Nasa Clipper BM-1
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Nasa Clipper BM-1
Deze monitor staat op mijn verlanglijstje, € 129,- bij Advitec.
http://www.advitek.nl/stroom/stroom-toe ... r-24v.html
De vraag is, heeft iemand er iets over te vertellen, ik weet dat Ernst er een heeft (dacht ik te zien op zijn foto's)
Hij lijkt mij ruim voldoende, dat hij zich niet automatisch calibreerd op veroudering van de accu's neem ik voor lief, of is dit onverstandig?
Groeten, Paul
http://www.advitek.nl/stroom/stroom-toe ... r-24v.html
De vraag is, heeft iemand er iets over te vertellen, ik weet dat Ernst er een heeft (dacht ik te zien op zijn foto's)
Hij lijkt mij ruim voldoende, dat hij zich niet automatisch calibreerd op veroudering van de accu's neem ik voor lief, of is dit onverstandig?
Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: Nasa Clipper BM-1
Ik heb er geen ervaring mee, maar vind het een hoop geld om een simpel doel te bereiken; namelijk om te weten hoe vol je accu's nog zijn (dat neem ik tenminste aan).
Ik heb een veel meer ambachtelijke oplossing; op de controller van de zonnepanelen lees ik digitaal ook de accuspanning af. Is die boven de 25.4 V, dan weet ik dat er geladen wordt. Is die eronder, check ik even of de koelkast draait (dat kan ik horen) en wacht tot die afgeslagen is, nog even een minuutje wachten tot de rustspanning terug is. Naast de controller heb ik een handgeschreven tabelletje met daarop:
25,4 - 100%
24,6 - 60%
24,2 - 40%
LADEN
Dat onderste punt bereik ik zelden - dan gaan we weer een stukje rijden of wachten tot de zon komt :D .
Groet,
Gerard
Ik heb een veel meer ambachtelijke oplossing; op de controller van de zonnepanelen lees ik digitaal ook de accuspanning af. Is die boven de 25.4 V, dan weet ik dat er geladen wordt. Is die eronder, check ik even of de koelkast draait (dat kan ik horen) en wacht tot die afgeslagen is, nog even een minuutje wachten tot de rustspanning terug is. Naast de controller heb ik een handgeschreven tabelletje met daarop:
25,4 - 100%
24,6 - 60%
24,2 - 40%
LADEN
Dat onderste punt bereik ik zelden - dan gaan we weer een stukje rijden of wachten tot de zon komt :D .
Groet,
Gerard



Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Nasa Clipper BM-1
Hi Gerard,
Over de voltmeter als batterijmonitor is al het nodige op dit forum geschreven. Zoeken!
De spanning is een aardige indicatie, maar een "echte" batterijmonitor (b.v. die van NASA of de kleinere van Victron) calculeert ook de op enig moment lopende laad- en ontlaadstromen, alsmede de tijd, mee.
Je hoeft dus niet je koelkast uit te zetten, kijken of de zon schijnt en te wachten; je ziet in één oogopslag waaraan je toe bent. En ja, dat gemak kost wat.
Over de voltmeter als batterijmonitor is al het nodige op dit forum geschreven. Zoeken!
De spanning is een aardige indicatie, maar een "echte" batterijmonitor (b.v. die van NASA of de kleinere van Victron) calculeert ook de op enig moment lopende laad- en ontlaadstromen, alsmede de tijd, mee.
Je hoeft dus niet je koelkast uit te zetten, kijken of de zon schijnt en te wachten; je ziet in één oogopslag waaraan je toe bent. En ja, dat gemak kost wat.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Nasa Clipper BM-1
Ik heb er 2 voor mijn broer in de boot gebouwd, die ieder een 200Ah accu bewaken.
Technich gezien is het een keurig systeem, NASA is wel een low-end fabrikant, maar de ervaring met deze 2 is prima.
Broer is zeer tevreden met de werking en hij schakelt handmatig tussen de beide accu's op basis van de info van de BM1.
Ik heb ze destijds uit de UK gehaald voor ca 80,= pond, toen nog onder de 100,= Euro
Frank
Technich gezien is het een keurig systeem, NASA is wel een low-end fabrikant, maar de ervaring met deze 2 is prima.
Broer is zeer tevreden met de werking en hij schakelt handmatig tussen de beide accu's op basis van de info van de BM1.
Ik heb ze destijds uit de UK gehaald voor ca 80,= pond, toen nog onder de 100,= Euro
Frank
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: Nasa Clipper BM-1
Ik vind ze niet in de UK voor onder de 91 pond = € 115
Voor het verschil en thuisbezorgd ga ik geen moeite doen.
Die voltmeter truc gebruik ik nu ook, maar ik wil wat nog meer details zoals het stroomverbruik.
Hij is mooier en beter afleesbaar dan de Victron vandaar de keuze.
Meten is weten.
Bedankt, Paul
Voor het verschil en thuisbezorgd ga ik geen moeite doen.
Die voltmeter truc gebruik ik nu ook, maar ik wil wat nog meer details zoals het stroomverbruik.
Hij is mooier en beter afleesbaar dan de Victron vandaar de keuze.
Meten is weten.
Bedankt, Paul
Bezoek altijd welkom!
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: Nasa Clipper BM-1
Ernst, die stukken over de BM-1 heb ik allemaal gelezen - ik dacht de topicstarter een goedkoper alternatief voor te stellen totdat een dergelijk apparaat voor 9,95 bij de Action ligt :D .
Groet,
Gerard
Groet,
Gerard



Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Nasa Clipper BM-1
Dat gaan wij niet meemaken, Gerard....
Wat jij doet met spanning aflezen, schakelen, wachten, op de klok kijken is in wezen hetzelfde als wat een BM doet. En als je er een zakjapanner en kladpapier bijhaalt, kun je vast ook uitrekenen hoelang het duurt bij de nu lopende stroom tot de accu helemaal vol (of helemaal leeg, natuurlijk) is. De BM doet dat ook voor je.
Wat jij doet met spanning aflezen, schakelen, wachten, op de klok kijken is in wezen hetzelfde als wat een BM doet. En als je er een zakjapanner en kladpapier bijhaalt, kun je vast ook uitrekenen hoelang het duurt bij de nu lopende stroom tot de accu helemaal vol (of helemaal leeg, natuurlijk) is. De BM doet dat ook voor je.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten