Toerental
Toerental
Hallo,
ik heb een MB406D met de gewone OM615 erin, normaal gesproken behoort deze bij 90km/h toch wel op te houden meen ik.
echter ik bereik fenomenale snelheden van wel 105km/h dit klopt niet helemaal volgens mij.
van de een op andere dag is het stationair toerental ook veel hoger lijkt t.
iemand enig idee hoe dit kan? de handgas sleutel staat gewoon laag, en gezien de snelheden lijkt me dat niet alleen het stationaire toerental te hoog is maar in zijn geheel kan ie in een keer meer toeren maken.
hopelijk kan iemand mij wat vertellen over hoe dit functioneerd en schadelijk het is voor de motor.
gr jacob en joop.
ik heb een MB406D met de gewone OM615 erin, normaal gesproken behoort deze bij 90km/h toch wel op te houden meen ik.
echter ik bereik fenomenale snelheden van wel 105km/h dit klopt niet helemaal volgens mij.
van de een op andere dag is het stationair toerental ook veel hoger lijkt t.
iemand enig idee hoe dit kan? de handgas sleutel staat gewoon laag, en gezien de snelheden lijkt me dat niet alleen het stationaire toerental te hoog is maar in zijn geheel kan ie in een keer meer toeren maken.
hopelijk kan iemand mij wat vertellen over hoe dit functioneerd en schadelijk het is voor de motor.
gr jacob en joop.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Weten jullie het al?
Hoi Viking,
zijn jullie er al achter wat het is?
Of had er iemand toch stiekum een flesje aceton in gegooit?..
En is het schadelijk voor je motor?..
Tjah, als er een snelle achteras onder hangt ws niet, maar ik heb met m'n OM616 één keer honderd gereden, en was na afloop verbaasd dat m'n zuigers niet op het dashboard lagen..
Groetjes, Leo.
zijn jullie er al achter wat het is?
Of had er iemand toch stiekum een flesje aceton in gegooit?..

En is het schadelijk voor je motor?..
Tjah, als er een snelle achteras onder hangt ws niet, maar ik heb met m'n OM616 één keer honderd gereden, en was na afloop verbaasd dat m'n zuigers niet op het dashboard lagen..

Groetjes, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Adjan
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 22 mei 2005, 23:40
- Locatie: Dongen
- Contacteer:
105 km
Hoi Viking,
rijdt je bus wel echt 105? Heb je dat gecheckt met een andere auto?
Ik heb 2 bussen en de ene geeft ook over de 100 km aan, maar dat komt omdat de kabel van de snelheidsmeter aan de achterkant van de teller gammel is. Vanaf 80 schiet hij ineens door naar 100 of meer. Misschien is het zo iets?
Groet en weinig bekeuringen gewenst,
Adjan.
rijdt je bus wel echt 105? Heb je dat gecheckt met een andere auto?
Ik heb 2 bussen en de ene geeft ook over de 100 km aan, maar dat komt omdat de kabel van de snelheidsmeter aan de achterkant van de teller gammel is. Vanaf 80 schiet hij ineens door naar 100 of meer. Misschien is het zo iets?
Groet en weinig bekeuringen gewenst,
Adjan.
De 406 met trekstarter geeft tijdens het starten extra brandstof. Als de brandstofpomp in de startstand blijft staan dan loopt hij harder. Maar waarschijnlijk ook 1 op 5 met een flinke rookpluim.
Kijk het lucht inlaatsysteem eens goed na, te beginnen met het luchtfilter, zit er mischien teveel olie in, en is alles luchtdicht? De brandstoftoevoer wordt niet door je gaspedaal geregeld! Met het gaspedaal regel je de luchttoevoer. Het vacuum in het inlaatspruitstuk regeld je brandstofpomp en dus de hoeveelheid ingespoten brandstof.
Groeten, Bert
Kijk het lucht inlaatsysteem eens goed na, te beginnen met het luchtfilter, zit er mischien teveel olie in, en is alles luchtdicht? De brandstoftoevoer wordt niet door je gaspedaal geregeld! Met het gaspedaal regel je de luchttoevoer. Het vacuum in het inlaatspruitstuk regeld je brandstofpomp en dus de hoeveelheid ingespoten brandstof.
Groeten, Bert
Hallo,
ben weer even verder gegaan met zoeken, en ben naar de stelschroef voor t stationair toerental gaan zoeken.
in t volgende plaatje meen ik em gevonden te hebben klopt dat?

ik meen dat waar t een beetje geel is dat ie daar zit. foto is van onderen genomen voor de duidelijkheid.
hopelijk hebben jullie antwoord
gr jacob
ben weer even verder gegaan met zoeken, en ben naar de stelschroef voor t stationair toerental gaan zoeken.
in t volgende plaatje meen ik em gevonden te hebben klopt dat?

ik meen dat waar t een beetje geel is dat ie daar zit. foto is van onderen genomen voor de duidelijkheid.
hopelijk hebben jullie antwoord
gr jacob
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Oorzaak opsporen
Hoi Jacob,
Als je het stationair toerental verstelt pak je een gevolg aan, en niet de oorzaak.
Bert probeerde je al de kant van de vacuúm-regeling op te sturen, en ik ben dat met hem eens.
De oorzaak is namelijk niet het stationairschroefje wat opeens anders is gegroeit ofzo.
De oorzaak zit in de toerenregeling die gestuurt wordt door door een membraam.
Zal het even simplistisch proberen uit te leggen:
Dat membraam zit Ãn dat mooie glimmende dingetje waar het doorzichtige slangetje bovenop vast zit. (op jouw foto)
Dat slangetje gaat naar je inlaat.
In die inlaat zit een smoorklep wat je bedient met je gaspedaal.
Het slangetje zit aangesloten nét áchter die smoorklep.
Als je nu géén gas geeft, staat de smoorklep bijna dicht, met als gevolg dat er een vacuúm ontstaat in je inlaatspruitstuk.
Dat vacuúm wordt via dat doorzichtige slangetje doorgegeven naar het membraamhuis.
Omdat er Ãn dat membraamhuis dus ook een vacuúm ontstaat wordt het membraam wat daar in zit (tégen een veerdruk in) naar achteren hol gezogen.
Het midden van dat membraam zit vast aan de regelstang van de brandstofpomp, zodat die dus ook verschuift.
Het gevolg is: de motor krijgt minder brandstof, en blijft mooi rustig lopen..
Als je volgas geeft staat de smoorklep geheel open.
Omdat dan de motor meer toeren gaat maken en harder lucht gaat aanzuigen, ontstaat er in dat inlaatspruitstuk vanzelf weer een vacuúm wat hoog genoeg is om het membraam te laten bewegen, met als gevolg dat de brandstofpomp weer geknepen wordt.
Dát is dus je maximum-toeren beveiliging.
Wat kan er bij jou aan de hand zijn:
1e: Dat doorzichtige slangetje kan los zitten, of is beschadigd.
2e: Ergens achter de smoorklep is een luchtlek. Dat kan zijn een gescheurd inlaatspruitstuk, een paar losgetrilde moertjes van je smoorklephuis, dat soort dingen. Een goeie schijnwerper pakken, ff goed kijken en je verstand gebruiken.
3e: Je membraam is gescheurd.
4e: Je gasgeef-systeem is "gemodificeert". Dat zou betekenen dat als je je gaspedaal indrukt, het achterste handeltje op je membraamhuis moet gaan bewegen. Indien dát zo is, is dat hele membraamgebeuren ws overruled.
Zoekt en gij zult vinden, maar blijf voorlopig ff met je handen van het stationair af, want dat is slechts een gevolg van iets anders.
We horen vast nog wel van je..( zéker als het punt 4 blijkt te zijn)
Met vriendelijke groet, Leo. :D
(ps voor de kenners: Het vacuúm wordt natuurlijk opgewekt door het venturie-effect dat ontstaat in het speciaal geconstrueerde "halfrondje" dat in het smoorklephuis zit. (zo zat het tenminste bij mn 616) Maar dat legt ff minder sprekend uit)
Als je het stationair toerental verstelt pak je een gevolg aan, en niet de oorzaak.
Bert probeerde je al de kant van de vacuúm-regeling op te sturen, en ik ben dat met hem eens.
De oorzaak is namelijk niet het stationairschroefje wat opeens anders is gegroeit ofzo.
De oorzaak zit in de toerenregeling die gestuurt wordt door door een membraam.
Zal het even simplistisch proberen uit te leggen:
Dat membraam zit Ãn dat mooie glimmende dingetje waar het doorzichtige slangetje bovenop vast zit. (op jouw foto)
Dat slangetje gaat naar je inlaat.
In die inlaat zit een smoorklep wat je bedient met je gaspedaal.
Het slangetje zit aangesloten nét áchter die smoorklep.
Als je nu géén gas geeft, staat de smoorklep bijna dicht, met als gevolg dat er een vacuúm ontstaat in je inlaatspruitstuk.
Dat vacuúm wordt via dat doorzichtige slangetje doorgegeven naar het membraamhuis.
Omdat er Ãn dat membraamhuis dus ook een vacuúm ontstaat wordt het membraam wat daar in zit (tégen een veerdruk in) naar achteren hol gezogen.
Het midden van dat membraam zit vast aan de regelstang van de brandstofpomp, zodat die dus ook verschuift.
Het gevolg is: de motor krijgt minder brandstof, en blijft mooi rustig lopen..
Als je volgas geeft staat de smoorklep geheel open.
Omdat dan de motor meer toeren gaat maken en harder lucht gaat aanzuigen, ontstaat er in dat inlaatspruitstuk vanzelf weer een vacuúm wat hoog genoeg is om het membraam te laten bewegen, met als gevolg dat de brandstofpomp weer geknepen wordt.
Dát is dus je maximum-toeren beveiliging.
Wat kan er bij jou aan de hand zijn:
1e: Dat doorzichtige slangetje kan los zitten, of is beschadigd.
2e: Ergens achter de smoorklep is een luchtlek. Dat kan zijn een gescheurd inlaatspruitstuk, een paar losgetrilde moertjes van je smoorklephuis, dat soort dingen. Een goeie schijnwerper pakken, ff goed kijken en je verstand gebruiken.
3e: Je membraam is gescheurd.
4e: Je gasgeef-systeem is "gemodificeert". Dat zou betekenen dat als je je gaspedaal indrukt, het achterste handeltje op je membraamhuis moet gaan bewegen. Indien dát zo is, is dat hele membraamgebeuren ws overruled.
Zoekt en gij zult vinden, maar blijf voorlopig ff met je handen van het stationair af, want dat is slechts een gevolg van iets anders.
We horen vast nog wel van je..( zéker als het punt 4 blijkt te zijn)

Met vriendelijke groet, Leo. :D
(ps voor de kenners: Het vacuúm wordt natuurlijk opgewekt door het venturie-effect dat ontstaat in het speciaal geconstrueerde "halfrondje" dat in het smoorklephuis zit. (zo zat het tenminste bij mn 616) Maar dat legt ff minder sprekend uit)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: slangetje
Gefeliciteerd Ben, je gaat door voor de handwasmachine.. :PBen schreef:Er zit helemaal geen slangetje aan dat membraampje van je.
Met vriendelijke groet, Leo. :D
Laatst gewijzigd door Leo op 12 dec 2005, 03:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
hoi
hebben vandaag wat dingen geprobeerd,
langs t luchtslangetje gekeken, geen beschadigingen gezien.
luchtfilter losgehaalt, wat blaadjes verwijderd en takken, maar zag er niet heel erg vervuilt uit.

wel heel veel olie is dat normaal ?
verder nog naar de smoorklep gekeken, geen losse boutjes. echter een ding viel me op. leek een klep te zettten maar die zat los hoort dat, en zoniet hoe moet ik die vast maken... ik heb het hier over het dingetje bij joop zijn tanden....

een ander foto zie je em ook, het gaat me om het ding met een hoek. die zit achter het ding waar de veer aan vast zit. ze zitten niet met elkaar in verbinding maar kunnen dezelfde beweging maken. hij beweegt niet als je t gaspedaal gebruikt, die andere wel(degene met de veer)

zo dat was mijn verhaal, hoop dat jullie iets met mijn verhaal kunnen en snappen wat ik iedere keer opnieuw met "ding" bedoel...
tot horens
hebben vandaag wat dingen geprobeerd,
langs t luchtslangetje gekeken, geen beschadigingen gezien.
luchtfilter losgehaalt, wat blaadjes verwijderd en takken, maar zag er niet heel erg vervuilt uit.

wel heel veel olie is dat normaal ?
verder nog naar de smoorklep gekeken, geen losse boutjes. echter een ding viel me op. leek een klep te zettten maar die zat los hoort dat, en zoniet hoe moet ik die vast maken... ik heb het hier over het dingetje bij joop zijn tanden....

een ander foto zie je em ook, het gaat me om het ding met een hoek. die zit achter het ding waar de veer aan vast zit. ze zitten niet met elkaar in verbinding maar kunnen dezelfde beweging maken. hij beweegt niet als je t gaspedaal gebruikt, die andere wel(degene met de veer)

zo dat was mijn verhaal, hoop dat jullie iets met mijn verhaal kunnen en snappen wat ik iedere keer opnieuw met "ding" bedoel...
tot horens
Het stationaire toerental stel je af met de platte knop op je dachboard.
Wat je denkt dat de stationair stelschroef is, is de vollast aanslagschroef.
Deze is door fabrikant of revisiebedrijf zodanig afgesteld dat de wagen optimaal presteert zonder te gaan roken.
Het gele wat je ziet is verf. Dit is aangebracht om te kunnen constateren of de afstelling is gewijzigd. De garantie op de pomp en de motor ( door fabrikant of revisiebedrijf) is dan vervallen.
Op de foto zie ik duidelijk een transparant slangetje op het vacuumhuis zitten. Dit slangetje hoort naar het gasklephuis te lopen. ( dit is waar de slang van het luchtfilter op zit).
Het kan zijn dat er iets mis is met het membraan in het vacuumhuis.
De brandstofpomp wordt alleen door HET VACUUM geregeld !
Het stangetje achter op het vacuumhuis heeft alleen een functie bij het stationair draaien.
Mijn idee: zoek een adres van een BOSCH pompen revisiebedrijf, rij er eens langs en vraag de specialist om raad.
Wat je denkt dat de stationair stelschroef is, is de vollast aanslagschroef.
Deze is door fabrikant of revisiebedrijf zodanig afgesteld dat de wagen optimaal presteert zonder te gaan roken.
Het gele wat je ziet is verf. Dit is aangebracht om te kunnen constateren of de afstelling is gewijzigd. De garantie op de pomp en de motor ( door fabrikant of revisiebedrijf) is dan vervallen.
Op de foto zie ik duidelijk een transparant slangetje op het vacuumhuis zitten. Dit slangetje hoort naar het gasklephuis te lopen. ( dit is waar de slang van het luchtfilter op zit).
Het kan zijn dat er iets mis is met het membraan in het vacuumhuis.
De brandstofpomp wordt alleen door HET VACUUM geregeld !
Het stangetje achter op het vacuumhuis heeft alleen een functie bij het stationair draaien.
Mijn idee: zoek een adres van een BOSCH pompen revisiebedrijf, rij er eens langs en vraag de specialist om raad.
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Ah, da's mooi om alvast te weten, dat het een halve liter is.GerardM schreef:jazeker, want het is een oliebad luchtfilter en het is de bedoeling dat er een bodempje motorolie (halve liter) onderin de pan staat.Viking schreef:wel heel veel olie is dat normaal ?
'k moet die luchtfilterpot vervangen.
Ben benieuwd wat er onder al die lagen ducktape te voorschijn komt...
Re: brandstofpomp
Wat is een membraam? ...Leo schreef:De oorzaak zit in de toerenregeling die gestuurt wordt door door een membraam.
Grumbl... ik volg het niet...Leo schreef:Zal het even simplistisch proberen uit te leggen:
...)
Weet niet waar het aan ligt, maar die hele brandstofpomp vind ik echt super ingewikkeld...
Met die plunjers...
Daar blijf ik hangen in het VAM-vrachtautotechniek-boek. GROMgrmbl..
Nou ja, morgen zit ik vijf uren in de trein, ga maar weer eens wat brandstofpomphoofdstukken doorspitten, wie weet valt het kwartje opeens.

- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Jacob,
Zelf sleutelen aan een brandstofpomp is voor een leek zoals jij linke soep.
Je kunt meer fout dan goed doen, en het is een nogal duur grapje als je hem verklooit. ( dan moet je alsnog naar die specialist, maar dan met een veel dikkere portemmefliks)
Internethulp heeft z'n grenzen, en dit is er zo'n 1.
Maar verder geen dank, graag gedaan.
Mvg, Leo.
Zelf sleutelen aan een brandstofpomp is voor een leek zoals jij linke soep.
Je kunt meer fout dan goed doen, en het is een nogal duur grapje als je hem verklooit. ( dan moet je alsnog naar die specialist, maar dan met een veel dikkere portemmefliks)
Internethulp heeft z'n grenzen, en dit is er zo'n 1.
Maar verder geen dank, graag gedaan.

Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Re: brandstofpomp
geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 12 aug 2007, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 4 gasten