Elektrische koelvin
Re: Elektrische koelvin
Voorzitter
De oppositie partij is in ieder geval al bekend en laat al duidelijk van zich horen door onverantwoord met uit de lucht gegrepen meningen te smijten die absoluut oncontroleerbaar zijn en daarbij de indruk te wekken dat ik bewust gegevens achterhoud of de gegevens verdraai ten voordele van mijn eigen partij :D
10 % van 5 is 0,5 dus van 1 op 5 naar 1 op 5,5. Twee jaar in Noorwegen totaal ongeveer 15000 km en ik blijf sceptisch maar dat had je waarschijnlijk niet gelezen.
Groet Pieter
De oppositie partij is in ieder geval al bekend en laat al duidelijk van zich horen door onverantwoord met uit de lucht gegrepen meningen te smijten die absoluut oncontroleerbaar zijn en daarbij de indruk te wekken dat ik bewust gegevens achterhoud of de gegevens verdraai ten voordele van mijn eigen partij :D
10 % van 5 is 0,5 dus van 1 op 5 naar 1 op 5,5. Twee jaar in Noorwegen totaal ongeveer 15000 km en ik blijf sceptisch maar dat had je waarschijnlijk niet gelezen.
Groet Pieter
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Elektrische koelvin
Pieter, sorrie van de misschien harde woorden maar je zegt ook niet zomaar niks , tien procent is een aanzienlijk aandeel en dat door een verandering van je altijd draaiende fan in een intermittende fan. je brengt het ook nog als een feit en dat is niet altijd even verstandig. ik denk dat je een goed deel van de winst in een meer ervaring met de auto effect moet meerekenen , en een betere afstelling van je ontsteking . een fan kan een verschil maken , maar bij 3 procent ben je denk ik op
en nog even voor de goede orde, ik gooi niet met oncontroleerbare dingen ik ben gewoon kritisch en dat is denk ik niet zomaar. jou eigen observaties zijn denk ik niet zo belangrijk dat iedereen dat maar klakkeloos moet overnemen.
en nog even voor de goede orde, ik gooi niet met oncontroleerbare dingen ik ben gewoon kritisch en dat is denk ik niet zomaar. jou eigen observaties zijn denk ik niet zo belangrijk dat iedereen dat maar klakkeloos moet overnemen.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Elektrische koelvin
Yoyoyo, geen paniek of harde woorden hoor..
We hebben het over een miserabel koelvinnetje, niet over iets belangrijks.
Maar laten we even terug gaan naar het grote plaatje.
Het gaat om het vermogen wat die vaste ventilator opneemt. Niks meer, niks minder.
Ik weet de luchtverplaatsing en het rendement niet van die koelvin, maar als ik uit m'n ervaring grof moet schatten dan pakt zo'n maatje vin toch op z'n sloffen een 3pk bij 3000t/m.
Natte vinger werk (bij een dieselmotor, want van die benzinetroep wil ik geen verstand hebben 8) ):
Laten we eens een verbruik van 1 : 7 aanhouden en 85km/u gaan rijden.
Dan wordt het 85 : 7 = 12 liter/u . Wat ongeveer overeenkomt met een vermogen van 60pk.
De vin gebruikt daarvan 3pk oftewel 5%.
Heb je voldoende rijwind dan hoeft de elektrische vin niet aan te slaan en bespaar je dus die 5%.
Nah, da's toch al leuk meegenomen, zéker als je die vaste vin eigenlijk alleen vanwege de herrie hebt vervangen.
We hebben het over een miserabel koelvinnetje, niet over iets belangrijks.
Maar laten we even terug gaan naar het grote plaatje.
Het gaat om het vermogen wat die vaste ventilator opneemt. Niks meer, niks minder.
Ik weet de luchtverplaatsing en het rendement niet van die koelvin, maar als ik uit m'n ervaring grof moet schatten dan pakt zo'n maatje vin toch op z'n sloffen een 3pk bij 3000t/m.
Natte vinger werk (bij een dieselmotor, want van die benzinetroep wil ik geen verstand hebben 8) ):
Laten we eens een verbruik van 1 : 7 aanhouden en 85km/u gaan rijden.
Dan wordt het 85 : 7 = 12 liter/u . Wat ongeveer overeenkomt met een vermogen van 60pk.
De vin gebruikt daarvan 3pk oftewel 5%.
Heb je voldoende rijwind dan hoeft de elektrische vin niet aan te slaan en bespaar je dus die 5%.
Nah, da's toch al leuk meegenomen, zéker als je die vaste vin eigenlijk alleen vanwege de herrie hebt vervangen.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: Elektrische koelvin
Leo, hier wordt wel erg veel geschat en natte vingerwerk gepleegd voor een harde conclusie.
Wij mogen dat nooit doen :mrgreen: .
Ik zou in dit geval zeggen :D :
10% bezuinigen op het brandstofverbruik door alleen de fan af en toe uit te schakelen lijkt mij niet waarschijnlijk.
Deze fan neemt een vermogen op van 2-4 pk op een totaal motorvermogen van 50-70pk en daarom lijkt mij een brandstof van reductie van 4-6% meer aannemelijk. De rest van de besparing van Johannes is mijn inziens aan andere oorzaken te wijten.
Groeten, Paul
Wij mogen dat nooit doen :mrgreen: .
Ik zou in dit geval zeggen :D :
10% bezuinigen op het brandstofverbruik door alleen de fan af en toe uit te schakelen lijkt mij niet waarschijnlijk.
Deze fan neemt een vermogen op van 2-4 pk op een totaal motorvermogen van 50-70pk en daarom lijkt mij een brandstof van reductie van 4-6% meer aannemelijk. De rest van de besparing van Johannes is mijn inziens aan andere oorzaken te wijten.
Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 20 dec 2012, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Elektrische koelvin
Mmmm, mot je nog niet naar een plekje in Portugal waar geen internetverbinding is Paulus? 

Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Elektrische koelvin
Hoi,
Ik ga er vanuit dat die ventilator vergelijkbaar is met een grote stalventilator of toch niet:
Technische gegevens:
Hoge luchtopbrengst: 48.500 m³/h bij 0 Pa
Transformator: regelbaar of automatisch
(beide optioneel)
Hoge doelmatigheid: 26,2 Watt/1000 m³
Laag geluidsniveau: 67 dB(A)
Motorklasse: IP 55
Waaierdiameter: 1300 mm
Voltage/frequentie: 400 V/50Hz
Amperage: 2,8 A
Stroomopname: 1,3 kW
Toerental: 550 toeren/min.
Luchtopbrengst bij 0 Pa: 48.500 m³/h
Gewicht: 45 kg
Afmetingen: roosters 1430x1430x225 mm
motor 1140x510x380 mm
De fannetjes in een auto nemen ongeveer 8 tot 12 ampère op (bij 12 volt) .
Gaan we dan uit 96 watt + 20 % verlies dan kom je op 120 watt en dat is dan 0.16 pk
Vaak zitten er 2 in, dan word het 0.32 pk.
Wil je aan 3 pk komen dan moet er nogal een propeller voorhangen...
Groet Anton
Ik ga er vanuit dat die ventilator vergelijkbaar is met een grote stalventilator of toch niet:
Technische gegevens:
Hoge luchtopbrengst: 48.500 m³/h bij 0 Pa
Transformator: regelbaar of automatisch
(beide optioneel)
Hoge doelmatigheid: 26,2 Watt/1000 m³
Laag geluidsniveau: 67 dB(A)
Motorklasse: IP 55
Waaierdiameter: 1300 mm
Voltage/frequentie: 400 V/50Hz
Amperage: 2,8 A
Stroomopname: 1,3 kW
Toerental: 550 toeren/min.
Luchtopbrengst bij 0 Pa: 48.500 m³/h
Gewicht: 45 kg
Afmetingen: roosters 1430x1430x225 mm
motor 1140x510x380 mm
De fannetjes in een auto nemen ongeveer 8 tot 12 ampère op (bij 12 volt) .
Gaan we dan uit 96 watt + 20 % verlies dan kom je op 120 watt en dat is dan 0.16 pk
Vaak zitten er 2 in, dan word het 0.32 pk.
Wil je aan 3 pk komen dan moet er nogal een propeller voorhangen...
Groet Anton
- pwaes
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
- Locatie: Zwollywood
Re: Elektrische koelvin
Bij mijn oude 2cv zat ook een vaste fan (bij elke 2pk motor).
Een vaste fan met een diameter kleiner dan die van mijn dieseltje (TN 207).
Die eend is op de rollenbank geweest (jaja!), om zijn nieuwe carburateur af te stellen en de electrische ontsteking.
Uiteindelijk leverde hij ongeveer 30pk (optimaal afgesteld). Vervolgens hebben we een 'run' gedaan met exact dezelfde specificaties qua ontsteking en carburateur, alleen zonder de vaste fan. Resultaat -> bijna 4 pk erbij!
Uiteindelijk bovenin de toeren het meeste weerstand van de fan, maar als ik kijk wat voor toeren mijn diesel nu maakt zijn dat er ook redelijk wat.
Een vaste fan met een diameter kleiner dan die van mijn dieseltje (TN 207).
Die eend is op de rollenbank geweest (jaja!), om zijn nieuwe carburateur af te stellen en de electrische ontsteking.
Uiteindelijk leverde hij ongeveer 30pk (optimaal afgesteld). Vervolgens hebben we een 'run' gedaan met exact dezelfde specificaties qua ontsteking en carburateur, alleen zonder de vaste fan. Resultaat -> bijna 4 pk erbij!
Uiteindelijk bovenin de toeren het meeste weerstand van de fan, maar als ik kijk wat voor toeren mijn diesel nu maakt zijn dat er ook redelijk wat.
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: Elektrische koelvin
Volgens mij schrijft Pieter dat hij behalve de koelvin nog andere wijzigingen heeft aangebracht. Dat het daarnaast voor zijn wagen geldt en dus niet in het algemeen.
Als hij 10% besparing weet te bereiken lijkt me dat hardstikke fijn
en voor mij hoeft hij dat niet te bewijzen. Zijn wagen is immers de mijne niet.
Als hij 10% besparing weet te bereiken lijkt me dat hardstikke fijn

In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Elektrische koelvin
Zal mij verder een beschimmelde paardenworst zijn Anton. Ik word niks armer van m'n ongelijk. :mrgreen:
Maar kom dan wél met een voorbeeld wat ergens op sláát.
Een hoogrendement langzaamdraaier vergelijken met een laagrendement toerenvin is net als die Ferrari en die vrachtwagen: Ze komen allebei boven maar het is appels en peren.
Laat dat stalventilatortje van jou maar eens 4000t/m draaien. Dan blijft er van dat fraaie rendement geen moer over.
En dan heb je meteen het nadeel van een vaste ventilator te pakken:
Het kreng moet bij het hoogste (=meest onrendabele) toerental voldoende lucht verplaatsen om een beroerd afgestelde & overbelaste motor -zelfs bij extreme buitenluchttemperaturen en hoogtes- te kunnen koelen.
Wat impliceert dat bij de lagere toerentallen / buitenluchttemp (oftewel 99% van de tijd) altijd een zwaar overgedemensioneerde ventilator voor Piet Snot zijn vermogen staat te vragen.
En laat dat wat minder zijn dan 3pk/3000t. Dan kwam het niet uit m'n natte vinger maar uit m'n natte duim.
Nogal boeie op een forum waar tegenwoordig het verwisselen van een koppakking als een welhaast onmenselijke opgave wordt gezien...
Mvg, Leo. :bye:
Maar kom dan wél met een voorbeeld wat ergens op sláát.
Een hoogrendement langzaamdraaier vergelijken met een laagrendement toerenvin is net als die Ferrari en die vrachtwagen: Ze komen allebei boven maar het is appels en peren.
Laat dat stalventilatortje van jou maar eens 4000t/m draaien. Dan blijft er van dat fraaie rendement geen moer over.
En dan heb je meteen het nadeel van een vaste ventilator te pakken:
Het kreng moet bij het hoogste (=meest onrendabele) toerental voldoende lucht verplaatsen om een beroerd afgestelde & overbelaste motor -zelfs bij extreme buitenluchttemperaturen en hoogtes- te kunnen koelen.
Wat impliceert dat bij de lagere toerentallen / buitenluchttemp (oftewel 99% van de tijd) altijd een zwaar overgedemensioneerde ventilator voor Piet Snot zijn vermogen staat te vragen.
En laat dat wat minder zijn dan 3pk/3000t. Dan kwam het niet uit m'n natte vinger maar uit m'n natte duim.
Nogal boeie op een forum waar tegenwoordig het verwisselen van een koppakking als een welhaast onmenselijke opgave wordt gezien...

Mvg, Leo. :bye:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- pwaes
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
- Locatie: Zwollywood
Re: Elektrische koelvin
Weet iemand de pinout van een 2-standen thermoswitch?

Ik heb alles inmiddels ingebouwd, maar ik weet niet of mijn switch wel goed aangesloten is. De koelwatertemperatuur ging na een half uurtje draaien richting 100gr. Op zich geen probleem, maar die switch deed nog niets. Misschien moet dat ook niet, maar ik kon alleen maar afgaan op het metertje op het dashboard en de slangen die ik vrijwel niet meer kon vastpakken ivm warmte.
Als ik het relais handmatig bekrachtig (pin van thermoswitch in het relais aan massa leggen), werkt de fan.
De temperaturen leken mij vrij hoog, maar via dit document zag ik dat Mercedes zijn electrische fans nog later inschakelt:
http://www.adapart.eu/katalog/200.pdf

Ik heb alles inmiddels ingebouwd, maar ik weet niet of mijn switch wel goed aangesloten is. De koelwatertemperatuur ging na een half uurtje draaien richting 100gr. Op zich geen probleem, maar die switch deed nog niets. Misschien moet dat ook niet, maar ik kon alleen maar afgaan op het metertje op het dashboard en de slangen die ik vrijwel niet meer kon vastpakken ivm warmte.
Als ik het relais handmatig bekrachtig (pin van thermoswitch in het relais aan massa leggen), werkt de fan.
De temperaturen leken mij vrij hoog, maar via dit document zag ik dat Mercedes zijn electrische fans nog later inschakelt:
http://www.adapart.eu/katalog/200.pdf
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: Elektrische koelvin
Als de koelwatertemperatuur zo hoog oploopt zouden in ieder geval twee aansluitingen kortgesloten moeten worden in de switch. Je zou dat moeten kunnen constateren met een multimeter. Loopt de temperatuur nog hoger op dan wordt volgens mij de andere aansluiting kortgesloten.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
- pwaes
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
- Locatie: Zwollywood
Re: Elektrische koelvin
Af en toe heb je net een zetje in de goede richting nodig...
Morgen even met de multimeter eronder!
Morgen even met de multimeter eronder!
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: Elektrische koelvin
Hieronder een foto met het uiteindelijke resultaat.
Te zien is dat de poelie in het bovenste deel van de shroud draait. Hij raakt echter niets en doet z'n werk ongeveer 4 cm van de elektrische fan af. die laatste draait op ongeveer 1 cm van de radiateur af.
Ik zit nog in een uitgebreide testfase en moet alle verbindingen nog met krimpkous afwerken en bundelen. Bevindingen heb ik dus nog niet behalve dat met het zonnetje van vandaag het aangenaam rommelen is.
Overigens denk ik dat een Volvo S80 fan nogal overkill is. Als je niet uitkijkt worden wijde mouwen en broekspijpen naar binnen gezogen. :shock:
Daarvoor dacht ik de pwm te gaan gebruiken zodat de fan in een tempo draait dat passerend verkeer er geen last van heeft.
Mochten de omstandigheden extreem worden kan ik altijd nog de potmeter verdraaien.
Ik verwacht dat de stuwkracht dan eveneens toe zal nemen.

Groeten van,
Martin
Te zien is dat de poelie in het bovenste deel van de shroud draait. Hij raakt echter niets en doet z'n werk ongeveer 4 cm van de elektrische fan af. die laatste draait op ongeveer 1 cm van de radiateur af.
Ik zit nog in een uitgebreide testfase en moet alle verbindingen nog met krimpkous afwerken en bundelen. Bevindingen heb ik dus nog niet behalve dat met het zonnetje van vandaag het aangenaam rommelen is.

Overigens denk ik dat een Volvo S80 fan nogal overkill is. Als je niet uitkijkt worden wijde mouwen en broekspijpen naar binnen gezogen. :shock:
Daarvoor dacht ik de pwm te gaan gebruiken zodat de fan in een tempo draait dat passerend verkeer er geen last van heeft.
Mochten de omstandigheden extreem worden kan ik altijd nog de potmeter verdraaien.
Ik verwacht dat de stuwkracht dan eveneens toe zal nemen.


Groeten van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
- pwaes
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
- Locatie: Zwollywood
Re: Elektrische koelvin
Heeft die S80 fan geen 2 standen?
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: Elektrische koelvin
Nee de fan heeft maar 1 stand, ik heb de Bosch module eraf gehaald. De fan zelf heeft maar 2 aansluitdraden.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
- Locatie: land van Maas en Waal
Re: Elektrische koelvin
Martin, kun jij de draaisnelheid van de fan met een potmeter regelen??
Heb je een flinke potmeter nodig!!
gr.Jan.
Heb je een flinke potmeter nodig!!
gr.Jan.
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: Elektrische koelvin
Hallo Jan, ik denk dat het allemaal wel mee valt. Een gewone potmeter volstaat, het is maar 30 ampere.
Groeten van,
Martin

Groeten van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Elektrische koelvin
Martin,
Wil je alsjeblieft jouw perceptie van "gewone potmeter" wat uiteen zetten?
Wil je alsjeblieft jouw perceptie van "gewone potmeter" wat uiteen zetten?
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Elektrische koelvin
ik gebruik wel eens een schakeling van een oude accuboor , dat is dan redelijk gewoon 

Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: Elektrische koelvin
Dag Ernst, het is een gewone koolstofpotmeter.
Zoals ik eerder al schreef is die verbonden met een pwm schakeling. Ik denk overigens dat ik de potmeter vervang door een standenschakelaar, lijkt me prettiger.
Ik hou rekening met een hogere startstroom zodat het geheel berekend is op meer dan 265/12 ampere.
Met proefdraaien sloeg de 30 ampere zekering niet door zodat ik denk dat 30 ampere wel de grens zal zijn, daarnaast heeft de pwm een soft start.
Het is allemaal nogal hi-tech voor een oude mercedes maar ik moet toch iets :?. Er zijn verder helemaal geen technische problemen die ik op moet lossen terwijl ik toch graag met een schroevendraaier in mijn hand loop.
Het olieverversen en kleppenstellen houdt ook een keer op.
Groeten van,
Martin
Zoals ik eerder al schreef is die verbonden met een pwm schakeling. Ik denk overigens dat ik de potmeter vervang door een standenschakelaar, lijkt me prettiger.
Ik hou rekening met een hogere startstroom zodat het geheel berekend is op meer dan 265/12 ampere.
Met proefdraaien sloeg de 30 ampere zekering niet door zodat ik denk dat 30 ampere wel de grens zal zijn, daarnaast heeft de pwm een soft start.
Het is allemaal nogal hi-tech voor een oude mercedes maar ik moet toch iets :?. Er zijn verder helemaal geen technische problemen die ik op moet lossen terwijl ik toch graag met een schroevendraaier in mijn hand loop.
Het olieverversen en kleppenstellen houdt ook een keer op.
Groeten van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Elektrische koelvin
Ik was de laatste jaren geen koolstofpotmeters van 360 W tegengekomen. Vandaar mijn nieuwsgierigheid
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: Elektrische koelvin
De pwm is gearriveerd. Vandaag schroef ik 'm op de shroud zodat hij in de wind hangt als de fan gaat werken. Er zijn wel koellichamen op de print maar extra wind kan nooit kwaad.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
- pwaes
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
- Locatie: Zwollywood
Re: Elektrische koelvin
Ik heb mijn fan geinstalleerd, bleek dat hij maar op 1 stand werkte (allebei de standen fullspeed).
Nog nooit heb ik een thermometertje zo snel zien zakken..!
Maar m.a.w. het werkt erg goed. Ik heb er een andere fan ingezet (zelfde type maar getest 2 standen) en deze moet het goed doen. Voor de zekerheid 1 relaisdraad ook naar het dashboard, zodat ik hem binnen ook kan aanzetten. Fan schakelt netjes aan en uit op de temperatuursschakeling, prima. Erg modern 8) .
Het 'wiebelende' metertje van de temperatuur was een los contactje, nu een goede meting in het blok.
Nog nooit heb ik een thermometertje zo snel zien zakken..!
Maar m.a.w. het werkt erg goed. Ik heb er een andere fan ingezet (zelfde type maar getest 2 standen) en deze moet het goed doen. Voor de zekerheid 1 relaisdraad ook naar het dashboard, zodat ik hem binnen ook kan aanzetten. Fan schakelt netjes aan en uit op de temperatuursschakeling, prima. Erg modern 8) .
Het 'wiebelende' metertje van de temperatuur was een los contactje, nu een goede meting in het blok.
Re: Elektrische koelvin
@Paulv
Ik zou in dit geval zeggen :
10% bezuinigen op het brandstofverbruik door alleen de fan af en toe uit te schakelen lijkt mij niet waarschijnlijk.
Mijn ventilator wordt automatisch geregeld en schakel ik helemaal niet aan of uit. De ventilator slaat bijna nooit aan dus staat meestal uit.
Groet Pieter
( ik ben een paar keer geopereerd vandaar de wat late reactie)
Ik zou in dit geval zeggen :
10% bezuinigen op het brandstofverbruik door alleen de fan af en toe uit te schakelen lijkt mij niet waarschijnlijk.
Mijn ventilator wordt automatisch geregeld en schakel ik helemaal niet aan of uit. De ventilator slaat bijna nooit aan dus staat meestal uit.
Groet Pieter
( ik ben een paar keer geopereerd vandaar de wat late reactie)
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: Elektrische koelvin
Ik hoop dat het weer goed met je gaat Pieter.
Groeten van
Martin
Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten