Wat is er vandaag gebeurd?

(Leuteren = kletsen)
Hier bestaat geen off-topic. Maar wel goede omgangsvormen!
Plaats reactie
Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door Admin »

Eet smakelijk. Dan is die voetbalgekte toch nog èrgens goed voor geweest.

BTW De bijna-dagschotel is in de aanbieding.
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Hanomaad

Bericht door Hanomaad »

Vandaag voor het eerst olie ververst! Was nog nooit gebeurd (gloednieuwe OM314 met net over de 3000km op de teller) en ik kon de metalen pakkingen nog hergebruiken door even warm te stoken. Wel een nieuwe rubber ring met het nieuwe filter geplaatst. Ben er wel trots op. Een ruim jaar geleden wist ik nog helemaal niets van deze bussen, behalve dat ik er eentje wilde. Ik kwam een maand geleden een baby badkuipje tegen tussen het grof vuil wat perfect van pas kwam:

Afbeelding

Een ander karwei vandaag was een paar gaten boven de koplamp die heel klein leken en steeds groter werden bij roest verwijderen te lijf gaan met Alebastine glasvezelplamuur (zie mijn topic in Carrosserie). Verder een heleboel rotte plamuur plekken met scheuren erin geschuurd en gevuld met afwerkplamuur van Motip. Meteen maar even een deuk rechtsachter die precies in de mooie ronde vorm zit meegenomen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat ik niet begrijp is hoe iemand dan met plamuur bezig kan zijn en dan niet even alles strak kan schuren, en zelfs van die druipers laat zitten. Gelukkig nooit te laat om het alsnog te doen:

Afbeelding

Een paar weken terug m'n oliebadfilter gereinigd. Wat een vieze zooi kwam daaruit zeg.

En vorige week m'n remmen gesteld met Leo's methode. Remt nu een stuk eerder en wat minder scheef. Nog niet perfect, maar het zit meer in de buurt van rechtuit, en m'n pedaal grijpt nu weer boven aan, in plaats van bijna op de vloer.

Vorige week een heus autoalarm geinstalleerd. Het alarm wat er in zat toen ik de bus kocht was eentje die op spanningsval werkte, door erop te vertrouwen dat het voltage zakt als er een deur open gaat waar dan een schakelaar aan zit die een lampje aan zet. En dat werkte dus voor geen meter, deels omdat die schakelaars helemaal gaar waren en zo'n beetje met plakband waren aangebracht. Het was een keer af gegaan in de straat toen ik er niet was 's nachts, en de politie had de bus bijna weggesleept volgens de buurman. Gelukkig een kundige agent ter plaatse die via het slecht beveiligde ouderwetse schuifraam gewoon naar binnen kon om de accus los te koppelen. Ze hadden nog een briefje achter gelaten ook. Erg netjes. Het schuifraam zat met een alu stokje dicht, wat je zo kunt wegtikken met een schroevendraaier. Daarna heeft DVIII fatsoenlijke plankjes gemaakt waardoor ze veel minder makkelijk open gaan. En dat oude alarm er meteen uitgetrokken.

Maar nu dus een modern alarm erin die gewoon op trilling reageert en een draadloze infrasone sensor heeft voor als er een ruit wordt ingemept. €100 bij de Conrad en in een uurtje geïnstalleerd aan een beugel die de carter luchtinlaat beschermkap op z'n plek houdt (die trouwens verkeerd om zat waardoor er water in kon lopen! Omgedraaid tijdens motor wissel). Alarm werkt prima, als je een beetje hard tegen de carrosserie sjort of bonkt dan gaat ie al af. De gevoeligheid van de schoksensor is instelbaar. Staat wel erg cool, een bijna 40 jaar oude roestbak die je dan met een "bliep-bliep" achterlaat. Must be a pussy magnet ;-)

Morgen een zooitje geplamuurde plekken nogmaals schuren, plamuren, schuren, schilderen en dan ben ik klaar voor 2 maanden toeren. Duitsland, Frankrijk, Spanje, Portugal!

Nu een welverdiend biertje.
Paul

Bericht door Paul »

tsjonge, hij/zij is er nie best aan toe. Als je dat in stand wilt houden is er meer nodig dan een potje hars en plamuur. Gezien de technische staat kennelijk prima is, zal voor één vakantie het plakband, hars en plamuur het zooitje nog wel een keer bij elkaar houden. Veel plezier de komende vakantie. Ben benieuwd wat je er na de vakantie mee gaat doen.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Met ducktape in de hand, reis je door gans Euroland... :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Maxer
Contacteer:

Bericht door Maxer »

Een nieuw alarm. Ben je nou echt bang dat iemand dat gaat jatten? Misschien een blinde . . :lol: :lol: :lol: Je had die centen beter kunnen besteden aan nieuw plaatwerk!
Gino

Bericht door Gino »

Ik zou ook een alarm installeren. Er zit voor een fortuin aan plamuur op die bus ;-)

Rond het raam ziet het er ook niet best uit.

Ik zou alleen een lasapparaat kopen en leren lassen. Alles wat je nu doet met plamuur kan je over een jaar weer opnieuw gaan doen.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Hanomaad

Bericht door Hanomaad »

Wat betreft diefstal preventie, het gaat me niet om de bus zelf. Ik weet ook wel dat het moeders mooiste niet is, maar ik ga naar een festival in Portugal waar veel gejat schijnt te worden. Ik doe IT werk en heb nogal wat waardevolle spullen mee om m'n werk ook onderweg te kunnen doen, daar gaat het om. En dan lijkt het me zelfs beter om in een wrakkig ogende bus te rijden wat niet meteen de aandacht zal trekken. Mocht dat wel het geval zijn dan is er een alarm, want de deuren van deze bussen zijn gewoon makkelijk open te krijgen, wrak of niet.

En tja, ik was aan wat kleine plekjes begonnen met schuren, en dat bleek erger dan ik dacht. Wist ik veel. Niet iedereen heeft even tijd en plek om even een halve bus in elkaar te lassen. Ik zorg er in ieder geval voor dat er niet nog meer water in die plamuurscheuren loopt. Beter dan niets doen. Over een jaar zien we wel weer verder. Ik kan niet alles tegelijk leren.

En Leo, het is "duct tape", niet "eendentape" ;-) En daar heb ik nou juist helemaal niets van gebruikt gister...
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hanomaad schreef:En Leo, het is "duct tape", niet "eendentape" ;-) En daar heb ik nou juist helemaal niets van gebruikt gister...
Zoek even op dit forum: duck tape, duct tape en gaffer's tape mogen door elkaar gebruikt worden, betekenen hetzelfde.
Groeten,

Ernst / Admin

Hanomaad

Bericht door Hanomaad »

Ah ok. Nouja in ieder geval niets van gebruikt en daar was ik dan wel weer trots op :)

En daar zitten we dan in de regen. Vandaag zou ik het afschuren en schilderen. Zomer :/

Wat ik me trouwens afvraag, als je nou een compleet gave carrosserie hebt van een relatief nieuwe auto, hoe voorkom je dan dat ie er ooit zo aan toe komt qua wegrotten behalve binnen stallen? Wat smeer je op al die balken onderop, en in de wielkasten etc.? Moet toch mogelijk zijn om überhaupt roest te voorkomen door goed onderhoud?
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Groeten,

Ernst / Admin

karogegro

Bericht door karogegro »

Tjonge jonge. Nou was ik er van overtuigd dat wij een terminale camper gekocht hadden, maar ik als de foto's van hanomaad bekijk dan lijkt het net of Champignon zo uit de fabriek komt rollen. (Een hele beroerde fabriek overigens)
Nogmaals, Champignon refereert aan de rijkelijk aanwezige delicatesse, die in diverse keukens veelvuldig gebruikt wordt, tijdens de koop.
Ben overigens op zoek naar een goede afbeelding van een Champignon die op de camper geschildert/geplakt kan worden.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Zoek maar uit!

Als je een vectorplaatje vindt, kun je dat opblazen zonder kwaliteitsverlies.
Groeten,

Ernst / Admin

karogegro

Bericht door karogegro »

Ehh, wat is een vector plaatje ?
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Groeten,

Ernst / Admin

karogegro

Bericht door karogegro »

Aha, dank u :mrgreen:
Toine
karogegro

Bericht door karogegro »

Goed, stel we hebben een goede afbeelding van een paddestoel gevonden. Die afbeelding willen we op de campert overbrengen/plakken. Dus bedacht ik, de ondergrond reinigen, insmeren met bijv. Behanglijm (of zo ) de afbeelding er op plakken, laten drogen en over schilderen met blanke lak. Gaat dat lukken ?
En ja, ik weet het. Tegenwoordig is het relatief goedkoop om een afbeelding als sticker te bestellen, maar het oppervlak van Champignon is hobbel de bobbel, dus een sticker gaat ech nie mooi strak er op geplakt worden.
Toine
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ik heb altijd groot respect voor de artistiekelingen die met kwast of airbrush iets moois maken (omdat ik dat zelf absoluut niet kan).
Groeten,

Ernst / Admin

karogegro

Bericht door karogegro »

Ik behoor ook tot die categorie :(
toine
Hanomaad

Bericht door Hanomaad »

Afgezien van alle prachtige beun-reparaties van mijn voorgangers en nu ook een beetje van mij laat ik mijn bus bewust zo saai mogelijk eruit zien. Ik heb langig haar en het dashboard is behoorlijk "hippie" met alle kleurige zaken die erop liggen. Als ik dingen als nota bene paddestoelen op m'n bus zou schilderen dan zal de politie in zuid Duitsland en Frankrijk op weg naar festivals me net wat te graag aanhouden, vrees ik.

Maar ik kan er wel van genieten als anderen dat mooi voor elkaar hebben gemaakt.

Ik doe een vuur-show op festivals en ik dacht eraan grote vlammen op mijn (nieuwe) bus te laten schilderen, mocht ik er dan toch overtuigd van raken dat het mooie belangrijker is dan het praktische.
paulv

Bericht door paulv »

Hoi Toine,

Als het probleem het plaatje in de juiste verhoudingen enz. over te brengen op de bus is, dan kun je eenvoudiger op het gewenste plaatje een ruitje tekenen en op de bus een (groter) ruitje.
Het eenvoudig overbrengen en vergroten van het plaatje is dan kinderspel, vakjes nummeren en inkleuren maar :up: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
karogegro

Bericht door karogegro »

zoals je kunt zien via de linkjes, hebben we reeds op ware grote (afbeelding ligt op een camping tafel) de boel uitgeknipt. dus wat je ziet liggen op de tafel, dat moet tegen de campert geplakt worden. het idee was dus ook om bijv. behanglijm te gebruiken om de afbeelding op de camper te fixeren en dan met blanke (auto) lak over te spuiten.
dit om het waterdicht te maken.
uiteraard zijn andere suggesties welkom :wink:
toine
Detlev

Bericht door Detlev »

Bekende truck: plaatje op je laptop, laptop op de beamer, projecteren op de goede plek en overtekenen maar......
Mercedes 406 uit 1969
paulv

Bericht door paulv »

Dat behangen en insmeren met lak lijkt mij geen fijn plan :z .

Zuiver theoretisch lijkt het me dat er op een gegeven moment (regen)water op/in/tussen dat papier terecht komt en dan alles losweekt :roll: . Die lak hecht natuurlijk niet op de behanglijm.

Misschien kan het wel als je die papieren afbeelding lijmt met de lak en dan nogmaals overlakt.
Het blijft een knoeiboel, gewoon verven is gemakkelijker, mooier, gladder en véééééél duurzamer.

Groeten, Paul

Ik zou de "gn" weglaten :wink:
Bezoek altijd welkom!
karogegro

Bericht door karogegro »

Champignon is Champignon. Dat blijft mooi zoals het is.
Schilderen is uiteraard het beste, maar zoals Ernst ook al aangaf,.......ik ben geen artestiekeling.
Daarbij komt, wellicht op de foto's niet zo goed te zien, zie de juiste kleuren maar eens te vinden/mengen.
En wat de gladheid van de buitenkant betreft,....................die ziet er net zo uit als het aangezicht van mijn op een na (puberale) oudste zoon.
Toine
Plaats reactie