De uitlaat van de 409 is niet geheel luchtdicht. Dat is een probleem voor wat betreft de invoerkeuring dat weet ik.
Uiteraard ga ik proberen om een en ander tijdelijk af te dichten met de bekende automaterialen oplossingen. gungum etc.
Waar haal ik een nieuwe uitlaat vandaan. Die uitlaat loopt in allehande bochten kriskras onder de bus. Als ikd an toch een hoop geld uit moet geven aan een uitlaat is het dan niet makkelijker om er een te (laten) maken. flexibel deel eronder en 2 goede dempers?
Of zitten die wazige bochten er met een reden?
grt dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
Ik zou eerst even naar een goede Mercedesdealer gaan en daar vragen of ze even op chassisnummer zoeken naar de uitlaat, en jou dan mee laten kijken naar de plaatjes in de EPC, mogelijk dat deze constructie gemaakt is door Ziegler die de brandweerauto ombouw deed, die lui maken wel meer kunststukjes en aanpassingen.
Dan kan je mogelijk naar een standaard pijp uitkijken
Die pijpen en potten zien er niet rot uit dus waarom zou je een nieuwe kopen? Lekt mogelijk wat op een aansluiting en dat kun je makkelijk afdichten waarna deze uitlaat zo te zien nog jaren mee kan. Inderdaad een waar kunstwerkje. Zal wel een goede reden voor zijn waarom ze dit gemonteerd hebben.
De uitlaat van onze 817 liep ook in allerlei tuba-achtige bochten, van het spruitstuk eerst naar voren en dan met een mooie krul weer naar achteren, halverwege met twee maal 90° van links naar rechts en dan recht achteruit...
Misschien proberen ze met een bepaalde lengte de knopen en de buiken van het geluid (maar dan bij één bepaald toerental) te laten samenvallen?
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
vorige week bij mercedes alkmaar een nieuwe uitlaatdemper en eindstuk (dus vanaf demper met mooie bocht naar de zijkant 2,5meter), plus beugels en kit gekocht voor 180 euro.
vandaag bellen, morgen geleverd.
als ik t zo zie, kun jij met hetzelfde toe, onze vorige 408b had ook niet zo'n sixflagsbaan onder de bus hangen..
groet en sleutel ze
(met nieuwe uitlaat, een stuk rustiger)
gerbrand
508 lang hoog, OM314 uit 1977
bergop niet te veel in je achteruitkijkspiegel kijken..
Zo recht mogelijk pijpje maken, potje ertussen, klaar.
Groot gedeelte van de pijp kun je ook van flexibel spiraalpijp maken. Scheelt weer buigen.
In de APK-regels staat nergens dat er een origineel Duits lunapark op moet zitten. Hij moet gasdicht zijn en de gassen moeten tot buiten de carrosserie worden afgevoerd. Links, rechts, achter, op dak; maakt allemaal geen flous ous waar die pijp uit komt.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Maxer schreef:Waarom geen rvs uitlaat bestellen? Wel wat duurder maar dat doe je maar één keer.
Het bestellen in RVS is niet zo gek simpel. Standaard uitlaat van onze bus is niet eens te bestellen bij de dealers dus laat tstaan bij de reguliere onderdelen en uitlaat handel.
We gaan straks met de bus langs iemand die het kan fabriceren, pisbakken staal of rvs zal waarschijnlijk van de prijs afhangen.
dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
@Leo, ik denk dat je de helft meer kwijt bent dan origineel maar hang me er niet aan op, shoppen loont.
@Dennis, er zijn bedrijven die ter plekke een rvs uitlaat onder je auto fabrieken. Juist voor een benzinemotor is dat een goed idee omdat door de hoge zuurgraad rotten ijzeren uitlaten veel sneller weg dan bij een diesel. Ook hier, shoppen loont.
Je bent dan wel duurder uit maar op termijn veel goedkoper omdat die uitlaat niet alleen die wagen maar ook jou overleefd
Bij de oudere modellen zat er geen voordemper tussen en loopt de voorpijp direct naar de linkerzijde van de auto, maakt een haakse bocht naar achteren gevolgd door de demper. daarna kan de pijp net voor het achterwiel naar links afbuigen en eindigen. Of over de achteras heen naar achteren.
Bij de nieuwere modellen is er een voordemper tussen gekomen. Die is er in twee versies één met de in en uit gang aan de voorkant en één met de in en uitgang tegenoverelkaar. Aangezien de pijp alleen onder het vliegwielhuis door naar de andere kant kan heeft het hun enig denkwerk gekost om dat voorelkaar te krijgen. Dat kunstwerk is dus inderdaad niet meer leverbaar.
Als mijn pijpkunststuk zover heen is dat het vervangen moet worden ga ik er een rvs uitlaat onder maken met 1 demper en zo eenvoudig mogelijk.
Overigens heeft o.a. Bosal een heel assortiment aan pijp, bochten en dempers waarmee je zelf een uitlaatsysteem kunt maken.
Een kennis van me heeft voor het laten maken van een RVS-uitlaat op maat, goede ervaring met EPS te Kiel-Windeweer (gem. Hoogezand) http://www.uitlaten.com/main.html.
Was met de benzineleiding aan het prutsen en toen de wagen liep viel het me op dat er aan op het blok boven aan het uitlaatspruitstuk
twee veren zitten een ronde veer aan de cabine zijde en een stugge ronde veer aan de voorkant. Bij deze veer aan de voorzijde van het uitlaatspruitstukblok lekte wat uitlaatgas door/tussen die veer,.... is dat normaal?
Volgens mij (en mijn vaste monteur) is het uitlaatspruitstuk nieuw (of zo goed als).
Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
Hallo Dennis,
Als je de veren bedoelt die direct onder de voet van de carburateur zitten dan is dat normaal.
Onder de carburateur zit in het uitlaatspruitstuk een klep die bij koude motor de uitlaatgassen tegen het inlaatspruitstuk onder de carburateur laat stromen. Die klep wordt door een bimetalen veer bedient en sluit als de motor warm wordt.
De as van die klep is gelagerd in twee boringen in het spruitstuk. Bij koude motor wil dat wel lekken. Normaliter gaat dat over als de motor , en dus ook het spruitstuk warm wordt.
Op internet las ik een tip van iemand die in plaats van GumGum gewoon hittevast cement gebruikt met verbandgaas als wapening. Eenmaal hard verbrandt dat verbandgaas maar het zaakje blijft wel zitten.
Zelf zou ik glasvezelband (gipsplaten) gebruiken.
Maar je leest zoveel op internet, zelf heb ik dat nog nooit geprobeerd.