Zo niet is de dashboard meter kaduuk?
2. indien meter inderdaad bij massa naar 120c schiet, dan ga ik rijden tot hij 120 aangeeft (3 a 4min rijden) dan zal ik de temp voelen van blok en radiator:
indien motorblok zeer heet bovenkant radiator zeer heet, dan thermostaat+voeler+dashboard werkend en iets ernstig aan de hand.
Indien motorblok zeer heet en bovenkant radiator koel dan thermostaat kaduuk en voeler+dashboard correct?
Indien motorblok handwarm/warm en dashboard geeft 120 aan dan thermostaat ok en OF voeler OF dashboard kaduuk?
Volgens mij is dat een kloppend plan van aanpak

Laatst gewijzigd door fuzzyduck op 07 jun 2012, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35
Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help
Leo schreef:Ben het eens met Gerard & Ton. Het meest waarschijnlijke is een losse/beschadigde draad van je temperatuurmeter(-voeler). Als je die geheel los gooit, staat de meter in de hoge hoek.
-
- Berichten: 403
- Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49
Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help
Hehe, ik was mn verhaal nog aan het teruglezen/verbeteren toen jij hem al citeerde. Mn verhaal al gecorrigeerd. Draad los is hoge temp op dashboard.Grumble schreef:Leo schreef:Ben het eens met Gerard & Ton. Het meest waarschijnlijke is een losse/beschadigde draad van je temperatuurmeter(-voeler). Als je die geheel los gooit, staat de meter in de hoge hoek.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help
[quote="fuzzyduck"]Leo,(correct me if im wrong):
Da's de kat op het spek binden... :twisted: :mrgreen:
1. draad lostrekken van voeler. Kijken of hij naar 120 schiet:
Als dit gebeurt dan is mn dashboard meter ok?
Zo niet is de dashboard meter kaduuk?
Mensen zijn ook allemaal hetzelfde; ze dénken wel, maar op de meest onlogische en duurste wijze.
Je slaat een stuk over, en da's nou nét het stuk waar de meeste problemen uit voort komen.
De meest logische denk/werkwijze is als volgt:
Wanneer zijn de problemen begonnen?
Nadat je die deken over het blok hebt gefrot.
Ben je toen in de buurt van de dashboardmeter geweest?
Nee.
Waarom zou je die dan als eerste verdenken?
Ben je in de buurt van de voeler geweest?
Misschien wel.
Dan wordt dat plan b.
Ben je in de buurt van de bedrading geweest en is de kans aanwezig dat je daar aan hebt getrokken tijdens het deken-monteren?
Ja, zeker te weten.
Dan is dat toch echt het eerste waar je naar moet kijken.
Volg de gehele draad, knijp er eventueel een nieuw opschuivertje aan. Kijk vooral naar eventuele kroonsteentjes en andere (stekker)verbindingen, want daar krijg je vaak een overgangsweerstand. Let ook op beschadigingen die op 1 of andere manier contact kunnen maken met massa of/en waar hij klem heeft gezeten. Eventueel de gehele draad vernieuwen. Kost niks en is niet veel werk.
Dan plan b, en dat is de voeler wisselen.
Je dashboarmeter werkt, anders zou hij niet helemaal de hoek in gaan en weer tot nul wanneer je het contact uitschakelt.
2. indien meter inderdaad bij massa naar 120c schiet, dan ga ik rijden tot hij 120 aangeeft (3 a 4min rijden) dan zal ik de temp voelen van blok en radiator:
indien motorblok zeer heet bovenkant radiator zeer heet, dan thermostaat+voeler+dashboard werkend en iets ernstig aan de hand.
Klopt helemaal niks van. Tenzij je pomp er opeens mee opgehouden is. En dat lijkt me sterk, omdat je kachel wél warm wordt.
Trek je conclusies 1 voor 1. Een hele combi klopt op deze manier nooit.
Je blok kan na 3 á 4 minuten nooit van koud tot 120° komen, zéker niet op de plaats waar de voeler zit. Daar is het veel te groot voor.
Bij een échte 120° haal jij niet ongestraft de dop van de radiateur, dat zou een enkeltje Brandwondencentrum Beverwijk opleveren.
Dus je temperatuurmeting klopt zowieso niet.
De rest heb ik al uitgelegd.
Je kunt dus best een eindje gaan rijden, maar dat is alleen om een defecte/haperende thermostaat voor 100% uit te sluiten.
Mvg, Leo
Da's de kat op het spek binden... :twisted: :mrgreen:
1. draad lostrekken van voeler. Kijken of hij naar 120 schiet:
Als dit gebeurt dan is mn dashboard meter ok?
Zo niet is de dashboard meter kaduuk?
Mensen zijn ook allemaal hetzelfde; ze dénken wel, maar op de meest onlogische en duurste wijze.
Je slaat een stuk over, en da's nou nét het stuk waar de meeste problemen uit voort komen.
De meest logische denk/werkwijze is als volgt:
Wanneer zijn de problemen begonnen?
Nadat je die deken over het blok hebt gefrot.
Ben je toen in de buurt van de dashboardmeter geweest?
Nee.
Waarom zou je die dan als eerste verdenken?
Ben je in de buurt van de voeler geweest?
Misschien wel.
Dan wordt dat plan b.
Ben je in de buurt van de bedrading geweest en is de kans aanwezig dat je daar aan hebt getrokken tijdens het deken-monteren?
Ja, zeker te weten.
Dan is dat toch echt het eerste waar je naar moet kijken.
Volg de gehele draad, knijp er eventueel een nieuw opschuivertje aan. Kijk vooral naar eventuele kroonsteentjes en andere (stekker)verbindingen, want daar krijg je vaak een overgangsweerstand. Let ook op beschadigingen die op 1 of andere manier contact kunnen maken met massa of/en waar hij klem heeft gezeten. Eventueel de gehele draad vernieuwen. Kost niks en is niet veel werk.
Dan plan b, en dat is de voeler wisselen.
Je dashboarmeter werkt, anders zou hij niet helemaal de hoek in gaan en weer tot nul wanneer je het contact uitschakelt.
2. indien meter inderdaad bij massa naar 120c schiet, dan ga ik rijden tot hij 120 aangeeft (3 a 4min rijden) dan zal ik de temp voelen van blok en radiator:
indien motorblok zeer heet bovenkant radiator zeer heet, dan thermostaat+voeler+dashboard werkend en iets ernstig aan de hand.
Klopt helemaal niks van. Tenzij je pomp er opeens mee opgehouden is. En dat lijkt me sterk, omdat je kachel wél warm wordt.
Trek je conclusies 1 voor 1. Een hele combi klopt op deze manier nooit.
Je blok kan na 3 á 4 minuten nooit van koud tot 120° komen, zéker niet op de plaats waar de voeler zit. Daar is het veel te groot voor.
Bij een échte 120° haal jij niet ongestraft de dop van de radiateur, dat zou een enkeltje Brandwondencentrum Beverwijk opleveren.
Dus je temperatuurmeting klopt zowieso niet.
De rest heb ik al uitgelegd.
Je kunt dus best een eindje gaan rijden, maar dat is alleen om een defecte/haperende thermostaat voor 100% uit te sluiten.
Mvg, Leo
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Janneman
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help
Tja Leo, dat kun je nou wel zeggen dat je wel een stuk kunt gaan rijden...
Toen ik mijn bussie pas had ging de meter ook telkens naar de 100 graden. De eerste keer schrik je je sowieso te pletter, daarna kwam ik er achter dat de meter telkens 20 graden omhoog sprong en dan ineens weer terug. Achteraf gezien was de voeler stuk trouwens.
Maar niettemin, ik WIST dat er niks erg aan de hand was, ik WIST dat de meter ineens naar de 100 graden sprong, en toch zat ik elke keer dat die meter op 100 stond met geknepen billen achter het stuur.
Je uitleg over hoe het probleem aan te pakken is overigens weer prachtig om te lezen :P
Toen ik mijn bussie pas had ging de meter ook telkens naar de 100 graden. De eerste keer schrik je je sowieso te pletter, daarna kwam ik er achter dat de meter telkens 20 graden omhoog sprong en dan ineens weer terug. Achteraf gezien was de voeler stuk trouwens.
Maar niettemin, ik WIST dat er niks erg aan de hand was, ik WIST dat de meter ineens naar de 100 graden sprong, en toch zat ik elke keer dat die meter op 100 stond met geknepen billen achter het stuur.
Je uitleg over hoe het probleem aan te pakken is overigens weer prachtig om te lezen :P
-----------------------
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help
3 á 4 minuten kan hij rustig gaan rijden Jan. Daar krijgt hij het blok niet heet mee.
Wat dat ritje met z'n billen doet wil ik niet eens wéten...

:mrgreen:
Wat dat ritje met z'n billen doet wil ik niet eens wéten...


:mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 403
- Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49
Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help
Hahaha, ik word als leek wel flink afgestraft :shock:
Wel super dat jullie hierover uitgebreid willen meepraten.
Ok de volgende bevindingen na mn gedane acties vanavond:
1. Voelerdraad los gehaald, deze sloeg uit naar max(120) toen ik hem tegen massa hield. In de lucht zei dashboard min.(40)
2. De draad zit met een oogje om een boutje met daarbovenop een moertje. Los trekken kan dus niet echt. Anyway, dat zat allemaal goed aan elkaar.
3. Naar Praxis gereden 8min optrekkend afremmend bij stoplichten. Meter op 115. Blok best goed heet, radiator nauwelijk warm te noemen. nauwelijks lauw.
4. Terug naar huis, met een warm blok, 8min rijden, gestart op 70graden(volgens meter), thuiskomst 120(volgens meter)
5. Met de billen op :ooo thermostaat bijna direct na motor uit eruitgelepeld. Toen ik het huis optilde zat ie dicht. Blok heet/Radiator nauwelijks lauw.
6. Pannetje met water opgezet: Thermostaat gaat ca .5mm open als de luchtbellen aan de panrand zitten maar dus nog voor kookpunt.
Nog niet echt een conclusie te trekken dus. Behalve dat bij een heet blok de radiator niet warm wordt. Dop kon er zo weer vanaf (getest bij de praxis).
Ik krijg sowieso een nieuwe thermostaat toegestuurd dus dan kan dat iig afgestreept worden. Morgenavond de bedrading volgen of ik ergens een kroonsteentje ofzo tegenkom. Dashboardmeter gaat dus wel netjes mee met mn rijden. Alleen wellicht is de weerstand hoger door een slechte verbinding dus.
Wordt vervolgd morgen! wederom dank allen.

Wel super dat jullie hierover uitgebreid willen meepraten.
Ok de volgende bevindingen na mn gedane acties vanavond:
1. Voelerdraad los gehaald, deze sloeg uit naar max(120) toen ik hem tegen massa hield. In de lucht zei dashboard min.(40)
2. De draad zit met een oogje om een boutje met daarbovenop een moertje. Los trekken kan dus niet echt. Anyway, dat zat allemaal goed aan elkaar.
3. Naar Praxis gereden 8min optrekkend afremmend bij stoplichten. Meter op 115. Blok best goed heet, radiator nauwelijk warm te noemen. nauwelijks lauw.
4. Terug naar huis, met een warm blok, 8min rijden, gestart op 70graden(volgens meter), thuiskomst 120(volgens meter)
5. Met de billen op :ooo thermostaat bijna direct na motor uit eruitgelepeld. Toen ik het huis optilde zat ie dicht. Blok heet/Radiator nauwelijks lauw.
6. Pannetje met water opgezet: Thermostaat gaat ca .5mm open als de luchtbellen aan de panrand zitten maar dus nog voor kookpunt.
Nog niet echt een conclusie te trekken dus. Behalve dat bij een heet blok de radiator niet warm wordt. Dop kon er zo weer vanaf (getest bij de praxis).
Ik krijg sowieso een nieuwe thermostaat toegestuurd dus dan kan dat iig afgestreept worden. Morgenavond de bedrading volgen of ik ergens een kroonsteentje ofzo tegenkom. Dashboardmeter gaat dus wel netjes mee met mn rijden. Alleen wellicht is de weerstand hoger door een slechte verbinding dus.
Wordt vervolgd morgen! wederom dank allen.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
- Locatie: Bij de mummies
- Contacteer:
Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help
Hallo Fuzzyduck,
Het wil wel eens voorkomen dat de thermostaat "vast" zit na lange stilstand. Dit gebeurt vaker als er gewoon water (kalk) in het systeem zit in plaats van groen of blauw koelmiddel. Nu je de thermostaat er dus uit hebt gehaald en hebt getest kan deze los gesprongen zijn.
succes!
Groet,
Otto, Saskia en Ilva.
Het wil wel eens voorkomen dat de thermostaat "vast" zit na lange stilstand. Dit gebeurt vaker als er gewoon water (kalk) in het systeem zit in plaats van groen of blauw koelmiddel. Nu je de thermostaat er dus uit hebt gehaald en hebt getest kan deze los gesprongen zijn.
succes!
Groet,
Otto, Saskia en Ilva.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
-
- Berichten: 403
- Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49
Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help
Hallo,
Koelwater is groen/geel. Het duitse leger heeft hem goed verzorgd.
Er hangt ook een label aan de radiator met 'bis -36'.
In huis heb ik nu een nieuwe thermostaat en een nieuwe voeler. Gekregen van verkoper.
Eerst zal ik eerst de bedrading nalopen. Dan thermostaat er in en als ik toch bezig ben de voeler ook.
mn bevindingen zal ik weer hier plaatsen.
mvg
harro
Koelwater is groen/geel. Het duitse leger heeft hem goed verzorgd.

Er hangt ook een label aan de radiator met 'bis -36'.
In huis heb ik nu een nieuwe thermostaat en een nieuwe voeler. Gekregen van verkoper.
Eerst zal ik eerst de bedrading nalopen. Dan thermostaat er in en als ik toch bezig ben de voeler ook.
mn bevindingen zal ik weer hier plaatsen.
mvg
harro
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
-
- Berichten: 403
- Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49
Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help
status update:
Gekregen thermostaat gaat in het pannetje met water net iets eerder en ook net iets verder open dan de oude. Dus die zit erin nu. Uiteraard is dat niet de oplossing.Omdat de pakking vergaan was een natte pakking genomen bij terug plaatsen.
Rondje gereden, max is nu 110 en niet 120. Daar zit enig logica in omdat hij eerder en verder open gaat.
Na terugkomst de retourleiding eraf gehaald. Dikke PLOP en een droge leiding. Lucht op druk dus. Logisch want daar had ik nog niets mee gedaan. Maar de nieuwe thermostaat was dus nog niet open geweest.
For good measures ook de voeler vervangen. Dit scheelt ook nog eens 5 graden. (maar goed dat is het dus ook niet). Dat maakt namelijk 105 graden.
Na flink rondje van 20min. met ook de nieuwe voeler erin bij terugkomst de retourleiding er weer erafgehaald. Dit keer wel iets vloeistof. Motor aan en het kwam eruit. Goed nieuws: de thermostaat staat open ;)
Alles weer aangesloten en koelvloeistof gehaald. Bijgevuld met draaiende motor en kachel aan op heetst. Even laten draaien alvorens de radiatordop er weer op.
Rondje 3 gereden. 105 graden op de meter. Na rondje van 15min de radiator dop erafgehaald(zonder BANG), vinger erin: na 1.5sec vinger er weer uitgehaald. Geen idee hoeveel graden dat is. Geen >100 in ieder geval.
Long story short:
-Thermostaat en voeler haalden een paar graden van de meter af, dus dat is het niet.
-Meter geeft 105 op zn heetst terwijl mn vinger 1.5sec in het water gehouden kan worden.
Voorlopige conclusie: motor en koeling prima, elektra niet zo prima. Lijkt er toch op dat een nader te noemen persoon (ahem Leo :bye: ) het bij het rechte eind had.
Volgende week ga ik er mee op stap dus mn bovenstaande acties geven me toch wel een beetje geruststelling.
Volgende keer ga ik de voelerdraad volgen en kijken waar deze allemaal loopt. Ik zie hem nu vanaf de voeler rechts naar achter het dashboard schieten.
Wat me ook nog is opgevallen is dat de voltmeter nu soms schiet van 26 naar max. 30. Een tikje tegen het klokje zorgt dat hij weer terugvalt naar 26. Iets met aarding van het dashboard misschien?
Wordt vervolgd!
Gekregen thermostaat gaat in het pannetje met water net iets eerder en ook net iets verder open dan de oude. Dus die zit erin nu. Uiteraard is dat niet de oplossing.Omdat de pakking vergaan was een natte pakking genomen bij terug plaatsen.
Rondje gereden, max is nu 110 en niet 120. Daar zit enig logica in omdat hij eerder en verder open gaat.
Na terugkomst de retourleiding eraf gehaald. Dikke PLOP en een droge leiding. Lucht op druk dus. Logisch want daar had ik nog niets mee gedaan. Maar de nieuwe thermostaat was dus nog niet open geweest.
For good measures ook de voeler vervangen. Dit scheelt ook nog eens 5 graden. (maar goed dat is het dus ook niet). Dat maakt namelijk 105 graden.
Na flink rondje van 20min. met ook de nieuwe voeler erin bij terugkomst de retourleiding er weer erafgehaald. Dit keer wel iets vloeistof. Motor aan en het kwam eruit. Goed nieuws: de thermostaat staat open ;)
Alles weer aangesloten en koelvloeistof gehaald. Bijgevuld met draaiende motor en kachel aan op heetst. Even laten draaien alvorens de radiatordop er weer op.
Rondje 3 gereden. 105 graden op de meter. Na rondje van 15min de radiator dop erafgehaald(zonder BANG), vinger erin: na 1.5sec vinger er weer uitgehaald. Geen idee hoeveel graden dat is. Geen >100 in ieder geval.
Long story short:
-Thermostaat en voeler haalden een paar graden van de meter af, dus dat is het niet.
-Meter geeft 105 op zn heetst terwijl mn vinger 1.5sec in het water gehouden kan worden.
Voorlopige conclusie: motor en koeling prima, elektra niet zo prima. Lijkt er toch op dat een nader te noemen persoon (ahem Leo :bye: ) het bij het rechte eind had.
Volgende week ga ik er mee op stap dus mn bovenstaande acties geven me toch wel een beetje geruststelling.
Volgende keer ga ik de voelerdraad volgen en kijken waar deze allemaal loopt. Ik zie hem nu vanaf de voeler rechts naar achter het dashboard schieten.
Wat me ook nog is opgevallen is dat de voltmeter nu soms schiet van 26 naar max. 30. Een tikje tegen het klokje zorgt dat hij weer terugvalt naar 26. Iets met aarding van het dashboard misschien?
Wordt vervolgd!
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: OM314 120C na noisekiller deken. Help
Ik zou ook zeggen aarding van metertjes of zo. Daar kan je rare storingen van krijgen.
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten