Hallo,
Ik reed laatst met mijn bus en ineens ging de koppeling niet meer ophoog. Ik heb een mechanische koppeling. Toen ik eronder lag zag ik dat er een kapje van een bolletje was afgescheurd, nadat ik dit vervangen heb gaat nog steeds het koppelingspedaal niet meer uit zichzelf omhoog.
Heeft dit alleen met het afstellen van de stangen te maken? Of is er meer aan de hand.
Op de foto hieronder zie je welke stand defect was, nummer 2.
Het zou fantastisch zijn als iemand mij het antwoord op mijn probleem kan geven.
Vriendelijke groet,
Rob
Mechanische koppeling defect
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 25 sep 2012, 17:22
Mechanische koppeling defect
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Detlev
- Berichten: 920
- Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
- Locatie: De Bilt
Re: Mechanische koppeling defect
Deze foto heb ik jaren nodig gehad helaas.....
Ik heb uiteindelijk het hele stelsel vervangen, nu loopt het al weer bijna twee jaar uitstekend!
Waarschijnlijk heb je de afstand van de bout verkeerd staan, wat bij het pedaal een grote slag is is hier een hele kleine.
Ik had een van de eerste keren ook dat de boel niet omhoog kwam, zat toch ook nog iets onderste boven.
Bij mij brak 1 trouwens om de haverklap. Misschien helpt onderstaande tekening je op weg:

Met dank aan PaulV van wie ik 'm ooit kreeg.....
Ik heb uiteindelijk het hele stelsel vervangen, nu loopt het al weer bijna twee jaar uitstekend!
Waarschijnlijk heb je de afstand van de bout verkeerd staan, wat bij het pedaal een grote slag is is hier een hele kleine.
Ik had een van de eerste keren ook dat de boel niet omhoog kwam, zat toch ook nog iets onderste boven.
Bij mij brak 1 trouwens om de haverklap. Misschien helpt onderstaande tekening je op weg:

Met dank aan PaulV van wie ik 'm ooit kreeg.....
Mercedes 406 uit 1969
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: Mechanische koppeling defect
Ik behoor ook tot de (on)gelukkigen met een mechanische koppeling.
Ik heb onderdeel 227 standaard aan boord, deze heb ik onderweg al 4x vervangen, links en rechts. Ze buigen eerst en breken dan.
Het vervangen is niet zo moeilijk, oefening baart kunst. De laatste tijd is het heel gebleven, we wachten af.
Groeten, Paul
Ik heb onderdeel 227 standaard aan boord, deze heb ik onderweg al 4x vervangen, links en rechts. Ze buigen eerst en breken dan.
Het vervangen is niet zo moeilijk, oefening baart kunst. De laatste tijd is het heel gebleven, we wachten af.
Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
- Hanomaad
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
- Locatie: Amsterdam
Re: Mechanische koppeling defect
Rob wat voor motor heb je? Ik heb in mijn F40 met OM314 de mechanische koppeling laten vervangen vorig jaar tijdens de motorwissel. Was voor de specialist niet zo veel werk en is aan onderdelen niet meer dan een pedaal met cilindertje en wat slangen en de hoofd koppeling cilinder (die zat al bij de nieuwe motor dus weet niet wat die los kost).
Mijn mechanische koppeling had vaak niet genoeg slag en ik had vaak "tandengeknars" bij het omhoog schakelen. Dat stelde ik wel steeds af maar het kwam altijd weer terug. Het ding voelde ook gewoon gaar aan. Met de hydraulische dat probleem nooit meer gehad. Ik had wel 1 keer een lek slangetje en moest ik ontluchten, maar achteraf was dat klusje zo geklaard toen ik eenmaal wist hoe.
Leuk detail is dat de foto die je daar toont van mijn oude koppeling is (bus van Winand gekocht).
Mijn mechanische koppeling had vaak niet genoeg slag en ik had vaak "tandengeknars" bij het omhoog schakelen. Dat stelde ik wel steeds af maar het kwam altijd weer terug. Het ding voelde ook gewoon gaar aan. Met de hydraulische dat probleem nooit meer gehad. Ik had wel 1 keer een lek slangetje en moest ik ontluchten, maar achteraf was dat klusje zo geklaard toen ik eenmaal wist hoe.
Leuk detail is dat de foto die je daar toont van mijn oude koppeling is (bus van Winand gekocht).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast