aandrijflijn(boeing 747)

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Unknown User

aandrijflijn(boeing 747)

Bericht door Unknown User »

Wat mij sinds we onze bus hebben opvalt is dat als de boel goed warm gedraaid is de aandrijflijn het geluid maakt van een 747 die aan het vertrekken is. Een constant loeien dat alleen hoorbaar is als het gas erop zit.
Versnellingsbak eens zeer kritisch bekeken en niets gevonden.
Cardan, difrentieel en achteras idem. Het enigste wat ik nog bedenken kan is het tussenlager. Daar zit overigens geen smeernippel op. Het lijkt me dat die toch regelmatig een kloddertje vet nodig heeft.
Is er iemand die hier een zinnig antwoord op heeft
Ps L406D,volgens kenteken 1975.(geimporteerd)
Groetjes toine
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hi Toine,

Ik weet niet of er een fundamenteel verschil bestaat tussen de aaandrijfas van een 406 en van een 608, maar de laatste heeft wel degelijk een nippeltje.
Het zit heel lastig in de diepte verstopt (op het kruisje) en het is haast ondoenlijk er een vetspuit op te zetten (misschien wel Speciaalgereedschap nr 123456789ABVC)... Ik zou nog eens goed kijken met een zaklantaarn of looplamp. En vooral de as ook ronddraaien.

Smeer 'm!
Ernst
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Toine,

dat tussenlager van mij is ook vetnippel-loos.
Heb het bij de keuring nog gevraagd, maar die schijnen er dus te zijn.

In mijn 3 en 4 begint er ook wel ergens iets te loeien bij mij, en ook alleen als ik het gas er op heb.
Maar het is gelukkig nog geen straalmotorgeluid.
Het is een geluid wat ik al bij menig oudere vrachtwagen gehoord heb.
Maar misschien kunnen we eens vergelijken?

Met vriendelijke groet, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

Beste Toine,

Als ik het zo lees lijkt het mij een typisch geval van een versleten differentieel. Oude vrachtwagens maken inderdaad vaak ook zo'n geluid. Vaak hoor je de motor van die wagens niet eens omdat het overstemd wordt door het gehuil van de differentielen. Dat het geluid minder wordt als je het gas eraf haalt pleit er ook voor.
- Het slechte nieuws is dat het huilen alleen maar erger zal worden.
- Het goede nieuws is dat je er hoogstwaarschijnlijk prima nog honderdduizenden kilometers mee kan rijden.
Vaak worden versleten differentielen alleen vervangen vanwege de overlast (vandaar al die huilende vrachtwagens).
Een beetje nieuwe olie zal de verdere slijtage mogelijk wel wat verminderen dus dat lijkt me geen slecht idee.
Nb: Het kan natuurlijk nog steeds iets anders zijn dus een goede check-up is op z'n plaats.

Michiel.
Unknown User

747

hoi michiel,dank je voor je reactie.
Het rare is dat als je bwvs boven op het difrentieel gaat zitten de herrie gereduceerd is tot het geluid van een uit de kluiten gewassen mixer. Dus eigenlijk best wel acceptabel. De kindertjes kunnen achterin eigenlijk probleemloos een dvd'tje kijken of een spelletje doen zonder dat de tv op tien hoeft te staan. De herrie komt echt voor zover ik het kan bepalen tussen de bak en het difr. vandaan en is voorin van dien aard dat je elkaar amper kunt verstaan.
Mischien toch dat tussen lager?????
Groetjes toine.
Leo
Site Admin

soort stetoscoop

Bericht door Leo »

Hoi Toine,
weet niet hoe goed jouw vloer geisoleerd is, maar misschien kun je het volgende proberen:
Om geluiden in een mechanisch iets te lokaliseren maak ik vaak gebruik van een schroevendraaier.
Hou het achtereinde van het handvat tegen m'n oor, en duw het uiteinde tegen de patient aan.
Zo kun je vrij precies lokaliseren waar het verdachte geluid vandaan komt.
Nogmaals, ik weet niet hoe goed je vloer geisoleerd is, maar misschien is het een poging waard.

Hoop dat je er iets aan hebt,
Mvg, Leo.
Unknown User

747

ciao leo, neehehehehe,van isolatie is geen sprake,een stukkie vloerbedekking met daaronder van die onderplaten die je thuis ook gebruikt en dat was het, maar daar komt binnenkort verandering in want dat gaat eruit, en in plaats daarvan komt een of meerdere lagen bitumen met daar over de vloerbedekking,maar dit terzijde. Dat met die schroevendraaier is mij bekend, maar is het niet zo dat die hele vloer als een klankkast werkt en het op die manier moeilijk is om te lokaliseren waar die herrie nou precies vandaan komt, of misschien tijdens het rijden onder de bus hangen en de schroevendraaier dan gebruiken(prbeer steeds die emoticions ernaast te zetten maar dat lukt me niet) Ga van de week wel met m'n meisie een stukje rijden en met behulp van de screwdriver dit probleem te lijf.
groetjes toine.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Yo Toine,
een klankkast is een bussie zeker, maar érgens moet het geluid het hardst zijn..
Als je je vrije oor dichthoudt, lukt het meestal wel, mijn ervaring tot nu toe is eigenlijk dat ik altijd vrij dicht in de buurt kom, maarrrr
Het is ook meer een tip in de categorie "Niet geschoten is altijd mis"..

Mvg, Leo. :D
Plaats reactie