Webasto 2010

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
De Rooie Reus

Webasto 2010

Bericht door De Rooie Reus »

De webasto is in staat de ruimte in de camper in redelijk korte tijd te verwarmen. Daar staat tegenover dat de blowers een behoorlijk lawaai maken. Ik vroeg me af of iemand daar een oplossing voor gevonden heeft. Ikzelf dacht eraan de electromotor met fan te vervangen door een ander type zoals die bijvoorbeeld op deze site:http://www.nauticshop.nl/shop/index.htm ... t=d78.html

Of is er iemand die een betere oplossing kent?
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Admin
Site Admin
Contacteer:

ventilatoren

Bericht door Admin »

Hi Martin,

Die scheepsventilatoren zijn in beginsel van dezelfde constructie als de blowers die standaard bij de warmtewisselaars van de kachels zitten. Je moet wel zeker weten dat ze hittebestendig zijn.
Alleen de nieuwe lagertjes zullen mogelijk iets minder geluid maken.

Iets wat wezenlijk minder geluid maakt bij dezelfde luchtverplaatsing is een axiale ventilator. Ik heb die regelmatig in de radiodump zien liggen, in mijn geval bij Radio Twenthe in Den Haag, in Udenhout weet ik zo'n winkel niet :(

Voor beide alternatieven zul je een constructie moeten uitvinden om de lucht door het radiatortje te leiden. Is het niet een idee de bestaande ventilator met de potentiometer op het dashboard een tandje minder dan maximaal te laten draaien?
Unknown User

Herrie

Bericht door Unknown User »

Klopt inderdaad Martin, die fannetjes maken een hoop herrie, maar als je aan het internetten bent en de computer staat aan wat hoor je dan...................bijna niets en wat zit daar in hele mooie ventilatoren die ook op 12 en 24 volt te krijgen zijn en dus perfect zijn om in te bouwen in plaats van de originele. Ander tipje je kan er ook een afzuigkap mee maken met van die r.v.s uitspoelbare filters.

Succes Frank
GerardM
Contacteer:

Webasto herrie

Bericht door GerardM »

Martin,

ja ik kan me ook wel voorstellen dat je wat stillere ventilatoren wilt; maar ze overstemmen nu wel mooi de herrie van de Webasto zelf :D
Of is de kachel zelf bij jou ook stiller ?

Groet,

Gerard
De Rooie Reus

geluid

Hallo Gerard, ik hoor eerlijk gezegd het hart van de hele installatie nauwelijks door het geruis van de wind door de lamellen. Af en toe een zachte tik en het aanslaan en dat geeft juist zo'n huiselijk gevoel bij ons.
groeten van
Martin
KWF-704

Re: Herrie

Bericht door KWF-704 »

[quote="madmax"]Klopt inderdaad Martin, die fannetjes maken een hoop herrie, maar als je aan het internetten bent en de computer staat aan wat hoor je dan...................bijna niets en wat zit daar in hele mooie ventilatoren die ook op 12 en 24 volt te krijgen zijn en dus perfect zijn om in te bouwen in plaats van de originele.

deze ventilators zijn inderdaad zeer stil maar geven geen druk ze zijn niet in staat om lucht door een pijp te blazen

groetjes johan
Ben

standkachel

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 05 aug 2007, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
GerardM
Contacteer:

Re: Webasto 2010

Bericht door GerardM »

Martin Sanders schreef:
Of is er iemand die een betere oplossing kent?
Ja inmiddels wel, want ik werd ook een beetje doof van die ventilatoren. En die kachel is best lekker, als je zoals wij gewoon met Oud en Nieuw in de bus gaan slapen...
Daarom maar wat voorschakelweerstanden er tussen gesoldeerd. 10 Ohm, 25 Watt draadweerstanden en het kacheltje draait op ''halve'' toeren. Vandaag getest en goed bevonden.

Groet,

Gerard
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi Gerard

Ik hoop dat hij dan blijft werken want zo'n fan draaid niet voor niks zo hard
hij moet de warmte afvoeren, en als er minder warmte af gevoerd wordt, gaat de tempratuur van het apparaat omhoog en daar is hij niet voor gemakt. mijn eberspacher corrigeerd daar niet voor en uiteidelijk zal de temperatuur beveiliging het apparaat uit schakelen.

Bart Keser,
GerardM
Contacteer:

Thermostaat

Bericht door GerardM »

Ja daar heb je wel gelijk in; echter de Webasto heeft een maximaalthermostaat en die zal dan wellicht wat eerder aanspringen. Sowieso kun je de aanjagers met een schakelaar bedienen, dus het systeem is ook bedoeld te werken met stilstaande aanjagers.
Ik ga het de komende dagen uitgebreid testen...

Groet,

Gerard
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hi Bart en Gerard,

Die warmtewisselaars kunnen best de maximale koelwatertemperatuur aan, hoor! Als je 's zomers bergop rijdt, worden ze ook met water tot zo'n 373 K (Waar zit toch dat gradentekentje op het keyboard? Dan maar zo!) doorspoeld. En het maakt niet uit of de blowers aanstaan of niet. Wel voor de motortemperatuur en de atmosfeer in de wagen, natuurlijk :?

Gerard heeft vast andere aanjagers dan ik (Behr). De mijne heb ik gehalveerd met 47 Ohm (Waar zit toch die hoofdletter omega op het keyboard? Dan maar zo!), ook 25 Watt.

Trouwens, ik herinner me van de oranje bus dat de Webasto (was een kleinere dan de 2010) na een minuut of 20 op de maximaalthermostaat uitsloeg, ook als de blowers volop draaiden. Vanaf dat moment werd het water op ongeveer 353 K (Waar zit toch dat gradentekentje op het keyboard? Dan maar zo!) gehouden door aan- en afslaan van de standkachel.

NB waar "water" staat, mag je ook "koelvloeistof" lezen.

Ik wens iedereen een warm 2006,
Ernst
GerardM
Contacteer:

Bericht door GerardM »

Admin schreef:
Die warmtewisselaars kunnen best de maximale koelwatertemperatuur aan, hoor! Als je 's zomers bergop rijdt, worden ze ook met water tot zo'n 373 K (Waar zit toch dat gradentekentje op het keyboard? Dan maar zo!) doorspoeld. En het maakt niet uit of de blowers aanstaan of niet. Wel voor de motortemperatuur en de atmosfeer in de wagen, natuurlijk :?
Dan toch nog maar even voor de volledigheid: in mijn installatie zit een terugslagklep die er voor zorgt dat de Webasto wel het koelwatersysteem kan verwarmen, maar andersom niet. Dus bij het bergop rijden worden de Webasto warmtewisselaars niet warm van het motorkoelsysteem.
By the way, nu de ventilatoren wat rustiger draaien, hoor je de waterpomp van de Webasto weer beter, dus dat wordt het volgende project. Tips ?
De Rooie Reus

Try-out

Hoi Gerard, waag je je in de winterse kou met de bus? Veel plezier en warmte toegewenst met de webasto.

Groeten van
Martin
GerardM
Contacteer:

Jazeker !

Bericht door GerardM »

en heb inmiddels ook een electrische deken gekocht, 50W dus dat gaat wel een nachtje op de accu.
Arnold Smeets

Bericht door Arnold Smeets »

(Waar zit toch dat gradentekentje op het keyboard?
alt 248
:lol:
Groet

Arnold
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

° hoera! In de oude CP/M- en DOS-tijd had ik zo'n ASCII_tabel op m'n monitor geplakt.... Nu is m'n monitor te plat om iets op te plakken.

En ik was, om je de waarheid te zeggen, vergeten het hulpprogrammatje "charmap.exe" op te starten en te lui om Mozilla klein te maken en het alsnog op te starten.

Maar goed, met de wetenschap dat 0 °C overeenkomt met 273.15 K komen we een heel eind ;-)

NB Het is hier momenteel zo'n 272 K en de sneeuw blijft liggen. De gemeentelijke sneeuwruimers zijn met kerstverlof.

Ernst (37 °C)
GerardM
Contacteer:

En nogmaals getest

Bericht door GerardM »

zojuist, lekker door het besneeuwde Limburgs Heuvelland gereden, wat stops gemaakt, standkachel aan, ventilatoren op halve kracht en toch lekker warm :D . Wat wil een mens nog meer ?
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Wat wil een mens nog meer ?

Uhhh... Stirling motor misschien?

Hou ze warm!
Ernst
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Er zijn nog Webasto's beschikbaar:
Afbeelding

(kwam ik tegen op Hollandbus.nl)
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie