""Duwtje" in het stuur bij inveren en zwabber

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Leo
Site Admin

""Duwtje" in het stuur bij inveren en zwabber

Bericht door Leo »

Hoi allemaal,
als mijn rechtervoorwiel flink inveert voel ik een "duwtje" in mijn stuur.
Het stuur wil als het ware naar links.
Bij een goeie hobbel op de snelweg raakt ie flink uit de koers.( meestal ook weer naar links)
Ook is het bussie erg gevoelig voor spoorvorming, alvast zodanig erg, dat ik niet van het uitzicht kan genieten.
Alleen op een splinternieuw stuk asfalt loopt ie mooi rechtuit, anders is het steeds bijsturen geblazen.

Bandenspanning is 4,75, fusee's ,stuurkogels en stuurhuis zijn zo goed als spelings-vrij, alles wat er te smeren valt druipt van het vet.

Wie helpt me uit de brand, want ik word er niet goed van... :cry:

Met vriendelijke groet, Leo.
( ik weet veel van diesels en electriek, maar wielen hebben we niet op zee.. :wink: )
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

duwtje.

Bericht door Unknown User »

Dit is een probleem wat mij zeer bekend in de oren klinkt en als ik er aan terug denk mij nog steeds de koude rillingen over de rug bezorgt. September jongstleden heb ik een stukje op het forum geschreven over de plaat waar het stuurhuis op bevestigd zit. Dit was op verschillende plaatsen door gescheurd aan zat aan een paar vleddertjes staal na nog vast aan de chassisbalk. Als je de stuurstang naar beneden volgt kom je uit bij het blok wat de draaiende beweging van het stuur omzet naar de wielen. Dat blok zit vast op een zware plaat en deze plaat zit weer vast op de chassis balk. De kans dat deze plaat,wat ik ten zeerste niet hoop, ook bij jou doorgescheurd is lijkt me zeer groot. Mocht blijken dat dit inderdaad het geval is laat het dan even weten want ik denk dat we dan een serieus probleem hebben met onze bussies hebben.
groetjes toine.
Unknown User

duwtje.

Sorry leo, was vergeten te schrijven waar je dat stukje over die plaat kunt vinden."chassis en wielen"13 september. Staat ook een foto bij.
Groetjes toine.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Toine, had dat item een tijdje terug idd gelezen, en heb toen ook gekeken. Op dat moment niks kunnen ontdekken.
Ondertussen issie ook voor de apk geweest, maar ik zal nog eens een keertje heel goed kijken.
Er zit al een dikke negen ton op de teller, dus er mag wel eens iets moe worden zou je denken.

Bedankt voor je reactie,
Mvg, Leo.
~~~~
Ok, heb m gevonden, zal er morgen weer eens onderkruipen. :?
Unknown User

duwtje.

Voor de goede orde leo,je kunt pas zien of deze speling er is op het moment dat beide voorwielen vrij van de grond zijn en je eens lekker aan een van de wielen trekt. De scheuren die er bij ons in zaten zagen we pas nadat we ruim dertig jaar vuil weggehaald hadden.
Groetjes toine.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Bedankt Toine, dan zal ik morgen de heftruck er even onderzetten.

Leo.
Leo
Site Admin

stuurhuisbevestiging ok.

Bericht door Leo »

Hoi Toine,
heb het spul bekeken en vrij van de grond gehad.
Zo hard aan de wielen getrokken dat ie bijna van de hefvorken afviel, maar geen vreemde beweging in te bespeuren.
Maar wat bij jou een stuk gezette plaat (op de foto) is, is bij mij een gietstuk van ca 12mm dik.
Aan de glimmende bouten te zien was het spul er recent nog afgeweest, volgens de vorige eigenaar was er een ander stuurhuis opgezet.
(Heb 't bussie pas een kleine 2 maanden..)

Dus dát was het gelukkig niet...

Nou er nog achter komen wat het wél is..

Met vriendelijke groet, Leo. :D
Ben

zwabber

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 13 aug 2007, 08:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ben

zwabber2

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 13 aug 2007, 08:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Leo
Site Admin

Banden.

Bericht door Leo »

Hoi Ben,

de banden, das een verhaal apart hier..
Toen ik na aankoop de bus naar huis reed was ie niet op de weg te houden.
Ik ben toen ook niet boven de 70km/u gekomen, en dan zat ik nog met het zweet op mn rug..
Was dan ook blij dat ik thuis was...
Bij controle bleken de bandenspanningen te variéren tussen 2,3 en 2,5..
heb ze daarna opgepompt tot 4,75 en dat gaf een beste verbetering te zien, maar t bleef gevaarlijk rijden met dat ding..
Op een gegeven moment zag ik dat de uitlijning totaal verkeerd was, de wielen stonden schrikkelijk naar elkaar toe.
Heb m met t meetlint en op t oog uitgelijnd, dus je zou wel eens een punt kunnen hebben met die uitlijning. Hij verbeterde alweer aanzienlijk.

Het zijn vrij nieuwe Goodyears, alle 6 er tegelijk opgekomen, geen vreemde slijtage te zien.
Wat ik alleen wel vind, dat ze zijwaarts erg slap zijn, dat wil zeggen: Ik kan de hele bus flink heen en weer laten schudden (met de hand), en dat alleen op de zijwaartse slapte van de banden.

Ik weet niet of dat normaal is bij deze bussen, dus dat hoor ik graag.

Weer een heel verhaal, maar dat voorkomt een hoop heen en weer gevraag moet je maar denken.
Zal 'm zowieso deze week ff laten uitlijnen.

Groetjes, Leo. :D
Unknown User

Denk dat je na het laten uitlijnen een stuk verder bent, en doe dan gelijk de wielen balanceren.
Waar ik eigenlijk op reageer is dat ik de bandenspanning op 5.5 heb,........dus.

Mazzel!
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 13 aug 2007, 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Unknown User

zwabberen

Is het nou swabberren of zwaberen,nou ja maakt niet uit.
hoi leo, heb je al uitgeknobbeld waar dat onvoorspelbare stuurgedrag vandaan komt?. Ben benieuwd.
toine
Ben

Re: zwabberen

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 13 aug 2007, 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hey Toine en Ben,

Weet helaas nog niks, als het uitlijnbedrijf tijd had, dan had ik geen tijd en vica -versa..
Ik probeer van de week nog uit te lijnen, maar of dat lukt???
Moet deze week ook nog naar Noord Duistland met het bussie... :P

Heb het er vanavond ook nog over gehad met Jeroen Hanomaf en 'zn familie. Die hadden weer schokbreker ervaringen.
Dat hou ik dus ook in gedachten mocht uitlijnen niet helpen.

Maar zodra ik iets gedaan heb , dan meld ik hier het resultaat.

Met Vriendelijke groet, Leo. :D
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Nog steeds niet uitgelijnd.. :oops:
Druk druk druk...
Maar van de week hebben Toine en ik in elkaars busjes gereden, en kwam ik er achter dat mijn stuur veel meer omwentelingen moet maken dan normaal schijnt te zijn.
Zo moet ik van boord naar boord bijna 9 omwentelingen maken, terwijl Toine er nétaan 4,5 maakt.
Weet ik meteen waarom ie zo lekker licht stuurt, en ook waarom ik zoveel roer moet geven om 'm rechtuit te corrigeren.
Toine vond het zwabberen wel meevallen, maar die had dan ook het geluk van windstil weertje.
Op de hobbelige straatweg was Toine zo nu en dan het stuur "kwijt"..
Kan aan de schokbrekers liggen, óf aan het feit dat ie niet gewend is aan de hoeveelheid roer die gegeven moet worden (én/of het lichte sturen)..

Kortom, het raadsel duurt nog even voort.. :?

Met vriendelijke groet, Leo.:D
ps, zou alleen graag willen weten van welke (vracht) Mercedes het stuurhuis komt, iemand een idee??
Arnold Smeets

duwtje

Bericht door Arnold Smeets »

Leo,

Je zou eens even bij Jan Stolp langs kunnen gaan in Hem. Hij heeft veel kennis van en ervaring met onze bussen!

De Kogge Caravanservice
Marktweg 22
1607CB Hem [kaart]
Tel: 0228 593873
Mobiel: 06-22949274
Fax: 0228-596871

Groet,

Arnold
Leo
Site Admin

Gevonden!

Bericht door Leo »

Hoi Arnold,
Bedankt, ik zal binnenkort eens kontakt met 'm opnemen.
Het is wel alleen nieuwsgierigheid waar ie van af komt, want verder bevalt dat lichte sturen mij prima..:D

Zowww, en het euvel van de "duw" in het stuur heb ik gevonden..:D
Er zaten twee verschillende voorbanden onder..
Uiterlijk hadden ze bijna geen verschil, het merk was hetzelfde, en alletwee even nieuw..
Het verschil waardoor ik het zag, was dat het aantal "zijvakjes"op de band niet in aantal overeen kwamen.
En jah, toen bleken de nummers óók niet overeen te komen; de 1 was een G24, de andere een G28.
Heb de G24 nu op de achteras gezet en jah hoor, weg was het 'duwtje"...
Het enige wat ik nu nog voel is het "normale" gedrag van een onjuiste uitlijning, en das te verhelpen.

Moraal van dit verhaal: Als je er nieuwe banden op laat zetten, controleer dan of ze allemaal identiek zijn...

Nu de 24 en 28 naast elkaar zitten zie ik nog wel meer verschillen: de 24 heeft een centimeter breder loopvalk en het profiel is toch niet zo identiek als het op het eerste gezicht leek..
Maar jah, achteraf kijk je een koe in haar r**t..

Ben

Re: Gevonden!

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 13 aug 2007, 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Leo
Site Admin

Re: Gevonden!

Bericht door Leo »

Ben schreef:Zijn er wel dezelfde banden voor gemonteerd?
Ook wat betreft slijtage?[/i]

Okee Leo, het is een paar dagen geleden dat ik dit schreef.
Met dank aan een Engels vriendje, "told you".

En de groeten
Grinnnnn, Ben, je hebt helemaal gelijk, schaam me dan ook van harte... :roll:

Het punt is dat ik toen ook echt gekeken had, maar domweg over die verdomd kleine verschillen heengekeken heb...
Ook de keurmeester was het blijkbaar niet opgevallen...
Nah jah, wie verwacht dat ook bij splinternieuwe banden??

Neemt niet weg , dat ik me errug :oops: :oops: :oops:

Hierbij dus een rectificatie(schrijf je dat zo??):
Moraal van dit verhaal: Als je er nieuwe banden onder laat zetten, controleer dan of ze allemaal identiek zijn... En luister beter naar ome Ben als ie advies geeft..

Arnold Smeets

duwtje

Bericht door Arnold Smeets »

Ik heb geen boek met de APK eisen maar volgens mij moet er ofwel nu al ofwel in de zeer nabije toekomst op 1 as identieke banden gemonteerd zijn. Vraag dit even na bij je APK keurmeester en voorkom afkeuring!

Groet,

Arnold
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Arnold,

tjah, dat dacht ik dus óók, vandaar dat het me verbaasd dat ze het niet opgemerkt hebben..
Alhoewel, ver in mijn geheugen schemert nog iets over radiale en non-radiale banden die niet op 1 as mochten, maar dat kan allang al weer veranderd zijn..

Mvg, Leo.:D
Unknown User

Leo schreef:tjah, dat dacht ik dus óók, vandaar dat het me verbaasd dat ze het niet opgemerkt hebben..
Alhoewel, ver in mijn geheugen schemert nog iets over radiale en non-radiale banden die niet op 1 as mochten, maar dat kan allang al weer veranderd zijn..
Op het technisch weekend kregen we uitleg van een keurmeester (hoe heet ie ook al weer...) en die zei dat het niet uitmaakt hoe verschillend je banden zijn, zolang... (en dan één of andere zin met algehele veiligheid ofzo). Ik was daar verbaasd over, maar volgens mij kende hij elk regeltje uit z'n hoofd, dus ik denk dat het wel klopt.
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 13 aug 2007, 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.
De Rooie Reus

Rollen

Bericht door De Rooie Reus »

Bij innovam.nl heb ik eens de APK-troubleshooter gedownload. Met betrekking tot banden staat het volgende:

Wat mag wel en niet bij banden?
- Voertuigen boven de 3500 kg mogen gladde banden hebben.
- De wielen van motorrijtuigen moeten zijn voorzien van luchtbanden.
- Voor de sporadisch voorkomende oldtimers welke niet zijn voorzien van luchtbanden, zal op het kentekenbewijs hieromtrent een aantekening zijn gemaakt.
- Zware aanhangwagens mogen andere banden hebben maar geen metaalachtig loopvlak. Dit ter bescherming van het wegdek.
- Geen uitstulpingen (inwendige breuk in koordlagen) en geen metalen elementen die tijdens het rijden buiten het loopvlak kunnen uitsteken (denk aan spijkerbanden). Een binnengedrongen spijker in een band is voor de APK geen reden tot afkeur.
- Het karkas mag niet zichtbaar zijn.
- Banden op één as moeten dezelfde karkasstructuur hebben (diagonaal of radiaal). Dit geldt niet bij gebruik in nood van een reserve- of noodwiel.
- De afmetingen van banden op één as mogen verschillend zijn.
- Gecoverde banden zijn toegestaan. Dit zijn banden die voorzien zijn van een nieuw loopvlak.
- Opsnijden van banden is bij personenauto's niet toegestaan. Bij bedrijfsvoertuigen mag dit alleen als het op de band is aangegeven door het symbool ¯|_|¯ of het woord "regroovable" (zie afbeelding).

(Er is sprake van opsnijden:
- als slijtage indicatoren zijn weggesneden
- bij een afwijkende profielvorm van de groef t.o.v. de originele profielvorm)

Bedrijfsvoertuigen die na 31-12-1997 in gebruik zijn genomen moeten van een "passende" load-index zijn voorzien.
Als dit niet het geval is moet aan de hand van documentatie van de bandenfabrikant de maximum last per band worden bepaald. Als het maximum draagvermogen niet is te bepalen, moet de band worden afgekeurd.

Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Plaats reactie