Met SketchUp ben ik onlangs begonnen met wat 3D tekeningen, op basis van een template wat Winand mij heeft gestuurd. Flink mee zitten pielen de afgelopen tijd en ik begin er wat handigheid mee te krijgen. Het resultaat ziet er nu ongeveer zo uit:

Bewust gekozen voor een keuken rechts ipv links om zo minder uitlaatgassen binnen te krijgen via de roosters voor de koelkast. Daarnaast de boel aan één kant op kijkhoogte leeg gehouden zodat er tussen achter en voor beter gecommuniceerd kan worden. Ik heb nu 2 kasten staan links en rechts in de "hal" voor het bed, wat het geheel nogal benauwd maakt.
In de cabine wil ik een opbergruimte bovenin maken zoals dat wel vaker wordt gedaan. Deze heb ik nu achterin zitten maar veel hoofden hebben zich hier al aan gestoten. Met het in- en uitstappen (en ook via de schuifdeur) moet dit niet hetzelfde probleem opleveren wanneer deze opslag juist helemaal voorin hangt.
Ik ben er nog niet helemaal uit wat betreft de badkamer, maar dat hier een toilet moet komen wel. Of dit een vermalertoilet wordt of een cassettetoilet is nog de vraag. Ik sta veel op festivals en dan is het handig het toilet handmatig ergens anders te kunnen legen. Het liefst zou ik een vermaler toilet willen met een draagbare tank van onder de auto. Het hokje waar de WC in staat kan eventueel nog een douche krijgen, maar dan is juist een porta potti weer handiger denk ik, zodat deze in de douche-bak kan staan en in de kast ernaast kan worden geschoven tijdens het douchen.
De keuken krijgt extra werkruimte door "klap-bladen" aan de zijkanten van het keukenblad, ik zit nog te twijfelen of ik boven het blad ook nog een extra raam wil maken. Ik vind dat nu wel lekker tijdens het koken. Aan de andere kant kan de schuifdeur die vlakbij zit ook gewoon open, en heb ik 2 dakramen. Minder ramen is ook meer "stealth" en minder kou. Achterin wil ik wel nog ramen maken, want ik vind het erg fijn om rondom in die zit en vanuit bed naar buiten te kunnen gluren.
Geen vast bed, want ik vind het handig om achterin nog grote dingen makkelijk naar binnen te kunnen schuiven mocht ik eens wat vervoeren. Daarnaast vind ik het gewoon fijn om met de deuren open naar buiten te kunnen lopen achter, en het maakt heel erg snel schoon met een gladde vloer en de bezem er doorheen! Ik vind het altijd zonde als achter helemaal wordt dichtgetimmerd als er van die mooie deuren in zitten.
Links zo'n beetje alle kastruimte, met gereserveerde ruimte voor electronica en een "kelderkist" boven de wielkast waar de Truma voor komt te staan, dat heb ik nu ook en is een efficient gebruik van die ruimte. Verder naar achter banken die ik wat hoger en breder ga maken dan ze nu zijn, zo lang ik nog maar een heftafel kan vinden die er tussen past, om het bed te vormen.
Gasflessen wil ik niet meer in de auto, er komt een LPG tank onderop, en natuurlijk schoon- en vuilwatertanks. Een dakrek mag ook niet ontbreken, en ik wil daar een grote kist bovenop maken met wanden die omhoog open klappen, waarin eventueel ook nog geslapen kan worden in een warm klimaat (geniaal idee van DVIII). Hier ook zonnepanelen, en een donkere watertank om 's avonds na een warme dag lekker heet te kunnen douchen. Eventueel een geisertje in de keuken, maar graties warm water is nog leuker. Wel oppassen met Legionella...
Dan een klaptafel die aan de schuifdeur komt en dus weg kan zodat deze deur gebruikt kan worden. Dit wordt tevens een extra slaapplaats samen met de bijrijder stoel die draaibaar wordt gemaakt.
Ik werk in de IT en heb altijd overal kabels liggen en stopcontacten en USB aansluitingen tekort, dus aan de electronische voorzieningen zal ik extra veel aandacht gaan besteden (kabelgoten, lekkere dikke kabels, GPS en wi-fi antenne, etc.). Ook moet er goede kwaliteit audio apparatuur in komen met speakers die naar buiten kunnen. De zit naast de keuken bestaat uit een grote subwoofer. Dit idee heb ik van Knorkneutel (en ik mocht een paar van zijn oude speakers overnemen onlangs, die klinken al erg lekker!).
Zo, dat is het plan dan wat betreft het gewenst resultaat. Ik hoop ergens volgend jaar in de buurt te komen van het realiseren van mijn droom-camper!
Reakties / suggesties welkom. Ik zou er zonder dit forum niet eens aan beginnen denk ik.