Leuk. Weet je nog waar je dat artikel las of een naam van de onderzoeker o.i.d. dat te googelen valt?Berthil schreef:Om nog even verder off topic te gaan:
Een tijdje geleden las ik een artikel dat geschreven was van iemand die net gepromoveerd was op duurzaamheid van o.a. auto's..
accelleratie verschillende types.
- Berthil
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32
Het stond geschreven in de Intergraal van de TUDelft.
De intergraal is een tijdschrift van de TUDelft met allerlei wetenschappelijke wetenswaardigheden.
Ik zal even zoeken of ik het nog kan vinden op papier of op de internetsite van de TUDelft.
De intergraal is een tijdschrift van de TUDelft met allerlei wetenschappelijke wetenswaardigheden.
Ik zal even zoeken of ik het nog kan vinden op papier of op de internetsite van de TUDelft.
MB Sprinter 2015
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
- Berthil
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Don't try this at home!!
Hoi waarde lezers,
nou, ik heb er LPG-injectie ingesleuteld, en het effect bevalt mij zeer erg schrikkelijk.. :P
Ben hem nu nog steeds aan het inregelen, maar 1 idiote topprestatie wilde ik jullie niet onthouden:
Van 3 tot 80 km/h in 29 seconden....
Na het overschakelen van 3 naar 4 slipte de koppeling, die kon het vermogen niet meer aan..
Moest heel ff van het gas af om 'm weer goed te laten pakken..
Ok, ik zal het nooit meer doen :oops: , want het was écht te veel van het goede (veel diesel, té veel gas én aceton), maar t was wél ff kicken.. 8)
Nu ben ik hem zódanig aan het inregelen dat hij nét tegen een stormpie in kan komen, en dat ie bij ieder toerental de juiste hoeveelheid LPG krijgt.
En dan ben ik tevreden met hem. :)
Jammer eigenlijk, wat moet ik dan gaan doen??:(
Opnieuw intimmeren?
Hebbikweer.. :?
Met vriendelijke groet van iemand die soms wel eens maffe dingen doet, Leo.:D
nou, ik heb er LPG-injectie ingesleuteld, en het effect bevalt mij zeer erg schrikkelijk.. :P
Ben hem nu nog steeds aan het inregelen, maar 1 idiote topprestatie wilde ik jullie niet onthouden:
Van 3 tot 80 km/h in 29 seconden....
Na het overschakelen van 3 naar 4 slipte de koppeling, die kon het vermogen niet meer aan..
Moest heel ff van het gas af om 'm weer goed te laten pakken..

Ok, ik zal het nooit meer doen :oops: , want het was écht te veel van het goede (veel diesel, té veel gas én aceton), maar t was wél ff kicken.. 8)
Nu ben ik hem zódanig aan het inregelen dat hij nét tegen een stormpie in kan komen, en dat ie bij ieder toerental de juiste hoeveelheid LPG krijgt.
En dan ben ik tevreden met hem. :)
Jammer eigenlijk, wat moet ik dan gaan doen??:(
Opnieuw intimmeren?
Hebbikweer.. :?
Met vriendelijke groet van iemand die soms wel eens maffe dingen doet, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: accelleratie verschillende types.
En nog steeds geen snellere tijden gemeten ? In deze tijd van eindejaarslijstjes, mag ik mezelf dan belonen met de prijs voor deLeo schreef:Hoi Gerard, nog bedankt voor je meting, en inderdaad, je bent de rapste van het stel.. :DGerardM schreef:Oke, even tussen de brei van visserslatijn door: mag ik dus concluderen dat ik totnutoe de scherpste tijden heb neergezet :D ?
Groet,
Gerard
Daar valt weinig meer aan te verbeteren, aan die nieuwe bus van jou..![]()
Euuuhh, ik had toch geen prijs voor de snelste uitgeloofd hoop ik?? :shock:
Met vriendelijke groet, Leo. :D
Snelst Accelerende 508 van 2005 ? :D
Ik zal er een glaasje champagne op drinken en wens jullie allen een snel 2006 !
Groet,
Gerard
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Uitgefröbelt..
Zowww, het spul is ingeregeld.
Acceleratie:
0-50km/h in 15,5 seconden.
50-80km/h in 26,5 seconden.
Wat neerkomt op 0-80km/h in 42 seconden.
Dat is ongeveer rond de tijden van een normale 508 (Gerard met z'n raket niet meegerekend 8) ).
Ik ben nu dik tevreden over het minimuisje in mijn machinekamertje.. :D
Tijd om het timmergereedschap uit het vet te halen.. :?
Met vriendelijke groet, Leo.:D
ps, wie stond vanmiddag op de Afsluitdijk nabij het Monument? Bruinrode bus met soort van blauw middengedeelte en achterbalkon.
Acceleratie:
0-50km/h in 15,5 seconden.
50-80km/h in 26,5 seconden.
Wat neerkomt op 0-80km/h in 42 seconden.
Dat is ongeveer rond de tijden van een normale 508 (Gerard met z'n raket niet meegerekend 8) ).
Ik ben nu dik tevreden over het minimuisje in mijn machinekamertje.. :D
Tijd om het timmergereedschap uit het vet te halen.. :?
Met vriendelijke groet, Leo.:D
ps, wie stond vanmiddag op de Afsluitdijk nabij het Monument? Bruinrode bus met soort van blauw middengedeelte en achterbalkon.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Re: Uitgefröbelt..
Dat klinkt als vrienden van me, was het deze bus?Leo schreef:ps, wie stond vanmiddag op de Afsluitdijk nabij het Monument? Bruinrode bus met soort van blauw middengedeelte en achterbalkon.
http://sandra-dejong1.magix.net/website ... t=15&pos=0
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Hoi Sandra,
allereerst de beste wensen voor dit jaar.
Enneuuh, je link werkt niet, maar de bus had in ieder geval geen Pipo de Clown- achterdeuren als je die bus bedoeld.
De bestuurster had dreadlocks en was in het bezit van een bastaardhond waar nogal wat herderbloed in zat..
Tis ook niet zó belangrijk, maar ik wil altijd alles weten.. :P
Groetjes, Leo.:D
allereerst de beste wensen voor dit jaar.
Enneuuh, je link werkt niet, maar de bus had in ieder geval geen Pipo de Clown- achterdeuren als je die bus bedoeld.
De bestuurster had dreadlocks en was in het bezit van een bastaardhond waar nogal wat herderbloed in zat..
Tis ook niet zó belangrijk, maar ik wil altijd alles weten.. :P
Groetjes, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Het geheim van Dr.Lely.
Owww, is dit tóch een serieus forum??? Wis ik nie.. Want op serieuze dingen komt de laatste tijd geen reply meer, dus ikke dacht... :oops:Ben schreef:Dit is een serieus forum Leo, ik wil het weten.
Jah, mijn daverend gekke persoontje onder andere, 't is mijn favoriete testbaan.. :PBen schreef:Op de afsluitdijk kom je de gekste dingen tegen maar toch.
En halverwege bij Breezanddijk is het zo'n schrikkelijk mooi uitzicht, daar sta ik dan ook geregeld te genieten. Kacheltje aan, bakkie leut zetten, mooi zitten, en dom kijken..(dat laatste is een van mijn verborgen talenten :P )
Jij ook een gelukkig 2006 Ben, en nog veel plezier tijdens het nije ried'n gewenst..Ben schreef:ps: ook nog een mooie nieuw jaar, met een beetje LPG of aceton wordt het nog mooier..
Want het gaat om t mooie rijden met ut bussie, de rest is gepiemel in de marge..

En nu ik je toch spreek; wanneer komen je verbruikscijfers?
De rest van het Duitse blik staat allemaal op stal vast te roesten, :( zal het toch van de dyhards moeten hebben in dit kouwe seizoen. 8)
Met vriendelijke groet, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Re: Het geheim van Dr.Lely.
Haha, inderdaad, de mijne heeft al zoveel bruine plekken en gaten dat zelfs de binnekant zou gaan roesten met de hoeveelheden pekel die ze nu strooien.Leo schreef: De rest van het Duitse blik staat allemaal op stal vast te roesten, :( zal het toch van de dyhards moeten hebben in dit kouwe seizoen. 8)
Preventief strooien noemen ze dat, bij voorkeur als het +5 is en regent ;)
Preventief verspillen?
Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Ik m'n oliebadfilter vandaag wel uit elkaar gerukt :~)Leo schreef:Dat luchtfilter van jou is alvast geen oliebad zo te zien, die kun je dus zo uit elkaar rukken.
't viel me mee hoeveel zooi er in zat. Drie blaadjes en wat smurrie op de bodem.
Maar verder is het ding zo lek als een zeef, dus ik ga een nieuwe/tweedehands zoeken. (eerst maandag maar eens bellen wat zo'n ding nieuw kost)
Hoe reinig je dat dan? Gewoon met een doek, of met een doek met petroleum o.i.d.?Leo schreef:Dan zou ik ook nog kijken of al die slangen van binnen wel schoon zijn.
Vooral de aansluitingen waarop die slangen gemonteerd zijn, niet vergeten na te kijken.
Bij mij zat er een beste koek vuil in verborgen, het scheelde me na reiniging al weer een paar seconden.
En is het goed om echt alle slangen te checken?
'k had vandaag dus die luchtfilterpot open en kon op die manier van onder af de slangen in kijken. Dat zag er schoon uit, maar misschien moet ik ook voelen om het goed te checken?
Als dat dan goed is, moet ik dan alsnog de rubberen slang bovenin los halen?
'k heb dus een OM314 en de slang die de lucht van de luchtfilter naar de motor voert heeft halverwege een kunststof stuk.
Dus luchtfilterpot-rubberslang-plastic buis-rubberslang-motorblok.
Als die onderste rubberenslang schoon is, moet ik die slang verderop dan ook los halen om te controleren?
Zo, een heel verhaal voor een simpele vraag... :oops:
Als iemand ervaring heeft, ik hoor het graag.
En als iemand nog tips heeft bij het vervangen van de pot hoor ik ze ook graag. Vanmiddag de verroeste moeren in de kruipolie gezet...
Bouten van glimmend rvs en daarachter totaal doorgeroeste moeren

Alvast zitten passen en meten hoe ik daar nou het beste bij kom met sleutels en doppen. (niet gemakkelijk, maar volgens mijn vriendje is dat nou de Zen van het motoronderhoud...)
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Lappie met brandbare vochtigheid is altijd goed.zeerover schreef: Hoe reinig je dat dan? Gewoon met een doek, of met een doek met petroleum o.i.d.?
En is het goed om echt alle slangen te checken?
Zelf gebruik ik altijd ontvetter voor dat soort klusjes.
ff de slangenklemmen loshalen is niet zó veel werk, kun je meteen ff checken of alles nog heel is.zeerover schreef:'k had vandaag dus die luchtfilterpot open en kon op die manier van onder af de slangen in kijken. Dat zag er schoon uit, maar misschien moet ik ook voelen om het goed te checken?
Als dat dan goed is, moet ik dan alsnog de rubberen slang bovenin los halen?
'k heb dus een OM314 en de slang die de lucht van de luchtfilter naar de motor voert heeft halverwege een kunststof stuk.
Dus luchtfilterpot-rubberslang-plastic buis-rubberslang-motorblok.
Als die onderste rubberenslang schoon is, moet ik die slang verderop dan ook los halen om te controleren?
(je ogen zijn goed zat, je zag op de Afsluitdijk zelfs een gescheurde slang in mijn machinekamertje die ik nog niet ontdekt had.. 8) )
Tsss, gewoon vloek, trek, ruk, zweet, stoot, klap en los is het zooitje. :Pzeerover schreef:En als iemand nog tips heeft bij het vervangen van de pot hoor ik ze ook graag. Vanmiddag de verroeste moeren in de kruipolie gezet...
Bouten van glimmend rvs en daarachter totaal doorgeroeste moeren![]()
Alvast zitten passen en meten hoe ik daar nou het beste bij kom met sleutels en doppen. (niet gemakkelijk, maar volgens mijn vriendje is dat nou de Zen van het motoronderhoud...)
Maar een goede griptang moet eigenlijk verplicht gesteld worden bij onze ouwe troep. ( wel ff spierballen kweken, maar dan krijg je ook bijna alle dolgedraaide boutjes en moertjes los of kapot).
Tjah, en dat Zen-gebeuren; ik ben niet zo filosofisch aangelegd als het dieselmotoren betreft.
Ik geef er wel een rotschop tegen, da's veel makkelijker en lucht ook veel meer op dan dat gepiemel in de hersenen.
Maar ben dan ook niet verder gekomen dan bladzijde 2 van het boek.. :oops:
Voor het geval dat je geen ander luchtfilter kan vinden:
Toine had met een glimmend gabberfiltertje ook een mooi spulletje in elkaar gefabriekt.
Mogelijkheden ten over wat de vervanging van een luchtfilter betreft.
Klik hier voor een paar voorbeelden en prijzen.
Met vriendelijke groet, Leo.:D
Laatst gewijzigd door Leo op 28 feb 2006, 01:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Leo, wij hebben 3 weken geleden een (15jaar)oude Volvo 740 gekocht, met daarin een, je raadt het al, een zes cilinder diesel motor(zonder turbo, want het moet wel ouderwets blijven) en nu iedereen maar roepen dat die dingen slecht zijn! We hebben er inmiddels 3500 km mee gereden, het ding loopt 1 op 15 en heeft dankzij de aceton een behoorlijke rij/optrek-gedrag. Het is gewoon een dijk van een auto.
Zijn die dingen echt slecht?
p.s. deze roestvrije auto, met nog 1 jaar apk, goede banden en remmen, olieverbruik is nul, hebben wij gekocht voor het astronomische bedrag van 550 euro......zijn wij gierig? :shock: Nee, maar met zuinigheid en vlijt, kun je goedkoop rijden. 8)
Zijn die dingen echt slecht?
p.s. deze roestvrije auto, met nog 1 jaar apk, goede banden en remmen, olieverbruik is nul, hebben wij gekocht voor het astronomische bedrag van 550 euro......zijn wij gierig? :shock: Nee, maar met zuinigheid en vlijt, kun je goedkoop rijden. 8)
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Hoi Gerard,
tijd niet meer gezien, alles goed?
Over je vraag kan ik wonderbaarlijk kort zijn voor mijn doen:
Als je 'm kwijt wilt voor die prijs, stuur mij dan ff een mailtje..
M'n vriendin heeft wel zin om nog een ton of wat probleemloos te rijden.
Zoveel mogelijk van de motor afblijven, eens in de 15000 olie en filtertje wisselen, en klaar is Gerard.
Pas weggooien als de Apk-reparaties te duur worden.
Veel plezier met het Zweedse beessie.
Met vriendelijke groet, Leo.:D
tijd niet meer gezien, alles goed?

Over je vraag kan ik wonderbaarlijk kort zijn voor mijn doen:
Als je 'm kwijt wilt voor die prijs, stuur mij dan ff een mailtje..
M'n vriendin heeft wel zin om nog een ton of wat probleemloos te rijden.

Zoveel mogelijk van de motor afblijven, eens in de 15000 olie en filtertje wisselen, en klaar is Gerard.
Pas weggooien als de Apk-reparaties te duur worden.
Veel plezier met het Zweedse beessie.
Met vriendelijke groet, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Berthil
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32
Re: accelleratie verschillende types.
Leo,Leo schreef: Waar ik in geintresseerd ben is:
De tijd tussen 0 --> 50km/uur, (gemeten op de vlakke weg met weinig wind)
de tijd tussen 50 --> 80km/uur. ( of van 0 --> 80, ook goed)
Gebruik je aceton of andere toevoegingen in brandstof of/en smeerolie.
Soort brandstof ( diesel, benzine, PPO of een PPO/dieselmix in %)
Type bus ( laag, hoog, schrikkelijk hoog, gewicht)
Type motor en opgegeven pk's.
Soort versnellingsbak ( 4bak, 5bak, bij automaat hoeveel trappen die heeft)
Gewicht
Eventuele andere modificaties die van invloed kunnen zijn ( bv andere achteras ofzo)
Mijn 508 is weer uit de stalling.
Morgen hoop ik 'm uitgebreid uit te laten, en zal ik het een en ander meten.
met en zonder aceton.
Ik heb er nog geen aceton in de tank gedaan, maar het fles je staat klaar.
Na Otteloo ga ik aan de gang met je tips die je gegeven hebt voor de beetje rokende motor.
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Re: accelleratie verschillende types.
geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 12 aug 2007, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Hoi Berthil,
heb je het beestje eindelijk uit z'n gevangenis gehaald?
Leuk dat je meteen ff aan twee dingen tegelijk gaat meedoen (acc & aceton) en ik ben dan ook schrikkelijk benieuwd naar de resultaten. :P
En tjah, dat roken...
Ik heb geen TomTom nodig om Otterlo te vinden, er zal daar wel een slordige rookwolk boven hangen met zoveel rochelende bussies..
We zien elkaar vast wel daar.
Met vriendelijke groet, Leo.:D
heb je het beestje eindelijk uit z'n gevangenis gehaald?
Leuk dat je meteen ff aan twee dingen tegelijk gaat meedoen (acc & aceton) en ik ben dan ook schrikkelijk benieuwd naar de resultaten. :P
En tjah, dat roken...
Ik heb geen TomTom nodig om Otterlo te vinden, er zal daar wel een slordige rookwolk boven hangen met zoveel rochelende bussies..

We zien elkaar vast wel daar.
Met vriendelijke groet, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Berthil
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32
Hier volgen de resultaten:
MB 508 met alkoof
breedte 230 cm lengte 7.50
met verlengd chassis
leeggewicht :3720
maar huidig gewicht ongeveer 4 ton.
versnelling 5 bak.
geen modificaties aan achteras en wielen.
_________zonder aceton:__________met aceton:
0-50 _______16.5 s________________15.5 s
0-80 _______41.5 s________________36.5 s
Dus hier is het bewijs geleverd.
Afgelopen jaar heb ik het verbruik bijgehouden over 5000 km.
dus na de zomer kan ik ook cijfers geven over het verbruik.
groeten Berthil
MB 508 met alkoof
breedte 230 cm lengte 7.50
met verlengd chassis
leeggewicht :3720
maar huidig gewicht ongeveer 4 ton.
versnelling 5 bak.
geen modificaties aan achteras en wielen.
_________zonder aceton:__________met aceton:
0-50 _______16.5 s________________15.5 s
0-80 _______41.5 s________________36.5 s
Dus hier is het bewijs geleverd.
Afgelopen jaar heb ik het verbruik bijgehouden over 5000 km.
dus na de zomer kan ik ook cijfers geven over het verbruik.
groeten Berthil
MB Sprinter 2015
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Hoi Berthil,
welkom bij de club.
Schrikkelijk leuk om het bewijs van aceton zo eens te zien.. :D :D :D
Ben benieuwd naar je koude start morgenochtend..
Het zou me niks verbazen als je roken ook een tikkie minder wordt.
Met vriendelijke groet, Leo.:D
welkom bij de club.
Schrikkelijk leuk om het bewijs van aceton zo eens te zien.. :D :D :D
Ben benieuwd naar je koude start morgenochtend..

Het zou me niks verbazen als je roken ook een tikkie minder wordt.
Met vriendelijke groet, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Berthil
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32
Leo,
Je hebt wederom gelijk,
Het roken viel er mee, maar de motor was warm weggezet, dat maakt ook een boel uit.
De kruissnelheid is ook iets om hoog gegaan.
Op vlakke weg reed ie altijd 85 en dan kwam de begrenzer in, maar nu rijdt ie 87, hij heeft waarschijnlijk net iets meer power over als de begrenzer in komt.
Groeten Berthil.
Je hebt wederom gelijk,
Het roken viel er mee, maar de motor was warm weggezet, dat maakt ook een boel uit.
De kruissnelheid is ook iets om hoog gegaan.
Op vlakke weg reed ie altijd 85 en dan kwam de begrenzer in, maar nu rijdt ie 87, hij heeft waarschijnlijk net iets meer power over als de begrenzer in komt.
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
'k wou eerst nog allerlei metingen doen zonder aceton, maar dat duurt me toch te lang.Ben, in een ander topic schreef:Johzeerover schreef:Ik ga het zelf binnenkort ook gebruiken. :~)
Dus, help je even rekenen?
Als ik 100 liter diesel in de tank gooi, spuit ik er 100 ml aceton bij in?
Is het een idee om met een halfvolle tank naar de pomp te rijden, daar die 100 ml aceton erin te gooien en dan de overige diesel erbij?
Lijkt me wel mooi mengen, op die manier.
ZRS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten