OM314: Hoe voorste (krukas)oliekeerring vervangen?

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
dries 369

OM314: Hoe voorste (krukas)oliekeerring vervangen?

Bericht door dries 369 »

Goedendag ik heb de volgende vraag over een om 314 van een 608

bwj 76 ik wil de kering vervangen achter de vliegwiel poelie

nu wil ik graag weten welke draad er op de moer zit een gewone rechtse of een linkse

draad ? en moet ik nog ergens opletten bij het vervangen ?

alvast erg bedankt mvg Albert :wink:
DVIII

Re: OM314: Hoe voorste oliekeerring vervangen?

Bericht door DVIII »

ik hoop dat je niet gauw schrikt want de voor of achter afdichting, is flink wat werk en gereedschap nodig.
allereerst moet de hele gril en radiateur eruit , en om wat meer ruimte te krijgen , de propellor.
het gaat om een M 46 bout die gewoon rechtse draad heeft . die moet je met een 1' duimse luchtsleutel los draaien. een slagsleutel (zo'n kort armpje met en ring 46) kan ook maar dan moet je wel geluk hebben en niet het hele motorcompartiment aan bonken slaan. eerst deed ik dat ook met de slagsleutel maar nu heb ik en 1' boutenklopper tot mijn beschikking. je moet ook de poulie er af trekken met een "serious oversize" poulietrekker. bij montage moet je stevig oppassen dat je de spie in de juiste baan krijgt . dat gaat makkelijk fout en dan zit je goed in de problemen. ik warm de poulie op met een el. kookplaatje. Om de keerring te demonteren en monteren kun je het beste de deksel van je distributie er af schroeven. let op waar de aanwijzer van de timing zit , die moet op de zelfde plek terug. geen klusje van niks dus.
PS. er wordt soms aangegeven dat je de bout met een tipje locktite moet borgen , maar ik /wij doen dat niet meer . de bout gaat prima vast en de krukas draait als het ware de bout vaster. (anders was het wel belangrijk !)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Aart

Bericht door Aart »

Ik heb deze keering een paar maanden geleden ook vervangen, maar ik vond het niet zo'n bijzondere klus.

De bout kan alleen wel ellendig vast zitten (vaak met locktite), heeft bij mij ook even geduurd voordat los kwam. De bout bij mij was ook vastgezet met locktite, hierdoor was er een behoorlijke sterke luchtsleutel nodig. De poelie zat bij mij niet vast op de as, kon deze er zo vanaf trekken.

@Dave. Wat bedoel je aanwijzer van de timer, want als het goed is hoef je daar toch niets mee te doen!? Of je moet per ongeluk het tandwiel eruit trekken?

Gr, Aart
DVIII

Bericht door DVIII »

als het helemaal goed is zit er tussen de boutjes van het distributie deksel een aanwijzer die correspondeerd met een merkje in de poulie die geeft 0 aan ( bdp). maar als het distributie deksel er niet afgaat . blijf je daar vanaf .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Aart

Bericht door Aart »

Ik heb destijds ook de loopring vervangen, maar of het nodig was is een tweede. Ik had hem al besteld toen. Best duur ding, dacht bijna € 40,- bij de dealer.

Wat wel verstandig is: de pakking van de distributiedeksel vervangen, mits deze losgehaald wordt. Er zat een kurk/rubberen pakking tussen, maar kreeg van de dealer een waardeloos papieren ding welke je moest aanvullen met vloeibare pakking.

Ik ben hier geen fan van, dus heb er één zelf gemaakt van kurkpakking.
nicobr

Bericht door nicobr »

Het werk zit erop! De keerring is vervangen.

hier even een kort relaas van de activiteiten:

allereerst de sleutel 46 ( met dank aan DVIII) :
Afbeelding

Sleutel vastzetten en met wat stevige tikken komt de bout los:
Afbeelding

Vervolgens met de trekker de riemschijf eraf trekken ( ik heb het in kleine stukjes gedaan: bout beetje achteruit, trekken, bout beetje achteruit, trekken, ...)
Afbeelding

De boutjes van het distributiedeksel eruit, en dan zou het met een beetje goede wil moeten loskomen:
Afbeelding

Eventueel een trekkertje maken op de keerring uit het deksel te trekken (zit nogal stevig vast)
Afbeelding

Oud en nieuw broederlijk naast elkaar, let op de nieuwe originele Mercedes keerring: die heeft een extra vilt aan de buitenkant!
Afbeelding

De nieuwe er nog even intikken ( best het dekseltje goed ondersteunen) en de montage kan beginnen !

Als er nog vragen zijn: dan hoor ik het wel

Mvg
Nico
Plaats reactie