Olie lekkage om616

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Willem

Olie lekkage om616

Bericht door Willem »

72 pk OM616 met ??? km lekt olie.

Beste mensen,

De nog niet zo lang geleden ingebouwde om616 lekt olie. Telkens als ik weer even gereden heb ligt er een klein plasje olie onder het carter.
Om de oorzaak van dit euvel te achterhalen dacht ik de boel even goed schoon te maken, foto's te nemen, en dan de motor te laten draaien om vervolgens te kunnen zien waar de olie (die zich veelal onderop aan de achterzijde van het carter lijkt te verzamelen) precies vandaan komt. Al ben ik bang dat het van meerdere plekken afkomstig is :(
Goed... Hierbij alvast wat foto's van de schone motor:
IMG_2390.JPG
IMG_2402.JPG
IMG_2426.JPG
Plaats z.s.m. foto's van de motor nadat ie even gelopen heeft en dus weer vies is. Misschien dat iemand mij zo kan helpen de oorzaak te vinden. :roll:

Alvast bedankt,

Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Leo
Site Admin

Re: Olie lekkage om616

Bericht door Leo »

Nu hij zo mooi schoon is moest je de kans maar waarnemen om alle boutjes/moertjes/inbussen na te trekken. :wink:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Willem

Bericht door Willem »

Moet ik dan niet het exacte moment weten van elk boutje? :roll:
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Vlák voordat er iets kapot gaat moet je stoppen met vastdraaien. :mrgreen:
Willem

Bericht door Willem »

Ben d'r nog maar ff onder gedoken...

Kwam d'r weer onderuit als zwarte piet :lol:
Heb paar dingen nog iets aangedraaid maar zover ik kan zien zit alles wel redelijk vast :|
Nu maar even kijken waar 't vies wordt als ik 'm laat lopen. :roll:
Las hier al wat enge teksten. viewtopic.php?f=21&t=3813&p=32463&hilit=olie+616#p32463
Hoop dat 't meevalt maar heb een voorraadje verse olie staan, dus als 't een grote klus wordt rij ik voorlopig zo nog wel ff door :P

Hasta luego,

willem :D
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Als ik naar de foto's kijk gok ik op de voorste krukas-afdichting of iets daar vlak boven. Olie vliegt niet vaak tegen de rijrichting in.
Willem

Bericht door Willem »

Dat zou dan een soortgelijk verhaal worden als dit onderwerp, of :?: :arrow: viewtopic.php?f=21&t=4814
Dat is voor mij denk ik nog te hoog gegrepen :oops: Al heb ik wel tijd en lijkt het me leuk om te doen, ik heb geen overdekte ruimte en mis gewoonweg de nodige ervaring. Denk dus dat ik dan zo nog maar even door tor. Bovendien is het geld al aardig op en ik wil toch eigenlijk echt wel weg, ergens eind september/begin oktober. Misschien dat ik later nog is een tripje naar Tsjechië plan, om dan daar het hele blok te laten reviseren. Heb daar een huisje waar ik heen kan en mensen die ik ken die dat voor relatief weinig geld goed kunnen. Als je dan toch de boel uit elkaar gaat halen, kan je het maar goed doen denk ik dan.
Maar goed... Laat ik 'm zo toch maar is even gaan starten om te kijken wat er vies wordt, wie weet valt het stiekem toch nog mee :D

Thanks,

Willem
Willem

Bericht door Willem »

Hier dan wat foto's met spetters:
IMG_2493.JPG
IMG_2484.JPG
IMG_2489.JPG

Lijkt idd bij de krukas weg te komen en vervolgens rond geslingerd te worden. En het lekt wat langs de pakking van de brandstofpomp, zie laatste foto (links is boven).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Voorste krukaskeerring dus. Da's bij een 616 gewoon een ring uit 1 stuk en vrij simpel te vervangen.

Andere tips nav je foto's: Onderste dekseltje van de brandstofpomp (gleufschroeven) vastdraaien. Willen nog wel eens loskomen.
En die moeren 13 op de IP-flens even natrekken voor de zekerheid.
Willem

Bericht door Willem »

Ola,

Zat net met iemand te praten over het euvel, en die zei dat 't niet al te lastig was om zelf te doen. En dus vraag ik me nu toch af, hoe lastig is het? :roll:
Heb dit gelezen over de OM 314 viewtopic.php?f=21&t=4814
Maar hier lees ik meerdere dingen, zoals,

"ik hoop dat je niet gauw schrikt..."
&
"Ik heb deze keering een paar maanden geleden ook vervangen, maar ik vond het niet zo'n bijzondere klus."

Ergens vreet 't toch aan je, zo'n lek en zou ik het graag verholpen zien.

Iemand :roll:

Alvast bedankt,

Een leergierig schildpad :mrgreen:
Willem

Bericht door Willem »

Heb deze instructies gevonden in een online werkboek voor om616 auto motor, en 't lijkt mij dat dit toch redelijk gelijk moet zijn aan de 72 pk voor in de busjes :roll: :arrow: http://www.tglmarketinginc.com/mbforum/ ... 03-324.pdf
&
http://www.tglmarketinginc.com/mbforum/ ... 03-340.pdf

En dit moet dan het te vervangen onderdeel zijn (volgens mij) :arrow: http://www.mister-auto.nl/fl/keerring-k ... 9.028.html

Zijn er nou nog dingen waar ik als leek speciaal op moet letten en zaken die ik maar beter meteen kan mee bestellen en vervangen, als ik dan toch bezig ga? :roll: Zoals bijv. "new spacing ring (26)."

En zo zag ik dit nog: "Note: If removed radial seal showed signs of leakage at outer shoulder, coat new radial seal with sealant, part No. 001 989 29 20 or part No. 001 989 46 20, prior to insertion; apply sealant to outer shoulder in region of joints." Moet ik deze ook meteen halen, en weet iemand wat of welke dit dan moet zijn?

Alvast bedankt,

Willem :D
Yoni

Bericht door Yoni »

Als je krukas is ingesleten hebben ze daar ook een mooi lap middel voor.
Afbeelding

even warm maken in bak kokend water, and fits like a glove!
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Afstandsring 26 hoef je alleen te vervangen als hij ingevreten is door de keerring.. Is 26 nog mooi en glad moet je 'm lekker laten zitten.

Die speciale kit met dat lange nummer is gewoon de bekende tube blauwe (siliconen)montagekit.
==============================================

@Yoni: Deze keerring loopt op een losse (afstands)ring, dus de krukas wordt niet geraakt en kan ook niet inlopen. Als het goed is tenminste.. 8)
Plaats reactie