koppelingscilinder

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
henryb

koppelingscilinder

Bericht door henryb »

Ik heb bji het koppelen het probleem dat het pedaal wel es blijft hangen. Ik kan em dan met mijn voet terugtrekken. Meestal is ie dan niet goed gekoppeld, pas bij het terugtrekken koppelt ie goed. Soms komt het ook voor dat ik niet meer kan schakelen. Dit is alleen in de lagere versnellingen. Ik zet de motor dan uit en trek dan het koppelingspedaal terug en dan kan ik weer verder rijden.
In het weekend is de koppelingscilinder (alleen de cilinder niet de staaf die erin steekt, zat er wel bij) vervangen door een spikspinternieuwe maar het probleem speelt nog steeds. Systeem is verder goed ontlucht.
Waar moet ik nu aan denken? Bovenste koppelingscilinder?
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Henry,

dat euvel heb ik ook, en dan heb ik niet eens een hydrolische bediening.
Bij mij gaat alles nog met stangen.
Maar bij mij is de oplossing:
Ik spuit eens in de zoveel tijd wat olie over de koppelings-as.
Dáár waar de bediening het koppelingshuis in gaat, zit een rubber over de bedieningshandel heengeschoven.
Daar steek ik ff de tuit van de oliespuit tussen, zodat ik de as kan smeren, en klaar is Leo weer voor een paar dagen.
Wie weet helpt t bij jou ook.

Met vriendelijke groet, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
henryb

Bericht door henryb »

Ik kan het allicht proberen, bedankt :)
Gerard

Bericht door Gerard »

Er zit een vetdopje bij je koppelingsas, onder de camper en die moet je een paar keer per jaar aandraaien, zodat er vet over het asje komt. Doe je dat niet, dan gaat het steeds stroever en bij mij trapte ik een paar jaar geleden de hele zooi verrot, kostte een paar rooitjes.... :x
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Gerard schreef:Er zit een vetdopje bij je koppelingsas, onder de camper en die moet je een paar keer per jaar aandraaien, zodat er vet over het asje komt. Doe je dat niet, dan gaat het steeds stroever en bij mij trapte ik een paar jaar geleden de hele zooi verrot, kostte een paar rooitjes.... :x
O ja! Dat was ik al weer vergeten.
Moet ik ook nog doen :idea:

Bedankt voor het herinneren, Gerard!
:~)
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 14 aug 2007, 07:06, 1 keer totaal gewijzigd.
HenkH

Re: koppelingscilinder

Bericht door HenkH »

Hallo Henry,

Kijk even in de kaartenbak onder "koppeling beschrijving".
Daar staan twee oorzaken, de veer en het rubber slangetje wat aan de ondersre cilinder zit. Ik gok dat je de slang niet hebt vervangen.
Als deze is dichtgekoekt dan wil de olie niet snelgenoeg terugvloeien en blijft je pedaal hangen.
Succes, Henk
Groeten, Henk

Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Gerard schreef:Er zit een vetdopje bij je koppelingsas, onder de camper en die moet je een paar keer per jaar aandraaien, zodat er vet over het asje komt.
Helaas zit die er bij mij niet, zal me dus moeten behelpen met m'n oliespuitje.. :(
Gerard

Bericht door Gerard »

Leo schreef:
Gerard schreef:Er zit een vetdopje bij je koppelingsas, onder de camper en die moet je een paar keer per jaar aandraaien, zodat er vet over het asje komt.
Helaas zit die er bij mij niet, zal me dus moeten behelpen met m'n oliespuitje.. :(
Tsja, zo'n 508 als wij hebben, is natuurlijk een stuk moderner dan de jouwe... :lol:
Unknown User

Ben schreef:ps: Krein zei vier slagen en Harry een halve, of andersom en ik wil het niet weten, ander systeem 8) 8)
:~) Er zat inderdaad een aardig verschil in wat ze zeiden.
Volgens mij zei zelfs de één vier slagen, twee keer per jaar. En de ander een halve één keer per jaar.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Gerard schreef:Tsja, zo'n 508 als wij hebben, is natuurlijk een stuk moderner dan de jouwe... :lol:
Hebbikweer... :cry: :? :cry:... Ouwe troep...Laat me ook alles in m'n handen frommelen..

Maar ieder nadeel hep s'n foordeel:
Die ouwe hoestbui op wielen jatten ze niet zo graag als die jonkies.. :lol:
Komen ze trouwens ook niet mee weg als ik het oliespuitje niet gehanteerd heb.. :wink:
Mmmmm, is wel een effectieve preventiemethode; een droge koppelings-as.. :P
Berthil

Bericht door Berthil »

Gerard schreef:Tsja, zo'n 508 als wij hebben, is natuurlijk een stuk moderner dan de jouwe... :lol:
Ik heb ook een 508 maar zonder dit dopje dat ik aan moet draaien en de koppeling nog geheel mechanisch aangedreven.

Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Leo
Site Admin

Opgelost?

Bericht door Leo »

Is het probleem opgelost Henry?

Mvg, Leo.:D
henryb

Bericht door henryb »

Nee ik moet er nog naar kijken .. Het probleem is wel beheersbaarder geworden omdat ik mijn rijtechniek heb aangepast, als ik stop dus in zijn vrij staan, ipv de koppeling ingedrukt houden. Maar het gebeurt dus nog steeds regelmatig dat het koppelingspedaal spontaan naar beneden trekt.
Ik ga ten eerste nog maar es de boel ontluchten
Unknown User

henryb schreef:... als ik stop dus in zijn vrij staan, ipv de koppeling ingedrukt houden... luchten
Da's sowieso beter, dus kan je er ook in houden als je probleem opgelost is.
:~)

Groetjes,
ZRS
Unknown User

koppeling

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem gehad als jij met m'n 508 uit 1980. Onderste koppelingscilinder vervangen, nog steeds het pedaal onderin. Bij mij was het probleem opgelost nadat ik de bovenste cilinder had vervangen. Na controle zat er een miniscuul gaatje in het cupje, dat deed 't 'm al.

Na vervanging en ontluchting is het een werkelijke verademing om er weer mee te rijden. En de bovenste cilinder vervangen is vrij eenvoudig. Ik heb een nieuwe besteld mij Mercedes, die had alleen iets andere bevestigingspunten, waardoor ik ook nieuwe bouten heb moeten monteren. Maar dat is in een uurtje gepiept.

Ik raad je aan om je bovenste cilinder te vervangen, want er komt een moment dat het koppeling-omhoogtreksysteem ineens in gedrang komt met andere verkeershandelingen (ging bij mij gelukkig net goed!), dan kan het wel eens te laat zijn (zonder moraliserende bijbedoelingen!)

Succes

Groeten Jeroen
henryb

Bericht door henryb »

ok bedankt :)
Het probleem is al niet zo erg meer, maar misschien ook omdat ik mijn rijstijl erop aan heb gepast. Het is alleen kut soms met in/uit parkeren.
henryb

Bericht door henryb »

Ik ga vandaag eindelijk de bovenste koppelingscilinder vervangen! Ik hou jullie op de hoogte
Bert Steenhuis
Contacteer:

Ook mijn koppeling stuk.

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo allemaal,

Door gezondheids redenen van mijn vrouw Mina, hebben we een half jaar niet met onze 508 gereden, normaal rijden we in de winter als we er een tijdje niet als camper mee op pad zijn, in elk geval één rit per maand van ongeveer 60 á 100 km. mee en dat is voldoende om tussentijds geen accu's te hoeven laden enz.

Maar gelukkig is het herstel van Mina nu zover dat we genoemde rit vorige week weer gingen maken, nou we zijn 24 km ! ver gekomen,
op de hoek van onze straat bleef de koppeling al even onderin hangen, maar ja een half jaar stilstand denk je dan, dus toch maar verder, onderweg nog twee keer en het kwam steeds weer goed.
Na 24 km dus moet ik even stoppen achter een afslaande auto en toen bleef het pedaal op de vloer, was wel weer op te tillen, maar er ontkoppelde niets meer.

Gelukkig gebeurde dit allemaal in Drenthe, en daar kun je met wat geluk een eind rijden zonder te hoeven stoppen.
Dus in de versnelling starten en daar ga je dan. We zijn hebben max 60 gereden tot in de derde en na twee keer stoppen en starten waren we weer thuis.

En dan, wat is er nu stuk ? er was wat rem/kopp. vloeistof weg dus er moest wel wat lekken, de bovenste cilinder is in juni vorig jaar door nieuw vervangen wegens zichtbare lekkage, dus het moest de onderste wel zijn, toch even bijgevuld en ontlucht en toen lekte het langs de uit laat naar beneden, de onderste cilinder dus.

Omdat ik dus met een andere camper aan het bouwen ben (zie de link in het onderschrift) kon ik dus even een cilinder lenen en die zag er na demontage prima en niet erg oud uit dus gaan we pas later een nieuwe kopen als de andere bus zo ver klaar is.

Het was twee jaar geleden dat de vloeistof was vervangen en daarom hebben we dat eerst even gedaan, dan kon er ook gelijk nieuwe in de koppeling en is het maar vast weer in orde, nu is alles weer ontlucht enz. en werd de koppeling weer naar behoren, we hebben er nog niet weer meer gereden af en toe lopen de voor remmen wat te veel aan en die wil ik nog even los hebben voor controle en zonodig reparatie, de achterste zijn ook vorig jaar van nieuwe cilinders en voeringen voorzien.

Dus als er met één koppelings cilinder na 14 jaar een probleem is dan is ook de andere wel aan vervanging toe, zeker als daar ook nog een halfjaar stilstand bij komt.

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
henryb

Bericht door henryb »

Nou .. de bovenste koppelingscilinder is eindelijk vervangen en ik kan eindelijk normaal rijden!! Het ontluchten ging wel een stuk makkelijker dan met het pedaal, nl met een speciaal systeempje met vulfles en 2 slangetjes, 1 zet je op het bakje van je remvloeistof, de andere op een reserveband ... Dan komt er dus druk te staan op je systeem, en dan hoef je alleen het ontluchtingsnippeltje nog maar los te draaien Wat mij betreft mag de kaartenbak dus worden aangepast :)
Maargoed .. het rijden is nu echt een verademing zeg! Kan ook normaal in zijn achteruit en manoevres maken enzo .. Is toch wel makkelijk... :)

Nog even een vraag: Dees&Jeroen wat bedoel je met het cupje? Dat rubbere dingetje op je cilinder? Dat kan nooit het probleem geweest zijn, dat houdt alleen maar stof tegen. Waarschijnlijk is in je cilinder een pakking kapot gegaan ofzo.
Unknown User

het cupje

Wat ik bedoel met cupje is waarschijnlijk hetzelfde dat jij bedoelt met pakking in de cilinder. Aan beide kanten in de cilinder zit een cupje (!), daarvan was er één flink versleten. Ik denk dat we hetzelfde bedoelen.

Ik ben blij om te lezen dat je weer fatsoenlijk kunt koppelen, dat is nl. veel prettiger rijden.

Vraag voor de heren experts, is het tijd om voorzichtig te concluderen dat - uit voorzorg - bij lekkage van de onderste cilinder, de bovenste cilinder mee vervangen moet worden? Of is dit in deze drie gevallen toeval? Ik ben benieuwd...

Groeten Jeroen
Wim Bakker

ontkoppelingcilinder vervangen

Bericht door Wim Bakker »

In oktober de onderste ontkoppelingcilinder vervangen een vervelende klus door dat je voorwiel in de weg zit,maar het is gelukt.
Bovenste cilinder is nog steeds prima.
Het ontluchten gaat net zo als in de kaartenbak staat aangegeven.
Bij Mercedes gaven ze de zelfde procedure om alles te ontluchten.
Groeten en tot het weekend.Wim Bakker
Ben

Re: het cupje

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 14 aug 2007, 07:07, 1 keer totaal gewijzigd.
henryb

Bericht door henryb »

Ja dat was mij ook wel duidelijk.. De remvloeistof was gewoon pikzwart .. Dus ik vrees dat het wel even geleden is dat deze is vervangen. Ik heb ook problemen dat bij het remmen de bus naar rechts trekt, dus ik vrees ook het ergste voor de remvloeistof. Maar het ontluchten met het apparaatje is echt perfect! Ik zal daar nog es wat foto's van plaatsen als ik em in mijn bezit heb.
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Hallo koppelaars,

Ik herken het probleem, ook de oplossing , na REPARATIE van de beide cilinders was alles weer OK.
Ik las dat iemand een nieuwe cilinder bestelde, bij mij koste de 2 cups samen 3,50 voor de bovenste cilinder (bij automaterialen zaak) en de onderste met originele MB rep.set. van 15,= waar alles in zit.

Frank
Plaats reactie