Hij staat nog met 5000kg op het Duitse kentekenbewijs. Ik wil 'm terug laten keuren naar 3500kg. Van Mercedes-Benz Nederland (mevr. Fielemon) begrepen dat ik het beste de bus eerst op Nederlands kenteken kan laten zetten en dan met een TTM formulier plus spoorbreedte verklaring schriftelijk bij de RDW de MTM naar beneden te krijgen. Hij kan ook in 1 keer op B rijbewijs volgens , maar dan moet dat via een zgn. "bfabkaart", en zijn de kosten veel hoger (€250) en is het proces omslachtiger (moet ie naar Nijkerk voor conformering en een verenwissel).
Er moet ook een kampeerwagen inrichting op het kenteken geschreven worden, voor passagiers in het binnen gedeelte, en ik begrijp dat dit ook verzekeringstechnisch verstandig is. Wat dat laatste betreft moet ie ook zo licht mogelijk op het kenteken staan natuurlijk.
Plan van aanpak:
- bus zo kaal en licht mogelijk maken (interieur slopen, reservewiel eraf, dakluiken eruit, tanks leeg, etc.)
- naar de RDW voor kenteken laten omzetten naar NL, op originele Duitse MTM van 5000kg, 2 zitplaatsen.
- bus schriftelijk met TTM en spoorbreedte verklaring naar 3500kg MTM omzetten.
- inbouwen met minimum eisen RDW voor kampeerwagen inrichting, en extra zitplaatsen.
- weer laten keuren met kampeerwagen inrichting, nog steeds zo licht mogelijk.
- daarna helemaal inbouwen.
Ziet iemand hier wat mis mee? Ik zit nog met het volgende:
- kan ik tijdens de eerste keuring ervoor kiezen de bus personenauto of bedrijfsauto te laten zijn? Of is dat altijd een beslissing van de RDW? Hier zitten wat verschillen tussen b.v. m.b.t. gordels en zitplaatsen, vandaar.