Water en remmen?
- vanhooltje
Water en remmen?
Ik heb wat raars ontdekt bij mijn vanHooltje?
Ze heeft vier trommel remmen, bij apk prima in orde, ook als het droog is remt ze als de beste.
Maar nu het probleem, als het regent lange tijd en ik ben op weg voor een lange rit (dus de hele zooi word nat) trekt ze bij het remmen een moment naar links. Bijvoorbeeld als je een afslag neemt op een snelweg, en je zit op de uitvoegstrook (zeer korte) moet je soms wel eens flink remmen. Dan voel ik een beste ruk aan mijn stuur naar links, het is maar een moment maar prettig is het niet.
Oorzaak???? Ja water, maar hoe verhelp ik dit?
Ze heeft vier trommel remmen, bij apk prima in orde, ook als het droog is remt ze als de beste.
Maar nu het probleem, als het regent lange tijd en ik ben op weg voor een lange rit (dus de hele zooi word nat) trekt ze bij het remmen een moment naar links. Bijvoorbeeld als je een afslag neemt op een snelweg, en je zit op de uitvoegstrook (zeer korte) moet je soms wel eens flink remmen. Dan voel ik een beste ruk aan mijn stuur naar links, het is maar een moment maar prettig is het niet.
Oorzaak???? Ja water, maar hoe verhelp ik dit?
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

- winand
Re: Water en remmen?
Ik denk dat je bij nat weer vooral met je rechterwielen door plassen heen rijdt,
dus de rechter trommels krijgen echt emmers water te verwerken.
Als de rechter remmen natter zijn remt is rechts dus minder en trekt je bus naar links..
Is niks tegen te doen lijkt me, anders dan weer wachten tot het droog is?
dus de rechter trommels krijgen echt emmers water te verwerken.
Als de rechter remmen natter zijn remt is rechts dus minder en trekt je bus naar links..
Is niks tegen te doen lijkt me, anders dan weer wachten tot het droog is?

:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Maxer
- Contacteer:
Lijkt mij niet goed dat er water in de trommels komt. Mijn bus heeft ook trommelremmen maar van genoemd fenomeen heb ik nooit iets gemerkt. Kan het zijn dat er een opening zit in de schetsplaat? Het hoeft maar een klein gaatje te zijn waardoor water naar binnen kan.
- Detlev
Binnen Mercedes busjes gebeuren een bekend fenomeen.
Heb al een tijd gehad dat als ik wegreed en ik vergat het Louise bijkant aan de voorruit geplakt zat..... :mrgreen:
Na het compleet reviseren van de remmerij is dat fenomeen echter bij mij verdwenen.
Heb al een tijd gehad dat als ik wegreed en ik vergat het Louise bijkant aan de voorruit geplakt zat..... :mrgreen:
Na het compleet reviseren van de remmerij is dat fenomeen echter bij mij verdwenen.
Mercedes 406 uit 1969
- winand
Het remmenverstelgat en inspectiegat voor de remvoeringen heeft als het goed is een afdekdopje.
Als dit ontbreekt (is vaak het geval) dan kan daar een hoop water naar binnen komen.
Zeker als je in een hoosbui door een diepe plas rijdt.
Eindhoven staat hier bekend om het niet kunnen verwerken van veel regenwater.
Zo reed ik laatst met 70 km/h door een plas van ik schat zo'n 30 cm, het water spoot meters boven
mij bus uit! Reken maar dat dat ook in de trommel is gekomen..
Als dit ontbreekt (is vaak het geval) dan kan daar een hoop water naar binnen komen.
Zeker als je in een hoosbui door een diepe plas rijdt.
Eindhoven staat hier bekend om het niet kunnen verwerken van veel regenwater.
Zo reed ik laatst met 70 km/h door een plas van ik schat zo'n 30 cm, het water spoot meters boven
mij bus uit! Reken maar dat dat ook in de trommel is gekomen..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
regen en natweer is sowieso niet goed voor onze bussen
zo had m'n bus al weer tijdje niet gebruikt, en ik gebruik vaak de handrem, bleek dat mijn achterremmen rechts achter muurvast zaten van de vocht en roest en stilstand
wiel eraf, flinke klap op de remtrommel gegeven en toen was ie weer los, daarna gereden en vaak geremd om het weer soepel te krijgen
van het voorjaar maar eens de remmen loshalen en reinigen..
zo had m'n bus al weer tijdje niet gebruikt, en ik gebruik vaak de handrem, bleek dat mijn achterremmen rechts achter muurvast zaten van de vocht en roest en stilstand
wiel eraf, flinke klap op de remtrommel gegeven en toen was ie weer los, daarna gereden en vaak geremd om het weer soepel te krijgen
van het voorjaar maar eens de remmen loshalen en reinigen..
- Detlev
Je moet je bus dan ook nooit op de handrem zetten als dit niet nodig is en zeker niet heel lang..... 8)
Mercedes 406 uit 1969
-
ja gebeurd vaak uit automatisme, maar je hebt gelijk...
- Hanomaad
Mijn handrem remt niet of amper tegen achteruit rollen. Ik gebruik die dus eigenlijk nooit en zet 'm altijd in z'n 1 oftewel de parkeerversnelling.
Helpt ook beter tegen wegslepen. Of ze moeten het zoals in Japan doen: http://www.youtube.com/watch?v=f1-FuMLNMKk
Al denk ik niet dat mijn dak dat zou volhouden!
Helpt ook beter tegen wegslepen. Of ze moeten het zoals in Japan doen: http://www.youtube.com/watch?v=f1-FuMLNMKk
Al denk ik niet dat mijn dak dat zou volhouden!
-
remmen en water zijn niet direct vrienden. maar ook geen fatale vijanden en als je bij het wegrijden in de eerste straat de rem intrapt , "met enig beleid" droog je de remmen in een paar minuten en heb je van verschil bijna geen last. je droogt de remmen dus door ze te gebruiken. een natgeworden rem tijdens het rijden is een raar verschijnsel omdat de trommel draait , en net als een centrifuge wordt al het mogelijke water eruitgeslingerd. ik heb ook wel terrein gereden en doorwadingen gemaakt , en dan rem je de boel ook even droog na de sloot als je weer op droog land rijdt.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !