Wat is er vandaag gebeurd?
- dereiziger
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
- Locatie: visvliet
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Op vakantie in Oostenrijk,
Nu in tirol, erg mooi landschap en mooie motor ritten.
Maar vandaag aangelopen door een boerin met koe :shock: Die beetsen worden met hoofdtooi met slingers en al hier over de weg van de bergweiden afgehaald richting stal. Gelukkig betrof het hier een vrij gezette dame die als buffer tussen koe en vanHooltje geplet werd en daarom geen schade maakte
De dame in kwestie bleek wel wat gewent te zijn, ze liep daarna gewoon door
Er zit echter een nadeel aan deze tradietie al hier, er licht dus overal koeien vlaaien op de weg.
Met als gevolg (je raad het al) je camper onder de drek :z Vooral de spatlappen dragen nu een cm van dat spul met zich mee 
Nu in tirol, erg mooi landschap en mooie motor ritten.
Maar vandaag aangelopen door een boerin met koe :shock: Die beetsen worden met hoofdtooi met slingers en al hier over de weg van de bergweiden afgehaald richting stal. Gelukkig betrof het hier een vrij gezette dame die als buffer tussen koe en vanHooltje geplet werd en daarom geen schade maakte




Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
- Locatie: land van Maas en Waal
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Is goed voor in de tuin, al die koemest!!
gr.Jan.

gr.Jan.
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
helaas heb ik die niet bij me ;)deutz schreef:Is goed voor in de tuin, al die koemest!!![]()
gr.Jan.
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
- Locatie: land van Maas en Waal
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Volgende keer niet vergeten!!!
gr.Jan.

gr.Jan.
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Vanaf ongeveer 1 cm dik blijkt het ongelooflijk corrosie werend te zijn. 

In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
- Locatie: land van Maas en Waal
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Zal wel niet met al die ammoniak erin!!!!! Ik doe het wel met rauwe lijn olie!
gr.Jan
gr.Jan
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Ik heb weleens gehoord dat ezelinnenmelk een beter resultaat geeft.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
- Janneman
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
+ camper is weer gekeurd zonder problemen
- flink wat roest ontdekt aan de achterdeuren (zucht weer die roest)
Vanmiddag naar de stalling gebracht en inmiddels geschorst. Wordt weer even wachten tot maart/april.
- flink wat roest ontdekt aan de achterdeuren (zucht weer die roest)
Vanmiddag naar de stalling gebracht en inmiddels geschorst. Wordt weer even wachten tot maart/april.
-----------------------
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
- Gerard Exis
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Kenteken binnen van de "nieuwe camper in aanbouw"
Personenauto van 9.990 kg :mrgreen:
Personenauto van 9.990 kg :mrgreen:
- Arno Z
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
- Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
- Contacteer:
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
@Jan
Geschorst? Loont dat? Of sta je niet op camperkenteken?
Arno
Geschorst? Loont dat? Of sta je niet op camperkenteken?
Arno
- Janneman
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Dat loont makkelijk. HSB met camperkanteken is nog altijd zo'n 50 Euro/mnd. Schorsen van een voertuig ouder dan 15 jaar kost nog geen 25 Euro.Arno Z schreef:@Jan
Geschorst? Loont dat? Of sta je niet op camperkenteken?
Arno
Stel dat je 5 maanden schorst, dus 5 * 50 = 250 Euro minus 25 Euro voor het schorsen is 225 Euro bespaart.
Enige wat je ervoor moet doen is lekker thuis achter je PC schorsen (5 minuten werk) en voor je gaat rijden ook weer vanachter je PC de schorsing opheffen.
-----------------------
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Gefeliciteerd, Gerard!
Bak maar iets lekkers voor bij de koffie.
Bak maar iets lekkers voor bij de koffie.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- dereiziger
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
- Locatie: visvliet
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Weer even bij van vanhooltje wezen kijken .. blijft een mooie Camper . en nog dank voor de gastvrijheid van peter en Christl .. ;)
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Druk aan de studie m.b.v. het boek "mastering electronics" als voorbereiding op mijn medisch technicus opleiding. Na afronden van deze modules kan ik dan hopelijk in januari met de MT-A opleiding gaan beginnen.
Er komt weer een hoop bovendrijven wat ook bij camperbouwen van pas komt! :mrgreen:
Wordt het toch nog eens wat met deze havist die sinds de havo en een opleidinkje ICT-beheer van een jaar geen school meer gezien heeft...
Jeroen
Er komt weer een hoop bovendrijven wat ook bij camperbouwen van pas komt! :mrgreen:
Wordt het toch nog eens wat met deze havist die sinds de havo en een opleidinkje ICT-beheer van een jaar geen school meer gezien heeft...
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Succes met je studie, maar die electronics zal je toch niet in je camper vinden ............of ga je er allerlei gadgets inbouwen ??
:D
Moet zelf ook even wennen aan het schoolse bestaan, ook heeel lang geleden; een hele dag in de schoolbanken , vlgs mij in jouw woonplaats. :)
Frank


Moet zelf ook even wennen aan het schoolse bestaan, ook heeel lang geleden; een hele dag in de schoolbanken , vlgs mij in jouw woonplaats. :)
Frank
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Voor de busliefhebbers:
Gisteren de hele middag met de gepensioneerden van mijn vakbond (VPP v/h VHP PTT) een excursie gehad naar VDL Bus & Coach in Valkenswaard (v/h - sinds 1931 - Bova).
Heel boeiend om eens te horen en te zien. Ze combineren ouderwets handwerk met moderne technieken. Automatiseren is natuurlijk niet zinvol als je één bus per dag maakt (maximaal vier, maar het is een slappe periode). Een bus wordt in 8 * 3 uur geassembleerd. Ter vergelijking: in Born (sinds kort ook VDL) staat er voor een Mini 11 minuten!
De sub-assemblies komen voor het grootste deel van VDL Bus Chassis, VDL Berkhof, Pacar-DAF en ZF. Wat ze daar "chassis" noemen is een vakwerkconstructie die ongeveer de bagageruimte omsluit. Nadat de motor en de versnellingsbak geplaatst zijn, wordt het "chassis" op een steunkarretje verplaatst totdat de zijwanden en het dak geplaatst zijn, anders zakt het door. Er wordt nauwelijks geschroefd, maar des te meer gekit.
De zijwanden komen van VDL Berkhof in de kleur die de klant heeft besteld (en voor voorraadbussen in het wit), aan de binnenkant gestoffeerd, met de gordijntjes voor het raam en de spotjes en luidsprekers in de hoedenplank. Het dak arriveert ook gestoffeerd, met de airco al gemonteerd. Als wanden en dak geplakt zijn, kunnen de mallen voor en achter worden weggereden en worden de kop en kont gemonteerd, weer met maar een paar schroeven en een boel kit.
Als laatste worden de wielen gemonteerd, de motor ontlucht en de stuurservo afgevuld. En dan staat er weer een kwart miljoen Euri klaar voor de klant!
Ook wel leuk om te weten:
- VDL is ook eigenaar van Jonckheere en Hainje. Concurrenten zijn vooral MAN, Mercedes en (het veel kleinere) Van Hool.
- Ze leveren op klantspecificatie, maar keuze uit slechts een paar uitvoeringen van 12 tot 15 m. Keuze uit drie motoren en zeven bakken.
- Bussen voor Franse klanten hebben allemaal een sticker "schoolbus". Dat levert de koper een dikke subsidie op, wat ze later ook met die bus gaan vervoeren ;-)
- Alle klanten komen de nieuwe bus halen in Valkenswaard. Kleine komen met de hele Raad van Bestuur, grote sturen een chauffeur
Het was een heel interessante middag, zowel bedrijfskundig als technisch. Als je tenminste affiniteit tot bussen hebt.
Gisteren de hele middag met de gepensioneerden van mijn vakbond (VPP v/h VHP PTT) een excursie gehad naar VDL Bus & Coach in Valkenswaard (v/h - sinds 1931 - Bova).
Heel boeiend om eens te horen en te zien. Ze combineren ouderwets handwerk met moderne technieken. Automatiseren is natuurlijk niet zinvol als je één bus per dag maakt (maximaal vier, maar het is een slappe periode). Een bus wordt in 8 * 3 uur geassembleerd. Ter vergelijking: in Born (sinds kort ook VDL) staat er voor een Mini 11 minuten!
De sub-assemblies komen voor het grootste deel van VDL Bus Chassis, VDL Berkhof, Pacar-DAF en ZF. Wat ze daar "chassis" noemen is een vakwerkconstructie die ongeveer de bagageruimte omsluit. Nadat de motor en de versnellingsbak geplaatst zijn, wordt het "chassis" op een steunkarretje verplaatst totdat de zijwanden en het dak geplaatst zijn, anders zakt het door. Er wordt nauwelijks geschroefd, maar des te meer gekit.
De zijwanden komen van VDL Berkhof in de kleur die de klant heeft besteld (en voor voorraadbussen in het wit), aan de binnenkant gestoffeerd, met de gordijntjes voor het raam en de spotjes en luidsprekers in de hoedenplank. Het dak arriveert ook gestoffeerd, met de airco al gemonteerd. Als wanden en dak geplakt zijn, kunnen de mallen voor en achter worden weggereden en worden de kop en kont gemonteerd, weer met maar een paar schroeven en een boel kit.
Als laatste worden de wielen gemonteerd, de motor ontlucht en de stuurservo afgevuld. En dan staat er weer een kwart miljoen Euri klaar voor de klant!
Ook wel leuk om te weten:
- VDL is ook eigenaar van Jonckheere en Hainje. Concurrenten zijn vooral MAN, Mercedes en (het veel kleinere) Van Hool.
- Ze leveren op klantspecificatie, maar keuze uit slechts een paar uitvoeringen van 12 tot 15 m. Keuze uit drie motoren en zeven bakken.
- Bussen voor Franse klanten hebben allemaal een sticker "schoolbus". Dat levert de koper een dikke subsidie op, wat ze later ook met die bus gaan vervoeren ;-)
- Alle klanten komen de nieuwe bus halen in Valkenswaard. Kleine komen met de hele Raad van Bestuur, grote sturen een chauffeur

Het was een heel interessante middag, zowel bedrijfskundig als technisch. Als je tenminste affiniteit tot bussen hebt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
@Frank: er wordt weer aardig begonnen met teruggaan naar de basis, en dat is wel goed te doen (een aantal dingen wist ik al wel), maar enigzins verder bladerend in het boek wordt het wel steeds complexer :)
En met de MT-A gaan we weer gedeeltelijk de andere kant op, want dan moeten ook de biologielessen weer afgestoft worden!
@Ernst: klinkt als een leuk uitstapje! Ik ben met mijn vader eens bij DAF geweest, en dat was ook erg interessant. 2 Jaar geleden ook bij BMW in München geweest, en dat was ook erg leuk. Vooral leuk te zien dat BMW o.a. zijn eigen plaatwerk perst en ook nog b.v. de stoelen zelf maakt. De lasrobot-dans bij het in elkaar lassen van de carrosserie (een BMW van 1500kg wordt nog gelast en een bus van een ton of 10 zit met kit en schroeven in elkaar :mrgreen: ) staat me nog goed bij.
Bij beiden was foto's maken overigens ten strengste verboden...
En met de MT-A gaan we weer gedeeltelijk de andere kant op, want dan moeten ook de biologielessen weer afgestoft worden!
@Ernst: klinkt als een leuk uitstapje! Ik ben met mijn vader eens bij DAF geweest, en dat was ook erg interessant. 2 Jaar geleden ook bij BMW in München geweest, en dat was ook erg leuk. Vooral leuk te zien dat BMW o.a. zijn eigen plaatwerk perst en ook nog b.v. de stoelen zelf maakt. De lasrobot-dans bij het in elkaar lassen van de carrosserie (een BMW van 1500kg wordt nog gelast en een bus van een ton of 10 zit met kit en schroeven in elkaar :mrgreen: ) staat me nog goed bij.
Bij beiden was foto's maken overigens ten strengste verboden...
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Hier stond een teken "verboden te fotograferen" bij de ingang van de hal. Maar tegen het einde van de rondgang zei onze begeleider dat het best mocht. Vandaar dat ik alleen maar twee of drie foto's heb van het eind van de lijn (laatste paar foutcorrecties voor de bus naar buiten wordt gereden). Links zie je nog wel de plek waar de zijwanden in mallen worden gehouden terwijl het dak wordt vastgelijmd.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Gerard Exis
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Vandaag mijn Separ filter ontvangen, een uitvoering die verwarmd. Nu ben ik op zoek naar een manier om op 24V mijn brandstofslangen te verwarmen, of verwarmde brandstofslangen ? Ik weet dat deze bestaan onder de naam Thermo-line maar deze kosten 600 euro :shock:
Heb zojuist 380 ex btw betaald voor m'n filter, wil proberen om toch een meer betaalbare manier te vinden om de rest te verwarmen.
Heb zojuist 380 ex btw betaald voor m'n filter, wil proberen om toch een meer betaalbare manier te vinden om de rest te verwarmen.
- Arno Z
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
- Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
- Contacteer:
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Gerard,
Wil je een poolreis gaan maken, opdat je je brandstofleidingen wil verwarmen?
In mijn personenauto zit een warmtewisselaar, daar wordt met koelvloeistof de brandstof verwarmd. Die warmtewisselaar zit tussen de opvoerleiding en het brandstoffilter (dus het filter bevat ook warme brandstof). Vanaf daar naar de HD pomp, vanwaar de warme diesel terug gaat naar de tank. (Uiteindelijk wordt de tank dus ook warm).
Aan de koelwaterkant zit hij parallel geschakeld op de radiateur (maar buiten de thermostaat om). Door de dunne leidingen leidt dat niet tot te hete kokende motor.
Arno
Wil je een poolreis gaan maken, opdat je je brandstofleidingen wil verwarmen?
In mijn personenauto zit een warmtewisselaar, daar wordt met koelvloeistof de brandstof verwarmd. Die warmtewisselaar zit tussen de opvoerleiding en het brandstoffilter (dus het filter bevat ook warme brandstof). Vanaf daar naar de HD pomp, vanwaar de warme diesel terug gaat naar de tank. (Uiteindelijk wordt de tank dus ook warm).
Aan de koelwaterkant zit hij parallel geschakeld op de radiateur (maar buiten de thermostaat om). Door de dunne leidingen leidt dat niet tot te hete kokende motor.
Arno
- Gerard Exis
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Hallo Arno.
Noordpool ? weet het niet, waarschijnlijk niet, maar hier (in Roemenie waar ik dus woon) zijn temperaturen van -25 absoluut geen uitzonderingen. Daarbij ga ik nu starten met het ombouwen van een Mercedes 1017 4x4 naar een camper, dan probeer ik het direct goed te doen voor de aankomende jaren. Met onze 508 hadden wij alleen maar bestemmingen voor ogen waar het goed warm was, echter nu wordt de leefruimte veel groter, rijden met sneeuw en slechte wegen is nu ook een minder groot probleem door de permanente 4x4, dus wie weet krijgen we ooit eens zin om b.v Finland, Noorwegen etc.. te gaan ontdekken, kortom ik denk dat deze investering voor mij een goede keus is.
Een personenauto kan je niet vergelijken met een vrachtwagen, bij mij zitten de tanken buiten en dus veel gevoeliger voor lage temperaturen.
Daarom zou ik dus ook graag de brandstofleidingen (slangen) zelf onder controle houden wat temperatuur betreft.
Daarnaast ben ik ook aan het uitzoeken of juist een brandstofkoel systeem erop bouwen ook zin heeft voor in de zomer, en een intercooler, etc...
ja, probeer er direct een goed truckie van te maken.
Noordpool ? weet het niet, waarschijnlijk niet, maar hier (in Roemenie waar ik dus woon) zijn temperaturen van -25 absoluut geen uitzonderingen. Daarbij ga ik nu starten met het ombouwen van een Mercedes 1017 4x4 naar een camper, dan probeer ik het direct goed te doen voor de aankomende jaren. Met onze 508 hadden wij alleen maar bestemmingen voor ogen waar het goed warm was, echter nu wordt de leefruimte veel groter, rijden met sneeuw en slechte wegen is nu ook een minder groot probleem door de permanente 4x4, dus wie weet krijgen we ooit eens zin om b.v Finland, Noorwegen etc.. te gaan ontdekken, kortom ik denk dat deze investering voor mij een goede keus is.
Een personenauto kan je niet vergelijken met een vrachtwagen, bij mij zitten de tanken buiten en dus veel gevoeliger voor lage temperaturen.
Daarom zou ik dus ook graag de brandstofleidingen (slangen) zelf onder controle houden wat temperatuur betreft.
Daarnaast ben ik ook aan het uitzoeken of juist een brandstofkoel systeem erop bouwen ook zin heeft voor in de zomer, en een intercooler, etc...
ja, probeer er direct een goed truckie van te maken.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Onder de -19℃ is brandstofverwarming zinvol. Ik heb ooit in Zuid-Turkije een uurtje een primus onder een grote dieseltank laten branden...
Een intercooler koelt lucht en geen brandstof. Door het comprimeren in de turbo wordt de lucht warmer, wat ongunstig is voor de vulling van de cilinders. Daarom wordt de lucht nà de turbo nog even gekoeld. Scheelt weer wat vermogen
Wat voor motor zit er eigenlijk in, een OM352A? Die kun je van 170 tot 192 pk opkietelen met een intercooler.
Een intercooler koelt lucht en geen brandstof. Door het comprimeren in de turbo wordt de lucht warmer, wat ongunstig is voor de vulling van de cilinders. Daarom wordt de lucht nà de turbo nog even gekoeld. Scheelt weer wat vermogen
Wat voor motor zit er eigenlijk in, een OM352A? Die kun je van 170 tot 192 pk opkietelen met een intercooler.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Gerard Exis
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Ernst, klopt, de 170pk zit er in, en dat de intercooler niet voor de brandstofverwarming is was mij natuurlijk allang bekend, ik wou alleen even aangeven wat de eerste stappen zullen zijn, na het grote technische onderhoud, olie, filters, pakkingen, oude verdroogde rubbers etc.. vervangen. Weet jij toevallig tot hoever de turbodruk max verhoogd mag worden zonder de grens te overschrijden?
- Arno Z
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
- Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
- Contacteer:
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Uiteraard is een auto niet zozeer met een vrachtwagen te vergelijken. Echter vroeg ik me af wat je motivaties waren. Probeer je vlokken te vermijden, of de viscositeit goed (genoeg) te houden voor verpompbaarheid en inspuitbaarheid.
Vroegah, toen ik nog aan boord zat... werkten we met HFO 380, naar spul dat -indien niet verwarmd- in je tanks stolt. Nou is het aan boord makkelijk want je haalt warmte uit je uitlaatgas en stopt dat in thermische olie. Dat pomp je door leidingen in je tanks en alles is warm. In stappen maak je het warmer (via de pre-heater) voor de seperator en opslag in de dagtank. Daarna nog even opwarmen en het kan de motor in. In de haven houd je de tanks warm met een oliegestookte ketel die (diezelfde) thermische olie weer op temperatuur houdt.
Allemaal leuk, maar niet voor in een (vracht)auto. De truc die Mercedes in mijn personenauto heeft gedaan doet (niet veel) voor een vrachtwagen. Hun motivatie is daar geweest om iedere potentiële PK die in het blok zit er uit te halen.
Wel kan je er volgens mij van zowel de scheepsbouwers als van Mercedes ideeën van overnemen.
- Restwarmte van je motor gebruiken (waar mogelijk) zowel voor de verwarming van je brandstof als van de accommodatie
- Als de motor niet in bedrijf is, een alternatieve warmtebron gebruiken om de afwezigheid van motorwarmte te compenseren.
Ik denk nu snel aan een Alde (voorheen Primus) vloeistof - ringverwarming systeem (je vast wel bekend), dit zijn verwarmingsystemen die gebruik maken van vloeistof gevulde convectors. Een systeem zoals ook in mijn bus zat/komt (nu ff niet ivm renovatie). Het mooie van deze systemen is dat je er leuk mee kan spelen (zeker de oudere systemen). Door een warmte-wisselaar aan te brengen kan je motorwarmte overbrengen naar de accommodatie verwarming. Plaats je echter een electrische (hulp-) koelwaterpomp dan kan je je motor voorverwarmen door die zelfde warmte-wisselaar.
Door het aanbrengen van verwarmingspijpen in je tanks (brandstof, drink- en afvalwater) kan je die op temperatuur houden (dmv de motor of door de ketel, indien warmtewisselaar). Door een electrische circulatiepomp op te nemen in je brandstofsysteem kan je de diesel laten circuleren terwijl de motor uit staat. Zo voorkom je dat de viscositeit in je aanvoer- en retourleiding te hoog wordt. Een isolerende mantel helpt hierbij natuurlijk.
Zelf zou ik er dan ook nog voor kiezen om een mooi meet- en regelsysteempje er aan te hangen. Waarbij alle gebruikers hun eigen setpoints hebben (bijvoorbeeld accommodatie volgens (klok)themostaat, diesel 22C, Drinkwater 12C, Afvalwater vorstvrij (3+), Motor zo warm als mogelijk (indien bestelt)).
Overigens kan je met zo'n Alde/Primus en wat geknutsel ook een 'combiketel' maken voor je warmwatervoorziening.
Leuk project, ben benieuwd wat je er van gaat maken... een apart topic waard denk ik zo.
Arno
Vroegah, toen ik nog aan boord zat... werkten we met HFO 380, naar spul dat -indien niet verwarmd- in je tanks stolt. Nou is het aan boord makkelijk want je haalt warmte uit je uitlaatgas en stopt dat in thermische olie. Dat pomp je door leidingen in je tanks en alles is warm. In stappen maak je het warmer (via de pre-heater) voor de seperator en opslag in de dagtank. Daarna nog even opwarmen en het kan de motor in. In de haven houd je de tanks warm met een oliegestookte ketel die (diezelfde) thermische olie weer op temperatuur houdt.
Allemaal leuk, maar niet voor in een (vracht)auto. De truc die Mercedes in mijn personenauto heeft gedaan doet (niet veel) voor een vrachtwagen. Hun motivatie is daar geweest om iedere potentiële PK die in het blok zit er uit te halen.
Wel kan je er volgens mij van zowel de scheepsbouwers als van Mercedes ideeën van overnemen.
- Restwarmte van je motor gebruiken (waar mogelijk) zowel voor de verwarming van je brandstof als van de accommodatie
- Als de motor niet in bedrijf is, een alternatieve warmtebron gebruiken om de afwezigheid van motorwarmte te compenseren.
Ik denk nu snel aan een Alde (voorheen Primus) vloeistof - ringverwarming systeem (je vast wel bekend), dit zijn verwarmingsystemen die gebruik maken van vloeistof gevulde convectors. Een systeem zoals ook in mijn bus zat/komt (nu ff niet ivm renovatie). Het mooie van deze systemen is dat je er leuk mee kan spelen (zeker de oudere systemen). Door een warmte-wisselaar aan te brengen kan je motorwarmte overbrengen naar de accommodatie verwarming. Plaats je echter een electrische (hulp-) koelwaterpomp dan kan je je motor voorverwarmen door die zelfde warmte-wisselaar.
Door het aanbrengen van verwarmingspijpen in je tanks (brandstof, drink- en afvalwater) kan je die op temperatuur houden (dmv de motor of door de ketel, indien warmtewisselaar). Door een electrische circulatiepomp op te nemen in je brandstofsysteem kan je de diesel laten circuleren terwijl de motor uit staat. Zo voorkom je dat de viscositeit in je aanvoer- en retourleiding te hoog wordt. Een isolerende mantel helpt hierbij natuurlijk.
Zelf zou ik er dan ook nog voor kiezen om een mooi meet- en regelsysteempje er aan te hangen. Waarbij alle gebruikers hun eigen setpoints hebben (bijvoorbeeld accommodatie volgens (klok)themostaat, diesel 22C, Drinkwater 12C, Afvalwater vorstvrij (3+), Motor zo warm als mogelijk (indien bestelt)).
Overigens kan je met zo'n Alde/Primus en wat geknutsel ook een 'combiketel' maken voor je warmwatervoorziening.
Leuk project, ben benieuwd wat je er van gaat maken... een apart topic waard denk ik zo.
Arno
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten