12 volt naar 24 volt
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 22 aug 2010, 06:32
12 volt naar 24 volt
hallo ik heb een vraag heb al wat gezocht maar kom er niet uit
in mijn mercedes om616 is alles 12 volt is het mogelijk om vanuit deze accu misschien via een omvormer /inverter
of hoe het ook heet naar 24 volt te gaan om ze een eberspacher die dus 24 volt is te laten lopen
wat heb ik hier voor nodig als het haalbaar is
alvast bedankt
mvg auk
in mijn mercedes om616 is alles 12 volt is het mogelijk om vanuit deze accu misschien via een omvormer /inverter
of hoe het ook heet naar 24 volt te gaan om ze een eberspacher die dus 24 volt is te laten lopen
wat heb ik hier voor nodig als het haalbaar is
alvast bedankt
mvg auk
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
- Locatie: land van Maas en Waal
Re: 12 volt naar 24 volt
Hallo Auk, dat gaat wel, wel heb je een behoorlijke omvormer nodig, die kachel trekt al
gauw 20amp. met opstarten!
gr.Jan.
gauw 20amp. met opstarten!
gr.Jan.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: 12 volt naar 24 volt
Natuurlijk kan dat. Je moet wel de startstroom van de kachel kunnen leveren dus dat wordt een stevige omvormer. Of dat economisch haalbaar is, moet je zelf bepalen.
Google eens op "12 volt dc to 24 volt dc inverter"
Google eens op "12 volt dc to 24 volt dc inverter"
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 636
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44
Re: 12 volt naar 24 volt
24v uitvoering piekt ongeveer 12 ampere bij opstarten voor het verwarmen van de gloeiboegie.
Ik denk dat een victron 12 ->24V omvormer dat wel aan kan.
Zelf een tijd een JBL auto versterker over een dc omvormer gedraaid en die piekt ook behoorlijk dit was geen probleem!
Ik denk dat een victron 12 ->24V omvormer dat wel aan kan.
Zelf een tijd een JBL auto versterker over een dc omvormer gedraaid en die piekt ook behoorlijk dit was geen probleem!
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 22 aug 2010, 06:32
Re: 12 volt naar 24 volt
hallo bedankt voor de info
het betreft een eberspacher d7l 110 wat 24 volt
wellicht dat dat de keuze makkelijker maakt
is een victron een betrouwbaardere omvormer.
wat ik nu zie op google is weer van 24 naar 12 volt
en moet andersom zijn ik ga door speuren,
kan de dynamo van deze motor dan ook de accu wel bijhouden of moet er een zwaardere op
mvg auk
het betreft een eberspacher d7l 110 wat 24 volt
wellicht dat dat de keuze makkelijker maakt
is een victron een betrouwbaardere omvormer.
wat ik nu zie op google is weer van 24 naar 12 volt
en moet andersom zijn ik ga door speuren,
kan de dynamo van deze motor dan ook de accu wel bijhouden of moet er een zwaardere op
mvg auk
-
- Berichten: 636
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44
Re: 12 volt naar 24 volt
Firma aerbas in zundert heeft ook "step up" dc/dc omvormers die geschikt zijn voor standkachels.
Met opstarten zal je omvormer ongeveer 25 ampere aan 12V trekken.
Eenmaal brandend zal hij nog 8A gebruiken
Een 508 dynamo is standaard +/-35A als ik me niet vergis dus dat zit wel goed.
Hoop dat je hier wat mee kan
Met opstarten zal je omvormer ongeveer 25 ampere aan 12V trekken.
Eenmaal brandend zal hij nog 8A gebruiken
Een 508 dynamo is standaard +/-35A als ik me niet vergis dus dat zit wel goed.
Hoop dat je hier wat mee kan
Laatst gewijzigd door Yoni op 10 dec 2012, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: 12 volt naar 24 volt
Als je op de Victronsite zelf gaat kijken vind je een 12 naar 24 V omvormer van 20 Amp, als NIEUW vermeld.
Frank
Frank
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: 12 volt naar 24 volt
Auk,
Ik snap je vraag met betrekking tot de dynamo niet. Als de motor draait, kan de standkachel toch gewoon uit? Dan heb binnen de kortste tijd warmte van de motor.
Het heet niet voor niets STANDkachel.
Je moet wel een voldoende accucapaciteit hebben: als die Eberspächer inderdaad 110 W verbruikt is dat bij 24 V ca. 5 A. Die startstroom trek je maar kort, dus die verwaarloos ik voor de accucapaciteit. (Niet voor de capaciteit van de omvormer, want die zou je snel kunnen opblazen.) Ook het rendement van de omvormer (meestal rond de 90 %) verwaarloos ik hier voor het gemak.
Rekensommetje: maximaal verwacht aantal uren standkachel x 5 A + verder verwacht verbruik (uren x stroom) is samen minder dan de helft van de nominale capaciteit (in Ah) van de huishoudaccu. Als je dan ook nog alle afrondingen naar boven doet, zit je wel safe.
Nuttig om eens na te lezen in dit verband: alles wat hier geschreven is over accuconditiemeter, battery monitor, dynamo, alternator, accucapaciteit e.d.
Ik snap je vraag met betrekking tot de dynamo niet. Als de motor draait, kan de standkachel toch gewoon uit? Dan heb binnen de kortste tijd warmte van de motor.
Het heet niet voor niets STANDkachel.
Je moet wel een voldoende accucapaciteit hebben: als die Eberspächer inderdaad 110 W verbruikt is dat bij 24 V ca. 5 A. Die startstroom trek je maar kort, dus die verwaarloos ik voor de accucapaciteit. (Niet voor de capaciteit van de omvormer, want die zou je snel kunnen opblazen.) Ook het rendement van de omvormer (meestal rond de 90 %) verwaarloos ik hier voor het gemak.
Rekensommetje: maximaal verwacht aantal uren standkachel x 5 A + verder verwacht verbruik (uren x stroom) is samen minder dan de helft van de nominale capaciteit (in Ah) van de huishoudaccu. Als je dan ook nog alle afrondingen naar boven doet, zit je wel safe.
Nuttig om eens na te lezen in dit verband: alles wat hier geschreven is over accuconditiemeter, battery monitor, dynamo, alternator, accucapaciteit e.d.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 636
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44
Re: 12 volt naar 24 volt
Die 110w is in normaal bedrijf met de fan voluit daar is het opstarten niet in meegenomen bij die kachels
Even documentatie bij gepakt van Eberspacher vanuit gaande de oude ronde D7l: 345W/24V met opstarten dat is ongeveer 14A.
Even documentatie bij gepakt van Eberspacher vanuit gaande de oude ronde D7l: 345W/24V met opstarten dat is ongeveer 14A.
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
- Locatie: land van Maas en Waal
Re: 12 volt naar 24 volt
Auk, ik heb eventueel nog een 12V webasto in de aanbieding!!
gr.Jan.
gr.Jan.
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: 12 volt naar 24 volt
dan is meteen de lol eraf ! :mrgreen:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: 12 volt naar 24 volt
Is het niet veel eenvoudiger om er een 24 volt systeem van te maken? Serie/parallel eventueel.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: 12 volt naar 24 volt
nee , het makkelijkst is om een 12 volt auto met een 12 vlot kachel uit te rusten . 

Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: 12 volt naar 24 volt
Ik lees toch duidelijk dat dat niet de bedoeling is. De voorkeur gaat uit naar een 24 volts standkachel. 
Logisch is om dan de rest aan te passen, dat scheelt de kosten van een omvormer.

Logisch is om dan de rest aan te passen, dat scheelt de kosten van een omvormer.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: 12 volt naar 24 volt
Ik schat dat alles omvormen naar 24V duurder en ingewikkelder is dan die 24 kachel omruilen voor een 12V kachel. Dat kost namelijk niets (als je het goed doet).
Maar dan is ook gelijk de lol eraf :D .
Groeten, Paul
Maar dan is ook gelijk de lol eraf :D .
Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 22 aug 2010, 06:32
Re: 12 volt naar 24 volt
Even op de site bij victron gekeken maar word er niet veel wijzer van (kan aan mij liggen natuurlijk)
als ik nou 2 accu,s parales schakel heb ik ook 24 volt maar die worden dan ceker niet gelijk opgeladen omdat ik een 12 volt dynamo heb en dan gaat de 1 eerder als de ander kapuut lijkt mij,of valt dat wel mee.
ik wil de standkachel ook gebruiken tijdens het rijden ivm de huidige kachel radiator als je dat een kachel mag noemen er niet meer in zit.
ik wil de kachel gaan gebruiken als de motor draait om zo alles lekker warm te houden,bij stilstaan gaat de gaskachel aan.
welke combinatie zou in dit geval nodig zijn eberspacher d7l 24 volt en dan de rest(accu,s omvormer etc
bedankt alvast voor het mee denken.
mvg auk
als ik nou 2 accu,s parales schakel heb ik ook 24 volt maar die worden dan ceker niet gelijk opgeladen omdat ik een 12 volt dynamo heb en dan gaat de 1 eerder als de ander kapuut lijkt mij,of valt dat wel mee.
ik wil de standkachel ook gebruiken tijdens het rijden ivm de huidige kachel radiator als je dat een kachel mag noemen er niet meer in zit.
ik wil de kachel gaan gebruiken als de motor draait om zo alles lekker warm te houden,bij stilstaan gaat de gaskachel aan.
welke combinatie zou in dit geval nodig zijn eberspacher d7l 24 volt en dan de rest(accu,s omvormer etc
bedankt alvast voor het mee denken.
mvg auk
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: 12 volt naar 24 volt
Auk,
Even terug naar af:
- twee batterijen parallel = zelfde spanning, dubbele capaciteit;
- twee batterijen in serie = dubbele spanning, zelfde capaciteit.
Voor beide situaties geldt: als je géén identieke accu's gebruikt, loop je de kans dat een van beide snel overlijdt.

Even terug naar af:
- twee batterijen parallel = zelfde spanning, dubbele capaciteit;
- twee batterijen in serie = dubbele spanning, zelfde capaciteit.
Voor beide situaties geldt: als je géén identieke accu's gebruikt, loop je de kans dat een van beide snel overlijdt.

Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: 12 volt naar 24 volt
Het wordt altijd een dure en ingewikkelde klus, van 12V naar 24V is namelijk iets heel anders dan van 24V naar 12V. Als je dat ook bij het rijden wilt toepassen wordt het helemaal lastig.
Stilstaand zou je nog kunnen denken om rijdend twee extra accu's tegelijk parallel te laden en bij stilstand in serie te schakelen ( 110W => 9A bij 12V). Met 2x 80Ah nieuwe accu's kun het dan een uurtje of 9 volhouden. Als je het langer doet gaan de accu's eerder kapot. Kosten € 200. Levensduur accu's beperkt, zeg 2-6 jaar.
Rijdend is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing om van de 12V eerst 230v te maken en deze dan weer omzetten in 24V. Een 400W omzetter van 12V naar 230V heb je voor een € 65, een 400W transformator naar 24V DC kost € 100.
Bij stilstand en een 12V uitvoering van die kachel: 110W voor de blower enz. is bijna 10A, een normale 100Ah huishoudaccu houdt het dan 5 uur uit. Rijdend zou wel moeten kunnen, maar waarom zou je dat doen met een warme radiateur??
Geen fijne verwarmings oplossing zo'n diesel kachel, vandaar dat iedereen een gaskachel heeft om bij stilstand het zaakje te verwarmen :mrgreen: . Goedkoper is het ook nauwelijks.
Als je je rijdend wilt verwarmen moet je gewoon ergens een tweede radiatorkachel (sloop) installeren, gratis warmte :D
(Ik heb er ook nu twee in mijn bus, met een CV thermostaatkraan in de leiding. Altijd automatisch 22C 8) ).
Groeten, Paul
Stilstaand zou je nog kunnen denken om rijdend twee extra accu's tegelijk parallel te laden en bij stilstand in serie te schakelen ( 110W => 9A bij 12V). Met 2x 80Ah nieuwe accu's kun het dan een uurtje of 9 volhouden. Als je het langer doet gaan de accu's eerder kapot. Kosten € 200. Levensduur accu's beperkt, zeg 2-6 jaar.
Rijdend is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing om van de 12V eerst 230v te maken en deze dan weer omzetten in 24V. Een 400W omzetter van 12V naar 230V heb je voor een € 65, een 400W transformator naar 24V DC kost € 100.
Bij stilstand en een 12V uitvoering van die kachel: 110W voor de blower enz. is bijna 10A, een normale 100Ah huishoudaccu houdt het dan 5 uur uit. Rijdend zou wel moeten kunnen, maar waarom zou je dat doen met een warme radiateur??
Geen fijne verwarmings oplossing zo'n diesel kachel, vandaar dat iedereen een gaskachel heeft om bij stilstand het zaakje te verwarmen :mrgreen: . Goedkoper is het ook nauwelijks.
Als je je rijdend wilt verwarmen moet je gewoon ergens een tweede radiatorkachel (sloop) installeren, gratis warmte :D
(Ik heb er ook nu twee in mijn bus, met een CV thermostaatkraan in de leiding. Altijd automatisch 22C 8) ).
Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 12 dec 2012, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: 12 volt naar 24 volt
het zit in het drinkwater denk ik , van die lekkere dwarse ideëen , steek die bus toch gewoon aan ! 

Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: 12 volt naar 24 volt
Dat Franse drinkwater is inderdaad berucht.
In het kader van lateraal denken is het aansteken van de bus inderdaad een mooie oplossing van je verwarmingsprobleem!
In het kader van lateraal denken is het aansteken van de bus inderdaad een mooie oplossing van je verwarmingsprobleem!
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: 12 volt naar 24 volt
L' eau de Delir .... , het lijkt erop dat er veel mensen met een onoplosbaar stokpaardje rondlopen die alle tijd hebben anderen de oren van het hoofd te vragen , waarom kan het niet . ik wil dat het kan !!! de ouders hebben in dat geval gefaald , die hadden dat gedrag moeten pareren. gewoon de deur uitzetten met een doosje lucifers. :mrgreen:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 22 aug 2010, 06:32
Re: 12 volt naar 24 volt
als ik het zo lees is het beter om een 12 volt aan te sluiten
en is die van 24 naar 12 volt eigenlijk niet echt haalbaar
en anders maar een paar dikke wanten sjaal en jas over jas aan ook warm
bedankt voor de reactie,s
mvg
en is die van 24 naar 12 volt eigenlijk niet echt haalbaar
en anders maar een paar dikke wanten sjaal en jas over jas aan ook warm
bedankt voor de reactie,s
mvg
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 6 gasten