Kabel lier (op) of in camper
-
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
- Locatie: Valkenburg
Re: Kabel lier (op) of in camper
Hoi sleutelaars,
Op het gevaar af om eigenwijs / betweterig over te komen hier toch mijn visie.
Met mijn Land Rover heb ik er inmiddels een paar duizend off-road kilometers opzitten.
Hoofdzakelijk in Marokko, maar ook dichter bij huis. En ik heb redelijk wat vast gestaan, maar ik stop altijd direct zodra ik merk dat het niet verder gaat.
Ik heb standaard bij me: (Bij de Land Rover, en niet bij mijn 508)
2 Alu. rijplaten, een Highjack, een setje Staun tyre deflaters, een ARB compressor, een 3600 Kg Warn lier die ik heb voorzien van een motor van een 1010 en nu dus 5000 Kg is, twee hoekijzers van 1 meter lang als grondanker, een klapblok, 2 sleeplinten en niet te vergeten een schep.
Hou er rekening mee dat de trekkracht van een lier het dubbele moet zijn van het voertuiggewicht, zeker als je vastgezogen in de modder staat.
Ik heb overwogen om de lier op een stalen plaat te bevestigen en zo "mobiel" voor mijn 508 te kunnen gebruiken.
Dit gaat hem echter niet worden om het simpele feit dat de lier te zwak is in verhouding tot het gewicht van de 508.
Voor een handlier kom je al snel in de zware uitvoering van Tirfor, je bent dan uren aan het zwoegen om een paar centimeter vooruit / achteruit te komen.
De kunst is om niet te vast komen te staan, dus zodra je merkt dat het niet meer wil direct stoppen.
Opkrikken (met de Highjack) en rijplaten er onder.
Succes!
Groeten, Henk
PS copy/paste:
Inderdaad; bij een lier is het handig een vast punt te hebben op een meter of tien afstand... in de duinen vind je die niet veel
In de duinen (Sahara) graaf je je reserve wiel in als grondanker.
Op het gevaar af om eigenwijs / betweterig over te komen hier toch mijn visie.
Met mijn Land Rover heb ik er inmiddels een paar duizend off-road kilometers opzitten.
Hoofdzakelijk in Marokko, maar ook dichter bij huis. En ik heb redelijk wat vast gestaan, maar ik stop altijd direct zodra ik merk dat het niet verder gaat.
Ik heb standaard bij me: (Bij de Land Rover, en niet bij mijn 508)
2 Alu. rijplaten, een Highjack, een setje Staun tyre deflaters, een ARB compressor, een 3600 Kg Warn lier die ik heb voorzien van een motor van een 1010 en nu dus 5000 Kg is, twee hoekijzers van 1 meter lang als grondanker, een klapblok, 2 sleeplinten en niet te vergeten een schep.
Hou er rekening mee dat de trekkracht van een lier het dubbele moet zijn van het voertuiggewicht, zeker als je vastgezogen in de modder staat.
Ik heb overwogen om de lier op een stalen plaat te bevestigen en zo "mobiel" voor mijn 508 te kunnen gebruiken.
Dit gaat hem echter niet worden om het simpele feit dat de lier te zwak is in verhouding tot het gewicht van de 508.
Voor een handlier kom je al snel in de zware uitvoering van Tirfor, je bent dan uren aan het zwoegen om een paar centimeter vooruit / achteruit te komen.
De kunst is om niet te vast komen te staan, dus zodra je merkt dat het niet meer wil direct stoppen.
Opkrikken (met de Highjack) en rijplaten er onder.
Succes!
Groeten, Henk
PS copy/paste:
Inderdaad; bij een lier is het handig een vast punt te hebben op een meter of tien afstand... in de duinen vind je die niet veel
In de duinen (Sahara) graaf je je reserve wiel in als grondanker.
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
- Ed's508
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
- Locatie: Purmerend eo
Re: Kabel lier (op) of in camper
Mmmm, blijf zelf liever op droge grond. Maar is het niet handig om bij de 4x4 jongens te zoeken?
Groet, Ed.
Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
-
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
- Locatie: Valkenburg
Re: Kabel lier (op) of in camper
Hoi Ed,
Je slaat de spijker op zijn kop.
Wil je 140 rijden, koop dan een Vito.
Wil je het terrein in, koop dan een Unimog.
Groet, Henk
Je slaat de spijker op zijn kop.
Wil je 140 rijden, koop dan een Vito.
Wil je het terrein in, koop dan een Unimog.
Groet, Henk
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
-
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35
Re: Kabel lier (op) of in camper
Gewoon een simpel handliertje is prima. Daar trek je een camper zo mee uit.... Een ratel met spanband kan ook daar heb ik wel eens een auto mee op een aanhanger getrokken omdat ik geen simpel handliertje had :)
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Kabel lier (op) of in camper
Ik heb gisteren een wasautomaat met twee ratel-spanbanden langs een helling van drie balken omhoog getrokken. Ging ook prima. Nu morgen er weer uit....
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Kabel lier (op) of in camper
Achterdeurtjes open, snel achteruit rijden en dan heel hard remmen Ernst.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Ed's508
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
- Locatie: Purmerend eo
Re: Kabel lier (op) of in camper
Eerst checken of de stekker uit het stopcontact is gehaald! Zonder stekker doetie het niet 8)
Groet, Ed.
Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Kabel lier (op) of in camper
Hoewel Leo's oplossing natuurlijk veel spectaculairder was, hebben we toch gekozen voor een benadering die geen brandstof kost.
Ook hier spelen de ratel-spanbanden een grote rol. Zij verhinderen dat de balkjes naar achteren glijden. Zo, we zijn on topic!

Ook hier spelen de ratel-spanbanden een grote rol. Zij verhinderen dat de balkjes naar achteren glijden. Zo, we zijn on topic!

Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Kabel lier (op) of in camper
Ik sjouw mijn 12V elektrisch liertje (van 25,=) al jaren mee, en ben zeer tevreden......heb het nl nog nooit hoeven gebruiken.
Hoop ook dat dat nog jaaaaaren zo blijft.. 8)
:P
Of het de beloofde 2000kg trekkacht gaat leveren.... :shock: :shock:
we zien wel
frank
Hoop ook dat dat nog jaaaaaren zo blijft.. 8)

Of het de beloofde 2000kg trekkacht gaat leveren.... :shock: :shock:

frank
-
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43
Re: Kabel lier (op) of in camper
@henk,
door het plaatsen van een andere moter op uw lier maak je ze sneller en/of krachtiger, echter uw tandwielen zijn nog steeds dezelfde, dus blijft het toch een 3600 lier.
ik vermoed dat je het hebt over een warn m8000, deze trekt inderdaad meer als ze aangeven.
door het plaatsen van een andere moter op uw lier maak je ze sneller en/of krachtiger, echter uw tandwielen zijn nog steeds dezelfde, dus blijft het toch een 3600 lier.
ik vermoed dat je het hebt over een warn m8000, deze trekt inderdaad meer als ze aangeven.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten