afslaan / niet starten bij vorst
- pwaes
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
- Locatie: Zwollywood
afslaan / niet starten bij vorst
Nu al 2x gehad (in stalling):
onder (of net onder) het vriespunt wil onze camper niet blijven lopen. Hij start (1x) als hij nog diesel van de vorige keer heeft. Daarna geen zin meer. Het lijkt alsof er ergens lucht bijkotm (omdat hij niet start). Rond 2 a 3 graden boven 0 geen probleem (ook geen rook bij koude start, dus voorgloeien lijkt goed).
Ik moet hem nog een keer af laten stellen, maar heeft het met afstelling te maken, of vlokvorming (diesel van deze zomer, september) of kan ik elders gaan zoeken??
onder (of net onder) het vriespunt wil onze camper niet blijven lopen. Hij start (1x) als hij nog diesel van de vorige keer heeft. Daarna geen zin meer. Het lijkt alsof er ergens lucht bijkotm (omdat hij niet start). Rond 2 a 3 graden boven 0 geen probleem (ook geen rook bij koude start, dus voorgloeien lijkt goed).
Ik moet hem nog een keer af laten stellen, maar heeft het met afstelling te maken, of vlokvorming (diesel van deze zomer, september) of kan ik elders gaan zoeken??
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: afslaan / niet starten
Vlokvorming in zomerdiesel ontstaat pas bij -7. Dat is het dus niet.
Omdat hij het net boven nul wél blijft draaien doch net onder nul er mee kapt nadat de IPpomp is leegverbruikt, denk ik eerder aan bevriezend water in je filter.
Filter vernieuwen.
Omdat hij het net boven nul wél blijft draaien doch net onder nul er mee kapt nadat de IPpomp is leegverbruikt, denk ik eerder aan bevriezend water in je filter.
Filter vernieuwen.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- pwaes
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
- Locatie: Zwollywood
Re: afslaan / niet starten
Ohja, excuses, had nog niet verteld dat:
grote beurt incl. olie, brandstoffilter en kleine filter, oliebadfilter schoongemaakt en oliefilter. Nieuw koelwater, waterpomp en thermostaat.
Dus water in het (brandstof) filter is dan toch onwaarschijnlijk? Hij loopt ongeveer 3 tot 5 seconden, en valt dan langzaam weg (klinkt als brandstoftekort). Ik heb het nu 1x eerder gehad toen het vroor (rond december denk ik). Toen deed ie het weer nadat de vorst weer weg was, zij het met lang pompen met de handpomp en aanslaan als een natte krant. Daarna lopen als een dolle!
grote beurt incl. olie, brandstoffilter en kleine filter, oliebadfilter schoongemaakt en oliefilter. Nieuw koelwater, waterpomp en thermostaat.
Dus water in het (brandstof) filter is dan toch onwaarschijnlijk? Hij loopt ongeveer 3 tot 5 seconden, en valt dan langzaam weg (klinkt als brandstoftekort). Ik heb het nu 1x eerder gehad toen het vroor (rond december denk ik). Toen deed ie het weer nadat de vorst weer weg was, zij het met lang pompen met de handpomp en aanslaan als een natte krant. Daarna lopen als een dolle!
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: afslaan / niet starten
Mmm, het verhaal verandert aardig op deze manier... :|
Krijg je 'm met hard handpompen onder nul absoluut niet meer aan de praat, of heb je dat niet geprobeerd?
Krijg je 'm met hard handpompen onder nul absoluut niet meer aan de praat, of heb je dat niet geprobeerd?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- pwaes
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
- Locatie: Zwollywood
Re: afslaan / niet starten
Ik heb dat vandaag niet meer geprobeerd. Morgen kan ik nog wel eens proberen, zij het dat het handpompen niet echt handig gaat vanwege de camperopbouw (lees: weinig ruimte).
De vorige keer heb ik wel na hard handpompen de motor weer aangekregen. Toen was het wel boven 0. Je hoort dan de diesel via de retour terugspetteren. Misschien trekt hij toch ergens lucht? Het rare is dat boven 0 ik de camper gewoon een week kan laten staan en dan is het starten=lopen.
Op de planning staat een tripje naar Urk (Pul) voor het stellen van de kleppen en de startmotor moet nog vervangen worden. Als er iets mis is met de dieseltoevoer, kan ik dat wellicht ook (laten) uitvoeren.
Volgend jaar willen we ook de winter in met de camper, het vervelende is dat dit dus (tot nu toe) zich alleen voordoet met onder 0 temperaturen, die niet elke dag voorkomen.
Edit: schiet me iets te binnen dat hij de vorige keer met handpompen (wat minder stevig) hij af en toe lijkt te pakken trouwens. Af en toe een klapje raak zeg maar.
De vorige keer heb ik wel na hard handpompen de motor weer aangekregen. Toen was het wel boven 0. Je hoort dan de diesel via de retour terugspetteren. Misschien trekt hij toch ergens lucht? Het rare is dat boven 0 ik de camper gewoon een week kan laten staan en dan is het starten=lopen.
Op de planning staat een tripje naar Urk (Pul) voor het stellen van de kleppen en de startmotor moet nog vervangen worden. Als er iets mis is met de dieseltoevoer, kan ik dat wellicht ook (laten) uitvoeren.
Volgend jaar willen we ook de winter in met de camper, het vervelende is dat dit dus (tot nu toe) zich alleen voordoet met onder 0 temperaturen, die niet elke dag voorkomen.
Edit: schiet me iets te binnen dat hij de vorige keer met handpompen (wat minder stevig) hij af en toe lijkt te pakken trouwens. Af en toe een klapje raak zeg maar.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: afslaan / niet starten
Probeer eerst maar of je hem nu met pompen aan de praat kunt krijgen.
Lukt dat niet, dan kom ik toch echt weer terug op water. Filter net gewisseld zegt niets indien je niet tegelijkertijd de tank hebt schoongemaakt.
Om een brandstoffilter dicht te laten vriezen heb je aan een klein beetje gemengd water genoeg. Terwijl dat kleine voorfiltertje al met 4 druppels dicht vriest.
Lukt dat niet, dan kom ik toch echt weer terug op water. Filter net gewisseld zegt niets indien je niet tegelijkertijd de tank hebt schoongemaakt.
Om een brandstoffilter dicht te laten vriezen heb je aan een klein beetje gemengd water genoeg. Terwijl dat kleine voorfiltertje al met 4 druppels dicht vriest.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- pwaes
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
- Locatie: Zwollywood
Re: afslaan / niet starten
OK, ga ik doen.
De tank... Hoe kan ik die schoonmaken? Dat is denk ik al JAAAREN niet gedaan namelijk. Bij de vorige eigenaar heeft de camper pakweg 6 jaar stilgestaan...
Ik wist niet dat de tank eerst schoon moest voordat ik die filters ging doen. Moet ik nieuwe filter bestellen (als ie het doet morgen)
De tank... Hoe kan ik die schoonmaken? Dat is denk ik al JAAAREN niet gedaan namelijk. Bij de vorige eigenaar heeft de camper pakweg 6 jaar stilgestaan...
Ik wist niet dat de tank eerst schoon moest voordat ik die filters ging doen. Moet ik nieuwe filter bestellen (als ie het doet morgen)
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: afslaan / niet starten
Normaal gesproken hoef je de tank ook niet te reinigen. Bij normaal gebruik blijft het ding wel schoon en watervrij.
Koop je echter een diesel-auto die jaren heeft stilgestaan, kun je bijna wachten op water en/of bacteriën-ellende.
Als er een aftapdop onder de tank zit kun je het proberen met rondpompend spoelen, maar de meeste mensen halen de gehele tank er onder uit.
Als hij het morgen doet ligt het dus NIET aan je filter. Wel ff logisch blijven denken hoor... 8) Een bevroren filter blijft een bevroren filter.
Als je 'm morgen met veel pompen aan de praat krijgt en hij blijft het doen, dan ligt kun je meer richting lekke aanzuigleiding of verstuiverlekleidingetje(s) gaan denken.
Koop je echter een diesel-auto die jaren heeft stilgestaan, kun je bijna wachten op water en/of bacteriën-ellende.
Als er een aftapdop onder de tank zit kun je het proberen met rondpompend spoelen, maar de meeste mensen halen de gehele tank er onder uit.
Als hij het morgen doet ligt het dus NIET aan je filter. Wel ff logisch blijven denken hoor... 8) Een bevroren filter blijft een bevroren filter.
Als je 'm morgen met veel pompen aan de praat krijgt en hij blijft het doen, dan ligt kun je meer richting lekke aanzuigleiding of verstuiverlekleidingetje(s) gaan denken.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
- Locatie: land van Maas en Waal
Re: afslaan / niet starten
Al eens eerder meegemaakt, na het kleppen stellen alle ellende over! ook alles aan filters en opvoerpomp perikelen vervangen, niets hielp! als laatste kleppen gesteld, dit dus ook in een vorstperiode, net als nu.
Was wel geen Mercedes motor maar dat maakt verder niet uit.
gr.Jan.
Was wel geen Mercedes motor maar dat maakt verder niet uit.
gr.Jan.
Laatst gewijzigd door deutz op 21 jan 2013, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- pwaes
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
- Locatie: Zwollywood
Re: afslaan / niet starten
Vandaag getest, maar hij wilde niet aan. Ik heb een paar pogingen gedaan, maar niet de accu leeggestart. Wel een klein beetje aanslaan, maar niet blijven lopen.
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
- Locatie: land van Maas en Waal
Re: afslaan / niet starten
Dus eigenlijk te weinig compressie!
gr.Jan.
gr.Jan.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: afslaan / niet starten
:shock: Hoe kom je daar nou bij Jan?
Zoals TS in vorige berichten schrijft start & loopt hij wel bij de eerste poging, doch zakt langzaam uit het leven alsof hij geen brandstof meer krijgt.
Bij slechte compressie zou hij helemaal niet starten, óók niet bij de eerste poging.
@Pwaes: Heb je wel handmatig gepompt?
Geen idee hoe sleutelig jij bent. Maar als je de ontluchting óf de toevoer van de IPpomp een beetje loshaalt en dan handmatig gaat pompen kun je zien of hij brandstof krijgt. Geeft hij geen brandstof dan zou ik op z'n minst het brandstoffilter wisselen om te kijken of dat effect heeft.
En een fatsoenlijk laadapparaat meenemen want de originele startmotor van 615/616 draait eigenlijk nét ff te langzaam voor het mooie.
Zoals TS in vorige berichten schrijft start & loopt hij wel bij de eerste poging, doch zakt langzaam uit het leven alsof hij geen brandstof meer krijgt.
Bij slechte compressie zou hij helemaal niet starten, óók niet bij de eerste poging.
@Pwaes: Heb je wel handmatig gepompt?
Geen idee hoe sleutelig jij bent. Maar als je de ontluchting óf de toevoer van de IPpomp een beetje loshaalt en dan handmatig gaat pompen kun je zien of hij brandstof krijgt. Geeft hij geen brandstof dan zou ik op z'n minst het brandstoffilter wisselen om te kijken of dat effect heeft.
En een fatsoenlijk laadapparaat meenemen want de originele startmotor van 615/616 draait eigenlijk nét ff te langzaam voor het mooie.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
- Locatie: land van Maas en Waal
Re: afslaan / niet starten
Leo, bij vorst niet aan de gang te branden schrijft de topic starter!
Ik houd het erop dat de kleppen te strak staan, dus compressie verlies!
Boven het vriespunt slaat hij gelijk aan! je weet zelf wel dat een spiertje compressie verlies bij sommige
torretjes al funest is!
Maar ik kan natuurlijk ook fout hebben!
gr.Jan.
Ik houd het erop dat de kleppen te strak staan, dus compressie verlies!
Boven het vriespunt slaat hij gelijk aan! je weet zelf wel dat een spiertje compressie verlies bij sommige
torretjes al funest is!
Maar ik kan natuurlijk ook fout hebben!
gr.Jan.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: afslaan / niet starten
Lezen Jan, gewoon ff lezen.
Ps, de punt zit meestal ergens rechtsonder op je toetsenbord.
Hoef je niet zo tegen me te schreeuwen!!!!!!!!!!!!!!! :P
Hij start (1x) als hij nog diesel van de vorige keer heeft.
Hij loopt ongeveer 3 tot 5 seconden, en valt dan langzaam weg (klinkt als brandstoftekort).
Ps, de punt zit meestal ergens rechtsonder op je toetsenbord.
Hoef je niet zo tegen me te schreeuwen!!!!!!!!!!!!!!! :P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
- Locatie: land van Maas en Waal
Re: afslaan / niet starten
Neemt U mij niet kwalijk.....
gr.Jan.
gr.Jan.
- Rene
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
- Locatie: Scharwoude
Re: afslaan / niet starten
Kan het niet gewoon water in de tank zijn wat bevroren is, ik heb er ervaring mee gehad :oops:
Gr Rene
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
- Locatie: Amsterdam
Re: afslaan / niet starten
Ik heb dit ook meegemaakt, een verfafbrander samen met een stuk kachelslang kreeg ik hem aan de praat.
Groet Hugo
Groet Hugo
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: afslaan / niet starten
Hugo,
en wat heb je dan precies met die verfafbrander en kachelslang gedaan ?
Groet,
Gerard
en wat heb je dan precies met die verfafbrander en kachelslang gedaan ?
Groet,
Gerard



Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
- Locatie: Amsterdam
Re: afslaan / niet starten
De brandstofpomp en leidingen verwarmd.
Groet Hugo
Groet Hugo
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: afslaan / niet starten
dan is het toch geen kwestie van Water , maar van vlok ! ( met de Fohn dan he') . zo'n 616 is altijd een klein wondertje geweest, dat het nog startte bij koude. maar , als het wel aanslaat en niet blijft is het toch meestal een luchtbell bell weet je well well , dat de lekleiding lekt ( lucht naarrr binnen) en dan geen brandstof meer hep in zijn filter !! omdat die hoger zit dan de pomp , zwaartekracht enzo :|
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: afslaan / niet starten
@Dave: Kijk eens naar de naam van de topicstarter en dan naar de naam van de man met de brander? 
Zelfs de zomerste zomerdiesel vlokt pas bij -7C.
Dat was het ten tijde van het topicstarten nog lang niet.
Welk bijzonder luchtlek ontstaat alleen onder nul en gaat weer dicht boven nul?

Zelfs de zomerste zomerdiesel vlokt pas bij -7C.
Dat was het ten tijde van het topicstarten nog lang niet.
Welk bijzonder luchtlek ontstaat alleen onder nul en gaat weer dicht boven nul?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
- Locatie: Amsterdam
Re: afslaan / niet starten
Ha Leo, het verschil was dat bij mij iedere cilinder slechts een slag en bij hem een paar seconden, lucht dus....
Groet Hugo
Groet Hugo
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: afslaan / niet starten
Ik dacht dat het verschijnsel zich alleen voor doet bij vorst. 

In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
- pwaes
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
- Locatie: Zwollywood
Re: afslaan / niet starten bij vorst
Vandaag was ik er weer. Geprobeerd te starten maar het ging nog steeds moeizaam. Aanslaan nadat ik gehandpompt heb, en dan na een paar seconden weer afslaan. Proberen aan de praat te houden met wat gas heeft geen effect.
Dit 'riedeltje' een paar keer opnieuw gedaan (handpompen totdat je wat hoort), starten en uiteindelijk loopt ie. Als ie eenmaalt loopt, doet ie het prima. Het is ook niet dat hij slecht start, hij slaat alleen niet aan.
Het doorzichtige slangetje net voor het kleine filtertje is wel erg hard. Wellicht moet ik die eens vervangen incl. klemmen.
Of staan de kleppen te strak? Het lijkt er volgens mij op dat hij ergens, tijdens het stilstaan, lucht trekt. Maar het rare is dan dat na handpompen de motor even aanslaat en daarna weer uit...
Dit 'riedeltje' een paar keer opnieuw gedaan (handpompen totdat je wat hoort), starten en uiteindelijk loopt ie. Als ie eenmaalt loopt, doet ie het prima. Het is ook niet dat hij slecht start, hij slaat alleen niet aan.
Het doorzichtige slangetje net voor het kleine filtertje is wel erg hard. Wellicht moet ik die eens vervangen incl. klemmen.
Of staan de kleppen te strak? Het lijkt er volgens mij op dat hij ergens, tijdens het stilstaan, lucht trekt. Maar het rare is dan dat na handpompen de motor even aanslaat en daarna weer uit...

- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: afslaan / niet starten bij vorst
Dus doodgewoon lucht en die vorst was toeval. Kan gebeuren.
Even het dieselforum doorspitten en uw problemen verdwijnen als vlokken voor de zon.
Even het dieselforum doorspitten en uw problemen verdwijnen als vlokken voor de zon.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten