Om me voor te stellen in het voorsteltopic?
Ik heb besloten om het zo te doen.
Ons leven en onze hobby's zijn grotendeels aan elkaar gerelateerd. Wij brengen onze meeste tijd door op onze boerderij in Frankrijk (http://www.vogezen.com) of ons in aanbouw zijnde huis in Polen.
Daarnaast zijn we veel met onze camper op reis (http://www.camperreis.nl), we zijn dus echte vrijbuiters.
Vieze handen en sleutelen aan de camper? Sleutelen al van kinds af aan, op de boerderij in Frankrijk altijd werk aan of om het ruim 200 jaar oude huis of het daaromheen gelegen bos.
We stoken daar alles op hout dat we in de zomer produceren, per jaar gaat er een dikke 100 kuub doorheen.
GPS is een andere hobby, maar dan helemaal gerelateerd aan het maken van lange reizen waar je aan een simpel navigatieapp. niks hebt.
Voor een aantal actie foto's van onze camper: http://www.camperreis.nl/index.php?opti ... Itemid=103
Hieronder een aantal stukjes van andere fora waar ik al een tijdje het werk aan mijn (tijdelijk 2)
MANNEN 4x4 bijhoudt.
17 juli 2009:
Als je in 5 jaar 160.000 kilometer in je voertuig hebt gereden gebeuren er minimaal 2 dingen, je gaat van je voertuig houden als van een kameraad en je begint te fantaseren over een nog idealer voertuig. Nou is het nog niet zo dat ik er hoofdpijn van krijg maar toch.............
Nog eens helemaal binnenste buiten keren en kleine aanpassingen doen of toch nieuwe bouwen?
Wordt vervolgd
Jeroen
7 aug 2009:
Wel, de kogel door de kerk???... Nog niet helemaal, maar de plannen beginnen toch eng vaste vormen aan te nemen.
Onze MAN RL MOBIL NOMAD II staat vanaf vandaag te koop!! Stap1
In november besluiten we of we een nieuw casco bouwen, tekeningen zijn in de maak.
Verkopen we de huidige auto met chassis dan komt er een MAN TGM 18.340 met L of LX cabine. Zo niet dan komt de nieuwe opbouw op het huidige chassis.
Verkopen we onze huidige auto niet dan gaan we er het een en ander aan verbouwen van de winter en rijden we er nog vrolijk een paar ton bij de kmende jaren.
Groetjes,
Jeroen.
6 maart 2010
Het is dus vebouwing geworden, we hebben voor goede prijzen kunnen verkopen maar het vooruitzicht van een euro 5 zagen we toch niet zitten.
Sinds 4 januari aan het verbouwen en de laatste 2 weken volop, over 1,5 week moet het klaar zijn.
We hebben aan de achterkant de opbergbakken en de 3e brandstoftank er afgehaald om zo het chassis te kunnen verlengen. Dit doen we om de afsleepmogelijkheden te vergroten en om de bevestiging van de opbouw aan het chasis te modificeren.
Tevens is midden onder het chassis de afvalwatertank verwijderd, dez komt nu rechtsachter. Midden onder het chassis is wel "plaatsefficient"maar bij onderhoud en andere werkzaamheden onpraktisch.
Links zie je nog de generator, 3kw diesel, die blijft daar. De bakken links en rechts worden nu opnieuw van GFK gemaakt. Daardoor worden ze veel sterker en waterdicht, wat voor de rechter natuurlijk logisch is als afvalwatertank (300 Liter).
Voor staat dan opbouw op een pendellager, dat blijft zo. dan volgen naar achteren 4 rubber ophangpunten, bij extreem offroadrijden waren me die nog te stijf, 4 van de 8 worden nu met veren afgemonteerd op consoles die op in plaats van aan het chassis zitten.
Die ophanging is zo goed als klaar en maandag lassen we de chassisverlenging er aan.
Verder maken we een heel nieuw elektrische laad/omvormer regeling, en een nieuwe doorgang naar de bestuurderscabine. Ook is een 5e zitplaats in het interieur gerealiseerd en een nieuwe instap zodat we geen losse trap meer hebben, dat spaart een bagagevak en dat komt goed uit want rechtas achter leveren we een van in (afvalwater)
Dan zijn er nog een lijst van kleinere dingen maar daar ga ik jullie maar niet mee vermoeien.

Groetjes,
Jeroen
13 maart 2010
De voortgang van afgelopen week:
Chassis verlenging:
De zwarte dwarsbalk is om te voorkomen dat het chassis geknepen wordt bij afslepen. De onderrijdbeveiliging is nu met snelsluitingen uitgerust om deze eenvoudig omhoog te kunnen zetten bij rijden buiten Europa. De afsleepschakels zitten nu direkt aan het chassis en kunnen daar blijven, wat handig is op ferry's ivm vastsjorren. Voor zitten er ook 2 overigens. In de onderrijdbeveiliging zit nog een afsleepstang gemonteerd voor het afslepen van een vrachtwagen waarvan de remmen het niet meer doen.

Je ziet dat de 3e tank, 300 liter uit rvs ook weer is gemonteerd.
De onderbakken:
De oude waren van hout de nieuwe uit GFK, ze worden aan de opbouw gelijmd. De afvalwatertank heeft een inhoud van bijna 300 liter en is verwarmd (vorstbeveiliging). Met het verlijmen en niet schroeven hebben we reeds ervaring met de toilettank, bijna 200 liter.

Werk aan een paar andere auto's:
We werken eigenlijk allemaal een beetje aan elkaars auto's, leren zo veel en iedereen is ergens ander weer beter in.
MAN dubbelcabine, voorheen dienst gedaan in een steengroeve, de opbouw is nieuw en door RL mobile gemaakt, het interieur wordt door de eigenaar zelf gemaakt:

Toyota:
Een spijtoptant, heeft te goedkoop gebouwd, op profielen en wanddikte bespaart en onvoldoende flexibele ophanging aan chassis. Gevolg op alle hoeken scheuren en deur er uit. RL mobile probeert er nog van te maken wat er van te maken is, de fabrikant was Stucker, bouwjaar 2007!!

Duro:
Een zwitserse fabrikant van 4x4 lichte vrachtwagens voor het leger, deze staat klaar om de opbouw te monteren, ben foto van de opbouw vergeten.

De ophanging van de opbouw:
Het pendellager voor:
Het pendellager zit aan een ingelamineerd hulpchassis en aan de chassis zijde op een H-vormig hulpchassis.

De nieuwe consoles met veer afgemonteerd, hier is goed te zien dat de consoles nu dragen op het chassis en niet meer aan de zijkant.
Op de console staat een rubberblok, zo zijn de middelste vier, de achterste vier zijn zonder veer.

De elektrische installatie:
We hadden een omvormer en cpu gestuurde lader, als beveiliging een scheidingsrelais. We hebben nu een alles in 1 apparaat van Victron, het scheidingsrelais kan daarmee vervallen. De omvormer schakelt bovendien automatisch in als er onvoldoende stroom van buitenafkomt. Reuze handig, plaats en gewichtbesparend en als je het vanaf nieuw zou monteren een veel eenvoudiger bekabeling.

Wat er van het kloppende elektrische hart aan de voorkant te zien is:

De doorgang van voor naar achteren:
Veel van dit soort auto's hebben een (vlucht) doorgang tussen cabine en opbouw. Die moet flexibel verbonden worden omdat beide onafhankelijk van elkaar bewegen en de cabine moet kunnen kantelen. Deze doorgang word voorzien van een zogenaamde hoogflexibele balg. Een vervelende eigenschap van balgen is dat ze zowel van links naar rechts als van onder naar boven flexibel zijn maar niet kunnen torderen. Uiteindelijk is dan ook geen enkele balg tegen de gevraagde belasting bestand en is het weggegooid geld. De laatste die ik heb laten maken kostte 650 euro en ik heb niet eens meer de moeite genomen die te monteren. We hebben de deur aan de opbouwkant bestand gemaakt tegen de rijdruk, omdat die naar binnen opende was die niet waterdicht, nu wel. De cabinezijde heeft nu een schuifdeur die van beide zijden te openen/sluiten is, daarachter nog een geluidsisolerende laag.
Als je goed kijkt zie je nog de uit RVS gemaakte luchtaanzuiging voor de motor die tussen opbouw en cabine zit en daar op de meest stofvrije plaats.
Versnellingsbak en asontluchting verleggen we ook nog, nadat we ervaren hebben dat er toch water in de achterasolie zat ondanks dat ze al op 1 meter hoogte zaten, IJsland/Rusland rivierdoorwadingen!!

Dat as het dan weer voor deze week, nog 2/3 dagen dan moet het klaar zijn!!
Groetjes,
Jeroen
Eind maart 2010
Om het verhaal af te maken, hij is weer klaar. Een paar kleine dingen thuis doen als het calibreren van de tankmeters en dat soort kleinigheden.
Volgende week ga ik de Vogezenweek voorrijden en een routeboekje maken, mooie test.
De onderste drie foto's zijn van de Duro waarvoor de opbouw klaar staat. Ik heb een foto gemaakt van de speciale ophanging van de Duro die alle torsie verwerkt waardoor je geen torsie in het chassis hebt, een interessant concept.
Groetjes,
Jeroen

En toen gebeurde er het volgende 29 maart 2010:
Woensdag nog even naar Zwitserland want Jeroen is een beetje ondeugend geweest. Heb er een camper bij gekocht.

De auto heeft een na een reis van meer dan 150.000 km veel achterstallig werk en wat schade. Wat ik er mee moet weet ik eigenlijk niet maar hij was zo goedkoop dat ik er niet van af kon blijven.
Ben nu van plan om hem helamaal te uberholen zoals dat in het Duits zo mooi heet. Helemaal in perfecte conditie terugbrengen en voorzien van de laatste stand der techniek. Dat zal bijna zeker een jaar gaan kosten, maar het is leuk werk en je leert er veel van. Daarna? miscchien wel gewoon weer verkopen.
De foto's zijn van net voor de aflevering nieuw!! 9 jaar geleden dus.
De auto is aan de rechterkant op een weg die was verzakt zo scheef gekomen dat ie wat flinke boomtakken heeft meegenomen. Voorraam stuk, dakluik stuk deurschrnieren, onderluiken, ramen. Dat soort werk.
Dat lijk t niet zo ernstig en dat is het eigenlijk ook niet, behalve dat alles maar dan ook alles maatwerk/handgemaakt is net als bij mijn auto. Kortom veel maar interessant werk.
Tsja en dan ineens zit je er middenin, moet er van alles geregeld en besteld worden. Alsof ik de laatste tien jaar niet uit het vak geweest ben. Gisteren een hele dag telefoon, telefoon telefoon.........Aan het einde van de dag veel geregeld en veel nog niet, maar wel datzelfde gevoel als 10 jaar terug; dat er rook uit je oren komt en je hoofd twee keer zo zwaar geworden is, heel herkenbaar. Het lijkt op werken zullen we maar zeggen.
We gaan het als volgt aanpakken,
1e werk:
De bestuurderscabine wordt als eerste aangepakt, opnieuw gespoten en volledig opnieuw bekleed. Alle werkzaamheden worden uitgevoerd met originele onderdelen, veelal nieuw, soms gebruikt. Alles wordt meteen ook op de laatste stand der techniek gebracht.
2e werk:
Het technische gedeelte van de MAN wordt door MAN in Velsen volledig onderhanden genomen, motor, aandrijving en chassis komen allemaal aan bod. Ook komt er weer een 2e brandstoftank, die is ooit vervangen door een bagagekist. De resterende 360 liter is voor een wereldreisauto echt te weinig, bovendien wil je nooit alle brandstof in 1 tank, als er een keer slechte brandstof is waar de auto niet op rijdt dan is het handig dat er in de andere tank nog brandstof zit waar ie wel op rijdt.
3e werk:
De auto wordt weer voorzien van 20" michelin XZL met de originele velgen, rondom nieuw. De vorige eigenaar heeft de auto laten voorzien van wegbanden en daarbij behorende 22,5"velgen. Het originele spul is er niet meer bij. Een duur grapje ongeveer 6600 euro excl btw.
Als dit eenmaal klaar is, ik schat einde juni, dan rest nog het campergedeelte.
4e werk:
Het campergedeelte gaan we helemaal leeg halen en opnieuw opbouwen, voorzien van de nieuwste techniek, nieuwe ramen (KCT) en deur (RL). Hoewel de auto niet zwaar beschadigd is, zit er wel overal wat, we gaan hem dus helemaal opnieuw in de verf zetten. Alle meubels worden in moderne kleurstelling uitgevoerd en nieuwe alcantara bekleding er in.
Klaar? Herfst tot winter 2010
Waarom we het doen? Ik kan er geen echt antwoord op geven behalve dan dat ik het gewoon leuk vind zo'n ding weer helemaal in nieuwstaat terug te brengen. Het eindresultaat is dat ik 2 min of meer identieke campers heb, dat kan het doel dus niet geweest zijn......
Groetjes,
Jeroen, die, ik schreef het al eerder, een beet mal geworden is.
Leuk, ik lees hier mijn eigen planning nog eens terug, goed dat ik er van te voren geen financiele planning aangehangen heb want die zou vast niet meer kloppen.
De auto staat weer in CH voor fase 4, de fases 1 t/m 3 zijn gerealiseerd en behoeven alleen nog wat afwerking.
Fase 1 De bestuurderscabine is klaar, alleen nog een dakdrager monteren en een chauffeurstafel en dan is dat afgerond.
Fase 2 De techniek is volledig onderhanden genomen en een complete servicebeurt uitgevoerd. Aan echte reparaties viel het nogal mee, wat olielekkage in de achteras en een remluchtleiding. Verder een hele lijst aan ditjes en datjes en natuurlijk de beurt zelf.
Alleen de 2e tank moet nog geplaatst worden.
fase 3 Banden en velgen hebben we in Zuid Frankrijk opgehaald, een mazzeltje, ze zijn ongebruikt van een nieuwe auto gedemonteerd. Om achter van dubbeellucht naar enkellucht te komen is een velg nodig met het hart op een speciale plaats (offset 85 ipv 120)om er voor te zorgen dat de spoorbreedte voor en achter exact gelijk wordt. Deze speciale velgen hebben we laten maken in de fabriek waar ook de originele velgen vandaan komen, Gianeti in Italie. Afgerond dus!!
De tijdsplanning klopt dus wel aardig.

De banden/velgen zijn hetzelfde als van mijn andere MAN, ik heb er dus gelijk 8 gekocht, heb een set voor als mijn, nu overigens net nieuwe, banden weer versleten zijn.

Het verschil tussen de voor en achtervelg is duidelijk te zien, de achtervelg wordt binnenste buiten gebruikt. Voor reserve zijn ze wel uitwisselbaar overigens. Als je handig bent kan je met deze zogenaamde springveervelgen overigens een band wisselen zonder de velg te demonteren.
Groetjes,
Jeroen
En dit is dan de actuele stand van zaken, zal vanaf nu hier ook eea bijhouden:
De afgelopen week er nog weer eens flink aan gewerkt met 3 man,
De bestuurderscabine is echt af, ook gecompleteerd met oliedrukmeteren tweede tankmeter. Het enige dat nog ontbreekt is de dakdrager. Deze ligt momenteel samen met de verhoogde luchtinlaat en de afstandhouders die als trim langs de opbouw komen bij de verzinkerij.
De banden/velgen actie was al afgerond en autotechnisch mankeert nu alleen nog de luchtvering voor. Hiervoor hebben we nieuwe balgen (Contitech) besteld, zijn binnen maar nog niet gemonteerd.
Daarmee is nu het werk aan het camperdeel echt begonnen, helemaal leeggesloopt, rechterzijwand er uit en nieuwe er in.
Langzaamaan begint ook daar weer het bouwen, electronische kluis
en de Webasto 9 kw zitten er al weer in. De Airco gaat van plaats verwisselen.
In basis gaan we nu eerst de hele buitenkant doen, de KCT ramen staan klaar, dan alle luiken en een nieuwe deur maken en de boel in de verf. Zoals het nu loopt zal dat in oktober klaar zijn.
Alle her te gebruiken onderdelen staan netjes gesorteerd klaar, alles wat er nieuw in gaat kom tin de tijd dat we op reis zijn als het goed is binnen. Kortom de planning loopt nog steeds aardig.

Cabine zo goed als klaar

Webasto

Airco

Nou ja netjes gesorteerd..............

Ze gaan steeds meer op elkaar lijken. Hoewel dit project wel een metertje langer is.

Wand in voorbereiding

Oude wand er uit

Nieuwe wand er in
Tot zover,
groetjes,
Jeroen